Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 4- kom inn, bli med :-)

I går var vi syke hele gjengen. Lå paddeflate alle som en, til langt på ettermiddagen. Men det er sånn med NOEN at de får så himla mye energi av å ligge sånn paddeflat en hel dag. Den NOEN er ikke meg, bare så det er sagt. Heldigvis brukte de den oppsamlede energien sin på noe fornuftig i går kveld…

“Du skal sitte der borte…med skaut på… og jeg skal stå her borte sammen med ungene og være moren”.
Salt regisserte og sjefet. Årets julespill var i gang. 

 

“Og så sier jeg til ungene mine at vi må vaske og sånt…og noe med en felle og noe greier….” Salt var veldig seriøs og levde seg helt inn i rollen både som regissør og som mor. Hun tittet ned på musebarna med en moderlig teatralsk mine.

 

“Er jeg ikke FLINK , Frodith?” Hun skottet opp på meg med store stolte øyne. Og flink det var hun jo.

 

Pepper var flink han også. Han satt så lydig og fint på poteten sin borte ved veggen der, med skaut og greier.  


 

Men det var ikke så mye fokus han fikk på scenen, det var liksom en annen som stjal showet….

Han er imidlertid en lur liten kar, og vet å ta igjen om det blir for ille. 
“Salt!! Nå er det MIN tur!!” Pepper så veldig lur ut. “Nå spiller vi den med det reinsdyret vettu!, han med den røde nesa”
“Jepp! Jeg kan være nissen!”
Salt var i full fart på vei mot sleden
“NEEEEIIII!! Det er JEG som er Nissefar! Det ser du vel??” Pepper hadde ikke tenkt å gi seg nå. Og på en-to-tre så satt han i sleden bak “reinsdyret”..

 

“Kjeeeeeedelig!!!” Salt var ilsk for at hun overhode ikke fikk være med, og gjorde sitt verste for å ødelegge.
“Ok! Du kan få være reinsdyr du, så ser vi om det blir noe morsommere!” Pepper hadde overtatt regien.

 

Og til min store forbauselse godtok hun det. Og stilte seg foran sleden med tauet om halsen og rød nese og alt.
“Hypp-hypp!” Pepper dro i tauene og lente seg bakover for å få litt fart på henne.

 

Han lente seg litt framover og dro i tauene enda hardere. 
“Kom igjen! Løp da! Dette går jo fryktelig sakte!”

Og det var ikke noe rart egentlig, for plutselig kunne man høre Salt harke noe forferdelig. Omtrent som når en katt hoster opp hårballer.. Tauet var så klart ALT for stramt, og hun fikk ikke puste..


“Pepper!! Kan du slutte!! Jeg kvæææææles!!!” Salt peivet i vei med labbene for å få tak om trådene. 
“Nå vil jeg ikke mere!! Kan du hjelpe meg litt kanskje?? Ikke bare står der å glo??! Få det av!!”

 

Og Pepper er jo en snill Nissefar, så på et vips var trådene borte, og Salt kunne puste fritt igjen…

Tid for siste akt.
“Nå tar vi den med låven, Salt, ikke sant??” 
Pepper kan være fryktelig snar når det er noe han vil. Og på et blunk hadde han rigget scenen til siste lille spill. Ku, gris, rotter, nissefars slede og noen yndige små dompapper som fløy litt til og fra.

 


Og før Salt hadde fått sukk for seg hadde Pepper fått hovedrollen IGJEN… 
“Jeg sitter her og spiser grøt liksom…. på låven….og det er masse rotter som flyr rundt og vil TA grøten……”

 

“….og da blir jeg så klart skikkelig sinna, og truer med sleiva mi”. Pepper tok sleiva over hodet for liksom å true dem. Men DA var det nok for Salt. Det fikk være MÅTE PÅ å bli skjøvet ut på sidelinjen hva roller angikk…

 

Hun bare MÅTTE være med, og pilte inn for å ta plass blant de andre rottene ved grøten der..
 

“Slutt Salt!! Du ødelegger!! Du er ALT for stor! Gå vekk!!” Han kastet seg utfor “låvetrappa”, stupte mot grøten med sleiva i hånda for å slå etter Salt.  Og da stakk hun.

 

Og det gjorde de andre “småttingene” også…

Så senket roen seg i stuen, og jeg kunne endelig sove.. Årets julespill var over.
 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de tre små oppgavene under her. Jeg begynner litt forsiktig, og så øker jeg nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

Ja, da kjører vi bare i gang:

 

 

 


 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre, (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det andre har svart feil 😉 Riktig svar på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen av kalendergave.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av første kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂 

Det er hjemmelagede kalendergaver 🙂

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Nå er det bare å svare i vei! 😉

Ha en fin dag <3

 

 

#julekalender  #adventskalender #kalendergaver #salt #pepper

32 kommentarer
    1. Åååå så herlig! Du har så mye fint…og jeg lever meg inn i “rotteverden” Helt herlig! Her er mine svar. 1 Erna Solberg 2 Tyskland 3 Musevisa, Rudolf er rød på nesen, og på loven sitter nissen med sin julegrøt…

    2. Å endelig så jeg hvem nissen var uten å være i tvil.
      1)Erna Solberg
      2) Salt og Pepper er i Tyskland
      3) Julesangene er: Musevisa, Rudolf er rød på nesen, og På låven sitter nissen

    3. De derre Salt og Pepper, altså..hehe =) I dag troor jeg at jeg skal prøve meg på å svare…og sier nissen er Erna Solberg, Salt og Pepper er i Tyskland, og sangene de bala sånn over, er Musevisa, Rudolf er rød på nesen og På låven sitter nissen =D

    4. Haha, herlig julespill! Du er imponerende kreativ selv når formen svikter xD Og det var ikke vanskelig å skjønne hvilke sanger de spilte ^^
      1) Erna Solberg
      2) Tyskland
      3) Musevisa, Rudolf er rød på nesen og På låven sitter nissen
      Nå sitter jeg å venter på toget hjem, eksamen er vel gjennomført og jeg er SÅ lettet! Nå er det bare oppgaveskriving igjen – deilig! 😀 Ha en fin kveld!

    5. Hei 🙂
      1) Erna Solberg
      2) Tyskland
      3) Musevisa, Rudolf er rød på nesen, og På låven sitter nissen
      Tror jeg 🙂
      Sykepaddeklem.

    6. Erna Solberg
      Uganda er flagget fra 🙂
      Åh dette var så gøy!!!! Flinke Salt og Pepper og de små musene
      Musevisa <3
      Rudolf er Rød på nesen <3
      På låven sitter Nissen <3

    7. “Unger” kommer seg gjerne raskere enn voksne etter sånne sjukdomskuler…
      Litt av et scenario hjemme hos dere i dag!
      1. Erna Solberg
      2. Tysklands flagg.
      3. Musevisa, Reinsdyret Rudolf – (eller Rudolf er rød på nesen) På låven sitter nissen.

    8. Herlig vri på julevisene 😀 De er noen teatralske troll de der <3
      Så prøver vi oss igjen 😀
      1. Erna Solberg.
      2. Tyskland.
      3. Musevisa, Rudolf er rød på nesen og På låven sitter nissen.

    9. Hehehe Litt av et julespill!!!!!!
      1. Erna Solberg
      2. Tyskland
      3. Når nettene blir lange Rudolf er rød på nesa På låven sitter nissen
      Og så herlig å lære litt om verdens flagg!!
      Klem til deg frodith og håper du har det bedre nå <3

    10. Nissen er Erna Solberg
      Salt og pepper er i Tyskland
      Julesang 1 Julekveldsvisa
      Julesang 2 Rudolf er rød på nesen.
      Julesang 3 På loven sitter nissen med sin julegrøt.
      Disse små råtene har det travelt nå for tiden ser jeg, men det ser ut som de koser seg med dette.
      Håper du har blitt bedre.
      Klem fra meg og Elvis gutten.

    11. Først, jeg håper dere alle føler dere bedre i dag, ikke-lenger-paddeflat-form vettu 😉 <3
      1. Norges nåværende boss - Erna Solberg
      2. Salt & Pepper er i Tyskland
      3. Musevisa, Rudolf er rød på nesen, og På låven sitter nissen
      Ønsker deg og dine søte små en god ettermiddag og kveld 🙂 God bedringsklem

    12. Så flinke der er og så fine rekvisitter de har! Her er mine svar i dag:
      1) Erna Solberg
      2) Tyskland
      3) Musevisa, Rudolf er rød på nesen, På låven sitter nissen.

    13. 1. Erna Solberg
      2. Salt og Pepper er i Tyskland
      3. a) Musevisa
      b) Rudolf er rød på nesen
      c) På låven sitter nissen.
      Herlig at de er friske igjen da 😉

    14. Salt og Pepper er så flinke altså, og morsomme ;o)) Jeg tror svaret på dagens oppgave er:
      1. Erna Solberg
      2. Tysklands flagg
      3. På låven sitter nissen

    15. Søteste julespillet ever! 🙂 😀
      1) Statsminister Erna Solberg
      2) Tyskland
      3) Musevisa, Rudolf er rød på nesen og På låven sitter nissen

    16. Hei og god ettermiddag til deg, salt og pepper! 🙂 Så flinke de er som lager skuespill så du har noe fint å se på på kveldene! 😀 Å de er jo så kreative også! 🙂 Det er sånn det blir julekos av! 🙂
      1. Erna solberg.
      2. Tyskland.
      3. Musevisa, Rudolf er rød på nesen, På låven sitter nissen! 🙂

    17. Håper du friskner til, er ikke tid til annet nå…
      1. Erna Solberg
      2. Belgia
      3. a)Når nettene blir lange. b) Rudolf er rød på nesen c) På låven sitter nissen…

    18. Du gode min som de rottene jobber. Jammen er de flinke. Håper hodet ditt er ok igjen i dag.
      1 Erna Solberg
      2 Tyskland
      3 Når nettene blir lange,Rudolf er rød på nesen og På låven sitter nissen
      Ha en fin dag 🙂

    19. Herlig historie 😀 Jeg er imponert over oppsettet og fortellingen, Det kan du altså hilse Salt og Pepper og si. 🙂 O uten å ”bryne” meninger så kommer man ikke fremover 😀
      1. Erna Solberg (ikke den nissen jeg vil ha på besøke….)
      2. Tyskland
      3. Når nettene blir lange, Rudolf er rød på nesen, På låven sitter nissen med sin julegrøt
      Lykke til videre og riktig god bedring <3

    20. Erna Solberg,Tyskland
      Musevisa
      Rudolf er rød på nesa
      På låven sitter nissen
      Trur eg:-)Ha ein fin dag

    21. Så flinke di er disse to <3 Bak nisse masken gjemmer Erna Solberg seg, Pepper og Salt er i Tyskland og di hadde skuespill til rudolf er rød på nesen, på loven sitter nissen og musevisa tror jeg 😀

    22. For et herlig innlegg. Salt og pepper er noen tøffe typer :-))
      Nissen i dag er nok Erna Solberg. Salt og pepper er i Tyskland, og de 3 julesangene er: Musevisa, Rudolf er rød på nesen og På låven sitter nissen :-))
      Håper dere alle har hentet dere noenlunde inn igjen etter sykdom. Nå har jeg fått svar på din gårsdag. Ikke satt det i sammenheng med noe jeg har kjent på sjøl, men nå veit jeg. Ha en så herlig dag som mulig :-))

    23. For et herlig julespill- magi-inne på bloggen din frodith<3 håper formen er bedre<3 ønsker deg en fin dag:))
      1) Erna Solberg
      2) Tyskland
      3) Musevisa - Rudolf er rød på nesen - På låven sitter nissen.

    24. jeg var visrt litt for rask med dette svaret,du må styke det første for jeg glemte jo helt to av spørsmålene :=) mine svar er
      1 . Erna Solberg
      2 . Tyskland
      3 . a) musevisa
      b) rudolf er rød på nesen
      c) på låven sitter nissen

    25. Koselig med julespill da <3 Søte små <3
      1. Statsminister Erna Solberg.
      2. Salt og Pepper er i Tyskland.
      3. Julesangene er Musevisa, Rudolf er rød på nesen, På låven sitter nissen.
      Takk for julespill og artig oppgave 🙂 Du er god du <3

    26. Ho ho ho de der rottene vet å underholde både seg selv, deg og oss på bloggen 🙂 I dag snør det årets første snø her i Bergen…men det varer nok ikke så lenge. Jeg løper innom med noen svar før jeg går på jobb om noen minutter.
      1 Erna Solberg
      2 Tyskland
      3 Musevisa, Rudolf er rød på nesen og På låven sitter nissen
      Ønsker deg en fin tirsdag. Klem <3

    27. 1. Erna Solberg
      2. Tyskland
      3. Musevisa, Rudolf er rød på nesen, På låven sitter nissen!
      Og så skaffa dere meg et stort smil på morran! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg