“One small step for man”..

 

Vill ulv (Canis lupus) fotografert i Norge. Ulv p sn¯, en vinter i fjellskogen.
Foto: © Baard NÊss / NN / Samfoto

“This is one small step for man, one giant leap for mankind”  (Sitat: Neil Armstrong)

På Frodithsk sies dette på en annen måte, og nesten litt motsatt:  

“Et lite steg for menneskeheten, men et stort skritt for Frodith”.


Det handler om utfordringer og om grenser. For det som er lett, enkelt og bare blåbær for EN, kan være mer enn vanskelig nok for en annen.

Det handler om at for noen så er det greit å pushe seg selv bittelitt, et LITE skritt er nok. Det føles stort som et månehopp likevel. Og man må få tid til å venne seg til “gangen” der oppe i måneland..

Det handler om at vi alle er forskjellige, og at ikke alle ønsker tusen utfordringer og ikke nødvendigvis må KLATRE opp der til månen før man begynner å sprette rundt. 

Det handler om at å gjøre noe stort for menneskeheten eller seg selv, for noen kan være å reise til månen og tilbake.
Mens for andre kan det å utrette noe eller å utgjøre en forskjell, for noen handle om å sprenge noen bittesmå grenser i seg selv for å gjøre noe bra for andre.

La alle få ta de skrittene som er riktig for DEM- så vil de utgjøre en forskjell her i verden de også 🙂
 


Er du glad i utfordringer?

 

 

(En liten reprise på et tema jeg synes er viktig, og som jeg tenker litt på hver dag)

 

#utfordringer #grenser #livet #ordtak 

28 kommentarer
    1. Jeg har nok blitt litt pysete med årene, og utfordrer meg selv nok ikke like mye om jeg burde gjøre. Blir litt irritert på meg selv for det, for man går glipp av så mye gøy…

    2. De fleste utfrodringene får eg av megselv og eg pusher megselv for mye til tider..nekter innse at man har persillekropp som ikkje matcher hodet……betaler noen ganger dyrt for det som nå i påsken 🙂 klemmerier <3

    3. Jernbanefrua..: Sånne utfordringer er ikke alltid så morsomme, men noen av dem må man også bare GÅ MED PÅ… Hm.. Kjempefin dag <3

    4. HeidiElise: Ja, godt å være forskjellige, og at det er rom for å være det. Jeg liker de bittesmå utfordringene som jeg kan øve meg på i forkant 😀

    5. Veldig bra skrevet! Jeg liker utfordringer, men de er nok på et helt annet nivå enn det er for mange andre. Har heller ikke behov for å bestige fjelltopper, eller vinne i konkurranser etc. For meg er det nok med de små dagligdagse utfordringene. Som når jeg har klart å lage en annerledes og god middag, det er for meg en utfordring, for jeg er ikke så veldig glad i å lage middager 😉
      Godt vi er forskjellige synes jeg! 🙂

    6. Så sant 🙂 glad og glad. Kroppen gir meg stadig nye, og som jeg bare må ta. Men ellers. Tja. Er det noe jeg egentlig vil så prøver jeg jo alltids :-)) Håper dagen din er god 🙂

    7. Ja det er så sant..vi har alle våre begrensninger, og noe som er et stort skritt for en..kan være et bittelite for en annen…Flott illustrert, og du må ha en god ny dag..med nye utfordringer!

    8. Helge: Ja, man lærer av alt. Men jeg vil helst det skal være noe positivt som kommer ut av det også.. Så er litt skeptisk av og til 🙂

    9. Hverdagen er jo full av utfordringer og innimellom kan man prøve på noen nye. Så det er bare og hopp i det, man lærer av alt. Ha en fin dag.

    10. Sanne ord det der. Jeg liker nok helst sånne utfordringer som jeg tror jeg i utganngspunktet kan klare… Jeg skal ikke skryte på meg at jeg tar alt av utfordringer på strak arm, jeg trenger å tenke og fundere litt før jeg tar tak i noe helt nytt. Så jeg er vel litt sånn impulsiv bare jeg får tenkt meg om… klemmer på den siste påskedagen <3

    11. Det å alltid si ja til en utfordring som gir mening er ett av mine leveregler.
      Det betyr at du aldri klarer å utfordre meg til f.eks å gå Birken eller spise 51 kokosboller på 8 minutter. Men, holde 1.mai tale, få en radiograf inn i styret i et helseforetak, gratis parkeringsplasser på jobben, være ordførerkandidat, sitte i et panel i en paneldebatt om et tema som ikke er min sterke side…bring it on.
      Noen ganger leves livet best utenfor komfortsonen
      Det å glede noen andre i hverdagen forsøker jeg ofte. Det gir som regel mye mer enn det koster.

    12. Ja, jeg liker noen utfordringer men ikke alle. Jeg er jo midt oppe i en stor utfordring nå siden jeg trapper ned på stoffskiftemedisiner. Etter påske skal jeg i gang med neste ledd, tørre å bevege meg mer igjen. Jeg skal ut og gå små turer og da legger jegvtil side alle andre gjøremål så jeg ikke overdriver. Og i juni skal jeg på kurs igjen, det er utfordrende 🙂 Det er sunt å utfordre seg selv litt 🙂

    13. God morgen og lykke til 🙂 Jeg har alltid elsket utfordringer. For det fine med de er jo at man aldri vet om man klarer det eller ikke 🙂 Men når man gjør det, du verden for en deilig følelse. Og som Pippi sa det – det der kan jeg sikkert, for det har jeg aldri prøvd før 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg