I intimsonen…

Når man har en slik overskrift må man regne med at noen tenker litt “koffert.”.. og begynner å fable i forhold til intimitet på andre måter…  At det har noe med de mer private kroppsdeler å gjøre… Men det er altså ikke det… Dette er altså et fungerende begrep på noe jeg tenker ltit på innimellom..

En intimsone er jo den lille “boksen” av rom man liker å ha rundt seg, som er sin lille “private sfære”.. Altså det lille området rundt kroppen sin der man ikke ønsker å ha folk tett innpå seg, bortsett fra kjæresten sin da….. Det som er  litt spesielt å se er at denne intim-sfæren eller intimsonen er så forskjellige fra person til person.. Det sies at det er litt kulturelt betinget også, hvor tett vi ønsker å ha folk innpå oss. Folk fra en kultur har kanskje en sone som er nærmere ens egen kropp…,mens folk fra andre kulturer igjen har en sone som er mye lenger ut fra kroppen.. Samtidig tror jeg dette er veldig  personavhengig også, hvordan man kjenner på dette med å ha folk TETT opptil seg, og hvordan man reagerer i forhold til dette…

Hvis man liker dårlig at folk kommer innenfor denne privat-sfæren sin, og er litt for tett oppi nesa på en, hvordan har man da LOV å reagere og å oppføre seg??
Er det tillatt å SI DET? “Hei,-du er altfor næme meg, Gå vekk!!…”
Har man lov å tråkke bakover, demonstrativt, for å lage nytt “greit” rom mellom seg og den andre?
Kan man dytte folk vekk?  
Vel,det er sikkert mange forslag til løsninger på dette, og det å dytte noen vekk er vel i frekkeste laget… 😉

 

Jeg så en situasjon på banen en gang, hvor en dame nærmest angrep en mann, som hun tydelig ikke kjente GODT, men heller ganske dårlig.. Litt sånn: “Kjenner du meg igjen? Jeg er tanten til sånn og sånn…”.Mannen så ganske ukomfortabel ut og LÅ bakover i setet, mens damen hang over han, og gikk tett opptil med ansiktet og pratet… Han vred ansiktet og trakk hodet så langt unna han kunne.. Men det var tomt for plass å trekke seg unna, og ansiktet viste en smule fortvilelse, som HUN kanskje ikke så…  

For det  virker i alle fall som at folk som tråkker OVER ens intimsone, går for nær oppi folks kropp og ansikt, DE er selv ikke klar over at de gjør det, og mener ikke noe vondt med det.. Det hjelper lite “å rygge”… Jeg har prøvd… DE kommer bare etter…

De merker ikke at man bøyer seg med overkroppen bakover, for å få det rommet man trenger rundt seg.. Og grunnen til at de sikkert ikke merker det er at de har en helt annen radius på sin sone selv, de har SIN EGEN intimsone mye nærmere kroppen, og kan godt få folk tett opptil seg. De tar derfor heller ikke hintet, når man rygger avgårde, fordi de tenker ikke i de baner.. Og vi er forskjellige, så det er helt naturlig..  Og greit egentlig..Jeg synes det er vanskelig å ta opp slike ting med folk, og det plager meg ikke SÅ mye…

 

Så foreløpig så rygger jeg i vei, sklir unna, stille og nærmest umerkelig driver vi en slags liten dans… for jeg synes trorss alt det er andre og viktigere ting her i livet, og det er viktigere for meg at folk ikke blir lei seg.. 🙂

 

 

Har du opplevd at noen tråkker over DIN intimsone?  

Gjør du noe i forhold til det?

 

 

(En reprise på et velkjent tema 😉  )

 

 

#intimsone #nærhet #følelser #relasjoner 

24 kommentarer
    1. Hmmm – jeg har opplevd det ja, men det er ikke alltid lett å gjøre noe med det! Kan prøve å si ifra, men det går jo ikke alltid “inn”….. Prøver å unngå… 🙂

    2. Noen er bare sånn, tror de liker seg i intimsona til andre. Ikke alltid like lett, kommer an på hvor godt en kjenner dem, og hele settingen der og da.

    3. Haha, ser deg for meg prøve å holde intimsonen på bussen i rushtrafikken.. 😀 Det går nok bare ikke. Min grense varierer tror jeg. Er jeg veldig sliten er grensa større. Unngår litt situasjoner, samtaler og folk for å “spare” på energien..

    4. Dette opplever jeg alt for ofte og det er fryktelig slitsomt altså 🙂 Men så kommer det helt an på menneskene også. Det er ikke sånn at jeg må ha folk 2 meter unna meg, men noen trenger jeg helt klart en større avstand til enn andre, sånn er det bare 🙂 Og det er litt vanskelig å si i fra også, så man prøver som regel bare å ta et lite skritt tilbake, men som regel tar de jo ikke hintet, som du sier, og man fortsetter å “danse” bakover med vedkommende følgene etter, like tett innpå som i begynnelsen.. Da er det kjekt å ha med Petter, for da er det ingen som kommer for nære 😛 ha ha

    5. Det er ikke alltid lett det der. jeg trekker meg litt diskret unna når jeg føler at folk kommer litt for tett innpå meg. Men jeg tror heller ikke at de som kommer tett på tenker over at de er for tett heller. Og så vil man jo ikke såre noen å si det direkte heller… Så jeg kommer nok til å fortsette å trekke meg litt vekk om situasjonen kommer igjen – og heldigvis skjer det sjelden. Klemmer <3

    6. fjellgeitbundingen: Jeg tror den er konstant, men at man har situasjoner hvor man gir litt blaffen, fordi man må.. Fikk eks i rushtiden på buss eller bane 😉

    7. For ikke å støte sine medmennesker, må en prøve å være diplomatisk og vise respekt, framfor alt. Men å ha med folk med “nerver” å gjøre, er det fort gjort å trå feil. Det er så mange mennesker som er fryktelig sårbare. Jeg håper jeg ikke er en som støter noen. Men jeg liker middelhavslandenes befolkning. De er så hjertelige og blide og rett fram med kroppsspråk og alt!

    8. Jeg har faktisk en veldig god venninne som er sånn, og jeg rygger og rygger. Jeg burde ha sagt i fra, men kvier meg for å gjøre det…

    9. God midtpådag:-D Jeg har en sånn minst en armlengde unna,takk. Hvis noen kommer for brått på innafor min sone, ja, da skvetter jeg så jeg nesten sitter med hodet i taket eller tenner i tapetet. Det er ikke så mange som får slippe inn i min sone, følger med litt mye ubehag, men jeg er litt som deg, ønsker ikke å såre noen, så jeg rygger pent tilbake eller tar et sidestep 😉

    10. Min intimsone er ganske stor mht. til folk jeg ikke kjenner, og minker til mer jeg kjenner personen. Det er sjelden jeg opplever at noen tråkker over den, men isåfall så rygger jeg bakover. Det er helst fulle folk som er sånn, og de ser jeg ikke så ofte. Ha en strålende dag! 🌞🍁🍂

    11. Husker dette innlegget! Jeg ville vel i det lengste unngå å be et menneske jeg ikke kjente veldig godt om å flytte seg lenger unna meg. velger nok rygge/danse-metoden jeg også! Jeg synes også det er ubehagelig å få folk veldig tett opp i fjeset med unntak av om det er snakk om en god klem/omfavnelse av noen jeg bryr meg om/er glad i. (Er ikke så veldig glad i “Klemmekulturen” der man “må” klemme på alle man møter på sin vei.) Når jeg fører en vanlig samtale, vil jeg helst ha “Halvmeteren min” og vel så det. Liker ikke å få andres pust helt opp i fjeset, og vil heller ikke puste rett i fjeset på den jeg snakker med. Sær…? Ja…kanskje…men jeg klarer ikke å slappe av når noen bryter intimgrensa mi.

    12. Ja, vi har forskjellige intimsoner, det er det liten tvil om. Jeg opplever heldigvis ikke så ofte at noen innvaderer min egen intimsone. Men jeg var ute og satt på kafé for ikke så lenge siden, og ble oppmerksom på to eldre par som satt ved et bord. Mennene satt ved siden av hverandre, og damene satt på den andre siden av bordet.
      Den ene mannen var en som tydeligvis likte “nærhet”. I tillegg pratet han høyt og rungende. Jeg tenkte da på mannen ved hans side, som var “offeret” for nærheten. Jeg så hvordan han satt og stålsatte seg hver gang kameraten lente seg over ham. Og ikke bare det, men den rungende stemmen, så tett opp i ansiktet? Stakkars mann.
      Men jeg tenker som deg, at de som er så nære, nok ikke er klar over det selv. For dem er det jo bare sånn.
      Ha en fin dag med akkurat passe intimsone <3
      Klem <3

    13. Egentlig ikke men det skal en del til før jeg synes det blir litt nærme ansiktskontakt også da. Jeg tenker ofte at folk er forskjellig og tilpasser meg i grunnen deretter. Fint innlegg

    14. Ja det er store forskjeller..og jeg også bare rygger…sikkert litt demostrativt..for er ikke så plaget med dette…hihih..men er jo heller ikke så mye blant folk om dagen..Jeg hadde nok sagt pent i fra om det plagde meg..for som du sier..de tenker jo ikke over det selv..og da må de jo få beskjed om det…at ikke alle er så glad i den nærheten…Jeg ville likt om noen sa i fra til meg…men på en fin måte… ha en god ny dag!

    15. Jeg gjør nok som deg, rygger og rygger. Vil ikke være slem og såre folk, men det er ikke lett når man havner i en slik situasjon du beskriver her. Ha en riktig fin dag! 🙂

    16. Flott innlegg. Ja det er så forskjellig… og merker hvis noen går over min så blir jeg mer fokusert på at de gjør det eller prøver å vri meg vekk som du sier enn hva de egentlig formidler…….. Ønsker deg en flott dag.

    17. Jepp, det har jeg opplevd og innemellom har jeg vært for nær andre, men he he pleier ikke å følge etter dem da de trekker seg unna. Tror du intimsonen er konstant eller tror d den varierer med dagsform, humør etc?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg