Tenker du mest med øynene eller ørene? ;-)

Hva tenker du mest med? Ørene eller øynene? Pøh, ingen av delen vel, men hjernen… det er det du har lyst til å slenge i fleisen på meg nå ikke sant? Man tenker da ikke meg øynene eller ørene..? Eller kanskje littegrann? Neida, ikke akkurat tenker med kanskje, men sanseinntrykkene vi får inn trigger hvertfall forskjellige ting hos oss.. Og det som er så gøy er at vi er VELDIG forskjellige på det området der..

Jeg er f eks VELDIG visuell, altså trenger ting gjennom øynene.  Får jeg informasjon inn bare med prat og lydl-stimuli, så skullle man nesten tro jeg var litt lettere utviklingshemmet… Fordi ting presntert i BARE muntlig form, glir bare rett ut igjen liksom… Jeg hører hva folk sier og jeg SKJØNNER det også liksom, som regel…. men det sitter veldig lite igjen etterpå…

 Venner har kommet bort i etterkant å spurt hva “den og den ” jobbet med, hvis vi har vært i en sosial sammenheng… og jeg VET de har sagt hva de jobbet med, men det er HELT blåst ut av hodet på meg….Så ørene mine tenker hvertfall ikke særlig godt i så måte…

Hvis noen derimot spør meg hva folk hadde på seg, hva som hang på veggen bak mannen i den grå jakka, da kan du være sikker på at jeg vet…

Da jeg studerte var jeg lettere hyperaktiv under forelesninger, selv om jeg aldri har fått påvist noen ADHD-diagnose.. Men hjernen får mark av å skulle forholde seg den lydflommen, og kobler ganske fort ut, hvis jeg ikke selv får være aktiv samtidig…

Men på den annen side kunne jeg lese en bok nesten fra perm til perm, og huske hva som sto der, fordi jeg fikk det presentert visuelt. Jeg kunne se for meg sidene og lay-outen,og nesten sitte på en prøve å “slå opp” i boka i hodet… om du skjønner… Så her snakker vi visuelt minne..

Jeg er ikke VELDIG opptatt av musikk… Det er deilig, og behagelig i mange sammenenger, og jeg koser meg med band jeg liker godt. Det GIR meg noe, så absolutt! Men jeg setter ikke selv ofte på musikk og sitter og hører på… Det blir stort sett når jeg går tur, eller heller litt sånn tilfeldig.

Men en konsert er noe annet, der jeg SER opplevelsen samtidig… eller en film… Eller å gå en tur med kameraet mitt på lur. Jeg elsker å få ting i bilder, ved hjelp av fotoapparatet, ved hjelp av tegning. Da setter det seg noe annet i hjernen min, et annet inntrykk…

Det er vel ikke så rart at jeg har valgt meg et yrke hvor det visuelle står i fokus…Det er ofte helt stille i omgivelsene mine… Hendene snakker… og det høres ikke en lyd.. Det er som en liten film som blir snurret opp foran øynene på meg, og det er så vakkert.. Hjernen tar det inn, og det huskes langt bak i hodet mitt også.

 

Hvis noen spør meg på banen hjem, hva som ble sagt  med stemme i matpausen, om den nye oppvaskmaskinen… så har jeg falt av igjen…..  Om det skyldes bare mitt visuelle minne, eller om det også skyldes litt interessefelt, skal jeg ikke si noe helt sikkert om… 😉

 

Er du mest visuell eller er du mest auditiv? Eller for å si det på en annen måte:

Tenker du mest med øynene eller ørene? 🙂

 

 

31 kommentarer
    1. Siv: Jeg må ikke bare se det FOR meg, men må SE tingene ofte. En foreleser som snakker og snakker, eller noen på en fest som forteller masse fakta om hva den jobber med osv… Det forsvinner.. Jeg ER interessert i folk, og der og da er jeg med og prater i vei. Når noen spør meg etterpå, er det borte -vekk 😀

    2. Tatt av kvinnene: Ja, noen er ikke typisk visuelle eller auditive, men mer en blanding. Morsomt å se de forskjellige typene, og hva vi trenger for at minnet skal fungere 🙂

    3. Dette innlegget var skikkelig spennende! Nå fikk du meg til å tenke litt her 🙂 Jeg sliter også veldig med å følge med i timene, spesielt når foreleser bare står å snakker uten å engasjere oss andre i rommet. Det går nok en del enklere å lese eller arbeide på egenhånd. På eksamen pleier jeg også “å bla meg igjennom” stikkordsarkene mine, i hodet. Pleier derfor å bruke markeingstusjer for å lage fargekoder, da faller ting lettere på plass. Meen jeg også kose meg masse med musikk, og da kan jeg godt flate ut på sofaen å bare høre. Er nok en liten blanding jeg ^^

    4. Ja, samme her, husker best ting her har sett og hørt 🙂 Husker spesielt godt når Ingebret Steen Jensen klatret opp på kateteret og ropte som en tulling, hahaha..

    5. MyVidaLoca: Hvordan er du på forelesninger da, hyper? Jeg hører ingenting innimellom… men skrur de på en storskjerm i tillegg for å illustrer noe, så er jeg med igjen 😀 Husker mye bøker bilder og illustrasjoner enn bare det bla-bla som kommer ut av munnene 😀 Ja, jeg skjønte du ble litt dårlig av sånt snakk 😀 Ha-ha 🙂

    6. Kanskje det er en Tyr-greie for jeg er også veldig visuell og får bilder i hodet så fort noen snakker om f.eks en operasjon eller organsvikt.. Og da blir jeg helt ør og har til og med besvimt på grunn av det 🙂 haha..

    7. Livsrom: He-he.. Jeg har nok sett mye ord-tall -og navn, for meg i bilder også. Kunne fødselsdager og navn på hele klasse-kull på barneskolen… i mange år etterpå 😀

    8. Mamma til 2: Hei, så koselig å se deg 🙂 Jeg er nok litt treg i formen om dagen jeg også, ikke FULLT så gira og kreativ som jeg pleier, men det kommer nok på plass igjen snart.. Er litt mer Kapteint-kjeks i “skolten” her om dagen 😀 Men er tilbake i jobb, og det er godt på en måte det , og ganske slitsomt på andre måter. Jeg lo ganske godt av den Kaptein-kjeksen i spilleren, merkelig hvordan unger tenker… eller ikke tenker… 😀 hvorfor de skulle ha den inn DER liksom 😀 Hi-hi .. Men jeg skjønner jo at ikke DU synes det var særlig gulligt 😉 Ja, ta det gjerne en tur innom igjen snart 🙂 Jeg savner å høre dine morsomme historier 😀 Stor klem uten kaptein-kjeks-smuler <3

    9. Åååå sånn å forstå;) Da blir du kanskje litt mer spesiell;) De fleste er nok litt mer både og.
      Jeg tror at jeg kanskje er best på tall, hehe. Er nesten bedre til å huske fødselsdatoer enn navn;)

    10. Amorartis ~ Tegning og hverdag: Ja det er faktisk veldig behagelig innimellom 🙂 Og når synet mitt fungerer ganske så bra i dette språket, så er det både morsomt og beghagelig 🙂 Jeg er også ram på ansikter, men merkelig nok også ganske ofte navn. Jeg ser de for meg som bilder, navnene 😀

    11. Hei snuppa, lenge siden sist 😀 I dag tenker jeg med assen, hi hi, det meste har IKKE gått etter planen nemlig, så jeg har ingen glup kommentar, SÅRRI, men ville bare hilse på 🙂 Samma det, i morgen er det atter en ny fridag med nye muligheter :-))) Jeg skulle se en DVD når tvillings sov middagsluren. Inni ‘luka’ var det mer enn opptatt, den ene eller den andre har prøvd å spille av en KAPTEINKJEKS!!! Unger er gullige, som regel, men i dag, NOT 🙁 Ha en fin kveld, håper formen og kreativiteten er på topp 😀 Klemmer fra meg, jeg kommer snart innom igjen <3

    12. Helt klart øynene. 😛 Det er veldig frustrerende for meg, for jeg husker ofte ansikter på mennesker, men jeg husker aldri hva de heter før jeg har hørt det et par ganger. xD Så veldig visuell. Veldig interessant det du sier med stillheten og det visuelle i klasserommet. Må være veldig fascinerende å jobbe med visuelle midler fremfor lyd, som oftest er det det som blir brukt på skolen. 😛

    13. deveny: Denne kommentaren her var da rimelig lang synes jeg, og jeg har da fått noen lange innimellom 🙂 Kos det,og jeg er veldig glad du blir litt inspirert 🙂 Det er moro at man kan være med å trigge noe hos folk 🙂 Smart å ha noe foran seg for å beskrive da, man får bruke de triksene man kan 🙂

    14. Jeg er ganske ille. For å kunne beskrive mine karaktere, så har jeg måttet finne frem bilder av dem. Plukke fra blader, så jeg er sikker. Jeg husker ikke en ting av deres utseende, jeg må så på bildet. nå skal jeg for eksemple ut og kjøpe blader, så de kan oppgradere klærne. Kan jo ikke ha på dem det samme i flere bøker. Nei jeg er virkelig ille til å se i hodet…..men høre. Før de opererte emg i hodet, så kunne jeg gjengi samtaler ordrett. Er ikke så bra nå, men jeg lytter allikevel, og ting kommer.
      Jeg legger hodet på skakke som for å høre bedre, så kommer det. Du smøg deg inn i min historie igjen. Dette innlegget endret historien mitt litt…..jeg blir påvirket og inspirert av alt her i livet.
      Kult innlegg. Du ser, jeg pleier aldri å legge igjen lange kommentarer….:-)

    15. deveny: Så artig at du er sånn 🙂 Det er virkelig forskjellig , og det var det jeg trodde 🙂 Noen er sterkere visuelle og andre auditive 🙂 Og det veldig spennende å høre om hvordan du HØRER alt, mens bilder, nope 🙂 Herlig 🙂

    16. Jeg tenker helt klart med ørene. Jeg hører og legger merke til nyanser i ordene og i teksten. Jeg hører omgivelser.
      Kan ikke for mitt bare liv huske det visuelle, men er det sagt, vel så sitter det ganske godt….:-)
      Jeg ser ikke min historie, jeg hører den. Når jeg søker innad, så er det ørene som brukes….:-)

    17. Lisbeth Pedersen: Ja, noen har absolutt begge deler like sterke. Jeg har en venninne som er veldig auditiv, hører mye radio og kan fortelle lange fine historier om det hun har hørt etterpå. Jeg husker ikke NOE av det nesten… Men jeg kan huske steder, skilter, ting jeg har sett, i årevis etterpå 😀 HA en finfin dag du også Lisbeth 🙂 Klemmer <3

    18. Livsrom: Jo, det kan nok hende. Jeg tenker mer på om ting setter seg i minnet ditt, om du har hørt noen snakke, og kan fortelle om det etterpå.. Høre ett radioprogram f eks, og skulle prøve fortelle noe etterpå, NULL sjanse… men ser jeg tv- og får- bilde-stimuli i TILLEGG, så sitter ting bedre hos meg.. Jeg SER små detaljer og kan referere til det senere, husker de godt, mens småting fortalt, forsvinner ut igjen rimelig fort 🙂 Ha en flott onsdag du også 🙂 Klemmer <3

    19. Min matgale verden: Å du din heldiggris, som har fri og alt 🙂 Og kan bake til krampa tar deg 😀 Det virker som vi er en del øye-personer her så langt i dag 🙂 Kose deg med fridagen, og bakingen, og Bonnie 🙂 Hvis hun ikke er i barnehagen da 😉 Hi-hi Klemklem <3

    20. Hihi Tror jeg er litt begge deler 🙂 Å lese bøker liker jeg ikke, det jeg leser går liksom rett ut igjen. På grunnskolen var dette grusomt. Dette har nok med interessen både for å lese og for innholdet. Å lese bøker når jeg studerte som voksen, det gikk supert.
      Ha en superfin dag
      Klemmer

    21. Jeg som har trodd at alle har det sånn, danner bilder. Jeg gjør i hvert fall det. Derfor er det så skuffende å se filmatisering av en bok jeg har lest. Det stemmer aldri med mine bilder. Men det er nok sikkert forskjell på graden av “bildedanning”.
      Alle gjør det i større eller mindre grad.-Gjør de ikkke???
      Ha en fortreffelig onsdag:) Klemklem<3

    22. Kjente meg litt igjen, og jeg er nok en øye-person jeg og. Mens ting jeg hører ofte faller av….:) Flink å sette ord på ting du, har ikke tenkt over dette. I dag baker jeg en kake til en 40 års dag jeg skal i til helgen, og en til min mor og far som skal ha selskap. Deilige onsdagen:) klemklem

    23. Fru Stussli: Så deilig med stillheten og roen i dag 🙂 Morsomt at du også kan lese bøker utenat etterpå 😀 Og fortelle om skilter man har kjørt forbi for lengst 😀 Ja, veldig praktisk å være en av hver da 🙂 I dag skal du være litt ekstra visuell når du går forbi postkassen din 😀 Klemmer-i-full-fart<3

    24. Jeg er mest visuell. Da jeg gikk på skole kunne jeg “bla i skolebøkene” med tanken på prøver. Jeg så svaret hvis jeg hadde lest godt nok. En annen ting jeg gjør er når vi er på ferie og kjører bil og har kjørt feil eller noe. Så kan jeg se tilbake på skilter vi har kjørt forbi 🙂 Så Hr S sier alltid “se tilbake om vi kjørte for bi et skilt der det stod blabla eller blabla på” 🙂 Han er mest auditiv. Praktisk å være en av hver 😉 På en annen side elsker jeg stillheten og han vil gjerne ha på lyder. Musikk, radio og TVen. Hvis jeg får 5 minutter alene er jeg kjapp til å skape stillhet rundt meg.
      I dag er Hr reist til Oslo på konferanse og Emma går på skolen. Da skal TV og radio være av i flere timer 🙂
      Ha en herlig dag fine frodith <3
      Klem-i-hauger-og-lass

    25. Vanja: Ja, det er litt deilig, jeg husker når jeg startet å jobbe der…jeg ble nesten aggressiv i vanlige sammenhenger med lyd… fordi jeg var blitt så vant til det stille.. Morsomt å se forskjeller i hvordan folk fungerer i forhold til dette med lyd og bilder 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    26. Øynene uten tvil.
      Kjenner meg godt igjen i dine beskrivelser. Å se noe er en annen måte å oppleve det på uten tvil. Jeg bruker musikk som et hjelpemiddel rett og slett. For å få ting til å gå fortere, eller å hente meg inn igjen samtidig som jeg gjør noe annet.
      Å lese en bok, se en film. Det er herlig, og sitter jeg og hører på et foredrag, ja da sliter jeg om det ekjedelig. Har ingenting som stopper meg fra å tenke på annet?.. Det er kipt. Må være noe som fenger, og som betyr noe.
      Kos deg i ditt stille rom. Jeg tenkte akkurat det må være deilig. Kan bli vell mye støy hos oss der jeg er..)

    27. Helge: Joda, som sagt, jeg hører jo ting, og kan snakke med folk om ting der og da, men det fester seg ikke særlig i minne etterpå…Jeg trenger ofte litt visuell støtte for å huske ting. Andre jeg kjenner er omvende, det får ikke med seg ting fra bøker, er helt avhengig av mer lyd, og velger lyd framfor bilder og tekst 🙂 SÅ vi er forskjellig 😀 Ha en fin dag du også 🙂

    28. Vet at jeg oppfatter ting med øynene som jeg tenker på, men fanger opp lyd med ørene som jeg tenker på. Hvis jeg går forbi en person som snakker i tlf og det eneste jeg hører hun si er “Jeg fikk det til”, så kan jeg tenke litt rundt det, hva fikk du til og med hvem, hvordan? De som er blinde bruker ørene som øyne og gir hjernen signaler slik som oss seende. Så vær våken, spiss ørene så får du se hva slags tanker dagen byr på. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg