Ensomhet..

“Ensomhet er ikke å være alene. Det er å ikke ha noen å lengte til.”
(Sitat: Barbara Ring)

Hvis man er alene, er man ensom da?
Hvis man er ensom, er man alene da?

Dette er spørsmål jeg har stilt meg mang en gang.
Betyr det nødvendigvis at man er ensom, fordi man er alene en del?
Er det ikke faktisk sånn at man i mange sammenhenger faktisk kan være mer ensom når man sitter midt i en flokk med folk, kanskje uten å føle tilhørighet? 
Er ikke ensomheten bare en mental ting, noe vi selv  lager oss? Og har det overhode noe å si med antallet folk som omgir en?

Noen ganger er det veldig godt å sitte mukkens alene å la tankene vandre. 
Andre ganger kan man sitte midt i en overfylt forsamling å tenke tanker som ikke er gode overhode. Uten at det hjelper det spøtt om alle de folka omgir en…

Er det ikke sånn at å kjenne litt på ALENEHETEN er godt innimellom, for å kjenne at savner de man er glad i ?

Hadde man ikke hatt noen å savne, da hadde man muligens vært litt ensom…

Disse tankene dukket opp da jeg så denne mannen.. Jeg velger å tro han koste seg..
 

#foto #tanker #refleksjoner #ensomhet 
 

19 kommentarer
    1. Min onkel har aldri følt seg ensom selvom han er aleine, sier han…….. jeg tror man kan føle seg ensom om man er to også, dersom ikke alt stemmer………. det er nok opp til hver og en det der….. til ettertanke! 🙂

    2. Vanskelig tema, flott skrevet….
      Men det er mange mange ensomme rundt omkring….Det burde vært flere settinger enslige kunne gått ut, ikke for date…men bare for å være sammen …

    3. Det er mange som har både samboer og kjæreste/familie men føler seg ensom, så er det de som er helt alene men trives med det. Dette med å føle seg ensom er ikke alltid så lett, følte det ofte slik før, men nå har jeg blitt vant til å være alene og ikke ha så mange andre enn samboeren rundt meg. Det har blitt en del av meg, og nå trives jeg godt alene også.

    4. Alenetid er godt, men ensomhet er vondt 🙁 Det verste er å føle seg ensom når man har mange rundt seg. Heldigvis er jeg ganske glad i alenetid, men ensomhet..uff det er en ekkel følelse. Godt å filosofere i blant da ^^
      Ha en fin kveld

    5. Jo det tenker jeg og, at man har godt av å være alene, være med seg selv, bli bedre kjent med seg selv, lære å elske seg selv. Men samtidig må man ha noen som savner en, som man savner, som man vil være sammen med. For vi mennesker er jo flokk-dyr. Litt ensomhet er bra, men man må ha noen å komme tilbake til. Tenker jeg . Har bilde av deg på indisk, og bilder i mitt hode når vi var på hytta. Kjenner at jeg savner deg. Og det er bra. Å savne en man kjenner tilhørighet til. klemmer <3

    6. Ja jeg tenker at har man ikke tilhørighet til noen så føler man seg ensom – selv med mange rundt seg….. Man vil savne de som man har eller hadde tilhørighet til…. <3

    7. Enkelte sånn filosofiske betraktninger finnes det egentlig ikke noe endelig svar på 🙂 Og det er jo det fine med det. Da kan man “snu” det fra alle kanter og sette det inn i forskjellige sammenhenger 🙂 For det er jo ikke svaret som er det interessante, men prosessen med å tenke gjennom og filosofere 🙂

    8. Jeg kan føle meg mer ensom blant mange enn når jeg faktisk ER alene, eks på en skikkelig fyllefest der jeg er sjåfør……..Det er godt å ha mulighet til å trekke seg litt tilbake – og det er OGSÅ godt å vite at man har mulighet til å være sosial med jevne mellomrom. Det er fint å tilbringe tid med noen som man kan være i stillhet sammen med. At det er “lov” å surre med sitt innimellom, sjøl om man oppholder seg i samme rom <3

    9. Det er godt å være ensom innimellom. Men når man er ensom hele tiden, og aldri bli bedt med på noe, da er det noe annet. Dette var et fint innlegg, og det ser ut som mannen koser seg 🙂

    10. Det er mange som føler ensomhet selv om de bor i en stor by med mange folk rundt seg. Men det er mange som søker ensomhet fordi de er sliten og trøtt av alt bystresset. Men slik vil det alltid være, tror man takler denslags ebndre hvor eldre man blir. Ha en fin dag.

    11. Hei og god morgen. Disse tankene har jeg tenkt også mange ganger. Ensomhet tror jeg har noe med sinnstemning og tilhørighet. Mannen her kan jo føle begge deler. Jeg tror også om en har det godt med seg selv kan en være alene uten å føle ensomhet. Så nøkkelen ligger mye i en selv selv om de ytre faktorer spiller også inn. Men jammen meg vanskelige spørsmål du stiller… he,he. Ha en flott lørdag.

    12. Jeg mener at man kan være veldig ensom selv når man er med mange…Det har med hvordan man har det inne i seg selv…Jeg er jo ofte alene..men føler meg ikke ensom..jeg har folk rundt meg, som jeg vet er der for meg…men jeg MÅ ikke være med noen hele tiden..ha en god dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg