En korthalset svane trenger også eplekake… ;-)

Du som har vært innom på morgenen i dag, vet jo at jeg er en svane… for tiden med LITT for kort hals… litt ande-aktig nesten… Men også kort-halsede svaner trenger god eplekake….  Etter å ha tatt massevis av bilder ved Hverven-bukta utenfor Oslo, dro vi til Svartskog.. Langt inne i GOKK, innenfor INNENFOR, der ligger det en liten god gammeldags landhandel eller kolonial om du vil…  Den heter Svargskog Kolonial, og har vært kolonial, kafe, telefonsentral og post i butikk siden tidlig på 1920-tallet.. Men med super-markedenes inntog, la de ned kolonialdriften på 80-tallet. 

 

(bilder hentet fra Svartskog Kolonials-nettside) fra tidligere tider… 

 

MEN, i 2011 overtok en ny familie huset, og satte i gang drift igjen 🙂

 


Dette er det nye paret, som bor i andre etasje og som drifter kafeen. 

Her kan du få kjøpt masse god, hjemmelaget mat i kafeen, laget av lokalproduserte råvarer. Herlige supper, deilig kakao eller eplekake med marsipan i – vel, det  spiller ingen rolle hva det er – de smaker uansett godt. I omgivelser som gjør at jeg husker pappas landhandel, smakte eplekake med vaniljekrem og kakao himmelsk.. etter noen timer ute i frisk luft med søsteren min 🙂

De har også underholdning og små konserter der, og er absolutt et tips til folk som har lyst på en liten søndags tur i litt andre omgivelser 🙂 Kaniner i hagen, og uteservering i tillegg 🙂

De har sin egen bil som passer til selvfølgelig


De hadde pyntet litt til Halloween også 🙂


To sånne vinduer med litt kjekk utsmykning på låven, og litt retroklær og annet retro-småtteri til lagring innenfor låvedøren


Deilig eplekake med marsipan og vniljesaus, og kakao i veldig koselige omgivelser 🙂 

Hvis du mangler noe å gjøre en helg, ta deg en kosetur HIT: -)

 

Helt til slutt vil jeg bare sende deg inn en snartur til Frøken Fjeldberg.blogg.no eller Frøken F om du vil, eller Benedicte 😉

 

Hun har noe hun gjerne vil du skal titte litt på, billig-billig ting til salgs!! Her snakker vi 50-lapper og sånt 😉

 Håper du har en fin kveld, det har jeg 🙂 Hekler Pluto-luer 😉

 

 

16 kommentarer
    1. Sara Karlengen: Ja, ikke mange sånne steder lenger 😀 Men pappa hadde faktisk sånn butikk, og jeg var jo lita på 70-tallet, men da var denne typen butikker fremdeles litt gammeldags da.. LITT 😉

    2. Der så det veldig koselig ut 🙂 Har aldri vært på noe sånt før. Fikk litt Farmenfølelse av stedet, sikkert fordi det er den eneste referansen jeg har til slike søte gammeldagseutsalgssteder 🙂

    3. Livsrom: Ja, hadde nok blitt litt langt for deg å ta turen for den kaka. Men den var utrolig god…Skikkelig sukkerbombe 😀 Og DEILIG vaniljekrem til, hjemmelaget. Nattaklem til deg også <3

    4. Fytti katta så lyst jeg fikk på eplekake;) Men det er litt angt å reise, og de har sikkert stengt for dagen:)
      Ellers ser det ut til å være et sjarmerende sted, koselig:)
      Nattaklem<3

    5. Helge: Ja, hvis du klikker deg inn på lenken kan du lese på hjemmesiden deres der. De hadde kanskje 4 kafe-bord bare ,men mange ute 🙂 Og de hadde forskjellige aktiviteter 🙂 Jeg synes også det er veldig gøy når de setter i gang noe sånt 🙂

    6. Fru Stussli: Ja, jeg tenkte litt på deg når jeg la det ut også, dere lliker jo å ta dere litt turer 🙂 VEEELDIG god eplekake!!Så du meldingen min i innboksen? 🙂 klemmerflat <3

    7. Det er sikkelig kult at noen setter igang en slik kafe i ånd fra gamle dager. Det er mye kultur i det der. Det er altfor få som setter i gang slike ting, men i sommerhalvåret er det sikkert flust av gjester der. Det var et utrolig vakkert sted som håper på flere besøk. Jeg skal hvertfall ta vare på adressen slik at jeg kanskje engang kan komme ditt. Utrolig artig lesing og fine bilder.

    8. Denne kafeen så helt herlig ut! Akkurat slike steder vi liker å besøke. Vi har en her på Kongsvinger også og på slike steder kommer du i en spesiell stemning… Ellers er eplekake skjeldent feil…
      Nå skal jeg finne frem mønsterark og kose meg litt 🙂
      Ha en strålende kveld
      Klemklem

    9. deveny: Ja,ikke sant alle fortjener eplekake? 😀 og det er virkelig et sted å anbefale å dra på tur 🙂 Fint rundt omkring i området 🙂

    10. Ååå tusen takk skal du ha..Så koselig med slike gamle butikker med sjel, det husker man så godt. Flott at noen nye har flyttet inn og vil overta..Herlig..=O);P Ha en nydelig kveld, stor takknemlig kkem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg