Er du en HELT i ditt eget liv?

Hvem er det egentlig som er helter her i verden? Er det de som gir sitt liv for fedrelandet? Er det det som skal til? Eller er det de som redder folk ut av brennende hus, på grunn av sin jobb som brannmann, eller ganske enkelt fordi de uredde har tatt seg inn i det brennende huset for å hjelpe noen andre? Eller er det de som dro de to barna opp av isvannet, da isen knakk under  de små barneføttene?

Jo, så klart DE er helter, det sier seg nesten selv… Men er det kun slike bragder som må til, for å få lov å kalle seg en helt?  

Jeg synes at vi alle har snev av helte-oppførsel innimellom, bare ved å ta fatt på hvedagslivets oppgaver dag etter dag, selv om det for mange føles litt tungt innimellom. Noen gjør oppgavene med ekstra glød, og dette kan bety all verdens forskjell for noen og enhver som møter på disse menneskene. Jeg vurderer å lage en fast “spalte” eller post her på bloggen som heter: Ukens helt. Og det er da som dere forstår snakk om hverdagensheltene, og i en litt annen betydning enn de som OFRER seg for noe fryktelig stort. Dette er mer snakk om folk som gjør jobben sin med en glede og en glød, som gjør at hverdagen lyses opp for mange. Og det er jo slike ting som gjør at et samfunn går rundt, og ikke bare det, men blir et samfunn det er godt å være i. Jeg skulle gjerne tatt bilder av disse folkene og lagt de ut på bloggen, og skrevet et innlegg om hver og en av dem. Og innlegget skulle altså hete Ukens helt

Det å spørre om å ta bilder av disse heltene har jeg ennå ikke tort. Men det kan hende det kommer, kanskje er det min neste: “skal-gjøre”-utfordring, som må gjøres i løpet av 2013,bare  fordi det er noen som trenger å skinne litt. Om så bare på en liten beskjeden blogg, for noen beskjedne timer. Men kanskje er det hyggelig, uansett om det er for en kort stund og selv om ikke tusenvis av lesere ser dem. Kanskje jeg lager en slik spalte…

Og først på listen ville hun være som jobber i Narvesen-kiosken jeg er innom hver dag, på vei til jobb. Hun er verdens søtese,blideste, muslimske jente.Hun ser deg rett i øynene og smiler et smil som er ærlig og ekte. Jeg kjøper bare kaffe, men vi fikk fort litt kontakt, og hun har alltid noen koselige ord, litt ekstra interesse, et godt smil og en herlig latter. Pratsom, samtidig som hun er litt beskjeden. Hun gjør min morgen litt ekstra hyggelig, og jeg er sikker på hun sprer glede til flere enn meg kl 7 på en mandag eller torsdag morgen. Hun virker stolt av jobben sin, og gir den den lille ekstra innsatsen, som gjør henne til en liten helt i mine øyne. Hun ville være den første på lista mi. Og nå har jeg visst allerede presentert henne litt, selv om hun ikke er verken navngitt eller nøyaktig stedsplassert  🙂

Det er vikig i mine øyne å ha en jobb eller noe å gjøre i løpet av dagen sin, som man er fornøyd med. Som gjør at man får det godt med seg selv. Det trenger ikke å være en jobb, men noe man liker å holde på med som gir livet litt ekstra mening. Og som  gjerne gir andre en liten ekstra  mening også. Det er heltene det. Det er vi det. Alle oss. Vi er litt helter alle sammen. Jeg har en jobb som jeg gløder for og utfører med glød og iver. Og av og til er jeg litt helt i mitt eget liv.,, 

Er du en helt i ditt eget liv?  🙂

18 kommentarer
    1. Trille: JEg skal nok snakke med henne om bloggen min en dag, og spørre om å ta bilde av henne, så jeg kan presentere henne for dere 🙂

    2. Åh, for ett koselig innlegg! 🙂 Hadde du fortalt Narvesen-jenta om det du har skrevet her, så er jeg sikker på at det hadde gjort dagen og uka hennes! Jeg har selv stått dag inn og dag ut på en travel Narvesen-kiosk, med mye ansvar og mye å gjøre, men likevel gjort mitt ytterste for å være en glede i andres liv, og de gangene folk fortalte meg at jeg gjorde nettopp det for dem, så ble jeg så stolt og glad og lykkelig! Jeg vet ikke om du vet det, men det er enklere for folk å snakke om det de er misfornøyd med, enn det de er fornøyd med, så det betyr innmari mye! 🙂
      Jeg vet ikke om jeg er så veldig helt i mitt eget liv, men jeg tror nok at jeg er en helt i mange andres liv. Jeg stiller opp for venner og bekjente, jeg gjør en god jobb på jobbene mine, og sikkert i tillegg andre ting jeg selv ikke tenker på. 🙂 Jeg tror du er en innmari stor hverdagshelt i manges liv, jeg! 🙂

    3. regnbueblomst: Bethoven, søs sin, var innekatt i starten, men likte det dårlig. Nå er den snikende ullteppe på boligfeltet. Ikke lov med katter i nablolaget.Mye rare regler OGSÅ…

    4. regnbueblomst: Jeg tror vi må få en pus snart vi også. Men vil ikke ha den i byen. Søsteren min har en kjemperar hvit birma, den bør nesten få et innlegg en gang, fordi den er helt RAR. Mye rare katter 😀

    5. regnbueblomst: Hei du 🙂 Det var veldig søtt sagt da 🙂 Mange koselige hverdagshelter når man begynner se seg rundt 🙂 En dame jeg ikke kjenner, kom og kjørte noen taxi-passasjerer til jobb, når banen plutselig sto i dag. En av passasjerene var meg, og den damen var så koselig. Kjørte meg og en annen HELT til jobb. Uten å kjenne oss. Jeg fortalte henne om bloggen min, og innlegget jeg hadde skrevet denne morgenen om hverdagshelter. Jeg sa hun var en. Hun ble litt glad da 🙂 Er du hos pusen din nå? Gale musen? 😉

    6. tanjaravn: Ja, vi får være litt småhelter for hverandre. Jeg hadde en hverdagshelthistorie på vei til jobbb i dag også, hvis du ser hva jeg skrev til Nemi Rebella 🙂 Var kjempekoselig. Håper du er helt i ditt eget liv i dag, og har en strålende fredag 🙂

    7. Nemi Rebella: Ja, håper jeg tør å snakke med dem, og spørre om bilde 🙂 Det var faktisk en hverdagshelt jeg traff i dag ETTER å ha skrevet innlegget og postet det også. Jeg var på vei med banen, og kom meg langt avgårde, men plutselig skulle ikke banen gå lenger pga strømstans. Alle ut, men ingen hjelp med å komme oss til jobb. Da kommer plutselig en dame i privatbil og roper ut på taxiholdeplassen at vi kan kjøre med henne 🙂 Jeg fortalte henne om bloggen min, og om at i dag måtte jeg kanskje skrive et ettermiddagsinnlegg også ;.) Vel, får se om jeg rekker det, men det var veldig hyggelig uansett. Hun var super. Kjørte meg helt fram til jobb 🙂

    8. åå så fint innlegg… det er veldig sant, og det er jo faktisk sånn at det er de “små” tingene som får hverdagen til å gå rundt…Ha en strålende fredag

    9. God morgen Frodith:)) Superwoman som jeg selvutnevnt er så må jeg jo bare si et høyt og ubeskjedent JA..:)) I det minste så gjør jeg et ærlig og redelig forsøk hver dag:))

    10. Liljema: Ikke klumsete, skjønner hva du mener, og det er akkurat det jeg mener jeg også. Så derfor skulle jeg gjerne hatt en liten spalte for disse folka 🙂 Oss- alle sammen! 🙂

    11. Jeg tror vi alle sammen er helt i vårt eget liv… for mange gjør små underverker hver eneste dag uten at de får oppmerksomheten de fortjener…de står opp, lager mat, går på jobben og har mange andre hverdags sysler som gjør at de er en hverdagshelt… men de får ikke den oppmerksomheten de fortjener… hver eneste dag er det en hverdagshelt som ikke får den oppmerksomheten de fortjener syns jeg…. litt klomsete svart her men håper du skjønner hva jeg mener.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg