Rock`n roll på gamlehjemmet?

 

Er det sånn at når man runder ca 70 år så MÅ man begynne å like taffelmusikk og gammeldans?
Er det faktisk sånn at selv om man har vokst opp med David Bowie og Kate Bush, og har hatt  perioder hvor man faktisk har likt hard-rock og punk, så begynner man automatisk å like taffelmusikk og gammeldans når rynkene er skikkelig på plass?
Er det sånn at når man har fått grått hår og sagge-rumpe så må man LIKE det?
Er det sånn at  grå terrylens-bukser,  beige stor-blomstrete bluse og hårruller er noe du sikler etter så fort år-ringene har lagt seg på plass rundt midjen?
Eller har man lov å fortsette å gå i jeans med fargerike topper og rødfarget hår, selv om gebisset snart er på vei inn døra?

 

Er det også sånn at når vi eldes og det går litt saktere både i hjernen og i beina, så blir vi plutselig helt LIKE?
Slik at vi alle liker taffelmusikk, myke bomulls-epler og terrylensbukser alle mann?

Eller kan man håpe på at når VI eldes, så er det individualitet og  litt rock`n roll på gamlehjemmet også? 😉

 


Tror du at du forandrer personlighet når du blir gammel?
Ville du likt litt rockn roll på gamlehjemmet? 😉

 

 

(En liten reprise på et tema jeg skrev om i fjor, og siden jeg er innom sykehjemmet titt og ofte om dagen er det dukket opp igjen… 😉 )

 

#alder #alderdom #gamlehjem #likhet #konformitet 

18 kommentarer
    1. Først vil jeg takk for den fine utfordringen som lå i postkassen min idag, – skal ta noen bilder etterhvert! <3 🙂
      Det som er litt synd er at på mange sykehjem så er det meste opp til de som jobber der, og hva de gjør og har å bruke av midler til aktiviteter. Dessuten er mange helt utenfor mentalt, så da blir de bare sittende der. Håper ihvertfall det blir lov med hund eller andre dyr, og at jeg er klar i hodet når jeg evt. kommer dit. 🙂

    2. Ja, jeg så noe på facebook her om dagen der det var et eldrehjem som hadde ordnet med skikkelig rocke musikk til de eldre 😀 For hvorfor bare spille trekkspill og fløyte liksom ;P

    3. Herlig innlegg! Jeg er ikke sånn rockn roll jente selv, men jeg så innslaget fra sykehjemmet i Drammen hvor de hadde en slik kveld med rockemusikk, og beboerne koste seg skikkelig 🙂 Veldig viktig at det blir noe for enhver smak. Tror det er veldig viktig for at man skal føle seg “ung” igjen, og ikke minst, levende 🙂 God helg!

    4. Jeg håper jeg ikke forandrer personlighet når jeg blir gammel..men, akk..er nok ofte sånn at folk på institusjon ofte må følge strømmen…Håper dagens gamlinger..altså vi…får det super koselig på gamlehjem! hihih.. ha en god dag!

    5. På gamlehjemmene jeg jobba på spilte de ikke noen musikk … triste plasser. Håper jeg dør før jeg havner der. Svigermor farger håret rødt enda ho, og ho blir 76! Men nå bor ho hjemme da og er sprek som bare det. Så nei, jeg tror ikke vi forandrer oss. Ikke frivillig i det minste. Men når du er avhengig av hjelp så må du kanskje bare ta til takke med det du får? Uavhengig av HVEM DU ER, sånn innerst inne? Kan du ikke kle deg selv, så velger de joggebukse eller en diger kjole fremfor jeans. Fordi det går fortere og er mer PRAKTISK for de som skal hjelpe deg. Det går KJAPPERE, og da rekker de over FLERE og kan ansette FÆRRE … That’s life. 🙁

    6. Jeg håper virkelig ikke at det er sånn!! Nå har jeg rundet halvgodt livslengde med noen år, og hittil har ikke musikksmak, andre ting jeg liker som jeg alltid har likt forandret seg. Denne dama skal garantert sitte på gamlehjemme og rocke. Ikke noe James Last eller Engelbert Humpeldink her nei ;o))

    7. Klart det er sånn 😀 tullsjura,, husker ikke hva jeg skrev sist du la ut dette. Men såvidt jeg ikke husker så er jeg enig med meg selv 😛

    8. På sykehjemmet der moren min borspiller de 50-talls slagere i spisesalen på ettermiddagene. Elvis og jim Reeves. Det er musikken de gamle hadde i sin ungdomstid.

    9. PØH! Vi lager vårt eget, med alt fra hip-hop til rock, fargerike klær og hår som flakser i vinden. Kjemisk fritt for stereotyper og fordomsfulle forventninger til A4 rammer! :)))

    10. Dette her tror jeg at jeg må teske litt på 😉 he he he. Taffelmusikk er jo vakkert da, blir mye moro ut av det hvert fall =D Håper kvelden din er god, med eller uten Rock`n Roll =)

    11. jeg tror vi kan være oss selv uansett alder eg,jeg slutter aldrig å like farger og her går jeg iallefall nå og tusler i treningstaights selv om att jeg ikke trener :=) min svigermor på 85 går her hjemme kledd i dongeri og ulltrøye som jeg går med :=)tror vi kan være oss selv eg

    12. Jeg tror absolutt at de eldre liker den musikken de var glad i før i tiden selv om de kommer på gamlehjem! Jeg så noe på tv en dag for litt siden hvor de hadde hardrock konsert for de eldre – og de elsket det! Danset og sang med. Det var så herlig å se!
      Jeg har en mor som snart blir 80 og hun farger fortsatt håret rødt som det har vært siden hun var liten, hun går i bukser og kler seg veldig frescht! Sånn håper jeg at jeg også blir når jeg blir så gammel <3

    13. Fint innlegg. Håper og tror at når 68-er generasjonen inntar gamlehjemmene blir det revolusjon, liv i leiren og levelige kår, så vi yngre slipper å bli prisgitt bingo, tørre andakter og like tørre tebrød og allsang av typen “de nære ting” , “alperosen” og svisker av samme typen i en begredlig alderdom der man kjeder seg ihjel når man først er så uheldig å havne på et slikt sted.

    14. Jeg tror jeg alltid kommer til å like den musikken jeg har hørt p¨å gjennom livet.
      De som er 70-80 og 90 nå hørte jo også på rockn roll og får dansefoten i sving når slik musikk kommer 🙂
      Men så er det jo de som alltid har likt slik annen musikk og mener at alt annet er bare bråk 🙂
      ja det blir spennden å se hvordan det blir for OSS om vi blir gamle og havner på et hjem 🙂

    15. Toppers innlegg! Så du på Norge Rundt forrige uke – der var det innslag fra et sykehjem i Drammen der de hadde hatt skikkelig rockekonsert! De eldre storkosa seg… så nei – gamle blir vi ikke – ja til rock og ACDC på gamlehjemmet <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg