Min lille blokk..

(Dette innlegget skrev jeg 3. november 2012 , rett etter jeg hadde begynt å blogge. Jeg brukte termen blogg-blokk stadig etter dette. Om det er derfor andre bruker dette ordet, at det spredde seg 🙂 eller om det er andre som har hatt samme tankegangen det vet jeg ikke. Men synes det er en fin måte å tenke dette sosiale fellesskapet på)

Min lille blokk

I et par tidliger innlegg har jeg sammenliknet dette med å blogge med å være på skolen, og å lære nye ting som jeg ikke kunne før. Jeg er førsteklassing, har ubrukt ransel, men den er ikke så blankpolert å skinnende lenger.
 

Mange sammenliner bloggverden med blogge-land, bloggverden osv. Og det er helt klart forskjellig ut i fra hvem sin blogg det er. Inne i min “verden” likner det hele foreløpig litt på en blokk (ikke en skrivefeil for BLOGG, for jeg mener faktisk en BLOKK). Jeg er som type ganske visuell, både når det gjelder minne i forhold til lesing til prøver etc, og når det gjelder måte å tenke på. Så her hos meg tenker jeg på de ulike bloggerne som kommer innom som forskjellige naboer jeg kjenner. De bor i forskjellige leiligheter, til høyre og venstre, i etasjen under meg og i etasjen over meg. Noen har jeg ansikter på, fordi de har vært innom på besøk og snakket med meg, og noen bare vet jeg bor der- men jeg har aldri sett dem. Grunnen til at alt dette foreløpig skjer i en blokk, er vel kanskje også fordi jeg ikke har hundrevis av lesere. Og jeg  synes  det er riktig så hyggelig enn så lenge i  denne blokka. Noen ganger flytter det inn en ny person, i en av leilighetene, så jeg rekker å bli kjent med hver og en av ansikts-naboene litt sånn sakte men sikkert.

Noen av disse naboene med ansikter bor også i en annen oppgang. Det er de som ikke er  på blogg.no. Det betyr at jeg ser dem ikke naturlig i oppgangen min. Men jeg tar meg en tur over i andre oppgangen, fordi dette er folk jeg liker. Og folk man liker oppsøker man jo, og ringer på og besøker, selv om de ikke har navnet sitt på postkassen i samme oppgangen.. Med en gang noen banker på, dvs er inne å kommenterer, så ser blikket mitt ganske fort(inne i hodet) opp til høyre,  bort til venstre eller litt bakenfor den store veggen, og plasserer dem i leilighetene sine 🙂

Og av og til er det litt mørkt i noen av leilighetene. Det kan være en dag eller to. Det er ingen lyder fra leilighetene, gardinene er trukket igjen og ingen har vært i postkassa, man har hvertfall ikke truffet de i trappeoppgangen. Da lurer man bittelitt på hvordan det er med dem, om de er bortreist eller syke, eller bare om de har det bra. Man blir jo borte selv også litt innimellom, og da er det mørkt i vinduet mitt også.

Så dette er min lille blokk, med sitt lille liv her inne 🙂 

Er du visuell eller auditiv?
Ser du blogg-verden eller facebook-rommet i bilder? 😉

 

 

#blogg #blokk #visuelt #samhørighet #sosialtmedia

20 kommentarer
    1. suttung: 😀 Se på novellen jeg la ut på Facebook nå, sånn novelle jeg har skrevet ut fra stikkordstriggere. For en god stund siden 🙂

    2. Det er så koselig å komme til blogg-blokka og besøke de jeg kjenner der. Noen ganger er jeg innom naboblokka som jeg tenker at Kjersti (minmatgaleverden.no) bor i. Mye triveligere med en sånn blokk enn en hel verden, og jeg forbinder det ordet med deg , – du er liksom lederen i borettslaget, hihi. :o)

    3. Vera Lynn: Det er liksom folk som jeg nettopp har fått som venner, som kanskje ikke har hørt meg bruke det en gang, som OGSÅ bruker det. Jeg synes det er litt morsomt om det er jeg som har spredd det, “sneket” det inn her i løpet av 5 år 😀 he-he… Men det kan jo være at noen andre har tenkt det samme… i noen leiligheter langt unna min…som har spredd det OGSÅ 😀 He-he.. Men jeg skrev hvertfall dette for 5 år siden, og jeg hadde ikke hørt noen andre som hadde tenkt det sånn. Kanskje jeg skal søke patent på ordet? He-he..

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Det som er moro er jo at jeg har sett det i bruk av andre, som jeg ikke kjente, og tenker at det har spredd seg litt. Hvis ikke noen andre har tenkt det samme som meg da. Men jeg tenkte det i 2012 😀 Ha-ha

    5. Jeg “lærte” nok dette av deg jeg ja..blogg blokka…det er vi som er sosiale sammen her jevnlig..kanskje ikke sosial…men ihvertfall så prater man med folk…OG det var jo så riktig tenkt..og illustrert…Syns denne blogg blokka blir større og større..og det er jo hyggelig!!

    6. HeidiElise: Jeg har hatt det sånn jeg også, i mange år. Fikk Facebook -konto nå i sommer, etter 5 år på blogg 🙂 Nå hopper jeg i det 😉

    7. Det forstår jeg. 🙂
      Lønner seg nok å være på facebook, men foreløpig har jeg ikke lyst til å snakke så høyt om bloggen, så jeg venter med det 😉

    8. HeidiElise: Da jeg skrev dette første gang i 2012, så hadde jeg ikke mange i blokka. Det har kommet flere følgere, men veldig mange “sovende” i sine leiligheter tydeligvis, for jeg har ikke så mange lesere nå heller jeg. Har nettopp skjønt at det lønner seg å være på Facebook også, for å nå flere 🙂 Men jeg har de siste årene fått veldig mange kommentarer, selv om ikke så mange lesere. Fordi jeg kjenner leserne mine, og kommenterer mye selv. Har ofte 18-20 kommentarer, og når jeg jobber 100% og i tillegg skal skrive innlegg, og helst besøke andre blogger, så velger jeg bort å svare på travle dager 🙂

    9. Har ikke lest dette før, men synes det var en kjekk måte å tenke på bloggvenner på. 🙂
      Blokka der jeg bor er ganske lita enda, men dey er greit for da rekker jeg å “snakke” med naboene. 😉
      Skjønner godt at det er vanskelig å kommentere alt når man har mange følgere. Det tar tid. 🙂
      Men koselig er det! 😀

    10. Jeg er nok litt av hvert tror jeg :))) Er så koselig når du skriver om blogg-blokka på denne måten..Jeg føler også at jeg kjenner en del etter hvert ..og deg kjenner jeg jo sånn på ordentlig også <3 Syns det har vært stille i en del leiligheter lenge, og det er flere jeg savner her inne .. men mange hyggelig som er her nå også da :)) Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg