Man skal være snill mot dyrene…sies det…

Alle virker å være enige om at man skal være snill mot dyrene. Jeg også så klart!
Problemet begynner bare i det folk begynne å definere med hva de mener med DYR…
I noens øyne er nemlig noen dyr mindre DYR enn andre..
I noens øyne er nemlig noen dyr mindre verdt…eller ikke SÅ farlig om man tar livet av..

Det er soleklart at ingen vil ta livet av en søt pusekatt med store blå øyne….

eller en leken hund med logrende hale…
De fleste kjemper for at ingen dyr skal lide, bli gjort forsøk med, sitte i fangenskap osv…

Men det virker som alle mennesker har en GRENSE her.. Alle har NOEN dyr de mener det  ikke er så nøye med..
Hos noen kan det være rotter eller duer, fordi det er så mange av dem…De regnes som skadedyr, og fortjener ikke å ble “reddet” om de har skadet seg f eks.. 
Mens andre mener at brunsnegler, fluer, edderkopper eller veps fortjener å dø, av ulike grunner de bare vet selv..

Selv har jeg ringt politiet en gang for å få reddet en due ut av en bygning den var innestengt i …De kom…men de lo av det hele…

Jeg har også problemer med å klippe gressplenen, når det er for mye humler foran gressklipperen…
 



Men fluer smekker jeg til uten å ligge våken om natten etterpå av den grunn..

Så spørsmålet mitt til deg i dag er: 

Hvilke dyr har du ikke trøbbel med å drepe?
 


Det er nemlig litt interessant det her…

 

#dyr #dyrevenn #snill #insekter #snegler 

55 kommentarer
    1. jepp det er det jo.
      En annen ting som du ikkje spurte om,men som står mitt hjerte nært er jo dyremishandling og dyretesting.
      Eg bruker ikkje ting testet på dyr, det er også av respekt for dyr OG mennesker…. Kosmetikk er best testet ut på mennesker for å vite mer om effekten da vi ikkje har samme hud-så sånn brannskade hud ( fake) er bedre egnet enn dyr.
      Dyreforsøk har lite å si for om maskaran klør på dine øyne….men selvsagt vi vet at den neppe gjør deg blind, for en kaninen har jo testet det ut for deg opptil flere ganger og dødd for det også. Når en testkanin har kommet med ønsket effekt kan den jo ikkje fortsette å brukes i det uendelig…da vil noen tester bli uekte da andre ting kan ha forårsaket det og det resultatet fex.
      Så handler vi dyretest kosmetikk, hårfarge og husholdings artikler som såpe og vaskemidler etc så er vi også med på å plage de dyrene vi ellers mener vi ikkje ville skadet.
      Samme gjelder selvsagt maten vi spiser, selvom som oftest er de mindre plaget enn testdyr i labratorier. Og vi kan velge å spise mat fra steder som behandler dyrene bedre enn andre steder <3
      klemmetingene <3

    2. cuskima: Joda, sikker på at de som dyr har forskjellige måter å oppfatte seg selv på. Jeg synes det interessante her var hvordan VI rangerer dem 😉 Og klarer å tenke NOEN som mer verdt enn andre. Nesten alle har null problemer med brunsnegler, fluer og mygg…Men NOEN strever selv med dem..Og bærer ut edderkopper etc..Jeg synes bare det er litt interessant 🙂

    3. de tekniske terminologien er sikkert rett,men eg føler vel neppe at maur har sjel-eg tror de ha en kollektiv kommunikasjonesform,men at andre dyr har sjel og de dreper eg ikkje….
      Eg er jo litt dyp ikkje sant og føler at det er en kollektiv sjelegruppe for mange ulike dyr,men at noen dyr vil oppleve segselv fraskilt fra det felles….og dermed da velger seg dyr med med sjel……det kan være alt fra ville dyr til tamme..men eg tviler på noen vil oppleve segselv som maur..sorry

    4. Jeg dreper ikke engang fluer – bortsett fra insekter som vil stikke meg som mygg i syden som elsker å stikke meg 😀 Da dreper jeg, men det er i selvforsvar altså! 🙂

    5. toveview: Ja, man kan diskutere mye her, men jeg setter ikke i gang noen ulv-sau-debatt her 😀 For meg var mer poenget å sette fokus på at vi definerer hva som er verdt livets rett selv, og at vi har forskjellige grenser. Litt spennende å se hvor grensene til folk går…og at folk blir klar over sine grenser…At man ikke tenker over det når man klasker insekter, men at jo større dyrene blir, jo mer gir vi de LIV 🙂

    6. En kunne ha dratt dine refleksjoner enda lengre. Må ulv og bjørn drepes for at sau skal leve å gi oss mat og garn å strikke gensere av? Nei, mener jeg alle de tre dyr burde få leve. Jeg er litt enig med deg. Unngår å ta livet av alle dyr og insekter jeg, bortsett fra flua, mygg og knott, for den / de kan virkelig være irriterende noen ganger, he-he!

    7. Min matgale verden: Mange LIKER brunsnegljakten…Jeg tror den hadde vært for tjukk for meg, klarer ikke…Men fluer og mygg, null problem…og stankelbein og tynne dyr.. Hver sine grenser.. 😀 Klemmer <3

    8. Helene: Ja, det er en tankevekker, se på alle svarene. Mange trekker grensen ved insekter, eller ved brunsnegler.. Interessant ikke sant..

    9. Eva: Ikke sant, noen jakter snegler, og synes det er lett å drepe, mens andre strekker grensen ved fluer.. For noen er et klask i hodet på en innpåsliten mus helt greit, mens duer også fortjener å dø om de har satt seg fast et sted…Vi har forskjellige grenser helt klart..

    10. GTduA: Å ta liv på gård er noe annet, det er i forhold til noe som er naturlig. Men du tar ikke livet av andre dyr for MORO skyld? 😀 Rotter og mus? Katter osv… Hvis det er til slakt, en helt annen greie.. Neste punkt på listen min er hva vi mener det er greit å slakte 😀 I noen land er noe greit, og i andre land andre dyr..

    11. dvergpinschere i mitt hjerte: Veps og humler, litt for tjukke, litt for mye dyr i dem… Her går grensen ved fluer og mygg, og stankelbein…

    12. Elevele: Ja, insekter er det som flest klarer fint å drepe ser jeg her i dag…Skulle laget en statistikk…Skyter i været på insekter 😀

    13. SaraK: Ja, å bruke insekter til unødvendige ting det er ikke greit. Jeg hadde ikke dreptt masse fluer, for å lage noe av det…Men å klaske til en eller to som plager meg ser ikke ut til å gi meg samvittighetsgnag… 😀

    14. cuskima: He-he, insekter er ledddyr, men man har lett for å tenke at jo større, jo mer dyr..Jeg har problemer med å drepe noen insekter også, men ikke flue.. Og edderkopp tar jeg om den går på meg.. Men større dyr, mer problem og vil prøve å hjelpe…Rotter er jeg REDD, men drepe dem hadde jeg ikke klart.. Fælt med folk som plager katter, jeg har også lest mye om det faktisk…Skjønner ikke at det går an.

    15. Her tar gressklippinga laaaang tid for jeg har frosk og humler på plenen, massevis og siden jeg har vikeplikt, går det maaange timer på en klipp 🙂

    16. ladyaugust:Ja, faktisk kan edderkopper by litt på problemer her også..de har litt tjukk mage-avdeling…Og jo tjukkere de blir, jo mer DYR liksom…og vanskelig å klaske til…Men jeg tar de om de klatrer på meg.. Og fluer.. Men humler foran gressklipperen eller veps også…vanskelig å klippe da… Kjempeklem søs <3

    17. Vet du søs, jeg har tøbbel med alt av dyr, eller foresten veps har jeg ikke så problemer med, men alt annet, tilogmed edderkopper og når sant skal sies…og det skal det jo, så er vi mennesker de største skadedyrene på jorden. Stoooor god klæm til et stort varmt hjerte <3

    18. Martha Melkild: Ja, det er akkurat mitt poeng 🙂 Og når dyrene blir enda mindre, som insekter/ledddyr, så er de fritt vilt for de fleste…Hm..

    19. Synes det er merkelig hvordan vi deler dyr inn i ‘mer verdt’ og ‘mindre verdt’ fordi denne verien baserer vi jo på hva vi blir lært fra barndommen av. For meg er griser, kuer og kyllinger like mye verdt som hunder og rotter – alle har rett til et liv i frihet 🙂

    20. Alle her snakker stort sett om insekter de kan drepe og de er jo ikkje dyr -ergo null problem.
      med engang de blir pattdyr og fugler da har eg mer issues
      Nå vet eg at de fleste som ler din blogg neppe kommer i den kategorien,men er fler som dreper katter enn man tror….mange har en aversjon og avsmak for katter og behandler dem som dritt…bare les i avisene hver sommer der de kaster dyr i bosset eller i skogen etc…nesten alltid katter 🙁

    21. Myggen har jeg ikke store problemer med. Fluer er også irriterende. Humla forsøker jeg å redde hvis den trenger hjelp. Dreper heller ikke veps. Ellers er jeg veldig glad i alle dyr 🙂

    22. Det spørsmålet var det ikke bare enkelt å svare på. Jeg er selvsagt helt enig med deg i at alle dyr fortjener å bli reddet hvis de havner i en kjedelig situasjon, enten det er en kattepus eller en due. Ser jeg en møll, flue, humle etc. som ligger på ryggen med bare en vinge for eksempel dreper jeg den så den ikke skal ha vondt. Og hvis insekter plager meg er jeg ikke sein om å smekke til de. Så grensen min går vel kanskje på insekter?
      Likevel ser jeg ikke poenget med å bruke knuste biller som rødfarge i syltetøy og godteri. Ikke når man kan fremstille det uten å bruke dyr. Så jeg veit ikke, jeg er litt delt!

    23. Jeg dreper lett insekter som stikker og det klør etterpå, dvs. klegg, blindflue, hestebrems, mygg, knott og fluer m.m. Veps, bier og humler får leve. Edderkopp lærte jeg at betyr ulykke om man dreper, så den får også leve + resten av alle dyr og fugler (ulven har drept mange sauer i området her nå, så den kan godt avlives, men av andre enn meg…)

    24. Uffda, for dystre tanker da! Jeg dreper glatt veps, for jeg har folk i familien som kan dø om de blir stukket. Gjett om jeg er redd da. Flått dreper jeg når den sitter på meg, for jeg vil ikke bli syk av den en gang til. Mus har jeg også drept. Høres ille ut, for de er jo så søte. Men når de stikker hodet inn i et hus med høner eller kalkuner og kan spre salmonella, da er valget enkelt. Men egentlig liker jeg ikke å drepe i det hele tatt. Jeg har masse edderkopper på terrassen som andre synes jeg skal drepe, men de er da artige å studere! 🙂

    25. De enste dyrene som er greit å drepe er edderkopp (seriøst, utrydd de), mygg, knott, klegg, flått og fluer, hvis fluene er helt sykt innpåslitne 😛
      Jeg er vel den eneste jeg kjenner som ikke dreper veps. Her følges vepsen ut igjen, selv om det kommer inn igjen og igjen og igjen 😛

    26. Har faktisk tenkt samme tanken selv. Jeg er vel slik at dyr – litt større enn insekter, fluer, bier, snegler har jeg ingenting imot å drepe… større – da hadde jeg kjent det. Liker ikke rotter og mus, men hadde ikke klart å drepe de….

    27. Jeg tar aldri livet av vepsen. De er kjempesøte og pene selv om vepsestikk er en guffen opplevelse. Og jeg har møtt folk som er blitt syke av det – da kan jeg skjønne at dreper vepsen.
      Ellers har jeg tatt livet av massevis av mygg og noen fluer. Andre dyr dreper jeg ikke.

    28. Ja vi er litt dobbelt moralske..for vi skal skåne dyr..og være humane..også klasker vi til mye..uten å ofre det en tanke…ja jeg tar livet av de små krypene som inntar min intimgrense…hihih…så holder de seg unna meg,,så kan det meste få leve…men fluer, mygg, veps, edderkopper, ja det meste av småkryp får lide en sikker død vist de kommer for nærme..

    29. Ingen tror jeg. Som oppvokst på gård med hjemmeslakting var det helt naturlig. Jeg synes faktisk det er mindre problematisk å se dyr som blir avliva, enn å se dyr som blir bitt og herja med og til slutt drept av ulv eller andre rovdyr, selv om det er det mest naturlige.

    30. Insekter som eg tør å drepe og kryper i huset kan eg ta knekken på. Hihi men ellers er d ikke til plage eller inni huset så lar eg de være i fred.

    31. Ja, vi har forskjellige grenser 🙂
      Brunsneglene har jeg ingen problem med å ta livet av. Faktisk så går jeg på intens jakt etter dem, med det ene målet for øyet, å drepe dem. Men utover det, så er jeg ikke så veldig morderisk. Brunsneglene ødelegger alt jeg har brukt penger på i hagen, og alt arbeidet jeg har gjort. Så de skader meg og min grønne glede. I tillegg er de “innvandrere”. De hører ikke til i norsk fauna.
      Jeg skulle gjerne forvist dem, hjem til landene de kommer fra. Men det går jo ikke. Så da bruker jeg andre midler 🙂
      Man gjør hva man kan for å beskytte seg selv 🙂

    32. Hmmm..en liten tankevekker der, på mårran (huff..tenk at jeg må tenke nå..hehe 😉 Men det er rart det der..jeg har heller ikke problemer med å klaske til fluer..maur..og edderkopper..når de er inne i huset eller jeg “treffer på dem” i så kalte siviliserte omgivelser.. MEN..når jeg er i skauen, syns jeg synd på dem..så jeg som driver klappjakt på edderkopper i hus og hjem – lar dem løpe fritt, med vind i håret – t,o.m over leggene mine – når jeg er ute på deres territorium..rart..hmmm =)

    33. Fluer ender nok opp som fiskemat hos oss, men vi har ikke så mye fluer ettersom vi har flere svalepar og linnerler. Vi har en stor hage vi ikke klipper før prestekragene har blomstret ut og der er det mengder med humler og andre nektarsamlere. Det er ingenting som slår det å ligge på ryggen en varm sommerdag imellom blåklokker og prestekrager. Vent til de er i full blomst skal jeg vise deg. Ha en fin dag.

    34. Man skal jo ikke drepe noen da… Men jeg klasker glatt til en liten edderkopp eller flue (de store edderkoppene “redder”jeg ved å ta dem ut med et glass, en boks eller lignende). Mygg inne i biler og hus ryker glatt, mens vepser tar jeg kun med elektrisk fluesmekke. Stakkars de blir grillet da, men jeg vil ikke ha vepser inne… Ungene på jobb går og fanger snegler, biller, meitemark mm og de overlever nok ikke bestandig….da sier jeg at de må være snille med dem… Ikke lett det der. “Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør” er det ikke det noen sier? En liten uskyldig skogsmus ute er bare søt, men om den kommer inn på loftet så må den bøte med livet…. Dobbeltmoral. Klemmer fra et regnvått vestland <3

    35. Hahah, jeg liker ikke å drepe dyr. Men føler flua ber om det når den gjentar å plage meg flere netter på rad og jeg veier den bort gang på gang og prøver få den ut, så det siste dyret jeg smekket og drepte var en flue…

    36. Ja det er det. Og jeg må ærlig si jeg tar livet av brunsnegl. For de spiser opp alt i hagen, og er grunnen til at jeg ikke har jordbærplanter mer. (Eller er det egentlig jeg som ikke orket å luke mer?) og jeg tar livet av edderkopper, av den enkle grunn at jeg er livredd. 🙂 klemmer<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg