Hvem er det som bestemmer egentlig…?

Hvem er det som bestemmer hva kunst er egentlig? Som du har skjønt er jeg ikke noen Kunst-kjenner egentlig, men jeg er glad i å kjøpe små bilder som JEG liker. Det kan være bilder som Lady August har tegnet,  det kan være noe av Åshild Karevold eller en annen liten lokal kunstner fra et eller annet sted.. Jeg liker å vise forskjellig kunst jeg ser rundt omkring, og har hatt flere innlegg på bloggen her. 

Men hvem er det altså som bestemmer hva kunst er?

Du vil kanskje protestere vilt å si at INGEN kan definere det, og at det er en selv som bestemmer hva som er kunst, god kunst eller dårlig kunst.. Jo, forsåvidt har du rett, Men når det gjelder det OFFENTLIGE ROM, så ser det ut til at det siter en gruppe et eller annet sted, og plukker ut hva som er GREIT, og LOV å vise i rundt omkring. Sånn har det vel vært i gjennom alle tider, at det har sittet noen og hatt hevd på hva som er rett og riktig, pent eller berikende..

Natur-tro  kunst/ naturalistisk  har ofte blitt foretrukket framfor eksperimentelt eller non-figurativt.  

Jeg var ute i går, og gikk på min egne lille private fotosafari, og ble gående å tenke som jeg ofte gjør.. Og jeg stiller meg spørsmålet på hvor GRENSENE går? Når blir bilder i det åpne rommet i byen betraktet som KUNST, og når betrakter folk bilder som hærverk. Hvor går grensene, og hvem er det som bestemmer dette?


Er dette “street-art”? Det er antageligvis en lovlig vegg uansett, de var satt opp.. 


Tatt i samme område… Berikende eller ødeleggende?

 

Er dette noe MINDRE kunst enn f eks dette under? (lovlig er  det nok IKKE , men kan det likevel være kunst?)

 


Politisk kunst, som kunst på en av veggene på en kafè, sikkert lovlig, fordi den blir hengende.. men mer kunst enn den over?


Er det GREIT, FARGERIKT og SPENNENDE fordi det er lovlig og en del av en butikk-dekorasjon?

 

Personlig liker jeg denne typen kunst, men hvem bestemmer at dette er greit, men ikke 


…dette?…. Jeg tok kunstneren i aksjon 😉 Men dette var faktisk en lovlig vegg, han koste seg med musikk og så rolig og konsentrert ut, og hele verket henger på en vegg ved Hausmania. 

 Hausmania er et kulturhus, som har endel alternative kunstnere innenfor og utenfor veggene 😉

Dette henger også på veggen ved Haugsmania.

Denne kunstformen er ofte noe “uglesett”, og NOEN bestemmer at det IKKE er greit på veldig mange steder… 

NOEN mener at det over her er en form for kunst,mens en allminnelig bokstav-grafitti IKKE er det… (som den i bilde 3 ovenfra)

 

Hvor går grensene for hva som kan defineres som kunst?

Er det lovligheten som bestemmer grenesene? Fargene? Eller motivet?

 


16 kommentarer
    1. MyVidaLoca: Nei, vi har vel ingen ordentlige svar på det noen av oss 🙂 Men det er litt artig med sånne tankeeksperiment synes jeg 🙂 Fordi NOEN liksom bestemmer det, for oss, i det offentlige rommet. Hjemme og privat er en annen sak, og vi kan definere det litt selv. Men ute, er noe mer godtatt og akseptert enn andre ting.Men sånn har det alltid vært. Noen av de mest kjente kunstnerene som er døde nå, var jo skikkelig mislikt før de døde også 😀

    2. Sara Karlengen: Ja, ikke sant det er mye fin Street Art. Jeg skal sjekke den adressen 🙂 Håper virkelig du får sett han i London da. Hvem reiser du med igjen? Venninne? 🙂 Ha en fin kveld 🙂 Klemmer <3

    3. Helge: Det var koselig å høre hva du tenker rundt dette med kunst, for det er jo sånn at det er forskjellig fra menneske til menneske hva man liker og synes er kunst 🙂 Men ofte DER UTE rundt hvor vi alle skal ferdes er det liksom det at noen har bestemt hva som er greit og kalles utsmykning og at noe annen IKKE er .-) Som f eks på sånne steder som flyplasser og jernbanestasjoner osv.. Der kan ikke hva som helst LIKES 😀 Takk for at du synes jeg og ladyen lager fine bilder 🙂 Og du har jo vært veldig flink og lage kjøttkaker da 😀 Ha en fin kveld du også 🙂

    4. Har ingen klar mening om hvor grensen går, men mener at street-art/tagging ikke nødvendigvis er feil. Synes mye av det er veldig fint å se på og mye av det har en dypere mening. Jeg liker at kunst har en mening bak seg og blant annet Banksy (han fra England som tagger politiske bilder) synes jeg er utrolig bra. Håper jeg får til å se et av verkene hans når jeg skal til London i desember.
      Dette her synes jeg for eksempel er utrolig bra: http://files.abovetopsecret.com/files/img/gr5128c9cb.jpg

    5. Både Lady August og du lager fine bilder og er deres bidrag til kunstverden som bare blir større og større. Kunst kan også være en fin baretegning, eller grafitti som bærer preg av sterke farger. Det var tegninger men så har vi skulpturer, hvis man samler en hug med tomme melkekartonger limer de sammen og seter de til utstilling, vil det være kunst? Trolig de fleste vil mene at det er en haug med søppel som ligger på feil plass. Men kunst kan være så mangt i likhet som i musikken. Smaken er ymse og alle kan ikke være like flink som Much heller. Sjøl så skal jeg være flink i ettermiddag og steke kjøttkaker. Ha en fin kveld.

    6. Livsrom: Nei, det er ikke bra å ødelegge andres eiendom, og går det utover privat personer blir jeg harm også. Det er noen av disse grå flatene under t-bane tuneller osv som helt sikkert er mer spennende med farger enn det grå, men lov er det ikke uansett.. Når man tenker på kunst er det jo alltid noen som har vært litt rebeller i starten.. de som er anerkjente kunstnere som døde, Munch, Krogh og disse, de ble jo nærmest forbudt her og der og ble ikke tatt inn i det gode selskap før nesten etter sin død.. Litt morsomt å tenke på.. OG ja, det er nok noen offentlige kommiteer som sitter og plukker ut og bestemmer en del… som ALLE skal like 😀 Ha en fin mandag du også Liv 🙂 Klemmer <3

    7. Fru Stussli: Nei, det er ikke så nøye egentlig hva det kalles, mye fint er det uansett 🙂 Helt enig 🙂 Deilig og fargerikt 🙂 Takk-takk, her er det full fart igjen 😀 Godt å se elevene igjen 🙂 Stooooor mandagsklem tilbake <3

    8. Her er ei som har vært flittig å bruke kammeraet, ser jeg:) Jeg vet neimen ikke hva som er kunst, det er en smaksak. Mye av det som kalles kunst er etter min mening, ikke pent å se på, mens noe av det som fjernes som forsøpling kan være svært pent. Jeg syns ikke det er riktig å utføre sin kunst på annenmanns eiendom uten lov. Det handler mer om respekt for mitt og ditt, enn om det er kunst eller ikke.
      Det sitter vel en offentlig komite´ og bestemmer hva som er kunst og ikke også?;)
      Ha en fin mandag:) Klem<3

    9. ladyaugust: Ja, ikke sant, mye er kjempefint, som den rotta med hatt ja 😀 Litt Alice i Eventyrland 🙂 Og mye som ikke er lov, er også fint, men noe kalles hærverk og andre ting ikke. Litt artig å fundere hvor grensene går…er så rart det der.. med hvem som sitter på sine høye hester og bestemmer 😀 Ha en fin dag. Jeg er på jobb i dag :-/ Stor søsklem <3

    10. Jeg elsker disse fargerike veggene og synes det er en berikelse! Om det skal kalles kunst eller ikke er ikke så viktig for meg.
      Nydelige bilder du har tatt og jeg måtte smile flere ganger 🙂
      Ha en strålende første-jobb-dag
      Stooooooor mandagsklem

    11. Min matgale verden: Ja, det er det som er litt spennende, noe går for å være kunst, på en vegg.. Noe annet går for å være pen grafitti, noe for å bare være tagging og hærverk. Men morsomt å gå å ta bilder av alt dette 🙂 Mye fint synes jeg 🙂 Ha en fin mandag du også 🙂 Klemmer <3

    12. Moornings søs <3 Ja si det du. Jeg synes mange av spraybildene som er gjort ulovlig er rene skjære superkunsten jeg 😀 og så synes jeg at mye av det som kalles kunst egentlig er søppel OG jeg er nok ikke den eneste heller. Det er vel slik med de som maler/sprayer gjør det på andres eiendom,mens "kunsten" som blir satt opp er søkt inn og avtalt med eieren av tomta/bygget. Den Rotta med Lady August-flosshatt er jo bare heeelt rå 😀 haha sååå fin <3 Ha en nydelig dag søs :Dklæmmelængemårraklæmmen <3

    13. Jeg synes sånne fargeklatter som grafitti gjør seg godt i et grått bybilde. Tagging er ikke like pent, men kan jo gjøres pent det og….Nei hvem bestemmer?? Men jeg likte mye av det du viste meg i sommer, utrolig flotte kunstverk:) Ha en fin mandag:) klemklem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg