Har du tenkt over…

..hvor vanskelig ord kan være for noen…?

Har du tenkt over at innholdet i enkelte ord kan gi helt forskjellig mening, for en som er uerfaren i språket vårt..Enten fordi man ikke KAN språket vårt,…fordi man hører dårlig kanskje…eller fordi man ennå ikke har lært betydningen av forskjellige ord. 
Noen mennesker har problemer med å lese ansiktsuttrykk, med å forstå tonefall og andre for dem “ubetydelige” detaljer..Og slik kan enkelte beskjeder bli tolket på mange forskjellige måter av disse menneskene..
Tenk over det, når du omgås forskjellige mennesker i din hverdag…
Du vet aldri HELT hva folk strir med…

To enkle ord som for MEG har en soleklar betydning: 

 


…kan også tolkes sånn for noen: 

 


Og i en annen sammenheng for noen betyr det…

 

Har du forresten gitt ditt bidrag i “Hva tenkte du da?” 🙂

 

#språk #forståelse #tolkning #innhold 

 

#

 

17 kommentarer
    1. Helge: Hvis du tenker på Uttrykk, når du sier ordspråk, så har tegnspråket også det, men de har helt andre. Man kan ikke oversette rett fra norsk og til tegnspråk, da gir de ikke samme meningsinnhold. Men de har egne, som vi ikke har på norsk på en måte 🙂 Ha en fin kveld du også Helge 🙂

    2. Ord er kult, alle har et forhold til dem. Jeg lytter ofte til hvordan folk snakker og bruker ordene og da kan jeg høre mye rart.
      Man har ordspråk, bruker man forresten mye av de i tegnspråk?
      Ha en fin kveld.

    3. Artig illustrert med de bildene.. til setningene.. og sånn er det ja.. Jeg skriver jo ofte litt “rare”settninger og når jeg leser dem i ettertid ser jeg at de kan misforstås..hehe.. Jeg skriver jo ofte “slik jeg tenker”… Klem og kos deg med kvelden.. nå må vi se å få noe sol snart <3

    4. Måtte smile her for det er jo så sant. Er du redd eller skal den reddes den edderkoppen! Ordspill er artig, men det kan bli problemer av det også! 🙂

    5. Ord kan jo være så forskjellige og med ironi kan for noen være vanskelig med betydningen av et ord. Det er nok mange som sliter, sånn som sliter stille for seg selv med slike ting. Stor god klæm og nesten helg søs <3 <3 <3

    6. Spennende tema 🙂 Det er ganske mange ord som betyr flere ting, og min datter nevnte det her om dagen. Hun sa at norsk var et av de vanskeligste språkene å lære, fordi mange ord i det norske språket har flere betydninger 🙂 Så det hadde hun fått med seg 🙂
      Klem <3

    7. Det var så vidt jeg turte trykke meg inn på dette innlegget, for jeg er LIVREDD for edderkopper… Men, tegningen din overlevde jeg 😉

    8. Jeg møter det hele tiden, dette med at vi tolker ord ulikt. Gubben og jeg foreksempel,hehe Og når man skriver, tolkes det jo veldig ulikt blant leserne 🙂 Noen av kommentarene gjør at jeg stusser litt for det var ikke sånn jeg følte jeg skrev det 🙂

    9. Det er så sant det du skriver her 🙂 Føler jeg kan lese folk ganske godt og ganske godt når det gjelder toneleie også. Og tenker det motsatte om meg også, jeg er en lett person å lese. Også på toneleie selvsagt ♥   Det første jeg legger merke til hos ett menneske er øynene og de kan si mye, in real life og også på ett bilde 🙂 Ønsker deg en superflott dag videre ♥  

    10. Ja det er sant..det kommer ofte an på tonelaget..og hører man dårlig, eller er døv..så er jo det vanskelig….flott illustrert! ha en god dag kjære du!!

    11. Ja, det er mange ord som kan bety forskjellige ting. 7-åringen i huset får i lekse å skal forklare div. ord og mange av de er sånne. Ha en fin dag! :o)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg