Angrer du?

Angrer du på noe? Jeg er muligens litt rar, men jeg har bestemt meg for at å se for MYE bakover, er ikke noe stort poeng. Så klart i mange sammenhenger er det hyggelig det, sitte og mimre litt og tenke på hyggelige ting man har opplevd, og ta med seg de minnene videre i livet. Det som det har kommet noe godt ut av. Det er fint å kunne ta med seg disse tingene videre og bygge nye minner i tillegg. Samlet vil disse minnene kunne  gi en følelsen av at livet kan være en dans og deilig å leve. Men hva med de negative tingene, det som ikke var så bra? Skal man også ta med seg det videre? Det man angrer ? Da er spørsmålet litt også, er det noe å angre på? Jeg angrer nesten ikke på noe jeg har gjort. Og det er ikke for at jeg aldri har gjort noe “angre-bart” om dere forstår det uttrykket.. Jeg har sikkert gjort ting andre synes jeg virkelig kunne angret litt på.. Men jeg er vel mer sånn at jeg mener at de tingene jeg har gjort her i livet, ofte har vært tenkt gjennom- utifra det ståstedet jeg var på DA. Og om jeg da hadde andre måter å se ting på, så gjorde det muligens at jeg gjorde valgene anderledes DA enn jeg ville gjort NÅ.. Men det betyr ikke at det er noe poeng å se tilbake og fordømme den man var da, eller å skulle sette seg ned å ANGRE noe som helst. Nye år, annen erfaring, nytt ståsted. Jeg ser meg ikke tilbake, og sitter med en bitter-emmen smak over ting jeg har gjort. Hadde jeg gjort  noe som hadde såret eller skadet noen andre, og som var gjort litt overrilt eller noe slikt, kunne jeg kanskje ønske at veien var blitt tråkket litt anderledes.. Men det er altså ikke tilfelle. De anger-bare tingene jeg har gjort, har kun kunnet vært plagsomt for meg selv. Og da ser jeg ikke noe som helst grunn til å se bakover eller angre på ting jeg har gjort. Bruke energi på det liksom. Ergo er det heller ikke som mye slikt å dra med seg framover. Jeg bygge videre på det som har vært bra og poistivt, lever mye i det som er NÅ og gleder meg også til hyggelige ting som kommer 🙂 Noen tror kanskje jeg går med skylapper? Nei,jeg gjør ikke det, jeg bare velger ut hva jeg vil ha med meg videre, og ser foran meg et blankt ark jeg kan fylle med det jeg selv vil. Jeg kaller det bare optimist.. 🙂

 

 

Angrer du på mye du har gjort?  

35 kommentarer
    1. Siv: Enig med deg,noe man gjør kan være flaut,rart, teit, ikke sånn som det burde ha vært, – og da gjør man som du sier, man tar med seg erfaringen på DET videre, og prøver la være å gjøre det igjen 🙂 Men å gremme seg i lange tider, for ting som allerede er gjort, hjelper ingen.. 🙂 Synes jeg hvertfall.. 🙂 Man endrer heller handling, neste gang.. Spesielt hvis det er opplevelser som er mest dumt mot en selv. Gjør man noe mot ANDRE, så ville jeg prøvd å rette det opp, hvis det var mulig 🙂

    2. Helge: Jeg er enig i at alle opplever at ting ikke går på skinner, og at man gjør seg sine erfaringer om at DETTE var ikke så lurt. Det at man har erfaringer som man tar med seg videre i livet, gjør at man kanskje tar noen nye valg. Men slik jeg tenker så gjorde den personen jeg var DA sine valg utifra sitt ståsted, og da bruker jeg ikke energien min i etterkant på å ANGRE, jeg velger heller anderledes bare NESTE gang det dukker opp et tilsvarende problem slik at det kan bli bedre denne gangen. Så ERFARINGENE tar jeg selvfølgelig med meg videre, men jeg går ikke i ettertid å bruker krefter på å gremmes over ferdige handlinger.

    3. Det er klart man angrer på mye. Det kan være svar man har gitt til personer som ble skuffet, eller ting som man har gjort. Ellers så angrer jeg som kanskje mange andre på veivalg i livet. Hvorfor sa jeg ja ditt og nei til datt. Tror nok de fleste angrer på endel her i livet. Det er vel egentlig få som har opplevd at alt går på skinner her i livet. Man lærer av sine feil/valg og håper på at det blir bedre rundt neste sving.

    4. HAKUNA MATATA!!! That’s all! (neida – jeg angrer ikke så mye, men i blant kan jeg komme til å komme på en smule flaue opplevelser, og tenker at DET skal jeg ikke gjøre igjen!)

    5. I dag har jeg også vert lat… har ligget i senga halve dagen med selvpåført hodepine etter noen glass med rødvin i går kveld… lærer aldri!!
      Resten av kvelden skal tilbringes i sofaen med blogg, tv i bakgrunnen og så skal jeg være sjåfør i natt. Hente min sønn på jobb og min kjære som skal på besøk til sin bror.
      I morgen skal jeg prøve å være litt mer fornuftig jeg også ;))

    6. cassandraen: Å du er så fin Cassandraen 🙂 Jeg er helt enig med deg 🙂 Gjorte ting er gjorte uanset, og erfaringen har vi med oss, men ingen vits å gå å bruke mye energi på å angre 🙂 Har du hatt en fin dag? 🙂 Jeg har bare vært lat, men i morgen skal jeg utpå litt 😉

    7. Kan ikke huske på at det er noe jeg angrer meg så mye for… Jeg angrer jo på at jeg gjorde det så dårlig på videregående som ung, men er jo i full gang med å utdanne meg på nytt nå 😀
      Tror det er viktigst å fokusere på det som er positivt og se fremover jeg <3

    8. ladyaugust: Føler meg dessuten bittelitt sjuk kanskje… litt vondt i hodet.. Hvordan får du tømt den stampen? 😀 Hørtes veldig deilig ut med stjernehimmel og undervannslys.. Jeg har et baderom her i blokka, den EKTE blokka her jeg bor, som er så lite at jeg kan tisse og pusse tenner samtidig, og rekke fram til vasken for å spytte.. om du skjønner..Og dusjen er ca DER den også.. De andre rommene er litt bedre altså…

    9. Takk <3 Den stampen elsker jeg, helt til det står et badekar her. Hadde et gigabobblebad før jeg flytta hit, med undervannslys og stjernedimming i taket, luksusbadet mitt snufs. MEN stampen er finfin den også bare litt vanskelig å gå andre veien liksom. Nå er jeg ferdig bada og ren og pen eh ren i alle fall og det var herlig med en svømmetur, dessuten er jeg hoppende glad fordi Rebella er mye bedre :DD Klæmme og koze deg i kosebuksa, det er akkurat passe deilig en lørdag 😀

    10. ladyaugust: Hi-hi, din skilpadde 😉 Fine tegningen av badet ditt 😀 Den stampen har jeg fått på hjernen..Skulle vært ute en tur jeg..men er litt sløv i dag… gidder ikke kle på meg liksom.. Bare kosebukse-form..

    11. Litt for sent og det var jommen bra for det trengtes. Ferdig med kjøkken, er på kosekaffe nummer 2 og nå er det støvsuging, matteristing også skilpaddebad, såå skal jeg kjenne etter etter at jeg har spist litt i godtekoppen :DD Tror det blir jakkejakt i dag <3

    12. ladyaugust: Dropp susinga på kjøkkenet, så har du massevis av energi til jakke-finning ;-D Et skilpaddebad, og du er klar for verden, hi-hi.

    13. Jeg utsatte jo selvfølgelig ryddinga til nå,..som vanlig. Så nå skal koppen med kaffe tømmes mens jeg planlegger et skilpaddebad, suse kjøkken, fylle på med vitaminer også hvis det er litt mer energi igjen finne jakka 😀 hihi

    14. ladyaugust: JA til alle fargene, og erfaringer 🙂 og NEI til angringen! 😉 Er med på den 🙂 Skal dere ut å kjøpe jakke? Ha en nydelig favorittdag! og god øving hvis der skulle det litt også 🙂

    15. For mange år siden bestemte jeg meg for å ikke angre på ting jeg hadde gjort. Jeg bestemte meg for at i stedet for å kalle det “angrer på” forandret jeg det til “en erfaring rikere” og erfaringene vi sitter inne med er jo livet vi former mens vi går, jo mer sprell man finner på jo flere farger og flere “erfaringer rikere” hehe Good lørdag <3

    16. casahappy: Ja, skal det 🙂 men er fremdeles litt i tass-kose-tøy og kaffe-modus her ennå 😀 Jeg som står opp kl 7, flyr ennå rundt i kose-bukse, men som jeg har sagt før: hvis jeg kunne velge,ville jeg alltid gått i den 😀

    17. vaniljeogpepper: Ja, akkurat det jeg tenker på. Jeg har massevis av erfaringer for å si det sånn, som har gjort meg mer moden. Steder der jeg valgte feil, og vet at jeg ville gjøre anderledes NÅ, pga det ble feil forrige gang. Men å gå rundt å angre, nei,det er der jeg sitter ned foten 🙂 Vil framover ja 🙂 Ha en fin lørdag Vaniljen 🙂

    18. Ja det er sol!!! Og vi skal ut og besøke Casa Happy for å måle opp til dusjkabinettet…bedre å være 2 da:)) Etter det skal vi bare kose oss sammen og ha den gode samtalen om tiden fremover…det blir fint det:)) Ha en super lørdag videre…ut og nyt solen:))

    19. Klart er det normalt å tenke litt tilbake å gremmes litt over hvordan man kunne ta et slikt valg…som igjen blir til erfaringer,ergo: erfaringer er valg der man valgte feil….
      Erfaringer i livet er viktig,så får man tenke på at det skal man ikke gjøre igjen eller gjøre det på en annen måte.
      Jeg tror heller ikke noe godt kommer ut av å gå å angre på ting du har gjort -å se fremover ,evnt stoppe opp litt-da får man en konstruktiv progressjon..Vi vil jo fremover,vil vi ikke det da..? 😉

    20. casahappy: Det er forståelig, men når man er yngre så vet man jo ikke hvordan man gjør alle de tingene, som vi vet i dag. Men du er jo utifra det lille jeg kjenner til her inne, veldig til å se forover NÅ 🙂 Fint det Diva, vi plukker noen nye blomster, og legger de i sporene vi lager nå 🙂 Ha en fin lørdag, er det fint vær hos deg? Her er det sol, tror jeg må ut en tur etterhvert 🙂

    21. Basert på mitt liv og oppvekst er det kun èn ting jeg angrer på…og det er at jeg ikke bedrev grensesetting mye tidligere…myyyye ville vært annerledes…Nuvel…det var *igår*..og idag er idag så da gjør vi det beste ut av denne dagen og dagene som kommer:))

    22. Min matgale verden: Ha en flott lørdag selv 🙂 Det er nydelig vær her, tror jeg må ut en tur ja, men ikke oppå fjellet med ekle eneboere 😉 dårlig med fjell i nærheten 😀

    23. Min matgale verden: Den er helt grei 🙂 bare lurte litt. Spiller ikke så stor rolle med det innlegget, jeg skjønner folk ikke blir med på sånt jeg 😀 Var litt i stuss selv, men KASTET meg på. Ja, veldig glad du ER MED på å se framover 😉

    24. Jeg var inne på det innlegget, og har sett den på FB og. Men jeg er ikke med på den, selv om jeg synes det er et flott konsept. Jeg er med kommentar var ment som at jeg er med på å se fremover:) Sorry….

    25. Min matgale verden: Nei, ikke sant det ikke hjelper.. så retter nesa forover 🙂 Den siste kommentaren: jeg er med, var den til innlegget om gave?? Måtte bare spørre, fordi der er det ingen som melder seg, og jeg brukte akkurat den kommentaren som noe man kunne bruke der: er du med der? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg