Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 13 – kom inn, bli med :-)

“Svart senker natten seg i stall og stue, Frodith har gått sin vei….nå skal vi TUUUULLLE. Inn i vårt RÅÅÅÅTTE -hus, stiger med tente lys…Salta Luuuuusiiiia, saaalta lusiiiia” 
Starten av Lucia-toget lovet veldig godt i år… 
Jeg sto jo som vanlig og lusket borte ved kjøleskapet, og de ante selvfølgelig ikke at jeg var der..

Først i toget gikk Salt, som tydeligvis også i år hadde fått kranglet seg til å være Lucia-jenta… Hun gikk med hodet hevet og lysene på hodet hennes var så flotte der hun skred fram.. Pepper fikk gå som som nummer to, og til sist gikk kusine Vaniljeogpepper som du vel fikk med deg var på overnatting..
Det hele så fredfylt og riktig så helgen-aktig ut…med vakker Lucia-sang og tindrende øyne… 

Vel…det var helt til…

…Vaniljeogpepper tråkket på halen til Pepper…Han gikk i bakken med et smell… Salt prøvde å holde fasaden og “sang på” alt hun maktet:
“Hvitkledd med lys i hår….Saaalta Lussiiiiiia…Saaltaaa Lusiiiaaa”

Pepper ynket seg  der han lå, men Salt ofret det ikke et øyekast..Hun var opptatt av holde masken, og bevare “roen” i toget…

 

Pepper kom seg fort på beina igjen… 
Vaniljeogpepper har det derimot litt med å gå i sin egen verden…

 

Så da toget svingte oppover til venstre….akkurat da Salt var oppe i sin høyeste C: “SAAAAAALTA LUUUUUUUCIIIIIIIA”…….

 

….da fortsatte Vaniljeogpepper liksom ….

 

…rett fram…

 

Men hun kom seg tilbake og toget marsjerte videre…

 

“Snart vekker katten meg- i stall og stue… Katten vil spise meg… og IKKE en FLUUUUE”

Pepper tøyset i vei med teksten, i et forsøk på å distrahere Salt…i det han sprintet forbi henne..Han har et ønske om å bli lyskrone-bærer, og forsøker seg HVERT år på å komme seg opp på “første-plassen” som Lucia-gutt…

 

Men han rekker som regel ikke å ble der særlig lenge…

 

…før Salt…

 

…svinger opp på yttersiden igjen…

 

Og Pepper blir henvist til sisteplassen. For sånne ting gjør man ikke ustraffet…
Det spøker for kalendergave-trekking framover, om han fortsetter i DET sporet… 😉

Men når alt dette er sagt: Er det ikke et av de mer bedårende Lucia-togene du har sett?? 

 

Nå er det klart for dagens julenøtter. ER DU KLAR???

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg har foreløpig litt lette oppgaver, og så øker jeg nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

Ja, da regner jeg med du er klar:

 

 

 

 

 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Riktig svar på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen av kalendergave.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av dagens kalendergave annonseres kort tid etterpå.

Det er hjemmelagede kalendergaver.

Så-da ønsker jeg alle lykke til!

Håper du klarer alle jule-nøttene 😉

 

Ha en fin dag <3

 

#julekalender #adventskalender #kalendergaver #salt #pepper

33 kommentarer
    1. Hahaha, de rottene, altså… ;)))
      1: Rod Stewart
      2 Det er ikke gull alt som glitrer…. Noen ganger er det bare et juletre..
      3: Ari Behn
      Ha en finfin kveld <3

    2. 1) Rod Stewart.
      2) Det er ikke gull alt som glitrer…. Noen ganger er det bare et juletre..
      3) Ari Behn
      🙂

    3. 1) Rod Stewart.
      2) Det er ikke gull alt som glitrer…. Noen ganger er det bare et juletre..
      3) Ari Behn

    4. Det er først nå jeg har lagt merke til at Vaniljeogpepper har underbitt 🙂
      Svarene tror jeg er som følger:
      Rod Stewart
      Det er ikke gull alt som glitrer…. Noen ganger er det bare et juletre..
      Ari Behn

    5. Du får jo til alt du…lit og med lucia tog..herlig!! De er bare herlig!! mine svar; men jeg har vunnet..så bare for morro…
      1 Rod Stewart
      2 Det er ikke gull alt som glitrer….noen ganger er det bare et juletre…
      Ha en god kveld til salt, pepper, vanlijepepper og frodith!

    6. Hihi, jeg har gledet meg til årets Luciatog, det var så morsomt i fjor 🙂 Og rottene var like herlig i år! Håper både du og rottene koser dere resten av kvelden <3
      Her er mine svar:
      1) Rod Stewart
      2) Det er ikke gull alt som glitrer.... noen ganger er det bare et juletre..
      3) Ari Behn

    7. Hello 🙂 Så fine bilder av Salt og Pepper og kusinen 🙂 Flinke rotter!
      Jeg prøver meg på dagens oppgaver:
      1) Rod Stewart.
      2) Det er ikke gull alt som glitrer…. noen ganger er det bare et juletre..
      3) Ari Behn
      Sånn 🙂 Ses plutselig!
      Hilsen Oslopadde

    8. Åååå, absolutt det søteste lucia-toget ever! Og jeg har til og med sett ekte barn i tog og sang i dag, men dette var altså bedre! Helt nydelig! 1. Rod stewart. (Klarte det UTEN å se på de andre!) 2. Det er ikke gull alt som glitrer, noen ganger er det bare et juletre. 3. Ari Behn, herlig rotte der 🙂 Ha en nydelig onsdag. klemmer<3

    9. Fineste lucia-toget jeg har sett.. selv om noen var litt ukonsentrerte..hehe.. 🙂 1 Rod Stewart 2 Det er ikke gull alt som glitrer…. Noen ganger er det bare et juletre.. 3 Ari Behn .. Kos deg med kvelden <3

    10. Hahaha nå klarte tilogmed jeg denne (fikk litt hjelp;)) 1. Rod Stewart 2. Det er ikke gull alt som glitrer…Noen ganger er det bare et juletre.. 3. Ari Behn Gooodklæmme <3

    11. Herlig Luciatog, men litt av en tekst!!!
      Jeg må nok tenke litt på hvem du spør om her i dag. Ute plaksregner det i snøen, og hjelp så glatt. Jeg skal ut å kjøre, men har ikke lyst akkurat. Klem til deg og råttene!!!!

    12. Hahaha…LOL…..absolutt aller BESTE Luciatog og Luciahistorie til nå….ja du Frodith du får det nå til!!! 😀
      1) Rod Stewart
      2) Det er ikke gull alt som glitrer……Noen ganger er det bare et juletre….
      3) Ari Behn

    13. Lucia-tog pleier å være sjarmerende, men disse var nå ekstra søte da! <3 Dagens svar fra meg:
      1) Rod Stewart.
      2) Det er ikke gull alt som glitrer.... Noen ganger er det bare et juletre..
      3) Ari Behn
      Ha en fin onsdag! 🙂

    14. Jaaaa fineste luciatoget ever <3 Nå har jeg sittet å sett på det første bildet i en halv time og aner ikke hvem det er, Noen hint? De andre to er lette. Skal spørre englebassen når hun våkner 🙂 Ha en nydelig 13 desember, her skal det lages lussekattet 🙂 Gooodklæmme <3

    15. Jeg syns det er det mest fantastiske Lucia-toget ever <3 Fliiiiinke veit du <3 Ingen så at han blei tråkket på og trynet bittelitt- han tok seg jo fint inn igjen, og det var jo heller ikke sååååååå mye tull i år <3
      Over til svarene:
      1. Litt usikker, men min første tanke er at det er Rod Stewart.
      2. Det er ikke gull alt som glitrer, Noen ganger er det bare et juletre.
      3. Ari Behn... Trist som faen, er han 😛 ha ha

    16. Den var litt vrien den første der, men jeg tror jeg funnet svaret:
      1. Rod Stewart
      2. Det er ikke gull alt som glitrer…. Noen ganger er det bare et juletre..
      3. Ari Behn

    17. Rod Stewart
      Det er ikkje gull alt som glitrer, noen ganger er det et juletre <3
      Ari Ben
      Så fine de var med Santa Lucia toget <3 klemmetingene <3

    18. Fantastisk Lucia-tog. Det første i dag, men seinere skal jeg ned i barnehagen og se på fireåringen. Det blir koselig. Mitt forslag til svar på julenøttene: Rod Stewart. Det er ikke gull alt som glitrer…. noen ganger er det bare et juletre.. Ari Behn. Ha en fin dag.

    19. I dag ser jeg det står det er ikke gull alt som glitrer, noen ganger er det et juletre og den siste er Arild Ben. Den første er det noe kjent med, men for meg dukker det ikke opp noen navn i hodet, så det er nok nissen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg