Pride- paraden- en marsj for oss alle?

Hva handler egentlig Pride- Paraden om?

Handler det om kampen for å få lov å elske hvem man vil, uten at folk skal legge nesa si i det?
Handler det om kampen for å få lov å velge hvilket kjønn man vil være, uten at noen skal se ned på det?



 

Jeg tror Pride Paraden har fått en veldig viktig rolle i de siste årene, og det slo meg BÅDE når jeg var i Gøteborg for en måneds tid siden, og når jeg så det fargerike toget bukte seg nedover mot Oslo City:
-Det handler om oss alle egentlig

Paraden viser mangfoldet i samfunnet. I marsjen går folk for å vise kjærlighet først og fremst. Kjærlighet til hverandre, og til ALLE egentlig. I toget samles ALLE… fra politi, kirke, militæret, innvandrere, barn, voksne, skjeive, streite, transer,tykke, tynne,  … You name it!! De samles for en felles sak:
Retten til å være seg selv!!

Og i kjølvannet av alt som har skjedd av terror-anslag her og der, så blir sånne markeringer enda viktigere. 
Man ser politi på hvert hjørne, og brannmenn og andre, som passer på at alt går greit for seg. Det overvåker det hele, og har nok mye å følge med på som vi ikke aner fletta av. Og det har blitt sånn at de MÅ være der!
Men det er greit!

Og når folk kom marsjerende i toget i dag, så marsjerte de liksom for kjærligheten, for homofile og lesbiske, så klart, men de marsjerer på en måte litt for oss alle sammen. 
For retten og viljen til å si hva vi vil… uansett. Til å være hvem vi vil… uansett 🙂 

 

#refleksjoner #tanker #prideparaden #livet #rettigheter

20 kommentarer
    1. Ei_heks: Ja, det er synd, men det er godt at folk er sammen om noe liksom 🙂 Så fint slik det har blitt nå hvertfall. Jeg så politiet, militæret og alle gikk for samme sak, kjærlighet og retten til å være de vi vil 🙂

    2. Fargerikt, sprudlende og engasjert…… egentlig synes jeg det er trist at vi skal trenge en sånn dag. Det burde jo være en selvfølge at vi får være oss, så lenge vi ikke plager andre. :'(

    3. Enig! Dette er så flott og vi kommer lenger og lenger med mangfoldet vårt- det er viktig å kjempe for våre rettigheter og kunne tørre å være den vi er! 🙂 var i Oslo, men hørte kun denne paraden, men så den ikke:)

    4. Absolutt enig i det du skriver! Retten til å ytre seg, få mene og føle det man vil uten at det må bli ment noe om, uten trusler og lignende.
      Hurra for kjærligheten i alle farger, former og kjønn!

    5. Den lille Pandaen c:: Takk for det…Jeg har bare kjent litt på det et par ganger nå i det siste. Dette handler om så mye mer egentlig.. Det handler om retten til å ytre seg, til at alle står sammen om en sak, uansett hva 🙂 I tillegg til det som er det opprinnelige budskapet.

    6. morsmiddag: Ja, og jeg tror at dette toget ikke handler om legninger bare lenger, men like mye om retten til å ytre seg og vise at vi bryr oss om hverandre.

    7. Helt enig hvem er det som skal bestemme hvem man elsker eller liker, det har da ingen noe med å gjøre. Det er ingen som har noe med hva man gjør på soverommet heller om man er hetro eller homo. Heia mangfoldet!

    8. Søtmonsen ): Nei, jeg bor jo i nærheten og var ute og trasket for å kjøpe DNT-kort, så plutselig var jeg bare midt i 🙂 Uten planlegging 😀

    9. Elevele: Jeg tror det har BLITT det litt, alle går, og i TRASS mot alle som vil stoppe at vi samles og er sammen og glade. Folk går for retten til å ytre seg, like mye som for å si at de liker gutter eller jenter eller begge deler 🙂 tror jeg…Det føles sånn, og det er alle mulige standpunkter å se i toget liksom 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg