It`s all about looks…..Right? ;-)

Jeg kan formelig se deg sitte der med en litt bisk mine allerede…. og en litt irritert kløft i panna… øyenbrynene senket… Og du vil gjerne bare hyle ut: ” NEI!!, Det er ikke sånn det er… Det handler ikke om utseende… JEG er i hvertfall mest opptatt av innsiden!! Det som er INNI  Såh!”   *Snurper munnen*

 

Og det er vi vel enige om, stort sett, hvertfall når det gjelder mennesker…. Ikke sant..? VI er ikke fokusert på utseende til folk, og spesielt ikke på kjæresten vi velger oss? Vi er opptatt av tanker, meninger, holdninger og bryr oss  katta om hvordan innpakiningen er… Men hivs vi tenker nærmere etter vil vi vel gjerne at den vi elsker har et utseende VI liker..? HVA det består av er jo opp til enhver, men jeg nekter å tro at folk flest liker å ha en kjæreste de selv ikke kan utstå utseende på.. Så utseende teller INN på et slags vis likevel, eller….?

Jeg fikk disse tankene i går, og de gjaldt IKKE egentlig mennesker i utgangspunktet… Så dette var bare et lite sidespor nå…

Nei… Det var etter å ha lest Kjersti sitt innlegg om brunsneglene.. Eller hvertfall så hadde jeg det nok litt i bakhodet da jeg satte meg på bussen…. mot landsbygda….. Brunsneglen…. hatet og foraktet…. Og Kjersti hadde et herlig innlegg om den i går, som beskrev akkurat hvor EKKEL og stygg den er..  Og det var da jeg gøv løs med gressklipperen ute på landet, at disse tankene dukket opp i hodet igjen… For i det jeg løfter bort et av takrenne-plasrørforlengelsene ute på gressplenen…. (de som skal lede vannet litt lenger vekk fra huset.).., da oppdager jeg plutselig en fryktelig ekkel BILLE som løper i jorden under plastrøret… Den har nok ligget der og GASSET seg… og idet jeg fjerner røret løper den i full fart for å gjemme seg.. Den er brun, litt kakkerlakk-størrelse-liknende, beveger seg både som en kakerlakk og som en EDDERKOPP… Den er superrask, veldig stygg og ekkel, slimete og HELT ukontrollerbar. Jeg klasker røret til side, og er i mitt stille sinn blitt langt fra noe Dr Dyregod i løpet av de siste ukene… For NÅ var det igjen et vesen jeg gjerne kunne tenkt meg å kjøre over med gresskliperen… Akkurat som jeg sikkert ikke hadde hatt store problemer med å kjøre litt fort over en brunsnegle eller to heller… Og Kjersti sine SVART-snegler, hadde ikke blitt mine nye kjæledyr, som hun beskrev så herlig i går, men jeg tror jaggu jeg hadde frest raskt over de også, hvis ingen så meg da….

Så da var det jeg fant ut… Det er utseende det handler om her…  Eller?…For hva ellers er grunnen til at jeg lett som en plett kan kjøre over denne:


edderkoppen….og denne jeg så i går: STYGGE BILLA:


slimete, rask, stygg og ekkel…
 

men jeg  har store kvaler over å kjøre over denne:

 som står der så pen og fargerik…

Hvorfor liker vi bedre  å HA  fugler som DENNE:

 

 

og er ikke spesielt glad i å ha DENNE  som bur-fugl:

 

 Hvorfor er det sånn at DENNE kaller vi ugress, og haler og drar for å få UT av blomsterbed og gressplener, og naboer og bekjente av min mor nærmest står og klapper hvis jeg durer gressklipperen mot den…

 Mens denne under her, den putter vi NED i jorda… og vanner og steller og pleier som den skulle være datteren i huset… Og NÅDE den som skulle komme i nærheten av denne, selv  bare med LUFTEN fra gressklipperen nesten… 😉

 

It`s all about the looks, right? …. Er du enig nå? Vi bryr oss om hvordan de ser ut… Eller…?  Stygge, ekle dyr er vi redd og kan gjerne plage litt.. Vi er ikke spesielt opptatt av om de er kjekke og greie på innsiden… og om de gjøre nytte for seg eventuelt også… Stygge planter skal vekk, og vi vil ikke ha noe med dem å gjøre… så lenge ikke noen har omdannet dem til noe veldig veldig sunt… som vi bare kan kjøpe på apoteket eller noe sånt…..

Så alt i alt er vi vel litt opptatt av utseende på ting… Det betyr ikke at noe som er pent for MEG, trenger å være pent for deg.. Vi har alle forskjellig smak på mange ting, og når det gjelder mennesker er det heldigvis sånn at vi liker forskjellig: både egenskaper hos andre og også utseende 🙂 Men det ser ut til å være en mer stilletiende enighet om at

Biller, edderkopper og brunsnegler- DE liker vi IKKE

Tistler og brennesle: DE liker vi ikke HOS OSS 😉 

 Er du opptatt av utseende? På mennesker? Dyr? Planter? Annet? 😉

39 kommentarer
    1. Flaggermusvinger: Ja, du har jo faktisk klart å få meg til å synes at noen av disse bille-sakene eller hva det var igen.. er fine, den som du hadde med makro-kamera eller hva det var, om ble kjempestor på bildet… og da så den jo nesten litt pelsaktig å fin ut 😀 Du er nok flinkere til å se noe av det pene i disse, og jeg LÆRER 😀 Men dette med utseende, ja mitt poeng litt er jo at det kan være forskjellig hva vi synes er vakkert, men vi vil gjerne ha et kjæledyr som vi synes er SØØØT eller en man som er pen for OSS 🙂 Men flertallet har en greie med at biller, og snegler EEEEER ekle og derfor kan avgå med døden, uten problem liksom… Og det skyldes ekkelheten deres.. Men der har du noe å lære oss litt 🙂 Takk for det 🙂 Skal dere ha hund?? Snart?

    2. Vanskelig for meg å svare på. Jeg har verdens vakreste mann, men vet ikke om jeg valgte ham pga utseende, for han er like vakker inni også.
      Når det gjelder dyr, så tror jeg at jeg har et stort spekter for hva jeg betegner som vakkert, for jeg ser jo det vakre i edderkopper, biller og – ja – snegler. Men flått, det liker jeg IKKE, selv om de kanskje har sin sjarm. Men jeg ser den ikke. Det er nok fordi de overfører sykdommer i tillegg til at de i seg selv er en plage for mange dyr.
      Men jeg er nok litt opptatt av utseende likevel, for hvis jeg skal ha hund så skal det være en cavalier, for de er jo såååå søøøøte! 😀

    3. Engla: Veldig moro å skrive noe som engasjerr litt 🙂 Noen ideer går jeg og funderer på, og noen ting dukker opp når jeg sitter der og skriver 🙂 Det er veldig godt for hodet å skrive sånn 🙂 Ja, et dødt ytre er ikke noe pent, så det er liskom lyset og livet som er det PENE uansett 🙂 Ja, usj, sånn ekle billder…Mamma har to sånne plastrør som må flyttes litt på når jeg klipper plenen, og under begge rørene pilte de brune og ekle avgårde, og jeg blir ikke noe snill i hele tatt inni meg 😀 men jeg GJORDE ikke noe galt.. bare lot den løpe å gjemme seg 😀 Som jeg sa til noen andre her, tenk hvis hagen hadde vært full av sommerfugler og ikke brunsnegler, pene sommerfugler med fine farger… Tenker ikke vi hadde klaget så fælt, og kjøpe klippe-tenger da? 😉 Ha en fin kveld du også, jeg er trøtt som en strømpe her kjenner jeg.. Go klem og god natt klem <3

    4. Nok ett herlig innlegg fineste frodith <3
      Så utrolig bra skrevet og så veldig treffende.
      Klart vi er opptatt av utseendet, ihvertfall litt.
      Men som oftest er det sånn at ett vakkert indre er det som skinner og gjør ett menneske vakkert tvers gjennom <3
      Jeg kjenner meg veldig igjen i det med biller...her om dagen var det en kjeeeeempestor svart bille oppi pallesofaen min, enda jeg ikke hadde bedt den på kaffe engang 🙂
      Usj og æsj, den hadde sikkert vært veldig så fin bare jeg hadde vært helt hundre prosent sikker på at den aldri krabbet på meg, i sofaen min, senga mi osv...men når jeg nå vet at den er truende til deg synes jeg desverre bare at den er utrolig skremmende og ekkel...stakkars...både meg og billa 🙂
      Ha en fortsatt fin kveld <3
      Go`klem til deg fra Engla

    5. zentia: Ja, det er litt sånn ikke sant? Og man ser det helt ned på plante og insekts-nivå altså… Jeg tenker, ingen ville flydd mann av huse for å skaffe seg draps-hjelpemidler, hvis de hadde gressplenen full av sommerfugler og ikke brunsnegler.. 😉 Rart det der.. Men med mennesker er det jo hvertfall mer individuellt HVA vi liker og synes er pent, heldigvis, det trenger ikke være det YTRE , egentlig, men noe iNNENFRA som kommer fram og ut, som gjør at personen virker pen. 🙂

    6. Vi får inn fra morsmelken at det som er ansett som bra, snilt og ønskelig er pene ting, det og de som er slemme, farlig osv er stygge. Bare se på barnefilmer. De snille er pene og de slemme er stygge. Foruten Ringeren i Notre Dam hvor vi får lære at de som ikke er helt som samfunnet mener vi skal være kan være nydelig de også.
      Samt når det gjelder kjærester så er det vel ingen som blir sammen med noen man syns er direkte stygg, en må jo være tiltrukket fysisk også. (Det varierer jo veldig fra person til person hva en mener er attraktivt) Det er ikke rart vi er fokusert på utseete på hva det enn skal være, vi har i generasjon til generasjon lært ungene om at pent = bra – samt fortelle dem hva som er pent

    7. Livsrom: Hyggelig å høre at det engasjerer 🙂 Ja, noen ganger er det jo utseende vi har å forholde oss til først, og vi danner oss et inntrykk utfra det. Når det gjelder mennesker, så er det jo noe innenfra, som lager det ytre vi ser OGSÅ 🙂 Smil, glimtet fra øynene osv.. Ja, hvem vil vel ha en brunsnegle til kjæledyr, eller en slem ekkel gribb 😉 Nei, da velger vi oss pusekatter med pels… 🙂 Ja, du er flink til å være deg selv du 🙂 Og kke noe forfengelig 🙂 Ikke noe jeg har tenkt du er hvertfall :- Ha en fin kveld. Klem <3

    8. Du finner en del problemslillinge som engasjerer, du;););) Ja, jeg er opptatt av utseende. Trodde jeg var svært forfengelig, jeg kan nesten ikke hente posten uten å sminke meg, men når jeg ser alle usminka og svette bildene av meg selv som jeg har på bloggen min, kan det ikke være så ille.:)hihi. Blomster skal være pene, men dermed er det ikke sagt at ugress ikke er det. Husker du den strandvindelen jeg hadde innlegg om, den var så vakker at jeg ikke kunne fjerne den, og demed fikk den nesten kvele alt annet.
      Konklusjonen er at det et samspill mellom utseende, og andre kvaliteter. Men enkelte ganger er det kun utseende vi har å forholde oss til, til vi får utfyllende opplysninger:)
      Ha en fin kveld:)
      Klem<3

    9. Lithanna: Ja, ikke sant, det betyr LITT, du hadde ikke anskaffet deg en brunsnegele til kjæledyr, uansett hvor kosete og fin den var med øyenkontakkten, ha-ha 😀 Det er litt andre ytre ting som spiller inn også, men at det er VÅR smak er jeg helt enig i, at den er forskjellig og sånt, og det er fint.. Og EGENTLIG så kommer de tingen vi liker på utsiden mange ganger FRA innsiden 🙂 Kose Kera, lille valpe-dyret 😀

    10. Utseende betyr litt, men ikke mye. Ikke hos meg ihvertfal. Det er jo smak og behag fra person til person.
      Men for meg er dte utstråling og personlighet som er vinneren- så er dte på plass blir jo mannen fin uansett hvordan en vrir og vender på det^_^
      Utseende på dyr : kera er jo verdens nydeligste så…;)

    11. ladyaugust: Nei… samme med snegler og sånt også…brunsnegler… 😀 Ja, på tide å bli helt bra, lei tørrhoste til jeg besvimer nesten…Sjokkisen er i kjøleskapet, og legen har sagt jeg må spise mye som du vet… han SA ikke sjokolade… men det kan sikkert ikke skade 😉 Koooze deg også 🙂

    12. maur hører hjemme ute ikke inne i sjokkiss og that’s it liksom. Det høljer ned her nå, og det er jo rette tiden for regn, krysser også labba <3 Nå er det vel på tide å bli frisk, kanskje du trenger friskesjokkis ? :DDDD Eller sykeis? :DDDD begge delene hjelper. Liiiiker hemmelig :DDD Kooooz deg <3

    13. ladyaugust: Jeg skal ALDRI reise med Danske-båten mer, etter disse opplysningene 😀 Det må være en FEIL liksom, man selger ikke MAUR-sjokkis på danskebåten!!! Hadde spydd tvært jeg også, av sjøsjuke og gamle maur, blæh!!! Ja, jeg ser for meg deg med nesa i sving, rundt forbi, på jakt etter sjokolade, hi-hi 🙂 Æsj, så dumt hvis det skal regne da, når dere har fått satt i gang hjula og alt. Jeg skal krysse labber, poter og tegnspråk-kroker for at det IKKE blir regn likevel. Her hostes det fremdeles, men håper det gir seg, for jeg skal til mammaen til lille supermann til helga, og dit kan jeg ikke dra hvis jeg er SYK!! Kaster innpå hostesaft 😀 og har storrengrøing i Galleri Frodith, og jeg er SÅÅÅÅ glad for innlegget ditt i går, og for at vi har en veldig hemmelig avtale for Galleri- åpningen 😀 så hemmelig atte 😀 Klemmeflaaaatsomenpannekake <3

    14. ritahobbyfoto: Ja, jeg har fått et litt annent perspektiv på dyr i det siste, og har skrevet MAANGE innlegg om det i det siste 😉 Om det skyldes at jeg ser på mange av disse dyrebloggene eller om det er pga jevnlig gress-klipping hos min mor,( som har noen djevelske skjærer som spiser markjordbæra hennes,) og at jeg ser mer edderkopper og ekle ting enn ellers, er ikke godt å si 😀 Men bloggen til Flaggermusvinger.no har hvertfall vist meg at det er mange dyr som er pene, som jeg ALDRI ville trodd var det 🙂 Skal sjekke dine bilder også 🙂 Ha en fin dag 🙂

    15. Mariann Sæther Tokle: Leopardsneglen, den må helt klart sjekkes ut herfra 😀 En FIN snegle liksom ! 😀 Skal se på den 🙂 Men det er jo som du sier, øyet som ser 🙂 Og du har funnet noe sjarmerende med denne krabaten, og den har jo tydeligvis et godt indre også, som tar brunsneglene 😉 Hi-hi 🙂

    16. utseende, jeg er ikke så opptatt av det så lenge det ikke skremmer vannet av meg, men lukt derimot…..om noen lukter godt kan jeg følge etter dem med øya igjen og mange ganger så tar jeg meg i å følge etter folk som lukter godt eller mat som lukter godt elller sjokkiss som ser god ut såklart og her har jeg brent meg noen ganger som feks på en slik stooor ferge med butikker, med munnen full av sjokkis kommer det plutselig noen bort til meg og lurer på om det er maursjokkis jeg sitter og gnafser på, MAURSJOKKISS !!! Noen mennesker er riv ruske forbanna(unnskyld uttrykket) gale, tenk å putte kandiserte MAUR inn i sjokkissen, jeg spydde tvært! fyttigrisen at det går an !!! Det var på den Danmarksbåten så hus det om du skal kjøpe noe snop der !! Nå regner det og det er meldt regn til helga også så det spøker for filminga da utstyret ikke tåler vann, æsj. Håper dagen din blir fiiiiin kjære søs <3 klæmmelengeogflat :DDD

    17. He he sitter og ler litt her nå. Alle har forskjellig perspektiv på ting fårstår jeg.
      Utrolig morsomt innlegg i dag.
      Om du ser på edderkoppen eller meitemark ,sneglene på en annen måte, at noen av disse dyrene/ kryp har en mening på livet di også. Meitemarken renser jorda våres, tigersneiler spiser Liberia snegler. Edderkopper ja jo di har vel en funksjon di også.
      I mitt perspektiv ser man detaljer i disse som er på en annen måte i forhold til fotograferingen min. Farger på dyrene,osv. Eks.Se hvor flott ett edderkoppspinn er på bloggen min når regne eller fuktigheten kommer på det.

    18. Hehe. ja, du har jo rett og takk og lov at vi er forskjellig. Angående snegler så er det en som heter Leopardsneglen og den er faktisk fin. Den er prikkette rundt hodet og så avsluttes det litt nede på kroppen før det går over i striper. Den spiser brunsnegler så den er god å ha.

    19. ..men du hadde jo vært en av dem som kunne se..fordi du så på ‘riktig’ måte ,hjertet er på riktig sted..Altså dem som ikke klarte se ‘riktig’ fikk ikke til å se…det var mørkt liksom ,de kunne ikke lenger gjøre særlig skade ,utopia !!

    20. cynaracardunculus: Ja 🙂 Samtidig er jeg glad for at jeg HAR synet også, så får vi heller bare bli flinkere til å lære opp den hjernen til å tolke synsintrykkene på “riktig” måte 😉 Ha en fin dag venn <3 Klem <3

    21. ..som om jeg skulle sagt det selv ,hehe 😀 alle de små strekene å linjene som gjør utseende ditt til deg ,for oss som kan se …det er de samme linjene og strekenetrekkene som kan ‘sees’ av en blind.
      Tenk om vi bare kunne se med hendene altså det vi følte var det vi så ..for en verden det ville vært..<3

    22. cynaracardunculus: Åå, jeg liker svaret ditt Cynara <3 Klart vi legger forskjellig i hva som er tiltrekkende for oss, det er noen såklate PENE ting, som jeg ikke finner pene i hele tatt, og det er andre litt rare ting, som jeg liker kjempegodt. Når det gjelder mennesker, er det litt det samme. Vi liker forskjellig, og det er ikke de egentlig YTRE , konkret ytre greiene, med et menneske som gjør de vakre heller.. Det er GLØDEN i øynene, trekkene i øyenkrokene som skyldes LIV, rykkingen i munnviken som skyldes et smil på vei.. Det er jo sånt som gjør folk vakre for MEG hvertfall, men jeg vil gjerne ha DET da 🙂 Og DET SKALLET vi har på utsiden som kalles OSS, hadde ikke vært særlig å trakte etter uten lyset i øynene og bevegelsen fra hånden som stryker deg over kinnet, om du skjønner hvor jeg vil 🙂

    23. Tja..la meg si at et ytre er viktig..hvordan det ytre er i forhold til hva som er tiltrekkene ,for meg ,er nok noe uvanlig .
      Man lager de herligste retter av ‘ugress’ innbakt pizza , salat + ikke minst fòr til beitedyr #marssvina våre #
      Jeg elsker kråker ,skjærer og edderkopper -å hva er vel ikke tøffere enn en sort metalisk glinsene traktorbille ?
      Utseende betyr veldig mye ,selvsagt .
      Utseende blir på en måte menneskets indivitets identitet
      -det være seg såkalt ‘pen’ eller ‘stygg’ .
      Så kan man velge da ,om man ønsker være så mye mer enn hva som vises på utsiden ,det er ikke alle som forstår at det indre ,for oss mennesker ,er enda viktigere.

    24. inneuteferdig: Tenk hvis plenen hadde vært full av søte små sommerfugler i fine farger, i stedet for… da hadde vi nok ikke vært så på hugget 😀 Ha en herlig dag Vanja, men uten for mange brunsnegler eller andre ekle stygge dyr.. for jeg regner med du skal ut i hagen? 🙂 Klemmer <3

    25. Hihi.
      Herlig, rett og slett herlig.
      Jeg, som du vet er nok i den hat kategorien jeg med. Brunsnegler er et utyske som det er krig imot her hos meg hver dag. Jeg samler en pose ca i døgnet, men alikevell kommer det bare flere, og når jeg så hvor langt nede de faktisk legger seg så er jeg ikke overreasket over at det er så mange.
      Biller og slikt bryr jeg meg ikke om. Når jeg roter rundt i bedene mine kommer mye rart frem, at noen er stygge uten tvil, men jeg tenker rett og slett ikke over det lengre. På lik linje som jeg faktisk ønsker veps, og humler velkommen. De trenger jeg jo.
      I det siste har jeg fått masse besøk av Stær, av den enkle grunn at masse meitemark blir avslørt når jeg roter slik….
      Utssendet på andre mennesker er jo ikke min sak… Så prøver å la være å tenke. Skal være ille før jeg reagerer egentlig. Selv prøver jeg å se grei ut, men sminker meg utrolig lite….

    26. Hanne: Ja, ikke sant? Vi bryr oss LITT om utseende,men det kan være forskjellig hva vi mener er pent, og DET er bra 🙂 Jeg jobber vettu, fikk inn 4 bilder i går, og 2 i dag 🙂 så langt 🙂 Det er noen flere som har SAGT de vil være med, så jeg venter i spenning 🙂 Og ja, jeg jobber på vettu, håpre å få stemmingen i gang på lørdag 😉 Men før den tid må galleriet vaskes og pyntes som du vet 😀 Og jeg har jo IKKE noe å ha på meg til utstillingen!!! Ha en fin dag du også Hanne 🙂 Klemmer<3

    27. Viktig at den blomsten jeg har i hagen er fin og ikke ugras. Ugras som er fint, for det finnes det også, det skal ikke stå i hagen.
      Jeg vil like utseende til hundene mine, det er også hunder som jeg synes er stygge, men andre liker… smådyr som edderkopper go snegler kan også ha sin sjarm for noen…fulger er det mange fine av og mange stygge, men kanskje de jeg synes er stygge er for deg fine. Smaken er som baken delt…og folk må værra som dem e…
      Ha en fin dag, du jobber vel og står i på galleriet nå?
      Klem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg