Når dørene åpnes…

Når det hvite teppet sakte slipper taket… i alle kriker og kroker…

Når det pipler og siver ut små bekker på marken der du trår…

og det bruser og klukker i hver en foss…

såvel som på innsiden …i blodårene…

 

Når du hører lyden av føtter i små-sko løpe elleville ned trappene i bygården…

Når du kan kan fornemme noen som forsiktig prøver å smyge seg fram

….mellom gamle gress-strå og råttent løv fra i fjor….
 

Når du plutselig ser et par gul-gule hoder stå der, forvirrede og glade..

med vann i luggen…. og kroppen rak….

Når dørene åpnes i husene igjen etter en lang , lang vinter……

 

Da er det vår da!!
 


(En liten reprise på et hyllest-dikt til våren. For det ER vår!! Selv om kuldegradene herjer på utsiden, og truer med å kvæle meg… Så ER det vår-måned, og det er lysere, og SNART hopper Frodithen i små-sko på utsiden. Må bare bli ferdig med uka med fine ungdomsskoleelever først 🙂  )

 

Har du sett noen vårtegn ennå?

 

#vår #mars #vårtegn #gledeseg

20 kommentarer
    1. Jeg visste at jeg hadde lest det før, men det er så optimistisk og fint så….
      For min del har lyset kommet tilbake, fuglene synger som bare det,så våren er bare et “steinkast” unna…..

    2. Ja nå kan våren komme! Jeg går fortsatt og titter ned i snøen på et sted på vei til jobben for å se om Hestehoven plutselig dukker opp her. I fjor så jeg den i slutten av februar, i år er alt dekket av et hvitt teppe. Men det kan ikke være så lenge igjen før våren kommer for fult – optimismen kan ingen ta fra meg 🙂 Klem <3

    3. Dårlig med vårtegn ennå men det er jo blitt mildere i lufta. Men det var snø i lufta her i formiddag så denne våren blir lang og byr på mye vann. Neppe noe særlig smelting før påske vil jeg mene.
      Dagens blir i minnet for andre ting: så 3 elger på et jorde under en togtur før i dag. Fine dyr som dyr som jeg sjelden ser. Ha en fin dag.

    4. ååh, gleder meg såå til våren kommer for fult.
      her er det ikke mye til vårtegn ennå.
      ENeste er at istappene smelter og drypper, dagene er lengre, og solen varmer!!
      Pluss den 4beinte er ute litt lenger også! haha

    5. Så fint lite ordsnubleri (som en dikter jeg kjenner kaller diktene sine)!
      Foreløpig har det begrenset seg til gåsungene som jeg viste dere og smeltende brøytekanter med blondemønster.
      Ha en fin dag, vakre! Klemmmmmm

    6. Fine varme ord =) Ikke sett noen andre vårtegn enn de jeg har prøvd å lage selv. Men men, den kommer vel, når to meter brøytekant sier “mårna” 😉 Håper dagen din er god så langt =))

    7. Jeg trudde faktisk det var litt vår her om dagen- til tross for at det har vært grisekaldt lenge.. Det stakk opp noe gult borte ved veggen hos naboen- den lille gule, tenkte jeg og løper bort for å se.. Må jo ta bilde til Frodith! Men så var det bare et lite slags rør med en gul kork på toppen :O ha ha

    8. Jepp, vi er inne i første vår-måned og dagene har blitt lengre. Om ikke lenge forsvinner alle kuldegradene og all snøen. <3 Her er det altfor mye snø til å se noen vårtegn ennå, men gleder meg til det. Ha en fin onsdag! 🙂

    9. Ja visst er det vår. Her står snøklokkene og strak og fin innimellom snøkornene. Våren er den deiligste årstiden. Synes jeg. Ha en fin onsdag. I dag har jeg fri, og det kjennes godt! klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg