Når sauene svikter… ;-)

Jeg må innrømme det er mye dårlig søvn her for tiden.. Sauene svikter fullstendig…

Om kvelden går jeg nærmest i koma, som ved et trylleslag, sånn rundt 21.. Jeg er utkjørt og hjernen begynner å svime av, mens jeg fremdeles er våken. Om du kan skjønne hvordan DET er…Ganske ekkelt spør du meg…

Når jeg omsider lander i senga på soverommet, så sover jeg rimelig greit for noen timer…SÅ begynner “moroa”… I 4 tiden er det opp for å tisse.. Er jeg heldig sovner jeg igjen.. Men ofte er jeg overhode ikke heldig… Og 4 blir til 5 etter mange runder på lakenet… Roterer som en gris på grillen…Rundt og rundt..Og jeg er omtrent like død som den grillede grisen når jeg må stå opp..

 



Øynene blir større og større, jo mer jeg tenker på å få sove litt mer..og jo lenger jeg ligger der..
Jeg prøver og prøver..Men det går latterlig dårlig.. Hjernen begynner nemlig på jobb, så fort den slår seg på i 4-tida…Ikke noe vits egentlig i sånne stressende tider å tro at man skal sove som vanlige folk…

Når man omsider kan stå opp, og verden har “begynt” igjen på utsida av vinduet.. så er man jo så klart så trøtt som en strømpe igjen. Da kunne man faktisk sovne stående… Men siden verden venter, er det bare å komme seg ut døra…

Da må man plutselig ty til noen hjelpemidler, for å holde øynene åpne… 
Og med slike hjelpemidler kan man lure noen og enhver for en liten stund.. 

 

Sover du godt om nettene?
Blir nattesøvnen din påvirket om du har mye stress over deg?

 

#stress #nattesøvn #søvn 

31 kommentarer
    1. Jeg sover heller dårlig for tida, jeg også….. skjønner veldig godt hvordan du har det…. roterer rundt og rundt og rundt… ganske så håpløst! Klemmer <3

    2. Selv om du bruker medisin, vil du likevel kunne oppleve diverse med stoffskiftet for det er ikke alle funksjoner som stoffskiftet har, som blir erstattet med kjemisk medisin, slik som stressmestring. Meditasjon og mindfullness er fint for alle tankene, jeg har jo også et aktivt hode 🙂 Heldig som er ferdig med overgangsalderen, jeg har holdt på i årevis, kommer i perioder omtrent som kroppen fortsatt prøver å få mensen:)

    3. Etdiktomdagen: Tør ikke sove på dagen, pga da er jeg redd for å ikke sovne i kveld. Jeg får holde ut 😀 Har gått meg en tur, og det var deilig 🙂 Tatt litt bilder 🙂 klem <3

    4. Mariann Sæther Tokle: Ferdig med overgangsalder for lengst jeg.. Og stoffskiftet har jeg jo medisin mot. Har ikke prøvd pute under beina. Det er mest HODET mitt som er problemet om natta, for mye tanker. Men om et par uker er ting mer på stell igjen 🙂

    5. Hanne Beate: Jeg vet at det er noen uker nå som er fæle, har vært forberedt på det. Men ikke så moro uansett. Men det er snakk om bare et par-tre uker til så bedrer det seg LITT 🙂 Ha en fin lørdag du også 🙂

    6. Ja, jeg har det sånn for tiden jeg også, – sovner greit om kvelden men våkner i 4-tida. Mye bekymringer og tanker ellers som jeg klarer å holde unna om dagen. Tidlig på morgenen kommer de snikende og vil ikke forsvinne før dagen begynner. Det som Ei_heks nevner hadde vært tingen ja, – vi får begynne med det. Ønsker deg en fin lørdag!

    7. overgangsalder? stoffskiftet? har du prøvd å legge en stor pute under beina når du ikke får sove igjen. Det hjelper meg. Plastspikermatte er også fint.
      Jeg bruker jo meditasjon også. Jeg legger meg på ryggen og mediterer og da siger slappheten inn og jeg sovner igjen.

    8. Hei og god morgen 🙂
      Trasige greier det der når søvnen ikke vil komme …………………. jeg har det ikke ofte slik. Sovner ganske fort og sover godt. Våkner jeg så sovner jeg som regel igjen. Men man blir ganske sliten og tom om man ikke får sovet det en skal ………… 🙁
      Håper det går bedre i dagene fremover og du får sovet MYE!!!
      Herlige tegninger til innegget ditt, frodith!
      Ønsker deg en god dag og kanskje du må sove litt på dagen i dag???
      <3 klem

    9. TexasHexa: Ja, jeg må bare stå opp jeg også, ikke hjelp i å ligge å vri seg. Setter bare i gang med dagen jeg 🙂 Ha en fin dag da 🙂

    10. Jan: Det bedrer seg nok snart 🙂 Ja, jeg vet mange som sover godt likevel. Jeg blir mest preget av stress på natta. LITT på dagtid også så klart, men sånn “tankestress” er ille om natta, når jeg våkner..

    11. Min matgale verden: Ja, jeg sovner jo tidlig jeg også, så får kanskje nok søvn. Men det har blitt mye våking, mange ganger om natta opp. Og ikke lett for å sovne igjen. Det virker som det eneste som hjelper for meg om dagen er å stå opp.. Det går nok over snart 🙂 Klemmer <3

    12. Kjenner meg godt igjen i rytmen din. Pleier å stå opp, jeg. Koker kaffe, finner frem hekle/strikke – kosen og nyter freden og roden. Blir vanvittig trøtt på de snåleste tidspunkter, og presterer derefter på jobb, hadde det stått ei seng der så snoooork😴må da bare peise på for å ikke sovne. Håper det retter seg opp for deg og ha en finfin helg og prøv å slappe av så god du kan❤️

    13. Uffameg,, unner ingen som har det på den måten. Jeg sovner stort sett bestandig når jeg lukker øynene,, og nær sagt uansett hvor jeg legger meg 🙂 Selv i en rimelig hektisk jobb så har søvn problemer vært fraværende 🙂 Krysser og håper det bedrer seg for deg 🙂

    14. Uff, ja fire er litt tidlig. Men jeg står opp kvart over fem, og når jeg har sovet fra 21,30, så er jeg uthvilt. Har et godt sovehjerte. Men ja, når det er stress begynner hjernen å gå så snart jeg våkner litt, og det er ikke kjekt. Skjønner hvordan du har det, og det er veldig slitsomt. Litt avslappingsøvelser og hjernetrim kan hjelpe. Har brukt det en del når jeg våkner så tidlig. klemmer<3

    15. Ei_heks: Jepp, vanskelig å fungere normalt på jobb da..Nå mener jeg det er jobben sin skyld litt dette da, så de får tåle en RAR Frodith.. Ja, kanskje jeg burde prøvd noe sånt..

    16. karidansen: Jeg har ikke tett program når jeg har fri…Gjør stort sett aldri noe, pga jeg ikke orker. Så blir bare JOBB-jobb-jobb…og resten sofa nå om dagen.. Det er høye skuldre og mye både mentalt stress og rett og slett for travelt på jobben om dagen.. I helga skal jeg ikke annet enn til mamma.

    17. Lillja.blogg.no: Jeg sover som regel veldig godt, om det ikke er bekymringer og stress…Så dette går over heldigvis. Et par uker til blir det nok sånn…men så begynner det å bedre seg 🙂

    18. Kjenner meg igjen her ja! Jeg kan, på det verste, stå opp fordi jeg må tisse, opp til 6-7 ganger i løpet av en natt (diabetes)!
      Stress og bekymringer gjør det ikke noe bedre.
      Kan ikke akkurat si at man er så uthvilt etter slike netter, der litt mer enn sauen har sviktet…

    19. Veldig “kjett” og slitsomt å ha det slik. Jeg slet jo med nattesøvn og hadde lakenskrekk i flere år. Sovepiller MÅTTE jeg bare bruke for ikke å “TØRNE” helt. I dag er det heldigvis bare unntaksvis at jeg sliter med søvnen, og sjelden for mer enn ei natt om gangen. Håper det roer seg hos deg snart. Kanskje du har hatt litt for tett program i det siste? Sjøl om man gjør noe MORSOMT så blir man fort sliten og overtrøtt hvis man ikke har noen “Sløve-dager” til å ta seg inn på med jevne mellomrom. Det er i alle fall min erfaring, men det er så fristende å “Kjøre På”, så jeg klarer ikke alltid å la være å fylle på mer enn jeg har godt av! 😉

    20. Frustrerende å ikke få sove! Jeg kan ikke si at jeg sover så mye om nettene, da jeg er oppe å sjekker blodsukker til datteren min minst 2 ganger om natten…. Men når jeg sover så sover jeg, selv om det blir stort sett bare en 5 timer søvn (ikke sammenhengende for å si det sånn! tilsammen med noe oppvåkning iløpet av natten..! Så jeg begynne rå bli litt ko-ko for tiden og hukommelse som en gullfisk, haha! Håper det kommer seg for deg <3 😀

    21. Det er ikke noe godt å skulle fungere i hverdagen når man ikke sover. Når ungene var små opplevde jeg å ikke sove i det hele tatt på 60 timer drøyt en gang i måneden. Da lærte jeg avspenningsteknikk og autogen trening. For meg var det den kombinasjonen som gjorde at jeg overlevde. Det hjelper både for hvile og for å ikke gruble. Kanskje det hadde vært noe for deg å prøve?
      Oppmuntringsklemmmmmm <3

    22. Så morsomme tegninger…herlig..hihih..ja..jeg sover jo aldri godt..snur og vender for å holde kroppen myk..men jeg merker stor forskjell når det er noe som stresser meg..da blir det enda verre…og nå prøver jeg bare å si..du kan sove på dagen..men det gjør jeg jo aldri..men tanken på det, hjelper…for da blir det ikke et MÅ sove!! NÅ… Husker med gru når jeg jobbet…så håper det snart roer seg for deg da…Sov godt! klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg