Om å fordrive ondt med godt… :-)

“Mist ikke troen på mennesket. Mennesket er som et hav. Selv om noen få dråper er skitne, blir ikke havet skittent”
( Sitat: Mahatma Gandhi)

Ikke det at jeg er Ghandi akkurat….
Men det er nå sånn mener jeg, at ser man folk som har funnet ut lure ting, så er det jo ikke bedre enn å leve litt etter deres ord…
I mine øyne er det nemlig også sånn: Klart det finnes drittsekker, både her og der…Men det blir ikke færre, om VI blir drittsekker også!!
Det viser seg jo bare igjen og igjen her i verden…at det hjelper NULL og NIKS å skulle “skyte folk snille”…
Man kan ikke filleriste folk til å bli empatiske og sympatiske..

 


Det eneste som noen gang har hjulpet bittelitt på “slemme” folk, er faktisk å snakke med dem. Høre på hva de tenker. Spørre hvorfor de er så sinna, hvorfor de slår…

Og i litt sånn overført betydning så tror jeg dette gjelder både “gutten i gata”, “bølla på skolen” eller i litt større sammenhenger med land og politikk. Vi får ikke fred ved å SKYTE alle de “slemme”. Det avler bare mer hat…

Så her er mitt lille motto eller ordtak, som jeg laget for en stund siden:

 

 

#kjærlighet #hat #krig #fred 

11 kommentarer
    1. Kjempefint og klokt innlegg, og det er så sant, så sant det du skriver 🙂
      Personlig vet jeg faktisk ikke hva det å hate er for noe. Hat er for meg en sinnstemning som er dypt forankret.
      Ønsker deg en kjempefin mandagskveld, og ei kjempefin og god uke 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    2. Et supert innlegg! Nei, hat hjelper ikke på noen ting, men det er ikke alle man greier møte med kjærlighet….., da får man heller ignorere, eller ta frem sin profesjonelle side.
      Jeg greier ikke møte alle med empati og kjærlighet men jeg er god på å late som, i alle fall i jobbsammenheng.
      Det er forøvrig bare en selv det går utover om man bruker energi på hat, noe så destruktivt…..

    3. Jeg syns du er minst like lur som Gandhi..og skriver enda finere ordtak :)) Ja her kan hver og en gjøre en forskjell.. vi kan ikke godta ondskap ..men som du skriver i noen tilfeller hjelper det å lytte til hva de som er så sinte “egentlig har på hjertet”… Klem til fine deg <3

    4. Gandhi var klok…Frodithen er ikke borte hun heller…. Jeg er overbevist om at det bor noe “Slemt” eller “Ondt” i så og si alle mennesker- og når vi blir tilstrekkelig trigget, så kommer det fram. Da kan vi bli temmelige primitive, hevngjerrige , blodtørstige og onde. (Jeg kunne godt ha brukt “Jeg” – formen her, men jeg tror ikke at jeg er unik på dette feltet akkurat!) Noen har vi liksom “lov” til å hate, f. eks mennesker som beviselig har drept mange – tilsynelatende uten skrupler. Det sitter jo en mann i et norsk fengsel som mange av oss mener vi har rett til å hate. Han utførte grusomme gjerninger mot mange uskyldige, men verden blir ikke bedre av at vi øser ut hatefulle kommentarer om “Onde mennesker” – f. eks i kommentarfelt rundt omkring. Nå vet ikke jeg om “All Verdens Kjærlighet” kunne ha hjulpet ham, men det motsatte hjelper i alle fall ikke.

    5. Ja det er jo så sant..man kommer ingen vei med å være “slem” mot de slemme…da fortsetter det bare…vær deg selv, og vis kjærlighet..kanskje det smitter…..:-) Ha en god ny dag!

    6. Så bra skrevet, og så viktig.
      Jeg er veldig enig i at det begynner med oss. Meg…hvordan snakker jeg om andre? Hvilket forbilde er jeg for barn og barnebarn…de rundt meg? Hjelper ikke om jeg klager på at andre er sånn eller slik, hvis jeg ikke begynner med meg selv.
      God mandag til deg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg