Livet leker og mandagen smiler søndags-smil ;-)

 

Egentlig er livet ganske så fint om dagen.
Snørra renner og skallebanken herjer, men jeg er i strålende humør.  Jeg har vært hos mamsen på besøk i dag,og hun var i ganske fin form,  snøen smelter og himmelen er blå…

 

Hr Frodith har laget reinskavmiddag i dag, jeg har hatt nydelige dager med søsters og bror med familie  i morgen er det jobb igjen, og jammen er jeg heldig som har en så fin jobb. Jammen er det mye å glede seg over. 

Evnen til å glede meg over små ting har jeg “arvet” av mamma. Og dette diktet jeg skrev til henne i fjor, sier akkurat noe om det: 

 

 

 

Lykkens nøkler

 

Glimt i øyne og lett på foten
Fregner på full fart ned neseroten
Korte bein med smilehull
Krøller støpt av gull


Markjordbær og kjole-forklær
Potet-plukking gjorde møkkete knær
Lykkens nøkkel lå i et smil:
Livet blir hva man gjør det til

 

 

 

Kjoleforklær og sløyfe forsvant
Selvsydde kjoler var klare for dans
Liljeslank og lattermild
Svingte foten ung og vill

Dans ble mann og barn og hus
Slik levde de hverdagen i sus og dus
Lykkens nøkkel lå i et smil: 
Livet blir hva man gjør det til
 

 

Årene gikk 
Og dagene rant
Huset ble litt stort
da barna forsvant
Men Hun og Han levde lenge som to
Med kjærlighet i sitt lune bo

Aldrende dame-morsom og klok
kunne skrevet Livets Bok
Glimt i øyne, vilje av stål
Alltid en tanke med samme mål:
Lykkens nøkkel lå i et smil:
Livet blir hva man gjør det til

Har du det fint for tida? 🙂


 

 

#ferie #glede #dikt #vilje #livet

35 kommentarer
    1. Så fint et dikt :o)) Man kan jo nesten ikke annet enn å være litt fornøyd og glad, nå som sola smelter vekk mer og mer snø for hver dag som går. Pen er den ikke den gamle snøen, men det gjøre ikke så mye bare den renner vekk ;o))

    2. Margrethe: Ja, for det meste er jeg det 🙂 Ikke alltid så klart, det klarer ingen. Men ofte 🙂 Så godt du har det bra også .-) Klemmer <3

    3. annebe: Ja, det har vært koselig, selv med snørrfilla i hånda 😀 Ja, godt med fin middag <3 Tusen takk for gode ord <3 Ha en fin uke du også 🙂 Klemmer <3

    4. spisogspar: Ja, det er liksom sånn hun er. Hun har ikke sagt akkurat DET, men det er essensen i mye av det hun sier. Og lever etter 🙂

    5. Jernbanefrua..: Jeg tar noen repriser på dikt og annet innimellom, fordi jeg får nye lesere, og fordi det er noen av dem jeg føler fortjener en reprise 🙂 Hi-hi Tusen takk <3 Fin dag i går, håper du får en fin tirsdag <3

    6. Så nydelig dikt <3 Og for en flott mamma du har :)) Likte godt denne setningen i diktet ditt: "Lykkens nøkkel lå i et smil: Livet blir hva man gjør det til" <3 😀

    7. Det er så nydelig dikt…og flotte tegninger! Så bra og høre du har det bra! kos deg med det!! og ha en riktig god natt! og en god ny morgendag!

    8. Ser du har kost deg i påsken, etter det verste av sykdom slapp taket, men dumt du ikke er helt bra enda..Fin med gul kjole har du vært også :)) Også er det bra at mammaen din er litt bedre også :)) Deilig å få servert middag av “mannen “tenker jeg … Nydelig det diktet :)) Klem og fin uke videre <3

    9. fruensvilje.blogg .no: Ja, når våren kommer og godtankene er i siget, litt mer enn vanlig, DA kan det banke skallebank så mye det vil…det spiller ingen rolle da… 🙂 Så gøy med ny baby 🙂

    10. et koselig dikt til din mamma da :=) og så masse å glede seg over selv med skallebank du er unik i såmåte :=) koser meg om dagen jeg også og i morgen skal jeg besøke veslejenta vår som skal bli mamma neste måned :=)

    11. Fint dikt. Skrevet det selv? Det er kveld, blir kanskje en oslotur i løpet av uka. Håper du har en fin uke foran deg. Ha en fin kveld.

    12. maiken: Uff, er det noe ekkelt i første uken nå? Jeg har en rimelig grei uke, og to ganske fine, så kommer det en PYTON-uke, men den skal jeg glemme fort etterpå 😀 SÅ er det bare fryd og glede 😀

    13. ladyaugust: Ja, hørte rykter om noe snø-saker igjen,men det får bare være littegrann for å få fart på smeltinga 😀 ha-ha. Jeg heier på kabooom . Tusen takk søs <3 Håper alt er superduperfint med deg <3 Klemmer store søsklemmer <3

    14. karidansen: Ja, en vakker dag dette. Sola skinte på landet, og vi strikket og koste oss på rommet til mamma. Diktet henger på rommet hennes der, og det er koselig både for henne og meg 🙂 Kø-følelsen hadde meldt seg i butikkene her i dag 😀 Nå er folk kommet hjem til byen igjen 😉

    15. Eva: Det er rart, men noen ganger kan jeg være himla glad og lykkelig med skallbanken dundrende. Det sitter et annet sted i hodet liksom 🙂 Jeg er heldig som har hatt DEN mammaen også skjønner du, det er der det meste kommer fra 🙂 Klemmer <3

    16. Herlig dikt og herlig innlegg søs <3 Livet er superfint og i overmorgen blir det skikkelig vår og greier først litt regn/sludd i morgen og så kaboooom 🙂 Gooodklæmme <3

    17. Det er et veldig fint dikt med talende illustrasjoner til! Det er de små tingene som til sammen gjør susen. Sikkert godt for “FerdigMat – Frodith” å få Ferdig mat som ikke bare er ferdigmat! Ja, jeg har det stort sett fint. Deilig at det går mot vår, synes jeg. Gikk en tur på Mjøsisen i dag. Masse folk som koste seg i sola, men god plass til alle, så det var ingen “kø – følelse”!

    18. margarites: Ja, livet er nå, og i mye av det SMÅ. Og man lager sitt eget liv. Jeg er glad i det diktet selv. Det henger på sykehjemmet hos mamma nå, i ramme 🙂 Klem <3

    19. Min matgale verden: Ja, jeg jobber kraftig med sakene, blir frisk som en fisk til slutten av april 🙂 Og uansett, humøret er på plass 😉 Bra du har hatt en god jobbdag. Jeg har fått finnbiff av Hr Frodith i dag, deilig 🙂 Klemmer <3

    20. Så kjekt når alt er positivt, sånn bortsett fra den umiddelbare forkjølelsen. Og diktet er nydelig <3 Mammaen din er heldig som har deg <3
      Å nyte de små gleder er utrolig viktig. Behersker man det, er man lykkelig 🙂
      Jeg har det bra for tiden. Helsen er ikke god, men jeg har det godt som menneske likevel 🙂
      Koselig og oppløftende å lese her hos deg <3
      Klemmer <3

    21. Godt du gjør deg ferdig med sånt snørr og sånn til vi skal reise. Og bra du gleder deg over dagene selv om formen ikke er på topp. De små tingene er de viktigste vi har. Jeg har vært på jobb, men det var en fin dag å være på jobb. Liker diktet om din mor. Klemmer<3

    22. Dette diktet er bare så nydelig! En virkelig hyllest til en god og kjær mamma. Det er viktig å kunne glede seg over små ting, for livet er NÅ, og ikke langt inn i fremtiden <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg