Vente på sjelen..

 

«Den som har vært travel lenge må stoppe opp og vente på sjelen.»

(Sitat: Ukjent)

Sånn kan vi alle føle det litt innimellom vil jeg tro. At livet går litt for fort…At hverdagen herjer med en… At man løper litt etter seg selv….At man ikke er helt til stede inni seg...

 

Ikke at man her mistet sjelen sin akkurat. Det skal vel vanskelig gjøres..Men at noe er litt FEIL på innsiden.. Man har noe svart og krøllete på innsiden. Og hodet og resten henger ikke helt sammen. 

Da er det viktig stoppe opp litt. Tenke seg litt om. La hodet og hjertet og hele seg selv få sjansen til å henge sammen igjen. 

Det går som regel fint, om du står i ro lenge nok.. og da begynner det å gro blomster der det svarte og krøllete var.

 

 

Er du god på ikke å stresse?
Er du god på å være til stede i øyeblikkene?

 

 

#stress #mindfullness #tanker #hverdagen #følelser 
 

41 kommentarer
    1. solliv: Så bra, jeg har lett for å stresse meg opp i jobbsituasjoner, og lar meg jage opp.. Ellers er jeg ganske rolig jeg også og nyter øyeblikkene. Så det er litt sammensatt for meg 🙂 Tusen takk <3

    2. Atle Lundhaug: Det betyr jo ikke at du er upålitelig, du er veldig pålitelig for HENNE 🙂 og ja du virker sterk som et fjell og tåler stress. Ha en fin dag Atle 🙂

    3. Jeg tror jeg er veldig bra på å håntere stress og det sier all at jeg er. Jeg tror også at jeg er bra på det andre fordi jeg blir jo oppfattet å være ustabil og det kommer av at jeg er flink til å være tilstede. Noen oppfatter jo det som ustabil og upålitlig, men slik blir det når man ikke vet når disse små korte øyeblikkene kommer. Når de gjør det så avlyser jeg alt.

    4. Jeg er ikke så god til å la være å stresse…. dessverre…. det er ikke bra, jeg vet det…. Men jeg er god til å være tilstede i øyeblikkene uteifriluft……! Jeg skal gjøre som du sier, jeg – vente på sjelen <3

    5. karidansen: Jeg også både koser meg lett, og stresser meg opp lett. Sammensatt 🙂 Og det gjør at vi funker ganske greit likevel 🙂

    6. Etdiktomdagen: Ja, må prøve å roe seg og samle seg litt innimellom i det minste.. Da får man hentet seg inn igjen 🙂 Ha en fin kveld <3

    7. Marit: Du har nok stresset for mye, og det er viktig å passe på. Jeg prøver å passe på så godt jeg kan 🙂 Så man ikke går for langt. Viktig 🙂 Håper du får vekk krøllen din etterhvert 🙂

    8. Helge: Ja, forskjellige typer stress, noe med å måtte gjøre ting på kort tid, og noe som har mer med tanker å gjøre. Man får bare prøve å holde seg samlet, og ikke la seg drive avgårde uten hode på plass. SÅ godt man kan 🙂

    9. Mariann Sæther Tokle: Å så koselig at den var litt Lillsjel-aktig og at du er enig. Jeg fant sitatet på en annen blogg, men der sto ikke hvem som har sitatet, og ikke lett å finne. Jeg eg synes det var fint å tegne til 🙂

    10. For et godt sitat. Det traff meg skikkelig,begynte faktisk å grine….Helt sant.
      Svar på spørsmålene: Jeg prøver, og jeg prøver….

    11. NÅ er jeg veldig flink til å være tilstede i øyeblikkene, og ikke la meg stresse..etter at jeg ga slipp på det typiske “A4-livet” i 2013..det skal mye til før jeg kaver meg opp eller lar meg vippe av pinnen – men det betyr selvfølgelig ikke at jeg ikke av og til er så sliten og “svart” innvendig, at jeg bare må trekke meg tilbake og holde fokus på å puste..for enkelte situasjoner og problemer er man faktisk ikke alene ansvarlige for..

    12. Ja, livet kan være ganske så hektisk i blant. Må innrømme at døgnet veldig lett fyller seg opp her. Jeg er også ganske god på å være til stede i nuet, det var en av mange årsaker til at jeg ville ha hund, å lære enda mer å være til stede i nuet, for det er hunder så utrolig gode på, og jeg har verdens beste læremester <3.

    13. Stress kan være mye – men jeg tenker på at man har mye og gjøre på kort tid så blir det ofte stress. Men man kan også stress når det gjelder tanker som oppstår etter noe man har opplevd. Ellers så kan et øyeblikks opplevelse forandre seg fort. Det har jeg opplevd sjøl. Men hvis man bare planlegger tiden i forkant kan alt dette bli en bedre opplevelse. Ha en fin dag.

    14. Trodde jeg takla stress veldig godt, men det var visst kun på utsiden. Innsiden derimot, den verken så eller kjente jeg etter… Her er jo alt bare krøll igrunnen!

    15. Hei!
      Ja slik kan det nok føles for mange av oss 🙂 Har vært der selv – foran meg selv……………..
      Jeg prøver å IKKE stresse nå. Prøver å samle meg og kjenne etter og prøve roe ned. Stress er farlige greier………………. og vi må prøve roe ned noen hakk av og til 🙂
      Ønsker deg en god dag 🙂

    16. God beskrivelse dette 🙂
      Jeg har de siste årene måttet lære meg et litt annet tempo enn det jeg hadde før. Før da jeg jobbet, elsket jeg når det var litt hektisk, og man måtte være “på” hele tiden. Det var sjelden jeg ikke følte at jeg var tilstede.
      De tider er forbi. Nå kan selv det å våkne opp om morgenen føles litt hektisk. Og siden jeg har slått ned tempoet en del, så får jeg mer tid til å analysere øyeblikkene, og jeg storkoser meg f.eks. når barna mine kommer til meg fordi de trenger å prate om noe, eller bare har lyst å gjøre noe sammen med meg. F.eks. når datteren min har lyst å øvelseskjøre. Da kan vi kjøre på lange turer, hvor vi prater om alt mulig, og har en så rolig og fin stund sammen. Jeg elsker det <3
      Sånn sett er jeg nok mer tilstede nå enn jeg var før, da livet var hektisk 🙂

    17. Tjaaa,, hva skal man si ? Jeg har alltid vært flink til å slappe av og kan legge meg til å sove hvor og når som helst. Men jeg kjenner til den følelsen du beskriver 🙂

    18. Flotte ord..og nei..jeg er ikke flink til noen av de delene..haster avgårde, uten at kroppen menger med…og stress…Ja det følger meg som en skygge…Ha en god dag!

    19. Det er nok litt begge deler det, gitt. Jeg kan ha lett for å stresse, og da fungerer hjernen dårlig…..Så er jeg ganske flink til å KOSE meg…OGSÅ – og fryde meg over de små tingene! 😀 I slike stunder når sjelen meg igjen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg