I intimsonen…

Når man har en slik overskrift må man regne med at noen tenker litt “koffert.”.. og begynner å fable i forhold til intimitet på andre måter…  At det har noe med de mer private kroppsdeler å gjøre… Men det er altså ikke det… Dette er atlså et fungerende begyrep på noe jeg tenker ltit på innimellom.. En intimsone er jo den lille “boksen” av rom man liker å ha rundt seg, som er sin lille “private sfære”.. Altså det lille området rundt kroppen sin der man ikke ønsker å ha folk tett innpå seg, bortsett fra kjæresten sin da….. Det som er  litt spesielt å se er at denne intim-sfæren eller intimsonen er så forskjellige fra person til person.. Det sies at det er litt kulturelt betinget også, hvor tett vi ønsker å ha follk innpå oss. Folk fra en kultur har kanskje en sone som er nærmere ens egen kropp…,mens folk fra andre kulturer igjen har en sone som er mye lenger ut fra kroppen.. Samtidig tror jeg dette er veldig  personavhengig også, hvordan man kjenner på dette med å ha folk TETT opptil seg, og hvordan man reagerer i forhold til dette… Hvis man liker dårlig at folk kommer innenfor denne privat-sfæren sin, og er litt for tett oppi nesa på en, hvordan har man da LOV å reagere og å oppføre seg?? Er det tillatt å SI DET? “Hei,-du er altfor næme meg, Gå vekk!!…” Har man lov å tråkke bakover, demonstrativt, for å lage nytt “greit” rom mellom seg og den andre? Kan man dytte folk vekk?  Vel,det er sikkert mange forslag til løsninger på dette, og det å dytte noen vekk er vel ik frekkeste laget… 😉

Jeg så en situasjon på banen i går, hvor en dame nærmest angrep en mann, som hun tydelig ikke kjente GODT, men heller ganske dårlig.. Litt sånn: “Kjenner du meg igjen? Jeg er tanten til sånn og sånn…”.Mannen så ganske ukomfertabel ut og LÅ bakover i setet, mens damen hang over han, og gikk tett opptil med ansiktet og pratet… Han vred ansiktet og trakk hodet så langt unna han kunne.. Men det var tomt for plass å trekke seg unna, og ansiktet viste en smule fortivlelse, som HUN kanskje ikke så…  

For det  virker i allefall som at folk som tråkker OVER ens intimsone, går for nær oppi folks kropp og ansikt, DE er selv ikke klar over at de gjør det, og mener ikke noe vondt med det.. Det hjelper lite “å rygge”… Jeg har prøvd… DE kommer bare etter… De merker ikke at man bøyer seg med overkroppen bakover, for å få det rommet man trenger rundt seg.. Og grunnen til at de sikkert ikke merker det er at de har en helt annen radius på sin sone selv, de har SIN EGEN intimsone mye nærmere kroppen, og kan godt få folk tett opptil seg. De tar derfor heller ikke hintet, når man rygger avgårde, fordi de tenker ikke i de baner.. Og vi er forskjellige, så det er helt naturlig..  Og greit egentlig..Jeg synes det er vanskelig å ta opp slike ting med folk, og det plager meg ikke SÅ mye… Så foreløpig så rygger jeg i vei, sklir unna, stille og nærmest umerkelig driver vi en slags liten dans… for jeg synes trorss alt det er andre og viktigere ting her i livet, og det er viktigere for meg at folk ikke blir lei seg.. 🙂

 

 

Har du opplevd at noen tråkker over DIN intimsone? 🙂 Gjør du noe i forhold til det?

32 kommentarer
    1. Helge: Ja, hvis du leste Bente sin kommentar over her, det er ille, når man tråkker over hos barn, for de synes det er vanskelig å si i fra. Som flere har nevnt her under også,så synes mange det er hyggelig med en klem, men når folk skal prate med en med nesa nesten helt inntil ens egen, da blir det feil. Hvis en knapt bekjent eller en TANTE for den saks skyld er så nært inntil over en lengre tid mens det prates.. helt feil. Er bare kjæresten min jeg liker å ha så nært over tid 🙂 Ingen andre liksom. Ha en fin kveld 🙂

    2. Siv: Er imponert 😀 faktisk.. jeg er altfor pinglete på å si i fra til folk om sånt, redd for å såre osv.. men du rett og slett bare holder hånda foran deg 🙂 Du er jo ei tøff jente Siv, sånn jeg oppfatter deg. Jeg var nok litt mer tøff på SÅNT jeg også FØR tror jeg.. Har jo alltid tenkt at du minner om meg, sånn jeg var for en del år siden,på mange måter 🙂 Også med å være litt mer direkte osv 🙂

    3. Det er viktig at man respekterer hverandres grenser. Kjipt og vite at man ikke forstår at barn også en slik grense. Man reagerer forskjellig på nærhet, hvis man vil flørte med noen kan det bare være koslig. Men også i en slik situasjon bør man ikke gå for langt. Slik er det med hunder og katter også. De viker unna når de kjenner vedkommende, taler sitt kroppsspråk. Men man bør være forsiktig – man kjenner egentlig svært få veldig veldig godt. Ha en fin kveld.

    4. zentia: Ja, det med klemmer er også en ting 🙂 Jeg liker ikke klemme ALLE folk.. Det blir noe unaturlig for meg å klemme bestemora til en venninne, eller noen andre sånne litt perifere folk… Av og til gjør jeg det likevel, fordi det er “det man gjør” dit man kommer.. Men en klem er jeg fort ferdig med.. Og av folk jeg er glad i, venner, familie i tillegg til kjæresten osv Det er jo bare kos, synes jeg. Men det med at folk prater INNI ansiktet mitt, har jeg mest problemer med.. Men har ikke klart å si det, kun til EN person, for hun var så fryktelig nærgående og da klarte jeg EN GANG å si ifra: Du er litt nærme… Hun glemte det til neste gang, og jeg sa det aldri noe mer.. Men fint at du sier fra 🙂 Og begynne å leie folk da!!? Frekt! Ha en fin ettermiddag Zentia 🙂

    5. Jeg liker IKKE å få klemmer og det har jeg sagt klart fra til folk om. Like greit at de får vite det, for jeg skjuler det jammen ikke med kroppspråket heller om folk prøver seg. Især de som er venninner av bestemoren min som ikke har sett meg på 20 år. Faen altså, sier jeg bare hehe.. Min intimsone er STOR. Liker ikke å ha folk klistret opp etter meg, og husker en sykepleier trengte min hjelp.. Så TOK HUN MEG I HÅNDA for å leie meg dit det var.. Jeg hadde knapt sett henne før.. Nei, jeg sier i fra.

    6. Solblom: Ja, jeg synes også det er kos med klemmer, men det er dette med å forlate intimsonen, når klemmen er ferdig gjennomført 😀 Nei, ikke lett. Og som du sier, man mister helt fokus på det som blir sagt, bare at de er nær innpå… 🙂 Koselig med en ny innpå siden her forresten 🙂 Ha en fin dag 🙂

    7. Det er vanskelig med den intimsonen. Jeg tror den må læres, som alt annet. En på skolen til min fosterbarn er slik. Og jeg rygger, men han er snart like tett på. Det er ubehagelig. Jeg klarer ikke å fokusere på det han sier. Bare på at han er så nær..
      Ellers er jeg veldig glad i klemmer da. En klem gjør godt 🙂

    8. Anne: Jeg skal holde avstand ja 😀 Joda, sitte ved siden av, klemme, ta på, med folk jeg kjenner og uten ANSIKTET involvert er mer greit.. det å sitte ved siden av noen f eks. Får jo ikke fnatt av DET. Det er når det blir nesten sånn SNUTE MOT SNUTE i skravle-situasjoner som trigger ubehag hos meg. eller litt klaus, som Eljos sa over her. Ha en flott og stor-sonet dag du også, DER du måtte ønske det 😀 Stor Klem <3 (også går jeg tilbake på plassen min :-D)

    9. Jeg har alltid lagt merke til at når to menn snakker sammen står de TETT oppi fjeset til hverandre. Ser noe komisk ut, men der går min grense på en måte. Elsker å prate med folk, ta på og klemme jeg, men jeg hadde aldri taklet å prate med en som nesten smurte seg inn i trynet mitt… der har jeg en grense… Ha en toppers fredag, og hold avstand he he 🙂

    10. eljos: Nei, ikke en enkel ting å ta opp med folk heller.. de kan bli lei seg, for er nok ikke klar over det.. Foreløpig har jeg bare løste det med rygging.. blir nok det en stund framover også vil jeg tro 😉 Ha en fin dag Eljos <3

    11. Monica prøver: Helt enig 🙂 Og når det er i en jobbsammenheng, så tenker jeg også at min sone hadde vært anderledes. Sånn jobb som du har f eks. Men hvis f eks du plutselig på fritida får noen rett foran nesetippen din som skal prate DER, da hadde du sikkert villet øke radiusen litt 😀 Spesielt når folk er nakne, da ville jeg hvertfall sprettet unna, og var det ikke plass hadde jeg faktisk dyttet aldri så lite 😉 vekk! Ha en flott dag Monica med god intimsone, og mye sol 🙂 I dag er det flotte fredag! jess!! <3

    12. Blunck: Jeg skjønner 🙂 det er to slags soner på en måte, en metal også, hvor mye man vil DELE av mentale ting med folk.. Også denne jeg tenkte på som er veldig fysisk, nesetippen helt bort min nesten, når man skal prate, og hvis det ikke er samboeren, det får jeg litt problemer med ja.. Hvis det er en venninne ville jeg nok sagt det.. men har ingen som tråkker for nær der, det er faktisk mer sånne halv-kjente som vil oppi ansiktet på meg innimellom å lage en slags felles intim-sfære… men det orker jeg da ikke… jeg rygger i vei.. foreløpig. Den verste på det området er heldigvis ikke i min hverdag lenger..men er flyttet.. Liker klemmer av folk det føles naturlig med, men man må få igjen rommet sitt etterpå 🙂 Ha en fin dag du <3 klem<3<3, og rommet tilbake 😉

    13. dottehaseinarsonhasarvidiosadn: Det med kø klarer jeg merkelig nok ganske greit, da står vi sånn tett liksom av en grunn 😀 Men det er når folk kommer med ansiktet sitt ca 2 cm fra mitt (litt overdrevet men…) og skal PRATE vanlig med meg… det klarer jeg dårlig. Føler nesten ikke jeg SER dem, fordi det blir for nærme på en måte, øyenkontakten forsvinner hvis det blir FOR nær også 😉 så jeg rygger avgårde, på noe jeg innbiller meg er en veldig SNILL måte 😉 umerkelig, he-he.. Ha en flott dag, Dotte<3

    14. I gode og onde dager!: Jeg synes også det er koselig med klem av folk jeg kjenner 🙂 Det er mer om de da BLIR IGJEN i privat-sonen min jeg ikke liker 😀 Må liksom få tilbake “rommet mitt” etterpå 😉 Ha en fin dag du 🙂

    15. Det er absolutt ikke greit når noen kommer meg for nærme. Den situasjonen du beskriver kjenner jeg veldig godt, jeg har noen i min nærhet som er på den måten. Jeg rygger og rygger, og jeg kan beskrive min følelse som klaustrofobi rett og slett. Og prat prat prat er også noe som gjør situasjonen ubehagelig, akk ja, det er ikke lett.

    16. Litt morsomt at du skrev om dette nå, for jeg satt akkurat å leste noe Gro-Helen Tørum hadde skrevet om det samme emnet, bare med en alternativ vinkling.
      Personlig tror jeg at jeg har en ganske normal grense. Jeg er ikke en sånn person som skal stå med ansiktet mitt helt nært andres når jeg snakker, og de jeg har opplevd som har gjort det tar jeg et steg bakover om det er rom for det, men jeg har også opplevd å måtte bli stående fordi det rett og slett ikke er muligheter for å vri seg unna. Jeg opplevde det en gang i spraytan kabinettet. Dama stod toppløs, og jeg som terapeut stod der påkledd, og fortsatt så var hun helt oppi meg. Hun hadde ingen intimsoner virket det som!
      På grunn av yrket mitt, hvor jeg tar på folk hele tiden på en proffesjonell måte, merker jeg at min egen intimsone er ganske nært. Og jeg er også blitt mer var på andres intimsoner. Man merker fort om noen ikke er vant til, eller vil bli tatt på!
      Jeg er veldig for frivillig kroppskontakt! hehe

    17. uff, stakkars t bane mann. :p Det er forferdelig når du føler at andre tråkker over din eigen intimsone. Eg har ein ganske liten intimsone, altså at eg bryr meg ikkje viss folk kommer for nærme. MEN det finnes unntak…mennesker eg av ein eller annen grunn ikkje har det beste forholdet til eller av ein eller annen grunn eg ikkje klikker med når dei kommer for nærme da får eg totalt angst. I tillegg får eg hetta av mennesker som skal stå kloss i ein mens ein står i kø på butikken. Det misliker eg !!

    18. Lisbeth Pedersen: Nei, han så skikkelig ukomfertabel ut, og jeg kjente igjen følelsen.. Damen tok ingen hint, hang over han helt til hun gikk og satte seg igjen 😀 Ha en fin dag 🙂 Klem <3

    19. Bente og Lars O: Jeg er kjempe-enig i at barn også har den grensen, selvfølgelig. Fint at du sa i fra, det er faktisk ENDA viktigere at barn får lov å være i fred, med sonene sine nesten, for de har enda vanskeligere med å si i fra hvor grensen går. Og folk som NAKEN kommer og tråkker innenfor, DA tror jeg faktisk hadde dyttet litt 😀 Ha en nydelig fredag Bente, solfylt og med stor,god sone rundt 🙂 klem <3

    20. inneuteferdig: Ja, jeg tror de som tråkker over de grensene for fysisk nær-tråkking, de MERKER det faktisk ikke selv.. Kanskje vi tråkker litt vi også, uten å vite det selv.. Men jeg TROR jo ikke det da 😀 Ha en fin fredag 🙂 <3

    21. Godt tema 🙂 jeg er så åpen, fordomsfri frigjort og innbyr dermed til en slik tillit…at jeg ofte får ta del i andre folks personlige saker…selv om jg helst ville sluppet…men jeg sier NEI. Jeg er eller i livet absolutt ikke flink til å si nei. Desverre. Men min private sfære..er en livsnødvendighet. Den må jeg beskytte! Da jeg er så åpen som person så tror jo mange at jeg heller mer mot det motsatte…men nei. Jeg har en “ring” rundt meg, som jeg er veldig nøye på å ikke slippe noen innenfor! Den eneste som noen gang har fått kommet litt innenfor der, er min avdøde mann, min eneste virkelige fortrolige. Men selv der hadde jeg noe som var kun “mitt”… Dette gjelder både sjelelig og fysisk for meg. Man kan si…det gikk mange år før jeg klarte å la en fysioterapaut røre meg når jeg var ungdom husker jeg…jeg fant det ubehagelig rett og slett…

    22. Dette er vanskelig og jeg har stort behov for å holde folk utenfom min sone. Jeg gir gjerne en klem, men så må jeg ta en stort skritt bakover. Føler det er skikkelig ubehagelig når folk trykker seg inntil meg.
      Da Emma var et par år var vi svømmehallen og møtte en bekjent (dame) i dusjen. Jeg hadde Emma på armen og denne damen tok naken rundt oss begge og trykket seg inntil. Enda kjenner jeg ubehaget når jeg tenker på denne episoden og sørger for å tydelig markere “sonen” min når denne damen er i nærheten.
      En annen uting med slike soner er hvordan endel mennesker ikke lar barn ha en slik sone. Folk klemmer, klyper og klapper i vilden sky når de ser barn :-O Jeg blir så sinna på sånt. De er mennesker de også og har sine grenser. Det skal man respektere!
      Emma sang på visekro her før jul og da var det en dame som vi er på hils med som kom bort etterpå og løftet henne opp og klappet henne på rompa!! Sånt gjør man ikke! Da måtte mammahøna ta frem strengstemmen til damen på over 50 år. Emma ble jo stiv som en pinne og viste tydelig at dette var ubehagelig. Hva er galt med slike folk som bare tar seg til rette. Hadde dame spurt hadde Emma gladelig gitt en klem, men å bli løftet opp og klappet på rompa er IKKE greit når du er 8 år…
      Ops… nå ble Fru Stussli litt engasjert er 😛
      Ha en strålende dag frodith. Nyyyyyt at det er fredag 🙂

    23. Amorartis ~ Tegning og diverse: JA, det er litt interessant, synes jeg også, og at den er så forskjellig hos folk også 🙂 Så, du klarer å si i fra 🙂 Fint da, og at folk tar det helt greit. Kanskje VI tråkker over noen andre sin sone 😀 HA en fin dag <3

    24. Ja, men jeg takler det ikke. Jeg gir beskjed og strekker armen imot for å vise hit men ikke lengre.
      Det er grusomt. Noen tåler man mere av enn andre, men når du faktisk viser med hele deg at nok er nok så er det veldig dårlige anntenner på de som bryter sonene.
      Riktig god fredag til deg.:)

    25. Haha, jeg tramper av gårde jeg, og prøver gjerne å late som at det er noe jeg skal se på I et butikkvindu Eller noe sånt, for å skape litt Rom. Jeg er veldig nøye med intimsonen min og har sagt ifra til folk før, så lenge jeg kjenner dem litt så tar de det ganske greit 🙂
      men hele denne greia med intimsone er Jo ganske interessant, du har din helt egen lille bolble de fleste Andre vet å ikke krysse 🙂

    26. Kontoridagpadde: Ja, paddelure, rart det med disse sonene… Helt forskjellige.. Jeg tråkker sikkert over noens soner jeg også 😛 Ja, kjekk One-piece, ikke sant ;-D Myk og god! Ha en fin fredag padda mi, kos deg på kontoret 🙂

    27. Jeg har STOOOOOR intimsone. Diger. Sikkert dobbelt av normale menneskers meninger om sånt 🙂 Så fin one piece du har tegnet 🙂 Første gang jeg ser deg med sånt 🙂

    28. Min matgale verden: Ja, det føles litt rart, og egentlig rart vi har så forskjellige grenser også ;-D Ha en fabolous non-freaky-friday 😀 klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg