Verden, virkeligheten og våren..

 

Tenker du noen gang på hvordan verden ville sett ut, hvis man ikke hadde noen sanser å oppfatte den med?? Hadde grønn fremdeles vært grønn, bladene på trærne vært glatte og friske om våren, og rød og gule om høsten? Ville mosekledte skogbunner vært myke og deilige? Hvordan ville vi i så tilfelle VISST at det var sånn? Tror du jeg har klikka litt nå? Gått fra sans og samling? Neida, det er bare et lite tankeeksperiment en filosof satte i gang for mange hundre år siden, rundt 1600-tallet.. Rene Decartes er jeg ganske sikker på… Han mente at verden kun VAR som den VAR fordi vi sanset den, og at sansene kunne svikte oss på forskjellige måter, så det var egentlig helt umulig å vite noenting helt sikkert..   Hvordan kan man vite at grønt er grønt, at  ting lukter godt om våren, at bladene føles glatte mot huden eller at fuglene synger pent når snøen begynner å smelte? Vi VET jo at det er sånn, men det er jo kun fordi vi har sanser å ta det inn med…ikke sant, dette hadde vel Decartes rett i ? Heldigvis er det sånn at de fleste av oss HAR jo noen sanser, miser vi en: hørsel feks, bruker vi en annen: Synet for å kompensere for en del ting.. Og det er fint. Har man mistet synet, kompenserer man ofte med både hørsel i en del tilfeller, og taktilsansen i en del andre. Og dette er jo sånn vi lærer oss til å forholde oss til verden, med enten alle sansene i behold, eller med noen av dem. Men hva om ingen av oss hadde NOEN sanser, ville da verden vært den samme, i seg selv? 

 Det er gøy med sånne små tankeeksperimenter, og ser vi på Platon, som også var en kjent filosof, tenkte også han på hvordan verden ble oppfattet… Han lurte på om det var vår TANKE om verden som var den VIRKELIGE verden, og at  det vi omgir oss med-verden/skallet, bare er en speiling av det som var det EKTE??  Ikke vet jeg? Jeg har ingen svar… Men jeg får sånne tanker når jeg er ute og går i naturen, det være seg også en skitten by-natur.. Når fotoapparatet finner nye vinkler, og jeg kan titte ned i VERDEN i en skitten søledam.. Verden og husene,  er da vitterlig DER også.. Ja, jeg vet at det bare er en speiling av de ekte husene, de ekte trærne, de ekte fuglene… Men VET VI DET, sånn helt sikkert?… Hvis vi altså ikke hadde noen sanser å erfare det med… 😉

Det som hvertfall er helt sikkert om det er den nederst i vannet, eller den øverste, som er den ekte: Det er begynnelsen på våren!! Det kjenner jeg nemlig INNI meg, og er ikke avhngig av noen sanseapparat,  i det hele tatt.. SÅ!!

ER DU JORDNÆR eler HAR DU  FILOSOFISKE TANKER INNIMELLOM? Er din verden i dag mest lik den i vannet eller den over? 🙂

 

Ta deg en tur innom Galleri Frodith før du går? Og se på vinnerne av foto-konkurransen jeg hadde 🙂 Det er faktisk noe litt tenkende,drømmende og filsofisk over de bildene også 🙂

 

 

1) Muumimamma

 

2) Oslopadda (har ikke blogg, men bør få seg en 😉 ) 

 

3) Støvkorn

 

 Disse bildene kan også få en i det filosofikske hjørnet.. 🙂 

Er du jordnær? Eller filosoferer du mye over livet, verden og meningen? 

20 kommentarer
    1. Mariann Sæther Tokle: Ja, litt artig med sånne tankeeksperiment av og til synes jeg.. Jeg er jo stort sett ganske jordnær, men blir litt i det filosofiske hjørnet nå og da 🙂 Tenk hvordan verden hadde vært uten sansene, ikke sikkert den hadde vært her da… Hvertfall ville vi ikke visst det da 😀

    2. Hanne: Hallo, ja bittelitt i den filosofiske hjørnet.. egentlig mest i går 🙂 Skrev dette i går kveld.. Ble litt filosofisk da jeg var ute og gikk, og så disse fine bildene i vannet 🙂 Er litt artig med sånne tankereksperiment, og det er litt moro å tenke på hva som egentlig gjør at vi oppfatter verden som vi gjør 🙂 Og hvordan kulturene også avgjør og lager defienisjoner på hva som er rett og ekte, og hva som ikke er det 🙂 Stort sett har jeg beina mest her nede jeg 😀 men slår til av og til 😉

    3. Fader, tenk på det du om knekkebrødet hadde smakt sjokkobanan og hadde vært sunt 😀 Da skulle jeg vel klart å spise noen uten å klaga så fælt :DD Life is great, tror du må ta patent på den der ;))

    4. ladyaugust: Ja, det skal du være glad for 🙂 Og for ikke å snakke om hvis konsistensen hadde vært knekke-brød-hard, i stedet for myk og deilig… 😉

    5. Oi tenk om det ligger tusenvis av type sjokkobanan der ute med feil farge og form, jommen glad arma mine funker <3 -------------> ut på eventyr :DD

    6. ladyaugust: Nei, jeg er vel for det meste ganske jordnær, og tenker ikke ofte på sånt.. Men synes det er et deilig tankeeksperiment 🙂 Hadde verden vært som nå, sånn som vi har blitt enige om, hvis ikke vi hadde sansene i behold. Tenk deg en sjokobanan, uten smak, uten lukt, uten, den fine gule og brune fargen, og uten armer å ta den med… 😀 Da kunne den bare ligget der og vært sjokobanan aldri så mye… og hvordan hadde du da visst at den virkelig befant seg der…? 😉 Jeg husker jeg ble aggressiv første gang jeg hørte Decartes teori, når jeg tok ex phil på universitetet 😀 GÅKKE AN å tenke sånn liksom… Men litt moro er det 😀 Jeg går også heller og gleder meg over de sansene jeg har, og suger i naturen med øyne, øre ALT jeg kan 🙂

    7. Tenker ikke så mye egentlig men bruker masse tid på å kjenne på gleden av alle de vakre tingene naturen viser frem <3 meeeeeeeeen er ikke helt sikker om sjokkobananen hadde smakt like godt om den hadde vært grønn, eller hadde den ?? Haha ;))

    8. Marit: Jeg er nok som deg, egentlig ganske jordnær, men liker å leke meg litt med rare tanker innimellom. Som oftest har jeg beina godt plantet her på jorda, veldig, men av og til begynner tankene å vandre i andre retninger. Og ideen om hva som egentlig er reelt, og for hvem, er jo ikke mulig å svare på innimellom. Det med øresus kjenner jeg godt til gjennom jobben min, mange døve har også det problemet. De hører ikke tale etc, men det bråket et øresus har, er et annet sted, og det kan de ha også.. ikke moro. Men fint at du da tar øynene fatt, og fanger inn andre ting. Og du tar jo flotte bilder 🙂 Ha en kjempfin dag du også 🙂

    9. Jeg er vel en lett blanding, omtrent som en hund av rasen gatemix, eller eventyrblanding. ;o) Ganske jordnær, men til tider mer filosofisk enn mange andre.
      Det første jeg tenke på når jeg leste her er at jeg jo faktisk har “mista” en evne etter at øresusen tok så over oppe i hodet mitt. Det er aldri stille, det er jo en ting. Men jeg har også mista evnen til å høre småfuglene som kvitra på morrakvisten om våren og sommeren. Likevel vet jeg at de er der. Men jeg hører de altså ikke slik som før .. Det er kjempetrist egentlig. Men ellers er jeg over gjennomsnittet flink til å bruke øynene da, kanskje derfor jeg elsker å fange opp forskjellige stemninger og ting med kameralinsa .. som en kompensasjon for det jeg mangler?
      Ønsker deg en flott dag. :o)

    10. inneuteferdig: Utrolig herlig kommentar det her 🙂 Nei, liker heller ikke tanken på å være inne i en annen planet, som et liten blodcelle.. Hadde ikke hørt den diskusjonen, men spennende 🙂 Vi finner ofte ikke fasiten når vi går sånn og filosoferer,men er litt moro likevel. Jeg er til vanlig ganske jordnær, men får noen sånne tanker innimellom 🙂

    11. Filisofiere gjør jeg ofte ove spørsmål, helst ute på tur. Hvem hva og hvorfor, og eller.
      Det er mye som kan komme ut av slikt, og så lenge det hjelper på er det jo poenget.
      Hva er rett og hva er ikke rett.
      Der husker jeg veldig godt en diskusjon for mange år siden. Hva om planeten vår egentlig er inne i en annen, og at vi er bare noen små blodceller egentlig.. Kjente at jeg ble svatt den gangen. Likte ikke den tanken i det hele tatt.
      Jeg vet ikke hva vi er og ikke er, men energi er vi i alle fall, og den kan ikke bare forsvinne. Så jeg trøster meg med at er vi kommet så blir vi. Uansett hvordan man snur og vender på alle de andre spørsmålene.:)

    12. Min matgale verden: Det har jeg faktisk aldri prøvd, men har jo sett at det har kommet fram mye morsomt i sånne barnebøker, etter en del filosoferende spørsmål vil jeg tro.. 🙂 Når man prøver litt filosofi med ungdommer, ser de bare på deg med helt oppgitte øyne… De er liksom blitt litt for preget av virkeligheten… Eller, jeg har kanskje spurt på feil måter.. Du får sikkert hørt mye fine filosoferende betraktninger i jobben din også 🙂 Noe har jeg jo lest 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg