“1,5-seters -helvete”


Vel, de fleste har vel knapt hørt om dette helvete kanskje, så SÅ ille kan de da ikke være liksom… Vel, for oss som har vært borti  det… så er det ille nok….
 Bussenes 1, 5-steres- helvete... 😉 Det ligger litt i gaten med 1,5-sengs problematikken eller 1, 5-seters-sofa-regime… hvis det gjør deg noe klokere 😉

En 1, 5-SENG  høres kanskje deilig ut når man er alene, singel, eller nettopp har blitt kjæreste..
Er man alene i en 1, 5-seng så kan man alltids rulle litt hit og dit uten å rulle ut…
Har man nettopp skaffet seg kjæreste, har tatt med seg en One-night -stand og det rett og slett er litt tidlig på kvelden, så fungerer sånne senger…FØR man skal sove altså… Veldig koselig og intimt.. Når man vil SOVE, så er TO mennnesker for mye i de sengene uansett varigheten på forholdet….. Det er IKKE  godt å sove med albuer i siden eller en tå i øyet…  DA fungerer ikke sånne 1, 5-senger..
Og er man på hotel med sin mor, en  venninne eller liknende så funker det ABSOLUTT ikke..


 

Og hvem er det som har vært så idiot å finne opp 1, 5-sofaen? Den tar stor plass i stua, på en rar og lite praktisk måte,  og funker ikke for NOEN andre enn kjærester… Og knapt nok det… Som enslig er det IKKE en sofa, for kort til å ligge i…og BARE en litt for stor stol, hvor man blir fryktelig ensom oppi…


 

Men så kommer selve styggingen, og den lager virkelig problemer… og kan egle til slåsskamper…:

 1, 5- SETENE PÅ BUSSENE I  OSLO

Et eller annet “lyst hode” har funnet ut at 1, 5 -seter er tingen på noen av bussene. for de ville skape bedre plass….. til å stå… Man kunne altså ikke ha to-setere, det ville kreve for mye plass. Og i stedet for å gi folket enkelt-seter, alminnelige størrelser, som hadde gitt sikkert ENDA bedre plass, STÅPLASSER…. så har de altså plassert en haug med 1, 5-seter på bussene i Oslo… Og HVEM, om jeg tør spørre, er ment å skulle sitte i dem..? De er jo akkurat for små til at to fremmede mennesker kan sitte ved siden av hverandre… Her kommer det eneste mulige svaret igjen: Kjærester. Eller muligens en mor med et bittelite barn..

 

Hvis man som enkelt-menneske skulle våge seg ned på et av disse setene, så kan du regne med å få stygge blikk… For selv om det IKKE er plass til en HEL person TIL på disse setene, så liker vi ikke at folk sitter EN og bare breier seg der  liksom heller…  Så er man ikke den som får sitte på disse setene, så står man og skuler stygt… Og ER man den som sitter, så sitter man litt små-nervøs og biter seg i leppa… og lurer på når julingen kommer 😉

Hvordan forhold har du til 1,5 -variantene av ting?? 😀

Seng, sofa…. på bussen?
 

 


(En reprise på et tema som er høyst aktuelt for meg i disse dager, hvor bussing og trikking er dagligdagse gjøremål. Har en del nye lesere så tenkte teksten fortjente en reprise)

 

 

#kollektivt #buss #transport #seter #rushtid

22 kommentarer
    1. Kan være koselig med 1,5 seng en stund når man er nyforelsket, men i utgangspunktet liker jeg litt space og følelsen av å puste i fred <3. Utrolig hva du finner på å lage innlegg av og som alltid koser jeg meg med innleggene dine <3.

    2. Ja det er et dillema ja…særlig på bussen..men det å sette seg på kanten da? det tar kanskje for mye plass for de som står det da…hm…ikke lett…Og som du sier..sånne senger…er bare for de som er veldig glad i hverandre…

    3. He he he, off ;-)) Vi hadde en 1 /5 seng når gemalen flyttet inn til meg, det funka helt til jeg datt ut. Da ble det en 2 på 180 for å unngå slike scenarioer. Men sofaer. Der har vi en 2 /5 seter og en 3. Den 2 /5 har vi nå jagd opp i andre etasjen for som du sier er den voldsomt upraktisk. Men bussene i Oslo blir uansett noe helt for seg selv. Glad jeg ikke har opplevd det faktisk, ville nesten fått dårlig samvittighet av å ta et sete alene, men antakeligvis ville jeg slitt med å stå hele veien (kommer an på hvor en skal naturligvis) men jeg skjønte ikke helt poenget heller jeg da, det er jo sikrest om folk sitter……..hmm.

    4. Ja, husker vi snakket om det med de setene. Bare dumt. Om jeg var nyforelsket kunne jeg kanskje klare å sove sammen med kavaleren i ei 120 cm bred seng for et par netter, så sant han ikke var veldig brei og diger…men definitivt ikke over lang tid. Jeg må ha “armslag” når jeg skal sove. Hetetokter har jeg også, og jeg ønsker ikke å plage andre med svettinga mi! 😛

    5. Jeg tar aldri bussen-hvertfall ikke mer enn en gang i året, men det høres ikke greit ut på bussene dette. Sengen min er 1,80 og jeg har den fremdeles for meg selv……:)
      Forstår ikke hvem som kjøper 1,5 sofa…forelskede par med liten plass eller….?

    6. Jammen kjære deg 🙂 Når madammen har vært sånn i ganske lange tider at vi ikke har ligget på loftet, så ligger vi i ei hjørnestue i en to seters chesselong. Vi tar selvfølgelig ut ryggputene og legger i en madrass og den er 70 cm. Der sovet mange uker og kommer til å gjøre det igjen om ikke så veldig lenge 😀 Og det går bare godt 🙂 Reiser omtrent aldri med buss, men buss og lokaltoget her har normale seter 🙂

    7. Nei halvannen-løsningene er for trangt for meg…. jeg må ha rom for å slå ut arma… i bobilen til og med, er det ok plass – heldigvis! 🙂

    8. hmm dette har jeg ikke tenkt på ,jeg har 180 seng og mer en god nok plass,på bussen sitter jeg stort sett alene og i stuen har vi ikke mindre enn 6 stoler 2 tresetersofa og en tosetersofa,så nei jeg har vist ikke noen problemer her :=)

    9. Ja, disse så jeg i sommer på flyplassen, var litt merkelig ja. Jeg kjører jo bmw x3 alene eller sammen med gubben og parkerer utenfor der jeg skal inn, så slik er det jo på landsbygda, så slipper unna dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg