Motsetninger -livets krydder?

 

Ingenting i verden er bare svart eller hvitt sier vi… Er det nå så helt sikkert…? Livet har mange nyanser.. Som regnbuen, er livet fullt av farger, sier vi… Joda livet har mange farger, og de skifter i perioder.. Og  VI har mange ulike sider, og det gjør vel at vi kan sees på som et helt lite fargeskrin hver og en av oss. Og det skal vi ikke glemme.. Det er en viktig del av det å kunne se hverandre, ingen er enten BARE svart eller BARE hvit, og her snakker jeg i overført betydning og dette handler ikke om hudfarge eller noen sånt.. Nei, viktig dette med at man har mange sider, og at man har flere naynser enn folk ser etter bare et kort førsteinntrykk.. Men er det ikke sånn OGSÅ, at noen har litt mer av den ene eller den andre egenskapen? At noen er roligere og mer kontrollerte, der andre spretter hit og dit og er ganske så impulsive? At noen har et litt lysere sinn enn andre, på grunn av arv / gener og miljø, der andre er litt mer MØRKE av nettopp samme grunn? Er det ikke sånn at noen er utadvendte, kjempesosiale på grensen til det maniske, der andre trives best alene og i sitt eget selskap? Og at det er disse motsetningene som gjør at man trives sammen, blir venner eller kjærster også? At mosetninger ikke bare tiltrekkes hverandre, men kanskje også MÅ TIL noen ganger, for å få ting til å fungere..? Både på jobb og i privaten, både som venner og som partnere.

 Hva med dager som i dag, full av motsetninger.. Sola dukket opp, gradestokken krøp opp mot  pluss en liten stund.. Fuglene kvitret som GALE inni en busk, skulle minst tro de hadde fest inni der.. Det var ikke en forsiktig piping fra en enkelt spurv, men et helt lurveleven fra en gjeng på sikkert 10-15 stykker, som merket varmen og lyset! De trodde det var vår, helt garantert.. Og som et nydelig kor til disse skrikhalsene, var lyden av dryppende takrenner.. Og DET VAR VÅR noen korte timer, den deilige lyse delen av våren..


Først noen enkle skviik, som fanget interessen min, kvirrevirrevitt…


Og inni her var det full fart- 10-15 småspurv som holdt et “lurveleven” , som vi sier der jeg har vokst opp 😉

 

Men “den lille våren” som jeg opplevde, besto også i å bli KLISSVÅT… av biler som i ren glede og vårkåthet, sprutet meg ned med sørpe… De gasset på. De så jo at jeg trippet forsiktig i den stygge, og plutselig alt for varme dunkåpa mi, LANGT oppå fortauet, og så tok de sats… Durte på så spruten sto langt oppover både legger og lår, og den stygge dunjakka..  Og det gjaldt ikke bare den ene bilen, men nesten alle som kom forbi.. Men HVA hadde våren vært med BARE kvitrende fugler? Ikke sikkert jeg hadde hørt dem en gang, hvis jeg ikke også hadde fått meg en real sprut av sørpe nedover  kroppen.. Trenger vi kanskje det ene, for må merke gleden ved det andre?


Sildrende små bekker blir til.. lyden er deilig men ikke spruten… 😉
 

Og hva hadde vel avslapning på sofaen vært, hvis man ikke først var møkksliten? Veldig mange merker at kun sofasliting, eller sofa-avslapning om du vil, ikke gir helt den samme følelsen hvis det er ALT man gjør..

Hva hadde dagen vært uten natten? Eller sommeren og lyset- hva hadde den vært uten vinteren og mørket?Hadde vi da merket hvor lyst det var blitt,?  Kunne vi ledd høyt og hysterisk  til krampa nesten tar oss, hvis vi aldri hadde opplevd litt sorg og  tungsinn?

Alle vet vi at etter å ha spist en salt og god middag, gjerne vil ha noe søtt. Ville smaken av sjokoladen vært så himmelsk hvis vi fikke den til hvert måltid? 

Det er noe med disse motsetningene, nesten som kinesernes yin og yan: Man trenger det ene for å kjenne det andre, man trenger det fordi det gjør at det smaker mer av  livet. Som et krydder, får disse motsetningene fram en tydeligere” smak” i  livene våre.  Og i noen sammenhenger trenger man sukker sammen med salt.. Fordi to saltbøsser bare  slett ikke er sunt 😉

Har du mest tro på at like barn leker best? Eller at motsetninger er en nødvendighet? Tror du motsetninger krydrer livet? Eller liker du best EN smaik? 

26 kommentarer
    1. cassandraen: Ja, nå er jeg tørr som bare det 😀 Det skjedde faktisk i går, og i dag har ingen fått sprute på meg 😀 Jeg skriver ofte innleggene mine sent på ettermiddagen, og poster de morgenen etter, så det ser litt rart ut innimellom 😉 Joda, jeg brølte litt etter bilene, men de så ut til å synes det var veldig festlig.. Men jeg ble ikke veldig sur, fordi fuglene kvitret så fint inni busken der 🙂 Dette med motsetninger og likheter, som noen sa her, litt av begge deler er bra 🙂 Hos en partner, kan godt være forskjellige, men fint med noen like intreresser og felles verdigrunnlag f eks. Greit med noen venner man likner, og andre man er ganske forskjellig fra. Men i livet ellers også, ingen sol uten regn, ingen dag uten natt osv tror det er viktig med motsetningene for å kjenne verdien av begge deler :-9

    2. Så kjedelig om vi alle var helt like! Som du skrev i ett annet innlegg så tiltrekkes vi kanskje av de som er litt like oss selv, men ingen er jo helt like! Ta mine tvillinger for eksempel, de er jo ganske så like, men kan også være temmelig ulike ;))
      Dårlig gjort å kjøre så spruten står syns jeg! Det må da gå an å ta litt hensyn! Stakkars våte Froditha… håper du er god og varm nå og bare koser deg :))

    3. Liljema: Så koselig 🙂 både med sol og hyggelig kommentar 🙂 enig i dette med flott med motstninger, men fint å finne noen man likner også, blant venner, på jobb etc. Så ja takk, begge deler kanskje 😀

    4. Motsetninger er en nødvendighet, men det er også godt å treffe på mennesker som er lik deg…. ser forresten ut her, har hatt solskinn i hele dag og det har vært s¨koselig og siden jeg bor litt høyt har vi massevis med snø…:))
      Tror dette ble en svada kommentar, men jeg likte innlegget ditt godt…:))

    5. ewymarie: Ja, vi er i utgangspunktet litt ulike vi også, men har noe av samme kjerneverdiene, og etterhvert også utvklet en del like interesser også. Litt like og litt ulike , fin kombinasjon som du sier 🙂 Og den kaken, ja den gikk ned på et blunk, er bare smuler igjen på fatet nå 😀

    6. Mannen og jeg er både like, men også litt forskjellige. Tror det er en fin kombinasjon : )
      Ha en toppers dag herlige deg. PS! Fortsatt mett etter kaken jeg fikk i går ; )

    7. Støvkorn: Ja, var litt sånn jeg tenkte, med en sindig og en spontan etc.. man utfyller hverandre på en måte. Men mye blir man jo litt lik på etterhvert også, parforhold tenker jeg på da,utvikler noen likheter, og felles ting man liker 🙂 Jeg brølte litt i det samme, til den bilen, litt løve-fakter over meg nå.. Men uten løve og litt sinne, hadde jeg kanskje ikke merket fuglene i busken heller. Hvis det bare var kvidder og pip døgnet rundt 🙂

    8. At du kan virke så rolig etter å ha blitt sprutet ned! Jeg vet godt hvilken finger som hadde kommet opp fortere enn svint da ja 😉
      Jeg tror at motsetning til en viss grad er bra, bare de ikke blir for store. Det er viktig å ha felles interesser og verdier, men en en er spontan og en er sindig tror jeg bare er sunt, for da roer de eller drar med den andre når det trengs 🙂

    9. Hanne: Så deilig med litt fri, her skinner sola i dag også, skulle gjerne hatt litt fri 🙂 Ja, underlig dette med at ledere vil ha like folk, på en måte.. Det blir jo kanskje ikke så kreativt da? Spennende det du skriver om, er det til innlegg eller noe annet? 🙂

    10. Hehe,moro at du tar opp dette, det har vært i tankene mine i noen dager, holder på med å skrive om hvorfor ledere i det offentlige ansetter mennesker som er lik seg sjøl, og hvorfor gjør de det? Har ikke troen på at like barn leker best, i noen sammenhenger. Smaken er som baken, delt. Ha en fin dag, det skal jeg ha, har FRI…

    11. vanja: Ja, bedre med fuglene 😀 og de var virkelig helt gale i går, skikkelig vår-yre, så enten hadde de misforstått, eller så blir det vår snart.. 😉

    12. Nei motsetninger tiltrekkes uten tvil, men samtidig er det en kjærne man kan bygge videre på. Spesielt med gode venner.
      Beklager for den spruten. Det var ikke noe snilt. Da er det mye mere koselig med fuglene som synger pent.

    13. Min matgale verden: Jeg brølte ikke bare inni meg, men litt UT også 🙂 HEY, ropte jeg. Tøff som en LØVE 🙂 Ha en flott tur til London 🙂

    14. Vi har nok blitt litt like vi også… På noe, heldigvis ikke alt, tjihi 😀 Jeg synes det er herlig og dele livet mitt med den rolige og snille bamsen min <3
      Ønsker deg også en fin-fin dag, håper sola skinner på deg i dag også ^_^
      *Klemmer deg* <3

    15. Nemi Rebella: Vi er nok litt sånn hjemme hos oss også, litt motetninger 🙂 og det trengs tror jeg. Samtidig som vi jo har blitt litt like på NOEN områder også 🙂 Morsomt å høre om dere, og hvordan dere matcher 🙂 Ha en fin dag Nemi Rebella 🙂

    16. Jeg er helt overbevist på at motsetninger er en nødvendighet… Jeg tror ikke man er istand til og bare kjenne smaken av sukker uten en god del salt i livet. Ihvertfall tror jeg at de som har fått smakt en del salt, setter mer pris på smaken av det søte 😉
      Lille gubben og jeg er egentlig ganske så forskjellige, vi utfyller hverandre på ett vis… Han er den rolige, sindige, snusfornuftige som alltid har en plan, og han er en djevel på diskusjoner, ha ha… Jeg er den impulsive rotekoppen som bare lar ting “skje” og surfer rundt med strømmen, og jeg er rimelig sikker på at jeg ALDRI kunne bodd sammen med en som var lik meg. Det hadde nok vært oppskrifta på det komplette kaos… xD

    17. Du har helt rett! En må ha “hele pakken” skal det bli noe. Å BARE ligge på sofa er faktisk IKKE deilig! Og å ha en hjemme som drar deg litt ned på jorden hvis du finner på at å kjøre scoter i brudekjole kunne vært kult….er OG nyttig innimellom;) Men de der sprutende bilene skulle jeg gjerne ha brølt litt til. Brølte du litt inni deg kanskje?? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg