Kvalt i Lilleputt-land….

Du har kanskje fått med deg at jeg har en bitteliten leilighet? Du har fått med deg at jeg kjøper bitte-små bilder til å henge på veggene, fordi det er det eneste som passer inn her i huset.. Et stort bilde ville tatt livet av leiligheten, og slått deg i bakken allerede ute i gangen, når du kom på besøk…. for SÅ liten er leiligheten.. Og når jeg beskriver leiligheten, så er jeg sikker på at du tidligere har sett for deg et lite søtt hus, med gress på taket?….Ikke sant? Litt utafor bykjernen… Et nusselig lite hus, med blomsterkasser på utsiden, med noen hyggelige rosa blomster…. Og at alt dette pratet mitt om lite grønne fingre, døde orkideer og baker-ovn blokkleilighet bare er oppspinn og tull og vas, for å gjøre meg litt interssant…? For du har sett for deg min bitte-lille leilighet SÅNN, ikke sant?  En nærmest hytteaktig 40 kvadratmeter stor to roms, over et plan?

 Men NEI…. Når jeg snakker om LITEN, så mener jeg LITEN!! Og det er ikke snakk om et lite søtt hus, med litt lite romslige skap, og LITT få rom… Nei, det er snakk om en blokk-leilighet hvor jeg dusjer, pusser tenner og sitter på do, samtidig… Eller jeg KAN gjøre det hvertfall… Og nå tuller jeg ikke en gang, det er tilfelle… Og stort sett pleier jeg å OVERSE hvor liten den er… men av og til tar den helt “rotta på meg”…. For når det ALDRI er nok plass til klærene dine…. Når det alltid er sånn at NOEN klær må befinne seg i vaskemaskinen, og NOEN må henge til tørk, for at ting skal “gå opp” her i huset… da er det ikke moro mer… Når det nærmest står en skjorte i gangen og venter på deg når du kommer inn døra, med ermene hevet, klare til å SLÅ, da vet du at det er på tide å finne seg noe nytt snart… Eller hvertfall finne noen flere steder og putte vekk ting i. Når du sitter pent og stille i sofaen din, og det kjennes som om veggene står MYE nærmere hverandre nå enn for to måneder siden, enda ingen har vært inne og pusset opp eller endret på noenting… da vet du det er på tide og kanskje finne seg noe større snart…


For i det siste har det kjentes som det ALDRI blir plass nok… Jeg kaster og kaster, og det formerer seg i skapene…Ikke bare klærne, men kopper og kaseroller og ALT… enda jeg ikke har kjøpt noe nytt… Og jeg GIDDER IKKE lenger å måtte vaske klær klokka 22 på kvelden, for at alle buksene skal ha noe sted å sove for natten.. Eller MÅTTE begynne å rydde boden, for å stue unna ting, bare fordi du har fått et nytt par sokker… Skjønner du?…. Jeg har akkurat nå hele leiligheten i halsen…


Akkurat SÅNN…!! For SÅ liten er den blokka og leiligheten, at jeg får plass til den i halsen… Eller så er det bare at jeg begynner å bli forkjøla… for noe er det hvertall nedi der… 😉

Har du nok plass til deg selv og familien der du bor? 😉

44 kommentarer
    1. Ble ikke så mye rydding og surfing tidligere i dag. Tordenværet kom og etterpå var det ut på kjøretur. Spist middag ute i dag. Skal prøve å få ryddet litt mer i bildene i kveld.

    2. dandilion: Ja, det gjleder å få ryddet litt… Men i DAG orker jeg hvertfall ikke, med den formen min… Så jeg får bare sitte her i den bittelille leiligheten med sår hals 😀 Lett å havne foran PC-en ja 😀

    3. Jeg satt i sola og leste i dag, så ble det grått og så kom regnet. Nå er det innetid 🙂 Men det ble ikke så mye rydding nå, havnet foran pc-en 😉 Forresten, kan rydde her også. Kom godt i gang med å rydde i bildene i går, men mer gjenstår 🙂

    4. eljos: He-he, ja det kommer flytende disse rare ordene på situasjonene 😀 Jeg bare ser det for meg liksom 😀 Så du går for at jeg bør ha STØRRE sted 🙂 HELT ENIG 😀 Men jeg trorr ikke det blir NÅ, så kanskje jeg må kaste en skjorte som ypper seg eller noe ;-D ha-ha..

    5. Du verden som du kan beskrive situasjoner!!!! Men jeg tror nok at det er på tide å få noe større, ja det tror jeg faktisk…….før du kaster noe du ikke burde ha kastet…..

    6. inneuteferdig: Ja, du har plass nok 😀 DU skulle kommet hit og laget noen lure oppbevaringsløsninger til oss… da kanskje vi kunne slippe å flytte 😀 jeg er litt syk i dag, så skjortene har tatt en passiv holdning og legger resignert i en haug på soverommet 😀 god kveld du også 🙂 Kose deg <3

    7. Backside: Jeg har jo ikke KJØPT ennå 😀 vi leier fremdeles vi to… Men skal ut på landet å få oss hus, etterhvert… vet bare ikke NÅR og det er litt greit her også… bare ikke når leiligheten tar kvælertak 😉 Ha-ha-.. ha en fin kveld der nede 🙂 Klemmer <3

    8. Huff da… Jeg skjønner så alt for godt hva du mener! Det første huset vi kjøpte oss var sånn. Jeg orket ikke ha middagsgjester eller noe, for jeg følte at vi satt oppå hverandre uansett! Som jeg hatet det huset! Hvorfor vi kjøpte det kan jeg ikke svare på, men så vel på det som sjarmerende eller noe annet vås… Men men!
      Nå har vi bygget hus selv og det er på 230 kvadrat! Vi har bodd der i snart 4 år og innimellom vil jeg ha enda større… Men det trenger vi ikke! Men innimellom… Kunne jeg tenkt meg et svært hus på 1500 kvadrat! Og et par hushjelper! HAHAHA!

    9. dandilion: Ja, jeg kommer sikkert til å vente litt til utover vinteren jeg også… enda JEG har jo ikke uteområde 😀 Men skal begynne LITT 😀 I morgen kanskje.. er passende når jeg er litt småsjuk og skal være inne likevel 😀

    10. Etter at vi flyttet fikk vi større hus, men oppdaget også hvor mye vi har som skal ha en plass. Det vil si at vi oppdaget hvor god lagringsplass vi hadde i det forrige huset. Der hadde vi to boder som hadde godt med hyller og også garasje. Vi ble gode på å finne lagringsmuligheter og hadde mange esker oppå garderobeskapene på soverommet. Plass til mye der. Kjøpte esker som så litt fine ut 🙂 Vi har ryddet og kastet i flere omganger de siste årene fordi vi tenkte det var nødvendig uansett om vi skulle bli eller kjøpe nytt. Det var jeg glad for da vi flyttet 😀 Utover vinteren skal vi få litt mer orden inne. I sommer er det uteområdet som prioriteres 🙂

    11. Du får starte et lite loppis så blir du kvitt en haug problemer <3 to fluer i en smekk. Lurt å starte med et liiiite hjørne eller en liten skuff, for en liten skuff er sju små skuffer i uka, og DET er myyyye 😀 Hahaha ja såklart han mente sjokkis, det vil i alle fall jeg tolka ut fra den beskjeden <3 kooooz

    12. ladyaugust: Jeg humrer litt for meg selv her.. 😀 ser for meg en liten campingvogn på utsider på parkeringa, som KUN står der for å alvaste leiligheten vår liksom 😀 Nei… jeg får vel bare krype i det… og ta kommoden i morgen… den DUMME, altfor lille kommoden.. VI fikk et skap inn på soverommet, som var overflødig og dum å ha i stua… Det hjalp ingenting merkelig nok… Jeg har like mye overalt på gulv og OPPÅ kommoden.. Jeg har sikkert for mye ting.. jeg skal ha loppemarked!! Jeg har kjøpt Premium-sjokolade med sitron og ingefær 😉 For legen har jeg skal spise mer, for har veldig høy forbrenning nå.. jeg er sikker på han mente sjokolade 😀 hi-hi..

    13. Å ta alt på en gang er en umulighet, man starter bare med en skuff den ene dagen så får man kastet og det blir ikke så mye at det blir ugjennomførbart 😀 Campingvogn oppbevaring er nesten som bodoppevaring, man flytter bare på problemet 😉 Koos deg <3 lørdagsgodis og søvn høres helt perfekt ut <3

    14. ladyaugust: Ja, det er akkurat DET som er prloblemet.. Det kan bare være at jeg vil prøve å legge noe i en skuff… men det lar seg absolutt ikke gjøre, for en vask er tatt, og noe hent opp, for det ER ikke plass der… ALT må omorganiseres liksom… Jeg skal ta en sekk… en dag… og kaset eller hvertfall rydde masse nedi der… og se om jeg får gitt bort eller noe… Og håpe at det blir plass DA… 😀 Du kan jo bare legge alt som ikke får plass i HUSET inn i campingvogna… det blir løsningen for meg tror jeg, skaffe meg campingvogn 😀 Ha en fin lørdag snupps, kjøp deg noe lørdagsgodis og sove ltt mer 🙂 Klemme kjempeflat 🙂

    15. ååååå ja vet hvordan det er i alle fall. Når en ting kommer inn, må to gå ut ellers blir det fort kaotisk. Man må tenke litt smartere bare når man har liten plass. Tenk deg hve en campingvogn rommer og smarte løsninger er det også. Jeg er på rydder’n i rykk og napp her for å få mer system og å få kasta ting som ikke blir brukt. Det er jo deilig når man har tatt et skap eller en skuff 😀 Ha en fiin lørdag <3 klæmme

    16. muumimamma: Ja, det er noe der tror jeg,at får jeg meg større plass, så blir det likevel ikke stort NOK… da skaffer man MER ting, og så er dansen i gang igjen 😀 Men LITT større skal vi ha, når vi får HUS… 😉 Ha en fin dag 🙂

    17. Egentlig har vi nok plass. 102 kvadrat fordelt på 2 etasjer. 4 soverom og 2 bad. MEN, kjøkkenet er så lite at det ikke er plass til spisebord, så vår stue på ca 20 kvm blir overfylt med møbler. Særlig siden det ikke er plass til pc-pulten på noen av soverommene og den også må stå i stua. Og badene er ikke større enn ca 2 kvm hver. Der samler det seg masse rot kan man si… vi har soverom på ca 16 kvm nede, men siden soverommene oppe har skråtak, må vi ha ALLE garderobeskapene på vårt soverom. Så det blir ganske trangt hos oss likevel

    18. Livsrom: Jeg er nok litt der at hadde jeg hatt DITT hus, så er det mulig at det hadde vært litt for lite det også… TIL alle tingene… 😀 Vi bruker ikke så stor plass, bare til oss selv… men mye klær, ikke så mye som deg… 😉 Og for lite skap… og skuffer… og diverse oppbevaringssteder.. Ha en fin lørddag Liv, ta deg en høneblund på ettermiddagen, med de kveldsutsiktene du ser ut til å ha 😀 Klemmer <3

    19. Uff da stakkars det:( Enten må du kaste endå mer, eller skaffe deg noe større. Innkjøpene begrenser seg i hvert fall, så mye forstår jeg:)
      Det er fordeler og ulemper med det meste.
      Selv bor jeg i enebolig på landet med seks soverom og to stuer, kott og to store boder i kjelleren. Dobbel garasje med hems. Gjett om jeg har plass til å samle!!!!;). Ja, for vi er bare to fastboende, pluss hund.
      Ha en fortsatt super lørdag:)
      Klem<3

    20. passion4lifeandtravel: Ja, vi har kastet mye også… før… men det er akkurat som det vokser.. etter noen år på nytt sted… ting formerer seg.. 😀 Og det er ikke for lite EGENTLIG med 60-70 kvadratmeter på oss 2… kanskje LITT bare.. men hovedproblemet ligger nok i hvor alt skal VÆRE… vi mangler så mye plass til å stasje ting VEKK, og det er det jeg får hetta av innimellom… når jeg bare skal putte ned en ny ting jeg har kjøpt… i en skuff… men for å få plass i skuffen må jeg rydde først… og da må noe vaskes… og for å få vaskeet må noe opp på snorene… og de er fulle, for det er ikke plass i skuffene… Skjønner? 😀 Skal kjøpe plastsekker i dag.. Og plast- KASSER i morgen 😀 Jeg skjønner godt at du koser deg og puster friskt i Thailand 😀 Det hadde jeg gjort også om jeg hadde hatt muligheten 🙂 Kose deg videre. stor lørdagsklem <3

    21. Hanne: Ja, hvis det er noe tull, kan det være bare at du har glemt skråstrek til slutt etter e-mail adressen.. det var jeg med på en gang.. Jeg synes alt så HELT greit ut, og så manglet den lille biten der.. Jeg så også at du ikke dukket opp riktig hos de andre.. Jeg skjønte det var DEN Hanne likevel da 🙂

    22. Åååå…som jeg kjenner meg igjen…jeg har bodd sånn flere ganger i livet, i faser hvor jeg har begynt litt på nytt, eller flyttet hjem fra utlandet osv.
      De siste årene har jeg i flere omganger bodd litt sånn, og gjør egentlig det nå også, akkurat nå holder vi på å bygge om til et mer praktisk sted og for å få litt mer plass.
      Vi har akkurat i dag mer 150 plastkasser stående stablet pent i stuen, for vi venter på noen snekkere som har ferie, som forhåpentligvis skal bygge bod til oss.
      Jeg tror jeg må være europris beste plastkassekunde, har nok kjøpt bortimot 300 kasser det siste året, og selv på salg til 45 kr, så blir det mye penger :-).
      Vi rydder og kaster og rydder…vi holder på å at to familier smeltes sammen til en, og den ene familien har ikke kastet noe på 30 år.
      Det kommer mye mer om det på den nye familiebloggen vår…vi har holdt på å bo i kaos et par måneder, og holdt på å kaste og pusse opp siden påske…er det rart vi har rømt mange deilige uker til det romslige familiehuset vårt i Thailand…her kan en puste, puste og puste.
      Hm…det ser visst ut som at det kanskje er på tide å finne en ny leilighet, det er mange fordeler med å flytte, en får ryddet skikkelig opp, og kastet ennå mer 🙂
      Når en begynner å småtitte litt…så kan det hende at akkurat det dere trenger dukker opp som troll i eske <3 Lørdagsklem <3

    23. Miriam: Ja, jeg tror det er CLUET, kaste ut gamle stoler og andre teite ARVE-kommoder som ikke fungerer, og skaffe inn masse nye skap med STOOOOR plass ;-D Ha en fin dag Miriam 🙂 Klemmer <3

    24. Huff eg kjenner igjen følelsen. Den følelsen hadde eg i min forrige leilighet :-/ Men no er det nye tider og ny leilighet og ikkje minst så har eg investert i enorme mengder med skap….Hehe 😉

    25. Hanne.: Ja, foruten badet, som virkelig ER bittelite, så er kanskje ikke hovedproblemet størrelsen, men FOR MYE TING!! Så jeg bør kanskje bare kjøpe en rull søppelsekker, og jage alle de fektende skjortene oppi der… og kaste dem… eller leie et oppbevaringssted? Ha-ha 😀 KOse deg masse på lunsj og velkommen tilbake ordentlig i BlOKKA her 🙂 Jeg skal kose meg her 🙂 Litt forkjøla og i den lille leiligheten… Men NÅR vi flytter,så skal vi har LITE hus 🙂 for de er jo veldig søte 🙂

    26. Min matgale verden: Ja, du ser meg drive å parere mot den FEKTENDE skjorte ved inngangen? Eller hvordan jeg står og presser dørene igjen, mens man hører dunking der inne? 😀 Ja, vi skal nok finne drømmestedet etterhvert, som har hemmelige steder og gjemme ting 😀 For trenger KANSKJE ikke være så stort, bare det er mye PLASS til ting 😉 Skal jeg ha loppemarked kanskje? 🙂 Vurderer det… Ha en fin reisedag kjære venn 🙂 Klem<3

    27. Helge: Ja, nå blir det tordenvær, helt klart, skikkelig lummert, og grått.. Jeg liker det også så lenge jeg vet det er trygt inne 😀 Leiligheten er noen og seksti tror jeg, og 3 rom,men vi har for mye ting… enda det ikke er noe mye ting vi har, og aaaaaltfor liten skapplass SYNES JEG 😀 Kanskje man bare må kvitte seg med litt TING.. Ha en fin dag i tordenværet 🙂

    28. frokenfjeldberg: Vi leier jo bare vi også 😀 så når vi får råd skal vi hvertfall ha et bittelite HUS på landet 😀 Ha en fin dag 🙂 Klem <3

    29. Har ikke så mye plass jeg heller, men jeg må passe på at jeg ikke har for mye av slikt som trenger plass. Må med andre ord ha det ryddig i rotet ;)) nå skal vi ut på lunsj med gode venner og ha enda en fin dag. Håper du også har og får det, tross i trangboddhet ;))))

    30. Nei men huff da, og enda sitter jeg her og ler. For jeg ser for meg hvordan ting og klær formerer seg inni skapene;) Og så tegner du så gode tegninger til! Men jeg skjønner deg så godt. Litt plass må man ha rundt seg. Kanskje du finner drømme-stedet snart??

    31. Sjøl så bor jeg på 45 kvd og det er nok for meg så lenge jeg bor alene, nok plass til og rote på og rydde/vaske på. Og plass nok til litt besøk en sjelden gang. Hvor liten er leiligheten dere bor i da? Finner stadig vekk noe jeg må kaste, har spart på noe men i boden blir det for fullt. Ellers har jeg bade i tjernet mitt i dag tidlig kl 0640, det var deilig. Etterhvert så jeg noen som hadde satt på et telt inni skogen der men de ble ikke vekt av meg. Hører torden lagt bort så Tor med Hammern er våken – jeg liker slikt vær. Så snart må jeg ut. Ha en fin lørdag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg