Lydløs tale..

Ja, nå snakker jeg faktisk ikke om tegnspråk..Men et stille språk vi alle bruker hver dag, nemlig kroppsspråk og mimikk. Vi bruker det alle sammen, og mye mer enn vi tror.
Det er viktige signaler å finne i ansiktets mimikk, eller den lydløse talen.
Mye som ikke blir sagt med ord, kan ligge i ansiktsuttrykket. 

Men hva da med de som er blinde? Som faktisk ikke får med seg din himling med øyne, eller sammenkniping av lepper…
Og hva med de som faktisk ikke kan lese eller tolke ansiktsuttrykk? Det er mange som har vansker med å forstå ansiktsuttrykk, og hvertfall ikke forstår hva de er ment å skulle bety i en kommunikasjonsammenheng. 



 

Viktige ting å tenke på, når vi omgåes med forskjellige folk.

 

Kanskje må man noen ganger forklare litt meningen om igjen. 
Fordi den lydløse talen ikke er så klokke-klar som man tror selv…


Har du et talende ansikt?
Klarer du lett å forstå den lydløse talen? Altså alt som ikke ligger i stemmen?

 

 

#mimikk #ansikt #mening #avlesing #forståelser #følelser

 

14 kommentarer
    1. Karoline Marie: Ja, det hjelper å være bevisst og å trene. Ja, å snakke med døvblinde er spesielt, og ikke like lett som å prate med døve. Veldig forskjell. Tolket noen ganger for døvblind, men ikke ofte. Lærte mye på tolkeutdanning om det og besto eksamen hvertfall 🙂

    2. Åååå… dette lærer vi mye om – og ja, tenk det å ikke se. I forrige uke fikk jeg kommunisere med en døvblind – det var litt av en opplevelse!!
      Men.. tilbake til spørsmålet ditt; ja, jeg har masse naturlig mimikk i meg – og litt kroppsspråk. Men det som er helt sikkert er at jeg blir bedre og bedre på både min egen bruk av det, og å avlese andre, for hver dag som går. Øvelse gjør mester <3

    3. Uff, ansiktmimikk kan jammen bli misforstått. Men vi bruker den nok alle sammen uten å tenke at folk “leser oss som åpne bøker” mange ganger. Herlige bilder. Klem til deg 🙂

    4. BforB: He-he, ja noen som kjenner deg godt kan kanskje lese deg greit. Men noen mennesker er veldig “åpne bøker”, lette å lese for nesten alle. Det er forskjellig. Men viktig å vite at mye ligger i ansiktet.

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er faktisk et syndrom, i tillegg til at en del med Asperger syndrom også har problemer med å ta ansiktsuttrykk. SÅ ironi og sånne ting blir ikke så enkelt.

    6. Min matgale verden: Ha-ha, ja det er sant 😀 Ja, du bruker mye mimikk du, og levende i kroppen. Viktig og lurt 🙂 Kos deg på jobb, jeg driver forberedelser til ukene som kommer på løpende bånd nå. Men jeg fikk en skikkelig energi-boost av Bergensturen, så det var bra 🙂 Har en lys energi selv om skallebanken herjer 🙂 Klemmer <3

    7. Ja mimikk er viktig. Litt synd at botox og restylane kan sette en stopper for sånt, hehe Ser at min far har bruk for det, nå når han hører så dårlig. Tror jeg er flink å bruke det 🙂 God torsdag. Jeg skal på jobb og lage fårikål 🙂 klemmer

    8. Tjaaa,, hvem er den rette til å svare på det? Du har i alle fall det jeg vil kalle et talende ansikt 🙂 Jeg er vel neppe fri for mimikk,, Men det er interessant å tolke ansiktsuttrykk. Og jeg har jo vært i forhandlings situasjon gjennom mange år,, på begge sider av bordet 🙂 Men jaggu lett å ta feil også 🙂 Så varsomhet er ikke å forakte 🙂

    9. Jeg er nok alt for flink til å tolke…overtolker..og tror..og mener og blir skeptisk..hihihi…og ja..jeg viser nok med hele meg hva jeg mener….men viktig å tenke på i forhold til de som ikke kan tolke ja…flott å få det frem..

    10. Kommunikasjon er mangt. Var i et møte i dag hvor dette med kommunikasjon ble et tema.
      Tror jeg tolker andre nokså bra. Men har fått høre at det ikke er så enkelt å lese meg. Men det kommer nok an på øyet som ser :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg