Tirsdagen kan bli avskaffet!!!..

Et år har mange dager. En måned har forsåvidt også mange dager.. En uke har ikke SÅ mange dager, men det har kommet snikende over meg i det siste at en uke har akkurat EN dag for mye, og den dagen er tirsdag!! De som har kjent meg en stund, vet at jeg lovpriser fredagen. Den er sjefen over alle dagene liksom… Den lyser opp i mørket. Gjennom hele vinteren, når det til tider kan virke litt tungt og tregt rundt omkring, så har fredagen ligget der som en skinnende stjerne… Dagen har ligget der med alle løftene sine… Den er håpets og gledens dag… for meg hvertfall. Det er dagen da jeg pynter meg om morgenen når jeg skal på jobb. Til og med høyhælte sko har vært prøvd ut en fredag morgen, for å gjøre pyntingen fulkommen.. Fredagen er morsom helt fra morgenen av, selv om jeg skal gjennom en hel arbeidsdag. Med fin, litt for kort kjole, litt for tynne tights og i ny og ne noen høyhælte sko jeg ikke klarer å gå på, feirer jeg fredagen. På fredagen ligger HELE helgen der hvit og fin foran oss, ubrukt, og avslappende, uten stress, derfor er FREDAGEN best, fordi da er ingenting påbegynt, den bare lover oss dette gode.. fredagen er sjefen..

Men hva er det med denne tirsdagen da?? Hvordan har den klart å bli en så tvers igjennom ond og dårlig dag?? Mandagen kommer bare, som en begynnelse.. Mandagen er helt grei den. Vi må i gang igjen liksom, etter alle disse utskeielsene av ymse slag,  i helga… Etter den søte kløe, kommer den sure svie… eller noe sånn…. Mandagen må bare på plass. Og for meg er den ikke spesielt “blå”, som alle skal ha det til…Jeg må opp i otta, etter å ha klart å sove til kl 8-9 et par dager i helga… men det er også nesten det verste med mandagen.. Ellers så behandler den meg ganske bra: få timer undervisning, litt halvslappe elever som er motiverte nok, etter et par dager fri, ting ramler litt på plass igjen.. Men så etter en god natts søvn så får man tirsdagen rett i trynet!! Med et smell..

 Hva i all verden er det som skjer liksom?? Jeg våkner som regel FØR klokka ringer disse tirsdagene..  Ofte klokka 5. Hele kroppen bare ligger der og VET… at  NÅ er det helvetes- dagen… Nå er den snart i gang.. Og jeg LIGGER allerede med skuldrene høyt oppe under ørene, godt opptrukket, slik at armene nesten henger ut fra ørehøyde.. Og INGENTING blir bedre av å stå opp.. Du kan være sikker på at kaffeglasset er tomt…. At det ikke er melk igjen i kjøleskapet,  til å ha i kaffen… Det er som regel på tirsdag jeg må løpe til trikken,, og at jeg heseblesende når fram til døra, nesten får stukket nesa inn, og SÅ smeller t-baneføreren igjen døra… Så står jeg der da.. og banner inni meg.. som vanlig.. får jeg klarer jo for h…… ikke å bli sint med lyd… Men det øver jeg på…  

 

Det er på tirsdagene, det plutselig viser seg at flere av lærerene er syke,… Og jeg som har en dag som i utgangspunktet ikke” likner grisen” hver tirsdag, kan bare regne med litt ekstra å gjøre… Da begynner kniven i ryggen å gjøre litt vondt… den som sitter midt mellom “vingene” bak der.. Den sitter bare mer og mer fast, og det føles som noen vrir litt ekstra rundt..

 

Det er på tirsdagen, det alltid i tillegg er teite møter som plutselig dukker opp ETTER den årelange undervisningsdagen… Det er på tirsdager jeg mister t-banen hjem fra jobb, IGJEN, selv om jeg løper og løper, og til og med FAKTISK har klart å få til et skrik MED LYD!!

 

Det er på tirsdagen køene er kjempelange i butikken med de skumle selvbetjenings-kassene… Det er på tirsdager det er folk som sniker i køen, at noen dytter til meg på trikken og at oppvasken står høy som et hus i oppvaskkummen når jeg kommer hjem… Det et på tirsdagen, det er kjedelige programmer på tv, at klærne burde vært vasket, og at det nærmest er folketomt i “bloggosfæren”. Nesten så det er en smitte som skjer denne dagen.. At folk og fe, både på nett, blogg og også folk på sms har blitt smittet av noe paralyserende støv… 😉

så jeg har funnet ut:  “hva i all verden skal vi med de hersens tirsdagene?” Er de bare der for å få oss over i onsdagen liksom?… Er det noe annet poeng med å ha den i uka vår..? Hvis noen har noe godt å si om tirsdaen, så vil jeg gjerne høre om det.. For nå har jeg tenkt å sende inn en søknad om å avskaffe tirsdagene.. Vi kunne eventuelt erstatte dem med en fredag til? Som jo har mye mer for seg.. Eller vi kan gå for en 6-dagers uke..

 Søknaden er skrevet, og nå gjelder det bare å få riktige folka til å se på den… så nå sitter jeg bare her og venter  at noen skal gå gjennom den søknadene min.. 😉 Og i dag er det heldigvis onsdag 🙂

Hva synes du om å anskaffe tirsdagen? 😉

Har du en favorittdag i uka? Har du en dag du absolutt ikke liker særlig godt?

31 kommentarer
    1. Anne: Jeg må kanskje gå løs på tirsdagen med litt mer ANGREPS-lyst? He-he, jeg tror det blir løsningen til neste år.. Nå gidder jeg ikke flere sånne år med grusomme tirsdager 🙁 Grrr… Fra neste høst skal de oppjusteres til et annet nivå, skal skyve guffe-dagen over på en annen dag… hvis vi da bare ikke kan avskaffe den helt 🙂 Jeg og Lady August har noen planer for flere fredager og flere lørdager, plutselig var det hverken tirsdager eller onsdager igjen, ha-ha 😀 Ja, liker å pynte meg.. til vanlig også… men spesielt fredag,for å feire 🙂

    2. He he, for en herlig vinkling du har på uken her . Har aldrit hørt om noen blåtirsdag før som jeg kan huske…Og nå har jeg og dønn sansen for folk som ikke er så a4 og synes det samme som alle andre om de samme temaer. Alle klager jo på mandager, men ikke du, og det er jo bare så kult. Pynt deg fortsatt på fredag du, eller kanskje det er tirsdagen du burde erte opp litt med å vise at akkurat den dagen ja da tar du den helt ut både med klær og høyhelede sko 🙂 Ha en fortsatt fin onsdag da 🙂

    3. ladyaugust: Ja, både tirsdag og onsdag forsvant visst i et jafs her nå 😀 Og en liten torsdag ble igjen til å sprite opp en ellers så helgefylt uke 😀 Ja, flott , da er hvertfall du og jeg fornøyde: to fredager og to lørdager 😉 Det blir uka si det!! 😀 Hyler høyt! 😀

    4. JIPPIE, DET tenkte jeg ikke på engang en lørdag på lørdag og en på tirsdag, menne da må vi ha fredag på mandag(for lørdager blir ikke de samme uten fredag først) og søndag på onsdag :DDDD Da har vi ukedagene torsdag, fredag, <3 lørdag <3, søndag, fredag, <3 lørdag <3 og søndag, DET er helt greit for meg altså 😀 Hahaha såååå bra tralalalalala :DD

    5. ladyaugust: Det er bare DU som kan få meg til å le HØYT, med tårer i, når jeg leser kommentarer 😀 At jeg skal gi deg et hint hvis det går igjennom, så øvinga blir flytta liksom, hikster her, snakk om å ha samme humor liksom :-DD Du kan stemme for to lørdager også, bytte tirsdag med en lørdag 😀 Det er mulig nemlig… 😀 Kjersti har bedt meg be om en lenger onsdag, Unni (Una) Har bedt meg ha en lenger søndag, selv er jeg klar for to fredager
      😀 men du kan alltids be om to lørdager, jeg kan notere ned ønskene nederst på søknaden;-)

    6. Usj da, den tirsdagen din høres ikke bra ut. Det kan nesten høres ut som du burde stykke den opp i flere biter med maaange premier. Ps: hvis du får igjennom at vi avskaffe tirsdager, så gi meg et vink, så skal jeg få flyttet tirsdagsøvinga med guttene 🙂 En dag mindre til lørdag hadde vært heeeelt greit :DD Ha en fiiin kveld søs <3 klæmmeflat 😀

    7. muumimamma: Jeg trodde jeg fikk rettet det opp, hvertfall i overskriften? Jeg gikk inn og prøvde å rette opp, men visste ikke at det var skjedd en feil INNI også.. Æsj, ja jeg mener hvertfall AVSKAFFE!! SKal absolutt ikke ha flere 😀

    8. eljos: Så du ville heller avskaffet søndagen du? 😀 Hvis du måtte velge? 😀 Siden du kan handle så fint på tirsdager.. Neste år skal jeg gjøre en endring på arbeidsdagen min, passe på at jeg får KORT dag på tirsdager, for det er de lange arbeidsdagene med mest slitsomme fagene å undervise i, som gjør tirsdagene tunge i utgangspunktet… og så baller det liksom på seg… 😉 Men i dag er det onsdag, jeg har gjennomført noe litt morsomt på jobb, så fikke jeg vondt i hodet, og gikk tidlig hjem. Bedre nå, lager veske 🙂 Moro 🙂

    9. Å avskaffe tirsdagen, helt greit. Men å ANSkaffe den?? Skal vi liksom ha en til?? Nei det forstår jeg ikke vitsen med, hehe! Både i overskriften og sist i innlegget vil du ANskaffe 🙂

    10. Tja dette var vel ikke enkelt? Jeg er jo kommet i den alderen at nesten alle dager er like da. Det eneste er at butikkene er stengt på søndager, og det vet jeg egentlig ikke hva jeg mener om det. Før så mente jeg at de kunne være åpne, slik som i Sverige og i Syden, og i Japan også forresten. Men nå, når jeg har anledning til å handle på feks tirsdag formiddag, da er det ingen på Storsenteret, så liker jeg egenlig tirsdagen, og vil ha alt stengt på søndagen…….

    11. kommensalisma: Ja, jeg tror også alltid fredag har vært MIN favorittdag. Den har alltid hatt de samme gode kvalitetene 😀 Men det er også sånn at den tirsdagen har klart å bli noe herk de siste årene 😀 Vet ikke hvorfor, men den blir så FULL med gjøremål, og ergo fryktelig slitsom… År etter år 😛 Jeg kommer meg gjennom den hver uke, men våkner hver tirsdag med høye skuldre, og det er ikke tull, det ligger noe over den 😀 Jeg går for to fredager i den søknaden om å få avskaffet tirsdagen 😉

    12. På Mandager møter alle opp til “ny uke” i litt sjokk, hehe.. det går ikke opp før på Tirsdag at det er FIRE dager til ny helg! Kollektiv depresjonsdag 😉
      Fredag er min beste dag, det har det alltid vært – akkurat som du beskriver – det er godt humør jevnt over hos alle, litt småtravelt før alle skal hjem og la roen eller festen begynne! Og LENGE til “ny uke” 😉

    13. Unni: Da er bi enig om at fredagen er best 🙂 og om at tirsdagen må det gjøres noe med… Kjersti foreslo å utvide onsdagen litt, og du en lenger søndag.. jeg tar i mot alle bra forslag 😀 ha-ha.. som jeg kan skrive på søknaden min 😉 Selv er jeg ganske FOR to fredager i uka, gjerne på rad… Ha en super onsdag Una 🙂 Stor klem <3

    14. Avskaffe tirsdagen er JEG med på og særlig den i går, sliten som jeg var i tåke og regn 🙁 Tirsdagen kunne bli en litt lengere søndag 🙂 Freddan er dagen i uka jeg liker best, uansett 🙂
      Klem fra meg <3

    15. julianogmamma: Ja, jeg kan også tenke meg DET noen ganger.. Jeg legger det ved søknaden 😀 Et forslag fra Kjersti var å gjøre onsdagen litt lenger, slenge på litt av tirsdagen der liksom.. og du går for langhelg hele uka 😀 Alle gode forslag tas i mot med takk 😉 Ha en fin dag 🙂

    16. inneuteferdig: Veldig enig med det å være presis også, hater vente på folk!! Jeg har liksom den vakta du snakker om hver tirsdag, og det har den vært i årevis.. Ganske rart men tirsdagene blir alltid fyllt til randen med undervisningstimer HVERT ÅR, jeg får nesten ikke puste de dagene.. rart hvorfor det alltid blir samme dag.. ja-ja, jeg overlever jo 🙂 og vel så det. I dag er det onsdag og jeg er blid som en lerke 😉

    17. Hanne: Jeg er forberedt som bare rakkern jeg 😀 Men de tar rotta på meg likevel 😉 Med et lite glimt i øyet.. Men ellers er jeg enig med deg, alle dager er BEST egentlig, men kunne gjerne byttet ut tirsdagene litt innimellom, for de er litt plagsomme. Og det har de vært i årevis 😉 Onsdagen er super, og i dag er jeg ferdig med veska 😀

    18. En dag i uken må være slik. Desverre.. Jeg har ingen dager jeg ikke liker akkurat nå, men jeg har en vakt jeg ikke er så glad i og den varierer heldigvis på hvilken dag detn kommer på.
      Det handler jo ikke om at vi ikke ønsker det, det bare blir slik.
      Jeg liker gjerne lange dager med mye innhold, men jeg hater å vente. Det å måtte vente på ting er en pinelse. Et klokkeslett er et klokkeslett, og når det tikker på overtid blir jeg smågal..
      Så presis er det samme for meg som tirsdag er for deg.
      Kommer de ikke til rett tid så skjærer alt annet seg også.:)

    19. Hallo! Alle dager er de beste. Du vet når du oppdager at når dagene som kommer og går er livet, da er det ingen som er verre eller bedre. Det er hele livet.. Men enig i at jeg har noen dager jeg skulle ha vært foruten, men det er ikke konstant, heldigvis. Til dine tirsdager vil jeg si, vær forberedt, ta tirsdagen og eig den. Hehe Du bestemmer!!!!
      Ha en fin onsdag ;))

    20. Min matgale verden: Jeg tar det med nederst på søknaden 😀 Ber om forlengelse av onsdag i stedet for 😉 Ja, den er kortere helt klart 😉 Ha en fin onsdag da, du kan jo prøve å DRA litt i den i dag…?

    21. Helt greit for meg. Hvis du kunne plusse litt av tirsdagen på onsdagen hadde det vært greit, for onsdagen er faktisk altfor kort!! Det er fridagen min, og onsdagen ER kortere enn de andre dagene! Det er jeg sikker på!! Så pluss litt av tirsdagen på onsdagen, så er jeg fornøyd:)

    22. Helge: Ja denne onsdagen er tøff nok den, men ikke sammenliknet med tirsdagene 😀 Denne dagen blir nok fin .-) Ha en fin dag du også 🙂

    23. whatwouldnemido: Jeg endret den nå 😀 Så det litt sent 😉 Går litt fort i svingene innimellom 😀 men nå skal den være riktig?? Står hvertfall AV-skaffet her nå 😀 Så lurt at dere gjorde noe med den helvetes dagen!! Må nok gjøre noen drastiske endringer jeg også 😉 For at tirsdagene skal fortsette sånn år etter år, det orker jeg ikke!! Ha-ha 🙂 Men i dag er det onsdag, oh yeah!! Ha en fin dag K 🙂 <3

    24. Aner ikke hvilken dag jeg liker best. Hver dag er like full av valg, utfordringer og planlegging. Håper du har en fin onsdag foran deg.

    25. Det var derfor vi valgte tirsdag som middagsklubb-dag… En “teit ikke-dag tidlig i uka” tror jeg var begrunnelsen. Nå er tirsdag blant ukefavorittene 🙂
      PS! Du vil forøvrig endre tittel og spørsmål i slutten av innlegget til “avskaffe tirsdag”, ikke “anskaffe tirsdag”…. Eller mener du vi bør ha flere av dem? ;-P

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg