Angrer du?

Angrer du på noe?
Jeg er muligens litt rar, men jeg har bestemt meg for at å se for MYE bakover, er ikke noe stort poeng.
Så klart i mange sammenhenger er det hyggelig det, sitte og mimre litt og tenke på hyggelige ting man har opplevd, og ta med seg de minnene videre i livet. Det som det har kommet noe godt ut av. Det er fint å kunne ta med seg disse tingene videre og bygge nye minner i tillegg. Samlet vil disse minnene kunne  gi en følelsen av at livet kan være en dans og deilig å leve.

Men hva med de negative tingene, det som ikke var så bra? Skal man også ta med seg det videre? Det man angrer ? Da er spørsmålet litt også, er det noe å angre på? Jeg angrer nesten ikke på noe jeg har gjort. Og det er ikke for at jeg aldri har gjort noe “angre-bart” om dere forstår det uttrykket.. Jeg har sikkert gjort ting andre synes jeg virkelig kunne angret litt på.. Men jeg er vel mer sånn at jeg mener at de tingene jeg har gjort her i livet, ofte har vært tenkt gjennom- utifra det ståstedet jeg var på DA. Og om jeg da hadde andre måter å se ting på, så gjorde det muligens at jeg gjorde valgene annerledes DA enn jeg ville gjort NÅ.. Men det betyr ikke at det er noe poeng å se tilbake og fordømme den man var da, eller å skulle sette seg ned å ANGRE noe som helst.


 

Nye år, annen erfaring, nytt ståsted. Jeg ser meg ikke tilbake, og sitter med en bitter-emmen smak over ting jeg har gjort. Hadde jeg gjort  noe som hadde såret eller skadet noen andre, og som var gjort litt overilt eller noe slikt, kunne jeg kanskje ønske at veien var blitt tråkket litt annerledes.. Men det er altså ikke tilfelle. De “angre-bare” tingene jeg har gjort, har kun kunnet vært plagsomt for meg selv. Og da ser jeg ikke noe som helst grunn til å se bakover eller angre på ting jeg har gjort. Bruke energi på det liksom. Ergo er det heller ikke som mye slikt å dra med seg framover.

Jeg bygger videre på det som har vært bra og positivt, lever mye i det som er NÅ og gleder meg også til hyggelige ting som kommer 🙂 Noen tror kanskje jeg går med skylapper? Nei,jeg gjør ikke det, jeg bare velger ut hva jeg vil ha med meg videre, og ser foran meg et blankt ark jeg kan fylle med det jeg selv vil. Jeg kaller det bare optimisme.. 🙂

 

 

Angrer du på ting du har gjort? 

 

 

(En liten reprise på et tema jeg synes er litt interessant)
 

#anger #livet #hverdagen #selv #fokus #framtiden #fortiden

22 kommentarer
    1. Så bra du fokuserer på de positive tingene. en kunst, men så viktig. Jeg tenker at når jeg har trått feil, så har jeg lært noe og utvikla meg, og de feilene er en del av hvem jeg ble. For meg er det viktig å reflektere over livet, og selv om jeg skulle ønske en del ting ble løst annerledes, så ser jeg også hvorfor ting ble som de ble.

    2. Veldig bra skrevet om et tema som berører alle i løpet av livet. Jeg tenker at hvis man har gjort eller sagt noe man angrer på så er det viktigste å lære av det og se fremover.

    3. Sant som du skriver atan ikke skal se bakover. Man må ta kunnskapen og gå videre i livet. Jeg har ting jeg absolutt angrer på, men på den andre siden hadde ikke livet mitt skjedd det som skjedde, hadde jeg trolig ikke fått det livet jeg har nå <3

    4. Mange erfaringer som ligger bak – men det er dumt å angre syns nå jeg….. en blir et resultat av alt en har opplevd!…… Så – vi brenner på, og angrer ikke! 🙂

    5. Der er nok ting jeg angrer på, men som du skriver så er det stort sett ting man trodde man gjorde riktig der og da.
      Andre ting ble gjort for å ikke såre andre, og førte til at mitt eget liv ikke ble så enkelt.
      Men erfaringene har man med seg, og det er alltid lett å være etterpåklok. Det hjelper uansett ikke. Så jeg har lært mer å legge ting bak meg, men ikke alltid lile lett. 🙂

    6. Jeg tenker at de valgene jeg har tatt har jeg tatt for en grunn .
      Er vel ganske lik deg i det du skriver her ,jeg tar med meg det positive og prøver helst å unngå å se meg tilbake.
      Jeg kan med hånden på hjerte si at det er en ting jeg Angrer på ,men går ikke å tenker på det.
      Livet er fremfor meg og det som har vært har vært.
      Ha en fin kveld flott innlegg 🙂

    7. Nja, angrer vel egentlig ikke på så veldig mye jeg har gjort, selv om jeg likevel gjerne skulle hatt et par ting ugjort- ikke for mine valg den gangen, men på grunn av andre sine valg i ettertid (skjønn den du om du kan- ha ha) 😛
      Og så er jeg der at det er bedre å angre på ting man har gjort enn ting man ikke har gjort 🙂 Da lever man litt mer tenker jeg, om man ikke er redd for å si ja til ting 😀

    8. Jeg angrer nok heller på ting jeg ikke har gjort, men man må prøve å ikke tenke for mye på det. Mye er det jo ikke for seint å gjøre heller, men da bør man gjøre det så fort som mulig. Takk igjen for nok en klok påminnelse! <3

    9. Man burde kanskje ikke angre på noe av det man har gjort, men for mitt vedkommende er det nok noe. Tar jeg det med meg? Nei jeg dveler ikke ved det, heller tar lærdom av overilte og impulsive handlinger som ikke kom så godt ut. Da kan de negative minnene bli snudd til positive ;o))

    10. Jeg har som motto at det er bedre å angre på noe en har gjort enn noe en ikke har gjort. Selv om jeg sikkert kunne angre på ting, så velger jeg å se på det som læring, og tar med meg erfaringene som noe jeg kan bruke til noe positivt i ettertid. Ønsker deg en riktig god dag 🙂

    11. Ja det som har vært kan en ikke gjøre noe med…. men visst en angrer på noe fra fortiden kan en ta lærdom av det og gjøre annerledes neste gang…. <3 Fint innlegg Frodith, ha en fin dag videre 🙂

    12. Hei! Mye kunne ha vært gjort annerledes, men da hadde jeg ikke vært der jeg er i dag 🙂 Jeg lærer og vokser som menneske. I fortiden skjer det ingenting, men den kan gi oss en forklaring som er nyttig, på hvorfor vi er der vi er i dag. Innimellom en tåspiss plantet i fortiden, støtt på begge føtter i nåtiden i retning framtiden 🙂

    13. Mange ting eg burde gjordt annarleis i ettertidas klokskap men nytter lite å gråte over spilt melk

    14. Ja da er du flink som klarer dette…jeg prøver, men merker at jeg ofte kan tenke tilbake og angre…og plage meg selv med dette…for det er jo det man gjør! Plager seg selv..og ofte er det ikke noe å gjøre med..men allikevel så kverner dette oppe i hodet! Har blitt flinkere med årene..men herlighet så slem jeg var med meg selv før!! En flott oppfordring, og påminnelse..Ha en god ny dag!

    15. Neigu min hatt,, som jeg ikke har.. Det er himla lenge siden jeg bestemte meg for at en sånn ryggsekk ville ikke jeg bære gjennom livet. Om jeg angrer på noe, så er det heller alt jeg IKKE gjorde. 🙂

    16. Flott tankegang og det tenker jeg også, man får ikke noe igjen for å se seg tilbake på ting en kanskje har gjort feil eller kunne gjort annerledes. Alt i alt vil jeg ikke angre på noe, så egentlig gjør jeg ikke det. Selv om det er ting jeg selvfølgelig skulle ønske gikk annerledes, men det beste er å se fremover for og ikke gjøre samme feilene 🙂 god tirsdag til deg!

    17. God morgen. Dette innlegget er bra, og kan fint gjentas. Jeg stoler også på at de valgene jeg tok før hadde en grunn, og jeg kan uansett ikke endre på det som har vært. Så jeg ser også på meg selv som optimist, og det er bare en ting jeg “angrer” på som jeg ikke gjorde en gang…men det håper jeg å få til en annen gang. det er nemlig noe som fint kan gjøres om igjen en annen gang. Ha en fin dag. Klemmer <3

    18. god morgen. J a jeg angrer på noe ,men en dag skal jeg legge det bak meg og bare se fremover for det er den veien jeg skalfortsette å gå,og der fremme tror jeg det ligger mye fint 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg