Å være på TUR, kan være så mangt… :-)

Ja, nå tenker jeg ikke på ordspillet altså: “hun var jammen PÅ TUR”…. Som i at man er litt “på jordet” , “ikke skjønner bæret” eller altså ikke skjønner noenting.. Nei,  det er ikke SÅNN “på tur” jeg mener…  Jeg tenker på faktisk alle de tingen som kan falle under kategorien: Å være på tur”.

Når jeg var liten, orket jeg selvfølgelig ikke å gå så langt.. Beina var jo korte, men jeg tror også jeg var bittelittegrann LAT… Først nå i voksen alder jeg kan innrømme det.. Og dessuten har jeg jo alltid vært stor og lang, så så VELDIG korte kan vel ikke de beina ha vært… Og hjemme var det hvertfall ikke noen unnskyldning. Vi skulle ofte på tur. Mange ganger til fots, og mamma var ikke den som dro oss med LANGT avgårde, presset oss til grusomme, slitsomme eller uoverkommelig lange turer. Nei, her var det opplevelsen av å være ute, være i naturen og lufta som gjaldt… Hun ville gi oss en god opplevelse av det å være på tur. Så mange ganger gikk vi bare så vidt en liten kilometer kanskje, litt bak byggefeltet, opp i skogen. Vi fant oss et lite fjell eller en liten stubbe, eller vi hadde tatt med teppe, så satt vi der da, og var på tur… med den gråhvite plastflaska, med rød kork og hjemmelaget rød saft oppi. I et knitrete matpapir eller en god gammeldags metall-matboks med Colargol på, lå brødskiver med eggerøre, og i kurven hadde mamme med noen bokser så vi kunne plukke litt blåbær når vi hadde spist ferdi… Det var TUR det …

En annen måte vi også var på tur FØR, var at vi KJØRTE tur. Hele familien tok bilen, kjørte avgårde, gjerne mot det samme målet hver gang. Ofte var målet Sarpsborg, og en bestemt kro, vi dro dit for å spise middag. Og det var skikkelig luksus på den tiden… Spise middag UTE… Det høres ut som jeg er 100 år, og jeg er ikke det ;-), men så store er altså forskjellen på å vokse opp på 70-tallet, eller 90-tallet, og NÅ.. Luksus å ta en biltur for å spise ute… Og Sarpsborg da, er jo bare en times kjøring fra Oslo, sånn vi ser det NÅ.. Den gangen tok det hele dagen… hvertfall føltes det sånn for meg.. Veiene var sikkert dårligere, det var lavere fartsgrense, og i vår families ånd måtte man RASTE (spise mat) mange ganger i lløpet av en tur, skulle det være en god tur 😉 Så turen til Sarpsborg var lang og morsom, med bil-bingo, telling av røde biler, og forventning om en is etter middagen på Eidet Kro…

Mange tenker på en tur som noe nærmest en trim-ting, som skal gå i raskt trav oppover i skogen eller fjellet, og det kan det også være.. En tur kan være 14 dager på Gran Canaria med bestemor, eller en togtur med  bestevennen eller kjæresten nedover i Europa, for å oppleve verden og livet. Det kan være rusleturen i standkanten med et barn, for å finne skjell og lage fyrstikk-ekse-smykkeskrin av., eller det kan være turen med samboeren på  sykkelen, innover i marka på fine sykkelveier… Det å være på tur kan være så mangt…

Og når du leser dette er jeg i bilen på tur til Karlstad… Dettte er en tur av den gode gamle sorten.. Her skal det små-kjøres, stoppes på bensinstasjoner for  å kjøpe is… Det skal svinges inn på rasteplasser for å drikke medbrakt kaffe og vafler som mamma har med…. Det skal fotograferes, tulles og fjases, sånn at nevøen som også er med og forsåvidt snart er voksen, husker denne turen godt etterpå… Ikke fordi han hadde med seg Ipaden og Iphonen og led seg fram til destinasjonen, og bare såvidt overlevde pga det tekniske duppedittene… Nei, målet er at han husker turen pga de morsomme samtalene, den gode vaflene og Othello-matcher i bilen… Og er han riktig heldig skal jeg kjøpe en plastflaske med rød kork til han..

Har du spesielle minner i forhold til dette med TUR? Hva er TUR for deg

1. Blunck: He-he 🙂 Så herlig å få sånne gode historier 🙂 Blir litt mer kjent da 🙂 Nå er det frokost her, og så ut å shoppe litt 🙂 ha en fin dag <3

2. Vi var mye på tur vi også. Kjørte ofte nordover ca 80 mil eller til oslo 70 mil. Vant med at de sa nå reiser vi kom inn.
      Så var det sommer, og bær plukking. Da var vi ute i skogen i timesvis …på tur. Niste og kjekke dager. Masse gode minner.
      Kos deg masse på tur du.:)

3. Jeg er da IKKE på tur denne helgen, men tenker på deg, som ER 🙂 Tur for meg er alt fra “en tur til butikken” til “en tur til utlandet”. Tirsdag gikk jeg en tur i skogen, og prøvde å rappe med meg hvitveis med rot hjem, men jeg fikk ikke gravd opp nok rot til å sette den i hagen akkurat der jeg prøvde. Må tilbake senere med en spade 🙂 Da blir det en tur til – kanskje i morgen. God helg! 🙂

4. Hehe ja der har vi sett en stoor forandring, middag ute, det va ren ytterst sjelden begivenhet husker jeg i min oppvekst også…nå er det dagligdags. Vi er nok en generasjon som har oppleve særs mye endring i både det ene og det andre 🙂 Minner om turer i barndommen var biltur til bestemor og bestefar i Danmark, nesten hvert år. (Det var også en ting som ikke foregikk den gangen, i dag ferierer jo alle barnefamilier i Danmark før el siden hehe. Men far er Dansk, så for oss var det vanlig. Alle andre turer husker jeg også, det var teltturer, camping med telt! Og det var alltid til fjells el til skogs. Fisking og bærplukking. Men,…om jeg likte det som barn..så kan jeg erindre at jeg begynte å bli passelig lei den slags turer, ettersom jeg ble eldre,og ønsket meg til stranda og Sørlandet der vennene mine pleide å feriere… I dag er jeg ofte på tur….bærtur som i betydelsen å være helt bortreist (da jeg jo sliter litt med at hjernen min ikke makter å henge med på retningssans, konsentrasjon og den slags), og jeg er på mc tur, biltur (jeg BOR i bilen, kunne like gjerne hatt bobil føles det som, når det skal kjøres hit og kjøres dit til stadighet), også føler jeg at jeg er på tur til nye eventyr når jeg sammen med venner, eller med barna mine i alle år, har satt avgårde for en el annen bilferie. Spesielt tenker jeg på da min sønn var rundt 8-9 år. Vi ferierte ofte hos venner i Stockholm. Og så stoppet vi på en av disse turene med Stockholm som mål, ved vår lokale bensinstasjon. Der var første is-stopp. Gutta bak disken spør min lille sønn om han er på vei på ferie. Noe han bekrefter nikkende og smilende. Hvor skal du på ferie da spør de ansatte på bensinstasjon. Stockholm sier kronprinsen min. Jaha, det er vel fryktelig langt mener de bak disken…er det ikke det spør de? Det er da min kjære sønn sender de et oppgitt blikk, og sier følgende: vet ikke jeg vel, jeg spurte mamma, og jeg skjønte ikke hva hun mente, men vi fant det ut til slutt sier han, det er nemlig 18 is til Stockholm sier han bestemt før han snur på hælen å marsjerer ut av bensinstasjon…dette ble da virkelig for dumt mente gutten min….sånt mas. (Saken bak det hele er at jeg aldir har svart ungene mine med bare ja eller nei. Når de vokste opp, fikk de feks alltid en forklaring på hvorfor osv når jeg skulle svare de. Tilrettelagt alderen de var i som du sikkert har skjønt…og en rask hoderegning når min sønn spurte hvor langt det var til Stockholm (55 mil) ble å tenke hvor mange is han kunne spise i løpet av en time…og som du ser…så elsket han is. Men det hører med til historien at han aldri, hverken på den turen eller andre turer, noengang klarte å få i seg 18 is i løpet av 55 mil <3

5. Lithanna: Jepp 🙂 Jeg er på tur i Sverige. Først kjøretur, så kos med familien på rusletur i byen. Herlig å være på mini-ferie 🙂

6. Det første jeg tenker på med ”tur” er – Lufte bikkja 😉
      Men, som du sier – tur kan være så mye. Alt fra lenge fjellturer til ferie tur, til en kort tur rundt kvartalet.
      Alt i alt skal en tur være noe bra syns jeg 🙂

7. Har alt syklet ca 3 mil idag og det var en fin tur. Det var et mosjonsritt for alle her i byen i dag. Men det er mang slags turer. Er ofte i skogen på tur, innimellom har jeg med meg pølser og griller, andre ganger går jeg til Hellashytta og kjøper noe der. Det var noen som skulle til ei hytte i skogen men det ble annonsert med at det var bilvei hele veien. Mener at noe av turgleden blir borte når man kan bile helt til hytta. Men greit nok for de som ikke kan gå så bra. Men ut på tur kan man hele året, bare kle seg etter vær og vind.

8. Flaggermusvinger: Vet ikke om de finnes lenger, nevøen min er 17 år, så spørs om han vil ha 😀 Kos deg i dag du også. Koselig du likte turinnlegget 🙂 Stor klem <3

9. Anne: Nå er vi på koseturen 🙂 Hekler, skravler og spiller othello i bilen 🙂 kos deg i dag du også 🙂 Hyggelig du likte innlegget. 🙂 Klem <3

10. Å for en koselig tur-blogg! Minner meg litt om da jeg var liten også, hvor stort det var de ytterst få gangene vi stoppet for å spise middag. Eller rundstykke, for den saks skyld. Det var stort. Tidene endres. God tur, håper du finner sånn flaske, finnes de virkelig i handelen enda..? 🙂

11. Jeg koste meg skikkelig med å ta denne turen på bloggen din, Herlige minner og herlig fortalt 🙂 Jeg kjenner meg masse igjen med saftflakser , matboks og bilturer og innlagte matpauser/veikro el. Jeg må også være sånn ca 100 år he he . Kos dere masse på turen alle sammen 🙂 Klem månestråle 🙂

12. kommensalisma: Det ser ut som vi er litt like i forhold til en del ting, som f eks tur 🙂 Fjellgeitene, elsker å være det 🙂 og bilturer. Koselig. Ha en kjempefin dag 🙂 stor klem <3

13. Hanne: Ja, moro med biltelling 😀 Og andre rare billeker 🙂 Håper du får en god torsdag Hanne. Her blir det fint vær i morrgen, dvs i Karlstad da, ikke framme ennå 😉 Ha en god dag. Klem <3

14. Unni: Så koselig å høre om barndommen din 🙂 hos abulita. Og at du har hatt turer med din egen familie 🙂 kos deg du også Una, vi skal stoppe å raste snart :- ) Stor klem til deg :- ) fine Una <3

15. Jeg elsker å være ute i skogen – så jeg er nok et typisk tur-menneske – vandre på beina og bli sliten er helmaks! 😀 Jeg elsker fjellet (er ikke der så ofte, men ca en hyttetur i året blir det).. følelsen av å være “fjellgeit” er noe av det beste!
      Men jeg er også veldig glad i roadtrip som jeg kaller det.. kjøre bil – gjerne hele dagen! Med dopauser, bensinstasjon-pølse, kaffe og kjøremusikk!
      God tur, håper dere får det kjempekoselig! (klart dere gjør! <3)

16. Hallo.
      Ja vi telte gule biler vi da!
      Var ikke mange av de, så vi måtte konsentrere oss.
      Så hadde vi en ord leg, husker ikke hva det heter, men en sa for eks horn, så sa vi bokkehorn. Panne, stekepanne. Osv.
      God tur til det store utland.

17. Heia deg på tur 😀 Det er typisk norsk å gå eller dra på tur, så det begynte ikke jeg med før jeg kom til Norge. Vi hadde der i mot familietreff hos abuelita (bestemor) HVER søndag for da hadde alle fri. Hun hadde åpent hus fra kl 12-22 med masse god mat 😀 Vi måtte også en tur innom ‘gravlund’ og minnes de som ikke var på jorda lenger, det var ikke noe skummelt med det, bare helt vanlig for oss ungene, vi løp rundt og gjemte oss for hverandre 🙂 Jeg har jo familie her i Norge også, men det er veldig sjelden alle har tid til å treffes (?) Meeen, etter at jeg fikk egen familie har det blitt mange turer på sykkel og til fots med matpakke og selvfølgelig hyttetur 😀 Kos det i UTLANDET og nyt oppholdet. Stor klem i regnvær fra Una <3

18. Min matgale verden: Vi har dratt på flere sånne Svenskeovernattinger med mamma. Hun orker ikke med fly og sånn. Men Sverige er koselig, går ikke på lengden nei 😀 Gutta dine har sikkert fine minner. Kos deg i dag Kjersti 🙂 Stor klem til deg <3

19. Bente og Lars O: Vi kommer vel ikke forbi Kongsvinger vi, fra Oslo, og kolbotn gjør vi det da, når vi skal til Karlstad? 😮 Vi kjører liksom Askim og Ørje, Årgjeng vi, tror jeg søster har funnrt ut 🙂 Hvis vi ikke kjører forbi, får jeg heller ta meg en tur en annen gang <3 Så kjedelig dere måtte vente da. Nå er jeg på toget, har med nettbrett og hekletøy til å ha i bilen, blir hentet på Kolbotn. Ha en super dag fineste Bente, kos dere masse. Klem klem <3

20. Så utrolig koselig! Jeg husker og veldig godt alle turer. Og å stoppe på rasteplass var viktig. Samt mange turer opp på fjellet, og turer med båt på hytta. Kokt egg…så koselig. Jeg har gjort det samme med mine gutter. Dradd dem med, og bare vi var kommet avgårde, så var det kjekt. Da likte de seg. Men de må altså dras litt for å komme igang. Håper og tror de har mange gode minner. Kos dere på tur. Det høres veldig kjekt ut. Og å være søsken som drar sammen uten samboere, sammen med mor er veldig gøy, for da blir man liksom litt barn igjen;) Kos dere:)

21. Høres knallmoro ut å være på tur meg deg og familien.
      Siden widerøe ikke vil fly i dag er vi hjemme på Kongsvinger og venter på ny beskjed :-/ Du får titte opp mot festningen (bor litt nedenfor mot høyre) hvis du kjører forbi her så vinker jeg nedover med jevne mellomrom 😀
      Goooooood tur flotte frodith!

22. Åse: Ja, sånne turer var vi også på. Svensketurer bare for turens skyld, og for å handle bittelitt kanskje. Men mest for turen 🙂 og raste 🙂 Men i dag skal jeg på hotell og overnatte i tillegg 🙂 Ha en fin dag du 🙂

23. cynaracardunculus: Ja, det siste du sier er jo poenget, man definerer selv hva som er tur 😀 Som sagt er turen som liten, ut i naturen med MAT et av de beste turminnene 😉 og for meg var det tur og KOS. Biltur, stor stas 🙂 Og det ska jeg i dag 🙂

24. Søndagstur med kaffe på Termos husker jeg godt. Våre svensketurer gikk til Charlottenberg for å kjøpe bildeler……. Dette var slutten av femtitallet.

25. En tur er en nødvendighet for å komme dit man vil..ja nå vet jeg jo at selve turen er målet,både i overført betydning,å hvordan man ‘burde’ forholde seg til tur..men jeg kan ikke komme bort ifra at i min teori er det ‘unødvendig’ mye turgåeing bare for turgåingens del..hehehe:)) missforstå meg rett,men jeg har aldri vært noe fan av en rusletur en søndag..men å klarte opp den fjellveggen der eller være med på en biltur til Oslo for å dra på konsert eller møte venner og familie,ja det er en tur med mening :))