“Jeg er en liten undulat”….. ;-)

Nei, det er vel egentllig bare tull… Jeg er vel ikke så spesielt undulataktig hvis jeg tenker meg om.. Ikke er jeg så særlig liten.. Ikke har jeg så kort hals.. Og ikke liker jeg å sitte innestengt  i et bur, på en pinne, og svinge fram og tilbake mens jeg skvaldrer heller… Nei… Det er ikke helt meg… Det jeg egentlig prøver å si er at jeg er en fugl…. Altså, hvis jeg var et dyr… så hadde jeg sikkert vært en fugl… Jada,…, jeg vet jeg mange ganger har sammenliknet meg med en sommerfugl… og det er jeg kanskje aller mest… En sommerfugl… som flyr lett avgårde over blomstene, på lette vinger og med farger på vingene..

 Men det er jo på en måte en “fugl” det også… selv om det er et insekt… Det er vel hvertfall hele tanken på å være et dyr med vinger, som jeg liker… Som er rimelig fri… Som kan ta vingene fatt… Jeg er altså ingen fugl som de snakker om i diverse sammenhenger med negativ valør… Nei,jeg er verken en “skvaldre-kjerring”, “hønse-hjerne” eller en “chick”..  Men jeg er altså en fugl… eller egentlig mange forskjellige fugler om du vil..

Som du vet er jeg en morgenfugl.. Jeg våkner tidlig om morgenen, før klokka ringer og før hanen galer… og jeg er blid som en lerke nesten før jeg får øya opp.. Fjærene har fått farge, nesten før jeg har satt klørne på gulvet…Og jeg kan kvitre muntert ganske tidlig om jeg får mulighet..

 

 

 På gode dager, og de er det flest av, er jeg en svane…. Jeg skrider avgårde med halsen svingende så flott, hvit og fin i fjærene som jeg bruser med når jeg går og på høye hæler på en heldig dag. Av og til tar jeg de lange vingene fatt, flyr høyt oppe i luften, og skuer utover byen og menneskene… lander høyt der oppe på et fjell, slår vingene sammen, setter meg på en knaus og synger en vakker sang… inni meg… For inni meg synger jeg veldig pent… Svaner kan ikke i virkeligheten synge spesielt vakkert, de skriker ut noen sure toner, og det gjør også jeg… Men inni meg synger jeg vakkert, og det er det viktigste…

 

 Av og til… veldig sjelden… men av og til… er jeg en fugl som er “blek om nebbet”… Det er et veldig godt uttrykk, spør du meg… Som her om dagen når jeg grudde meg så veldig til noe, som jeg var litt engstelig for.. Hvor passende er ikke da uttrykket :”blek om nebbet”.. for det er akkurat slik man føler seg..  Ansiktet blekt litt dratt, med et rart drag rundt munnen.. ikke sur, ikke sint og ikke en gang lei seg.. Bare BLEK på en måte, rundt munn-området.. Når jeg er blek om nebbet er jeg en liten spurv…. Kort hals eller ikke, jeg er spurvete som bare rakkern… trippende ute på vinduskarmen utenfor blokk-vinduet, på tynne bein, med svake klør og et blekt nebb…


Ytterst sjelden er jeg en kråke… En sint og hissig kråke.. Du ler kanskje, for du som har kjent meg en stund her inne, vet jo at jeg er fryktelig dårlig på å være sint… Det være seg på løve-vis eller kråke-vis.. Jeg klarer simpelthen ikke å være sint UT. Jeg kan tenke mye sinte ting inni meg ,og hyle ganske så høyt og sint som en hes kråke.. Inni meg.. Men jeg er dårlig på å plassere “skvikene” og “hylene” der de hører hjemme… Og få det UT, og ut av systemet… så det øver jeg litt på… Og av og til får jeg det til, og da er jeg svart og skummel, og veldig høylydt, som en kråke… Og da kan jeg  HAKKE litt også… Så pass på hvis du kommer ut for meg da… 😉
 
Jeg husker jeg hadde tidligere i vår et spørsmål til deg: Hvis du var en blomst, hvilken blomst var du da? Nå er spørsmålet:

 

-Hvis du var et dyr, hvilket dyr var du da?

 

 

20 kommentarer
    1. ladyaugust: Alle dyrene dine får vel lørdags-snop får de ikke? 😀 Eller TAR seg snop? Stjeler? Så du kunne vært både katt, hund og edderkopp 😉 Eller kanskje du rett og slett er en svart krokodille? Ja, det tror jeg 😉 Hi-hi 🙂 Klemmeflatereennpannekakeflattbrød 😀

    2. Nå har jeg tenkt….og tenkt….og tenkt…og jeg vet ikke om noen dyr i verden som får lørdags-snop så jeg tror ikke jeg ville vært et eneste dyr jeg, kanskje en sukkermaur :DD

    3. Flaggermusvinger: Ja, gøy å være dyr 😀 Jeg tror faktisk jeg er noen andre dyr litt innimellom også. Jeg har vært innom delfin i hodet mitt,ha-ha. Herlig å være ilter jerv da 🙂 Og ikke så mye forskremt rådyr, for det er nemlig ikke særlig nyttig ;-)Ha en fin kveld 🙂 Klemmer <3

    4. Min matgale verden: Så koselig du kommer hit til meg, trygt og godt 😀 at det føles trygt og godt 🙂 Ja,jeg vet du er travel om dagen, så regner liksom med kveldsbesøk, hvis du rekker noe 🙂 Er ikke på spa ennå 🙂 Har vært hos en venninne,sammen med en annen venninne også 🙂 Drar i morgen tidlig kl 8.30 Ja, jeg tror nok du ville vært et ganske likt dyr .-D En lite sint kråke 😉 men en blid lerke og morgenfugl 😀 Kos deg ihelgen du også og ikke bake og øve FOR fælt heller… for nå blir det vel rimelig intenst framover 🙂 Klemmer <3<3

    5. Helge: Ja, det hørtes herlig ut å være katt, med ni liv 🙂 eller man kan tenke som i hinduismen at man gjenfødes til noe, så får man også mange liv 🙂 Men en katt med ni liv, OG klok som en ugel. En god kombinasjon 😀 Ha en fin kveld. 🙂

    6. Jeg tror deg faktisk nesten, at du virkelig er en fugl. 🙂 Hehe! Vet ikke hva slags dyr jeg er mest, av og til et forskremt rådyr og av og til en sta og ilter jerv. Jeg er nok mer og mer det siste, og sjeldnere og sjeldnere det første. Av og til i svømmehallen føler jeg at jeg er en fisk, men noen ganger også en hvalross. Hehe, morsom tanke, faktisk.

    7. Heeeiiii!! Endelig er jeg her. Her jeg aller helst vil være . Her hjemme hos deg. Trygt godt og rolig! travel dag idag, trening, jobb, Bonnie-tur og øve-baking. Men nå er jeg fri, med papp-pizza på fat og god vin i glasset. Puh”! Er du reist på spa allerede?? Jeg tror jeg hadde vært ganske lik som deg jeg, morgenfugl, og ikke særlig til sint kråke….men hakke litt…åjoda;) Kos deg masse i helgen, nyt nyt nyt:) Klemklem

    8. Unni: Så utrolig herlig svar Una, ja vi passer inn i flere dyreformer 😀 Hest av og til, fugler andre ganger. Jeg er og koser meg sammen med et par “padder”, venninner, men det må jeg fortelle om en annen gang. Klemmeallerflatest 😀 <3 <3

    9. Hvis jeg var dyr så ville jeg ha værten katte og en ugle. Hvorfor katte, av den grunn av at den har ni liv sies det og dt kunne ha vært spennende og hoppe fra liv til liv. Og hva ugla angår så sies det at den er veldig klok; klok som ei ugle. Men aller helst ei katte som var kloka som ei ugle.
      Ha en fin kveld.

    10. I dag har jeg følt meg som en galopphest 😀 Løpt til bussen, løpt i ganger og trapper, løpt hjem for å sende ungene til svigers for en natt 🙂 Nå skal jeg se om jeg går over til å bli sofagris snart, men i morgen er jeg hønemor igjen, hehe. Ønsker deg det beste spa-oppholdet, ever, fordi du fortjener det 😉 Spa-klemmeflatesthelg fra min dyreverden <3 <3

    11. Lisbeth Pedersen: Får håpe dere kan dra da 🙂 Vi skal også dra tidlig og jeg bare gleder meg til å stå opp tidlig 🙂 Sikkert stoppe og kose oss underveis, og Norefjell er jo ikke langt fra Oslo egentlig 🙂 Ha en strålende dag du 🙂 <3

    12. Ja vi reiser i morgen tidlig 🙂 og må stå opp kl 6 på en lørdag, men er bare herlig å stå tidlig opp når det er for å reise på tur.
      Men om veterinæren finner noe alvorlig på Kaysa, så må vi nok være hjemme. Men satser på at det går bra, og Kaysa blir hjemme med to av mine ungdommer på 16 og 25 år.

    13. Lisbeth Pedersen: Uff, stakkar hunden. Man blir veldig lei seg når det feiler dyr noe. Jeg har jo ikke dyr, og aldri hatt det, men jeg skjønner veldig hvordan det er likevel. Og egentlig litt som med småbarn, litt verre når de ikke kan SI hva som feiler dem, og hvor de har vondt 🙁 Håper det går bra med den. etterhvert. Ha en fin helg du også 🙂 Det var denne helgen på veteran-bil-treff ikke sant 🙂 ? Kos deg 🙂 Klem <3

    14. Hehe er enig med Fru Stussli, måtte nok vært en høne(mor)
      Men akkurat nå sitter jeg og tenker på mitt dyr, hunden min Kaysa. Hun er syk og ligger akkurat nå på intravenøs behandling hos veterinær. Vi vet ikke hva som feiler henne, men er noe gale i magen/tarmene. Så venter og venter på telefon fra veterinæren, håper ikke det er noe alvorlig.
      Ha en strålende spa-helg 🙂 Klem

    15. Fru Stussli: Hi-hi, en fin hønemor er du <3 Ha en flaksende dag du OGSÅ 😀 Jeg har det travelt, må fly 😉 En god klem fra en fugl til en annen 😀 <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg