Hvorfor hører du ikke hva jeg sier?

Har du tenkt over hvorfor folk ikke hører hva du sier? Nå snakker jeg ikke om folk som er døve eller tunghørte, hvor du selvsagt helst bør bruke tegnspråk i tillegg om du kan… Nei, jeg snakker om de som faktisk har en hetl almimmelig hørsel, ikke bruker høreapparat og ikke kan siers å ha noe hørselstap… Hvorfor kan ikke de høre hva du sier? Jeg snakker ikke her heller om situasjoner som: -inne på en konsert, hvor desibelen slår deg i panna med et smell… eller- på flyplassen, hvor du står tett inntil en motor som sparker og slår og sender kniver gjennom ørene dine… Nei, jeg snakker ikke om situasjoner hvor ørene dine pepres med knallharde maskingevær eller hylende elefanter…  For DA er det selvfølgelig ikke lett for NOEN å høre noe som helst… Nei…Jeg snakker om situasjoner hvor det faktisk er HELT stille, og du sitter rett ovenfor en person, og høreforholdene er aldeles perfekte.. Hvorfor hører  ikke folk hva du sier DA??

 

Jeg har tenkt mye over dette, og sikkert fordi jeg jobber med døve, og med tegnspråk, men OGSÅ fordi jeg er veldig visuell i oppfatningsapparatet mitt selv… Fordi MYE av den kommunikasjonen som går mellom oss folk, er så mye mer visuell enn du tenker.. Det er ikke alltid budskapet ligger i det som kommer ut av munnen… Det KOMMER noe ut der OGSÅ… Men det er ikke sikkert det er det SAMME som det som resten av ansiktet sier.. Øyenbryn heves, munnviker trekkes, vi rynker på nesen og gir kanskje fra oss et aldri så lite “sukk” også.. Så hvordan kan du forvente at samboeren, det vesle barnet som ikke kan lese ansiktsuttrykk eller en gammel sliten mann med dårlig syn .. hvordan kan du forvente at de skal HØRE hva du sier… For det er DET du tenker, ikke sant? De hører jo virkelig ikke hva jeg sier!! Joda, de hører kanskje lydene… men de skjønner ikke innholdet i det som kommer ut, etter din oppfatning.. De forholder seg kanskje BARE til ordene dine… og ikke det andre du MENER å si med skuldre, øyne og snurpe-munn… Så i dine øyne virker det som de ikke har skjønt det… Men er det DU som ikke har skjønt DEM kanskje?… 

Det er en gave å kunne lese andre folks usynlige signaler, og det gjør livet enklere for de som kan det.. Men ikke alle kan… og det må vi huske på.. Og da er det viktig at VI kan lese deres signaler i stedet for…. Om VI kan da 🙂

Disse tankene slo meg i helga, da jeg satt der med  Lille Supermann, som er en baby… Jeg og min venninne tøyset og herjet med han, gjorde spesielle bevegelser og lyder som han synes var VELDIG gøy, og hver gang vi stoppet, så strakte han armene i været…. Hvis ikke jeg og min venninne hadde lest disse signalene riktig, så hadde vi tatt han opp, og innbilt oss at han hadde behov for å bli BÅRET rundt omrking. Men det var jo ikke DET han sa!! Han har vitterlig ikke så mange måter å si ifra på,når han bare er 7 måneder, men i våre øyne sa han HELT KLART fra at han ville HERJE MER… Han tok øyenkontakt og strakte armene mot meg, og jeg satte igang den ville herje-rutinen igjen.. Han hikstet og lo, og da jeg stoppet, var de samme armene i været… Så han sa tydelig og klart fra, hva han ville… Men det gjaldt og SE hva han sa… for det er faktsik sånn at mye av  kommunikasjonen vi bedriver hver dag,  faktisk må tolkes av synet også. Og det gjelder ikke bare i forholde til babyer etter min oppfatning…

 

 

 Er du god på å lese kommunikasjon/ signaler som ikke er muntlige?

 

 

54 kommentarer
    1. Siv: Det er jo noe med at det HØRER etter også, men de skjønner ikke ALT likvel, fordi de ikke leser HELE bildet 🙂 Kommunikasjon er spennende greier 🙂 Jeg jobber jo med det daglig vet du 🙂

    2. Du har mange dype tanker, du, frøken! Er du i samme gate (tankebaner) som jeg: at i blant ser det ut som om folk følger med, men så zoomer de bare ut? For det er…. slemt. Også er jeg så redd for å gjøre det selv!

    3. Catrine aka Cakki: Ja, ikke sant, det gjelder tolkingen av hva som blir sagt, og så ikke legge på noe ekstra, men faktisk gi KUN den historien videre.. hvis man skal fortelle noe videre i hele tatt 🙂

    4. dette er veldig viktig ja 🙂 nok et godt innlegg og gode ord fra deg 🙂
      når vi er inne på det å forstå andre å hva man hører så er det ganske viktig at man faktisk viderefører ting på en riktig måte. Jeg har vært borti at jeg har fortalt noen at jeg ville ta en ny percing i øret. Da fikk jeg høre av mamma at den personen hadde sagt jeg skulle ta masse nye percinger overalt i ansiktet xD høre etter riktig, forstå og ikke lage sin egen historie. Viktig viktig!

    5. Engla: Ja, dette engasjerte visst mer enn jeg hadde forventet 😀 Mange som hadde litt å si, og det er så KOSELIG når folk blir engasjert 🙂 Det er sånn med mange voksne også, døve, eldre som har fått litt dårlig hørsel også, de ser mer etter uttrykkene i ansiktet, og de kan mange ganger begy noe HELT annet enn det ordene sier. og da kan det bli mye misforståelser.. OG kjønnene imellom også, der er det mange forskjellige kommunikajonsformer ute og går… Noen gir mye signaler,som ikke andre ser… Og mange damer som leser signaler hos menn, som faktisk kanskje IKKE er der egentlig.. spennende med kommunikasjon 🙂 og å samtale om det 🙂 Klem <3

    6. Som mor og terapeut tror jeg at jeg har blitt ganske god på å høre det som ikke blir sakt.
      Noen ganger kanskje til og med litt for godt.
      Tenk på små barn, de hører jo egentlig mest og best det som ikke blir sakt, for hvis du sier noe forteller utrykket ditt dem mye mere enn ordene du sier…
      Nok ett spennende tema som engasjerer fineste frodith <3

    7. frokenfjeldberg: Ja, ikke sant? Vi sier noe med alle deler av oss på en måte. Og hvis andre ikke kan lese folk, så er det fint om NOEN av oss kan det 🙂 Her tenker jeg spesielt på barn og sånn 🙂 Stor klem til Frøken F som er tilbake i landet <3

    8. Ja dette har jeg et veldig nært forhold til, man ser lett når folk sier noe, men kropsspråket viser noe annet. Både barn og voksne, det er viktig egenskap synes jeg, å kunne se mer enn det som blir sagt..=O)
      Særs viktig..Klem Frøken F <3

    9. Helge: Ja, det er litt spennende synes jeg også 🙂 Sånn som når den lile babye ville at jeg skulle gjøre noe omigjen.. da måtte jeg forstå de usagte signalene 🙂 Og det bel SAGT mye der på en måte.. Og noen ganger sier man ting med stemmen og munnen, mens øyenbryn og munnviker sier noe annet, og da er det ikke like lett for alle å forstå.. Vi må hvertfall være bevisst på at disse signalene ER DER, det kan hjelpe i mang en situasjon 🙂

    10. Dette har jeg ikke tenkt over noe særlig på, men kanskje andre er flinkere til og lese mitt kroppspråk enn motsatt. Men det er vel kanskje litt at man ikke hører på alt like godt, bare poengene man er ute etter. Men det er jo mange måter og si ting på. Men det er slike ting jeg kanskje burde ha tenkt mere på for det er artig og studere kommunikasjon.

    11. Livsrom: Jeg tror nok vi damer legger mye mer i det non-verbale, både på godt og vondt. Vi TROR at mye blir sagt,som menn ikke har sagt,for mange ganger så MENER de faktisk bare det de sier og ikke noe underliggende.. Så vi er nok litt FOR flinke ja, av og til..hi-hi.. Det er jo selvfølgellig unntak i begge leire her også, noen menn er anderledes, og noen damer er anderledes, men noe er litt kjønnstypik også føles det som 🙂

    12. Jeg har litt problemer med å bli hørt;) Kanskje fordi jeg tyter om mye uinteressant? Jeg har hatt mange diskusjoner med min mann om nonverbal kommunikasjon, som de så fint kalte det så fint på sykepleier-skolen. Han hevder at han sier det han sier (med munnen), og jeg mener han sier mye mer. Kanskje det er jeg som leser for mye ut av det uuttalte? Kanskje jeg er FOR flink? hihi Det kan bli et problem det også;)
      Klem fra meg<3

    13. cynaracardunculus: Jeg ler egentlig litt når jeg ser spørsmålet ditt 😀 for jeg tenker litt på det av og til at NÅ blir det kanskje litt mye store bokstaver her.. 😀 men det er ikke akkurat et behov for å bli hørt 😀 Men for å bli hørt RIKTIG 😀 Hi-hi… Altså, det er vel noe med der jeg i muntlig ville tatt i litt med stemmen, eller tonefallet, for å legge litt trykk på noe.. der uthver jeg litt, og av og til i stedet for å lage anførelstegn f eks… Jeg vil at folk skal skjønne at jeg har ment SÅNN og ikke SÅNN 😀 Skjønner du? Og alle smileyer og annet, her skal det ikke være stort rom for misforståelser på MIN blogg 😉 Hi-hI 🙂 Fint spørsmål <3

    14. Lisbeth Pedersen: Jeg tror selv jeg er rå-god, ha-ha… neida, men jeg er nok LITT god på å lese andre. Og jeg har det jo som jobb, har hatt elever som har trengt å bli “lest” litt ekstra tidligere 🙂 Og jeg har fått det til fint 🙂 Men det er også en utfordring oss alle i mellom, å snakke litt tydeligere. Vi er ikke så enkle å forstå NOEN av oss egentlig 😀 Ja,alt er med å kommuniererer, som du sier, også klær,man sier NOE 🙂 Ha en superfin dag du også 🙂 Klemmer <3

    15. Her tordner det også men det er et stykke unna med lyn. Lurt å nappe ut så man ikke står en måned uten nett plutselig 🙂 Koooz deg med håndarbeid og farger, du det kjennes nesten som lørdag i dag <3

    16. Kommunikasjon ,den evige utfordringen …Jeg forstår hva du mener her ,det er viktig å være åpen for nye måter å kommunisere eller skape kontakt med andre på en mer åpen måte.
      BY T Way : er det oxo derfor du har utdypet noe av det skriflige språket ditt ved å skrive noen ord i store bokstaver `,for å bli hørt ?

    17. Flott komunikasjonstema 🙂 Jeg er ikke den beste på å lese andre. Barn tror jeg er lettest å lese, for de snakker både med stemmen og hele kroppen 🙂
      Voksne kan være litt vanskeligere å lese, om behovet er der så tror jeg de er flinkere å “gjemme” seg. Men kroppsspråket, holdning, ansiktsuttrykk, ja og til og med klærne kan gi et utrykk for hvilken personlighet man har.
      Ha en superfin dag 🙂
      Klemmer

    18. ladyaugust: Ja, du får jammen øvd deg på manne-avdelingen hvertfall 😀 så det holder 😉 Og GJENTA, ja det må man visst hele livet… med alle og enhver 😀 Nå tordner det fælt her.. Og jeg er alene :-/ Litt mørkt ute.. Men jeg hekler ting med farger, og blåser i om alle ledningene i hele huset er i… Kanskje ikke så lurt men… Klemmeflat <3

    19. Ja helt klart, jeg er blitt såå flink å si ting tydelig, feks : NÅ mangler jeg kjærlighet eller NÅ trenger jeg snop, eller Nå gidder jeg ikke mer eller, NÅ er jeg drittsur hahaha og jeg gjentar meg selv som en liten pappegøye hehe Vi er jo fra en annen planet hele gjengen her og vi snakker forskjellig språk heeele gjenget så det blir jo litt morro innimellom haha men jeg prøver hardt fordi tanken inni hodet virker så opplagt og genial av og til og så ser ingen den liksom 😉 Man får jo myyye trenging med så mange mennesker rundt seg hele tiden, bare at det er bare menn stort sett og de er som oftest enklere å skjønne seg på 😉 haha Supermann ser jo ut som en nyyyydelig bebiss som ikke skriker men jeg vet jo at selv om bildene av engelen da hun var liten er sukkersøte, så hadde hun faktisk kolikk i 6 måneder sammenhengende, gjett om jeg ble trøtt eller+??! men det har jeg glemt nå så <3 Bebisser kan være sukkersøte i alle fall om man har hodetelefoner på med null lyd inn haha <3 klæmmeflaaat 😀

    20. Ja eg er muligens ein åpen bok type 😉 hehe 😉 😉 Men det skal seies at eg har ein god gubbe og …*smiske smiske* …hehe 😉 😉

    21. Flaggermusvinger: Nei, det er ikke så lett, og med voksne så tenker vi at vi ikke trenger å SE så mye, for vi kan jo prate.. 😉 Og babyer har jo ikke tale, men må si med armer og bein. Jeg er nok litt ekstra klar over det fordi jeg jobber med døve, og da blir små signalerr viktige: som at man SVELGER noen signaler, eller en ” ikke” som er langt baki halsen og ikke kan sees, faktisk krever et hode-rist i tillegg, for at ikke misforståelsen skal bli FATAL innimellom. Hvis du skjønner hva jeg mener. Men jeg ser det også i samtaler med hørende.. Der folk kanskje SIER en ting, men kroppen sier noe annet osv. Det er viktig at man forsikrer seg om budskapet, inntil man kjenner folk litt godt 🙂

    22. Jeg tenker nok litt for lite over hva jeg sier med resten av meg, bare ordene kommer ut som jeg ønsker. Det er sikkert dumt, men jeg skjønner meg ikke helt på kroppsspråket til voksne mennesker med mindre jeg kjenner dem godt. Barn er lettere å forstå, og dyr også. Men man må kjenne dem også litt før man ser hva de sier!

    23. Miriam: Ja, du er mer åpen bok-typen skjønner jeg da .-D Hvis gubben leser deg SÅ godt 😀 Og gubber er ikke alltid like gode til å lese dame-signaler, så der har du kanskje en god gubbe 😀 Det hjelper veldig å kjenne personene ja 🙂 Man får spørre seg fram til man kjenner hverandre litt 🙂

    24. Kroppsspråk kan være tricky å lese synes eg. Nokon personer er som ei åpen bok, mens andre er det heilt umulig å forstå :p Men det blir ofte sånn at når ein kjenner personen så vil ein forstå lettere kva dei uttrykker via kroppspråk og blikk. Gubben seier ofte til meg : hadde blikk kunna drept hadde eg vore begravd for lenge sida ….hahahaha 😉 😉

    25. ritahobbyfoto: Ja, vi damer har vel av og til litt lett for å legge litt MYE i ting, som IKKE er oe 🙂 Typisk damer egentlig 🙂 Man får spørre og forsikre seg, så glir kommunikasjonen lettere etterhvert 🙂

    26. ladyaugust: Jeg tror også at det er forskjell på menn og kvinner.. vi damer sender ofte ut haugevis med HINT, som vi innbiller oss er veldig tydelige.. Men det er ikke tydelig. Og jeg har har lært meg at mange menn er dårligere på disse utydelige signalene, og at man kanskje må SI ting enda mer rett ut. Vi damer har kanskje litt lett for å legge litt MYE i signaler, som faktisk ikke viser seg å være noe 😀 Jeg synes jeg ser deg der med haugen med menn, og signaler i alle retninger 😀 Synes du virker GOD på signaler og uttrykk jeg 🙂 Utifra det lille jeg kjenner deg hvertfall 🙂 Denne supermannen skriker faktisk veldig veldig lite
      😀 Bare smile nesten 😀 Og prater så klart, med armer og bein 😉 Klemmepannekakeflat med blåbærsyltetøy 😀 <3

    27. Mariann Sæther Tokle: Ja, jeg er enig, det gjelder i alle forhold mellom mennesker. Og skriftlig blir det mange ganger ENDA verre:-/ Fordi man mangler det å kunne lese ansikter 😀

    28. Jeg er ikke flink til å lese andre selv, men tror folk er ukonsentrerte også innimellom slik at di ikke får med seg alt.
      Jeg er vel en følsom person, og tror ofte eller tolker ofte feil på mennesker.
      Tror di er litt sinna om di legger fra seg en ting litt hardere enn andre ganger osv.

    29. Fiiineste supermann <3 De er fiinest på bilder uten lyd for jeg vet at slike små sukkerengler har en fæl sirene av og til ;)haha Jeg er nok litt blind og døv på begge øya og øra, men jeg prøøøøøver hardt, veeeldig hardt kjennes det som. Det virker som menn og kvinner oppfatter signaler på forskjellig måte og tolker ting forskjellig også, så her går komunikasjonen bare strålende, meg og en haug med menn hahahaha, jeg skjønner ikke en sjiiit altså men det hjelper å nikke og se enig eller uenig ut 😉 Ha en fiin dag søteste søs <3 klæmmepannekakeflat 😀

    30. Ja, innmari spennende. Jeg har deltatt litt i diskusjoner på nett for å lære litt om hvordan jeg diskuterer sak, ikke person. Mange blir jo rett stygg i munnen hvis du ikke er enig med dem. Likedan prøver jeg å si at dette er kun min mening, det er ikke sikkert det er riktig fordi om jeg tror at det er sånn. Det å lære seg å godta at det er ok at andre har sin mening, det er ihvertfall ikke enkelt. Særlig i et parforhold når du synes den du bor sammen med, har meninger som er helt sykt feil,hehe

    31. Mariann Sæther Tokle: Ja, kommunikasjon er litt vanskelig, både hvis alle parter hører og hvis noen hører og noen ikke hører 😀 Men hvis man er KLAR over disse tingene, at man VET at den andre ikke er i ditt hode, og at man må gå mange runder med oppklaringer for å være sikker… hvis man VET om alle de tingene, så er det ikke så ille likevel. Man må bare spørre og grave, og forsikre seg først. ” MEner du at…? Er det riktig at du sier….? Skal jeg forstå det som….? ” Og titte litt ekstra i øynene og munnvikene til den man prater med.. rykker det litt, gnistret det litt…? osv .-) Spennende tema 🙂

    32. Kommunikasjon mellom mennesker er noe som står på mine bloggplaner også for det er superinteressant. Jeg leser mange situasjoner, men er stadig ute for å bli misforstått. Det merker man jo godt i bloggen også. Man får en kommentar på noe man har skrevet som man slett ikke har skrevet:) Og for ikke å snakke om muntlig, det var da ikke det jeg mente,hehe. Det kommer en annen ting til også og det er hørsel ja, den blir jo dårligere med årene, ihvertfall her i huset. Vi hører dårligere når det er flere lydkilder på en gang, men også hukommelsene. Ofte er jeg sikker på at jeg ikke har hørt noe eller jeg skal gjenfortelle noe jeg har hørt og så stemmer det ikke, da blir jeg helt fælen. Kommunikasjon er en vanskelig ting.

    33. Muumimamma: Ja, ikke sant, alt er lettere face to face, og selv DA er det jo vanskeig nok 😀 Tenk hvor mye misforståelser som skjer hver dag, fordi folk ikke “hører” hva de andre sier… Jeg er heller litt raus med smiley-krydderet jeg, enn å ha for LITE… jeg vil ikke at folk skal misforstå eller bli lei seg eller… Nei, helt enig, hurra for alle-verdens-smileyer, både på nett, OG i face-to-face-situasjoner 😀 Altså, de virkelige smilene 🙂 Ha en fin dag Muumi 🙂 Klem <3

    34. Ja, det tror jeg at jeg er. Derfor blir jeg ganske frustrert når folk ikke bruker noen slags smilefjes eller andre typiske tegn som viser sinnsstemning når de skriver til meg, for det gjør det mye lettere å oppfatte deres mening med det som skrives. Nei, da er det mye lettere Face to Face 🙂

    35. Lithanna: Ja, o g hvis ingen tar med de bevegelsene i tolkingen av deg,så misforstår de kanskje mye.. så det med lyttingen er mye, Man må lytte med både ører og ØYNE faktisk 🙂

    36. Høre ja.
      Jeg innbiller meg selv at jeg er en god lytter, men er derigjen veldig flink å snakke også. bergenesere vet du – avbryter hele tiden. Så kanskje jeg ikke er så flink å lytte likevel :p
      Men ja, veldig enig. Lytte og forstå er viktig i hverdagen for at vi skal fungere.
      Jeg bruker mye kroppspråk når jeg snakker, veiver med armene, hopper og spretter for å få bevisst ett poeng :p

    37. inneuteferdig: Jeg er litt sånn i halve setninger innimellom jeg også, i hvertfall synes NOEN det, og jeg tror jo SLETT IKKE det selv.. 😀 Så man bør være bevisst på om hva man gir av signaler og hva man faktisk IKKE gir også.. vi tror noen ganger at vi er så enkle å forstå, men egentlig er vi så vage atte… Jeg er også god på å lese andre mennesker 🙂 Synes jeg selv hvertfall 😀 Nei, jeg TROR jeg er det, og spesielt barn og ungdom kasnskje, for det er jo det jeg jobber med på en måte 🙂 Du er flott Vanja, og jeg har ikke noen problem med å forstå deg hvertfall 🙂 Halve setninger eller ikke 🙂 Klem <3

    38. Oslopadde: Ja, det viktigste er å ikke gi seg 😀 Så blir alle enige med oss til slutt 😀 Ja, Supermann er verdens flotteste, og det vet jo du også 🙂 Han “pratet” mye i helga, og sa både det ene og det andre 🙂 Moro 🙂 Ha en fin dag, padda mi 🙂 Klemmepaddeflat <3

    39. Flott måte å ta opp komunikasjonen på. Barn viser så med hele seg hva de vil. Om vi leser de riktig kan vi ha det morro.
      Voksne som tenker halve setninger og sier resten…. Det er litt meg desverre. men jeg er flink til å lese andre mennesker. Bruker tiden på å studere. Av og til litt mye kanskje.
      Jeg er og blir litt rar, men det er meg..)

    40. Nydelige Superman! 🙂
      Enig i alt du sa – jeg har også tenkt på at det man sier ikke alltid er det man SIER! Gester, ord – alt – betyr noe ut fra en sammenheng, og uten sammenhengen er det ikke mye verdt. Jeg holder jo kurs, og driver mye med språkdiskusjoner, og må stadig få folk til å bli enige med meg i at en lydenhet eller et tegn kan bety 10 ulike ting, ut ifra hvilken SAMMENHENG den står i. Alle blir enige med meg når de får tenkt seg om 🙂

    41. Hanne: Ja, jeg hører etter alt jeg kan jeg, men jeg SER nok enda bedre jeg 😀 fordi jeg liker visuelle støtte godt for min egen del. Jeg husker ting bedre, når det er visuelt i tillegg 🙂 Og jeg ser de små signalene, men jeg skal høre etter godt også 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 Klem <3

    42. Fru Stussli: Hi-hi, ja jeg tror de fleste må leses litt innimellom 😀 Men ikke alle KAN lese ansiktsuttryk og det UNDERLIGGENDE budskapet.. Og da får man snakke i enda klarere tekst kanskje 😀 Og ikke drive med sånn “hinting” ;-)For det er jo vi damer gode på innimellom, MYE usynlige signaler, he-he.. Tror mange dumme situasjoner kunne vært ungått om man leste hverandre litt bedre, i TILLEGG til det som kom ut av munnen 🙂 Ha en fin dag selv snupps 🙂 Klemmenestenheltflat 😀 <3

    43. Kan nok delvis være blind til folk som jeg ikke kjenner så godt.
      Min lille nevø, ikke liten nå, men voksen, han gikk i sin tid forbi døveskolen i Trondheim, og spurte mamman hva dette var. Hun fortalte at de hørte ikke osv, så gikk den en lang stund og så sier han “men koffer høre dæm ikke etter da”. Han hadde nok hørt at han måtte høre etter…
      Ha en fin dag, og husk å hør etter:-)

    44. Som barnepleier er jeg vel ganske flink til å “lese” småbarn (håper jeg), men jeg tenker jo ikke over det når det kommer til voksne. Det skal jeg jammen prøve å gjøre fra nå av! Det blir spennende, for slike ting blir litt på auto. Skal “lese” Hr Stussli til han blir sprø i dag 😀
      Ha en strålende dag fineste frodithvenn <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg