Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 4 – Kom inn, bli med ;-)

Etter gårsdagen er vi nesten i en slags liten HANG-OVER her… de to som hadde “fest” her i går,  og jeg…. Vi satt her i dag tidlig og drømte oss tilbake til den dagen vi stakk ut på landet en tur…til der hvor gresset er grønt, selv om det er november… til der det er levende rotter på låven… og der hvor hønene går fritt omkring og kakker i bakken, og sparker med beina….. 

Vi drømte oss litt bort…vi sang noen sanger om nissen på låven,..om julegrøt og rotter som står og skotter.. Vi drømte oss ut på landet igjen… der “jentene” satte seg ved låven, i håp om å treffe noen artsfrender… Der de hoppet i høyet og spiste kaker fra bordene på julemarkedet vi besøkte… Vi tok en stille morgenstund… og mimret tilbake om låver, julekranser og fred og fordragelighet..

Og det var der i stillheten og roen, og på grunn av minnene om den fine dgen på landet, på jule-markedet,  at kreativiteten til jentene dukket opp, på den rolige og RETTE måten… De snekret sammen dagens jule-rebus.

De fortalte meg om “RØVER-språket”… Og jeg husket det jo fra jeg var liten… Og disse to er fremdeles små… så de driver fremdeles med denslags tøys, så de satte i gang her og snakke RØVER-språk, og jeg og du skal altså gjette hva det er de sier…

En liten introduksjon til deg som ikke kan Røver-språket fra før:

– Man tar en bokstav- setter en O i mellom, og så den første bokstaven til sllutt igjen. Det vil si : L = LOL, M= MOM, S= SOS, osv…. Og vokalene er bare seg selv alene… når de dukker opp: 

Så: Hva sier Vaniljeogpepper og Høne-Pøne Von Bentasil? Eller kanskje de synger?… 😉

 

Og hvem er nissene her i dag?

3)

 
4)

Så- hivs du kan svarene på dissse 4 tingene,   så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 4. desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3 Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂 

Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da avsløres riktige svar og vinneren trekkes 🙂

Lykket til og ha en fin dag 🙂

 

 

83 kommentarer
    1. Kristin: Hei, ja absolutt innen tidsfristen ja 🙂 Så bra 🙂 Kos at du kom i dag også 🙂 Nå er det rett før det braker løs her 😀 He-he

    2. Hei! Jeg prøver meg igjen! 🙂 Og innen tidsfristen i dag også! 😉
      – På låven sitter nissen med sin julegrøt
      – Et barn er født i Betlehem
      – Mick Jagger
      – Elvis Presley

    3. Tante Jul: Hi-hi, ja endelig kom jule-mor selv 😀 Det var gøy, jeg har ikke sett snurten av deg på en stund, men ser jo du har en annen bloggplattform nå?? Jeg skriver deg opp med svarene dine og så får vi høre med Vaniljeogpepper og Høne-Pøne om det er riktig 😉 Svar kommer kl 22, med trekking av vinneren 🙂

    4. aldrialene: SÅ gøy at dere er helt PÅ, ikke noe gjør meg mer glad 🙂 Her er både for store og små, det skal være moro,og ikke for seriøst her i livet. og kanskje vinner man noe i tillegg 🙂 Vi får se 🙂 Kl 22 avlsøres vinneren 😉

    5. Hanne: Hei på deg på en sne,i i en fei, for her går de i full fart om dagen 😀 Koselig at du kommer med svar , og hilser på rottefar… Ha-ha… nei det er jo ingen FAR… men en jente.. Over og ut med rim for i dag 🙂 Sees senere .-) Klemmer <3

    6. Bestemors godstol: Ja, det må har vært oss 😀 Vi synger av full hals her, alle tre 😀 Og i dag er det riktig så hyggelig her 😉 Jeg skal høre med dem hva de synes om svarene dine 😀 Klemmer <3

    7. MyVidaLoca: Og du var tidlig pån i dag 🙂 Så bra 🙂 Jeg skal ta turen rundt omkring etterpå jeg også 🙂 Ha en fin kveld så lenge 🙂

    8. Hei på deg, litt på snei. Her kommer svar fra meg..
      1)På låven sitter nissen med sin julegrøt..
      2) Ett barn er født i Betlehem.
      3)Mick Jagger
      4) Elvis
      Da takker jeg for meg for denne gang og ønsker en fortreffelig aften 🙂

    9. 1. På låven sitter nissen med sin julegrøt
      2. Et barn er født i Betlehem
      3. Mick Jagger
      4. Elvis Presley
      Kom jammen i mål i dag også jeg… var det forresten dere jeg hørte spille julesanger og tralla for full hals i går?

    10. Backside: Så bra du ble med i dag også 🙂 Koselig at så mange blir med 🙂 Jeg skalhøre hva dyra sier om Røverspråk-kunnskapene dine 😀 Så avslører jeg kl 22 i kveld 😉

    11. På låven sitter nissen med sin julegrøt, og et barn er født i Betlehem, også er han siste Elvis, men han første aner jeg ikke 😮

    12. Så morsom kalender :)) 1) På låven sitter nissen med sin julegrøt 2) Et barn er født i Betlehem 3) Mick Jagger 4) Elvis Presley.. Ha en fin dag! Klem <3

    13. frustrertfrueihouston: Hei-hei, ja du har fått gjort unna litt 😀 Jeg har gjort unna litt også, en hel arbeidsdag 😉 Og er på vei hjem til middag snart 😀 Bare ordne litt her først, så er jeg klar 🙂 Jeg noterer meg svarene, og synes det er gøy du er med igjen 🙂 Ha en fin dag 🙂

    14. Engla: SÅ kos at du kommer i dag også Engla,det er jo så mange kalendergaver igjen 🙂 Og da er det jo flott at dere vil være med alle sammen. Så får vi bare se da hva de to hjemme sier, om røverspråk-kompetansen rundt i de tusen hjem 😀 Ha -ha 😀 Stor klem og fine kvelden til deg også <3

    15. God morgen, eller langt på dag. Her er mine svar: 1 På låven sitter nissen med sin julegrøt 2 Et barn er født i Betlehem 3 Mick Jagger og 4 Elvis Presley.
      Har alt vært på butikken, spist frokost og satt en kringledeig – enda klokken bare er 08.30. Tidlig start på dagen i dag 🙂

    16. Helge: Ok, da har du tenkt og fundert og svar er avgitt 😀 Og jeg leverer svarene til vill-styringene så fort jeg kommer hjem, så får vi se 😀

    17. ~Lin: Ja, tydeligvis 😀 Jeg har jo bare hatt en liten gjeng her inne, og jeg har bare 60-70 stykker på vennelisten min, og det har vært dobbelt så mange her i dag, og det er uvant 😀

    18. Måtte jo prøve lykken i dag også jeg 🙂
      Mine svar er: På låven sitter nissen med som julegrøt og Et barn er født i Betlehem
      Nissene tror jeg er: Mick Jagger og Elvis Presley
      Ha en fortsatt fin dag fineste frodith <3
      Stoooor klem til deg fra Engla

    19. Etter mye grubling, tenking ble jeg enig om hva rett svar kanskje er .
      1. På låven sitter nissen med sin julegrøt
      2. Et barn er født i Betlehem
      3. Mick Jagger
      4. Elvis Presley

    20. haha nei eg bare tenkte på det, kanskje det var nok? ellers vet du at ryktene flyr om en vill høne og en crazy rotte som driver med rebus og revestreker hahaha

    21. cuskima: Oi,jeg trodde du hadde lagt ut allerede, for her har det vært så mange i dag atte, jeg er jo ikke vant med SÅ mange lesere 😉 Og her rauser det innpå 😀 så jeg var sikker de kom fra en annen blogg 😀 Skal se etterpå jeg, men det er sikkert fint, jeg stoler på deg 🙂 Bare en linking er jo kos 🙂

    22. hahaha ,husk at eg legger ut en oversikt over kalendere eg følger etterpå -si fra om du føler deg rettferdig fremstilt eller om du vil ha med annen info 🙂

    23. cuskima: Hei-hei, der var du igjen ja 🙂 Og nå vet jeg at jeg kan komme inn på ny hos deg 😀 Og jeg skriver opp svarene dine her, så hører jeg med de tor dyre-slaskene hjemme 😀 Om det er rikitg 😀

    24. maded: Her er det bare å bli med hver dag om du vil 🙂 Mange som er med hver dag 🙂 Jeg skrier ned hva du svarer og så får vi se om du har rett 🙂

    25. TuridB: Hei, kan du skrive mailadressen din til meg?? Den synes ikke for de andre, hvis du har mail da 🙂 Hvis ikke får du mølge med hvis det skulle vise seg at du har rett svar og blir trukket.. 😀

    26. – På låven sitter nissen med sin julegrøt
      – Et barn er født i Betlehem
      – Mick Jagger
      – Elvis Presley
      håper det er riktig ! 😀 Likte kalenderen din så valgte å bli med en gang til 😀

    27. Her er mine svar.
      1.På låven sitter nissen med sin julegrøt
      2.Et barn er født i Betlehem.
      3.Mick Jagger
      4.Elvis Presley

    28. Veldig hyggelig, men fortsatt litt hemmelig…….:-) som singel dame, så har jeg lov å ha noen hemmeligheter enn så lenge….:-)

    29. Vet ikke om jeg hadde tenkt å blogg om det……hmmm…..jeg får tenke litt på det….:-)
      Fikk en veldig hyggelig melding, og måtte opp og jobbe med saken. Personlig og bra…:-)

    30. Flaggermusvinger: Hi-hi, ja hvis du har sittet der helt siden da, så slipper du vel mer i dag vil jeg tro, det bør komme i dag kanskje 😀 Jeg noterer dine svar i dag også, så får vi se hva de sier de SNILLINGENE hjemme 😀 Håper de holder seg i skinnet i dag 😉 Ha en flott dag min venn<3 klemmer <3

    31. Hei hei, jeg må si jeg stussa litt på nummer 3, men tilslutt googla jeg Mick Jagger, og ble enig med meg selv om at det var han. OG SÅÅ gikk jeg og så de gamle kommentarene, og da var flere enige, så da tør jeg å si det. Ellers er jeg jo helt enig med Fru Stussli, som jeg ofte pleier å være. 🙂
      Fin tur på landet dere har hatt, skjønner godt det må mimres litt da.
      God klem fra meg, som har sittet ved postkassen helt siden kvelden 1.desember! 😀 Spennende dager, ja!

    32. deveny: Hei hei 🙂 Der var du 🙂 Velkommen inn i luka, så ser vi hva som var riktig svar i kveld. I KVÆLL 😀 Ha en fin dag så lenge 🙂 Jeg noterer meg svarene dine 🙂 KLemmer <3

    33. Mariann Sæther Tokle: Det lovet godt på morgenen hvertfall… de var kanskje helt utladet… og driver og lader opp til nytt bøll hjemme nå… Ikke vet jeg 😀 Jeg skriver opp svarene dine og gir dem beskjed når jeg kommer hjem, hvis jeg finner dem 😀 KLemmer <3

    34. Tatt av kvinnene: Jeg har tatt med i betraktning at noen er yngre enn meg 😀 og derfor la jeg ved en liten røverspråk-opplæring 😉 Sånn at det skal være mulig å klare 😀 Men du kunne jo litt fra før da, så gøy moren din snakker det også 😀 Jeg noterer svarene dine, så ser du i kveld om du har rett eller feil 😀 Ha en fin dag :-)Klemmer <3

    35. Lisbeth Pedersen: Hi-hi, så bra du synes det var lett, noen synes det var litt vanskelig også. Ja, man kan ikke rekke alle dager,sånn er det bare, men fint du rakk i dag da 🙂 Og nyfarget og fin. Det skulle gjerne jeg gjort også 🙂 Ha en herlig dag du også Lisbeth. Jeg noterer svarene og spør de to der hjemme,for de snakker språket flytende 😉 Klemmer

    36. På låven sitter nissen med som julegrøt og Er barn er født i Betlehem
      Mick Jagger og .Elvis Presley
      Jeg er nå ikke helt sikker på at de to klarer å holde seg i ro, det vil da være mer som et mirakel tror jeg:)

    37. eljos: Hei, der var du Eljos, koselgi at du slenger deg med også 🙂 Ikke noe er bedre enn at du er med også 🙂 Ja, her skal det sjekkes med de som snakker Røverspråket flytende først 😀 Og så får vi se 😀 Håper du har det fint 🙂 Klemmer til deg <3

    38. Hihi, røverspråk husker jeg mamma brukte sånn at jeg ikke skulle skjønne hva hun sa. Det tok dog ikke veldig lang tid før jeg knakk koden x)
      Jeg tror det står “På låven sitter nissen med sin julegrøt” og “Et barn er født i Betlehem”
      Jeg troor den første nissen er Mick Jagger, men er ikke helt sikker på den. Så et lite glimt av Rolling Stones på en konsert i Hyde Park i London i sommer og synes han under nissemasken ligner ganske mye 🙂
      Den andre er Elvis Presley 🙂

    39. ritahobbyfoto: Hei hei, der var du ja 🙂 Kos du er med i dag også, det er bare å stå på 🙂 En dag er det nok deg også 🙂 Jeg sjekker svarene med dyra mine så fort jeg kommer hjem 😀 Stor god klem på en onsdag 🙂

    40. Vanja: Ok, da skriver jeg opp 3 svar, så får vi se hva som skjer 😀 Du kan jo komme tilbake hvis du kommer på det 😀 HA en fin dag Vanja 🙂 KLemmer <3

    41. Oslopadde: Hei nissepadda mi 🙂 Ja, jeg skal gå hjem å høre med disse to “vill-styringene” etterpå, hvordan dette er 😀 Jeg kan jo hverken røverspråk eller nisse-streker 😀 Men jeg noterer svaret ditt så får vi se 😀 Stor god paddeflatklem tilbake fra Frodithen og hun andre du vet … 😉

    42. Kjempekoselig 🙂 i går kom jegnok litt for seint hjem for å svare. Var hos frisøren og farget vekk de små sølvgrå 🙂
      1. På låven sitter nissen med sin julegrøt
      2. Et barn er født i Betlehem
      3. Mick Jagger
      4. Elvis Presley
      Denne gangen var heldigvis bildene litt lettere å se hvem det var 🙂
      Ha en strålende dag
      Klemmer

    43. miastorp: Det er så herlig å høre at folk koser seg med tulle og fjaset mitt på vei til jobb 😀 Herlig. Makes me happy 🙂 Jeg noterer svar og håper du har rett 😀 Det er jo ikke JEG som kan Røverspråket ;-D Ha en fin dag 🙂

    44. karenmarenmette: Takk for svar, og har du riktige svar (og det viser seg jo i kveld) så kanskje du vinner kalendergave 🙂 Og DET hadde vel vært noe på bursdagen sin 🙂 Klemmer<3

    45. ladyaugust: Ja, fartet fælt rundt med dyr i sekken og kamera, overalt hvor jeg drar vettu 😀 Og høner ja, det er ikke til å tulle med, de kakker og kakler, så Høne-Pøne blir nesten stum…og det er ikke vanlig.. Jeg noterer meg svarene så får vi se hva de to gale sier 😀 Ha en nydelig dag du også fine søs :-.) Klemmerflatereennenpannekake <3

    46. 1. På låven sitter nissen med sin julegrøt.
      2. Et barn er født i Betlehem.
      3. Mick Jagger
      4. Elvis Presley
      Ja akkurat slik var svarene…….

    47. Min matgale verden: Du har jo gjettet på 4 svar da, og vi vet jo ikke hva som er riktig svar før kl 22, da dyra kommer på banen igjen 😀 Så vi får se 🙂 Ha en herlig onsdags-fridag du 🙂 Kose deg 🙂 Klemmeraltjegkan <3

    48. muumimamma: Greit å kunne litt røverspråk her i livet, vi gikk rundt og snakket det til hverandre vi da vi var små, og vi ble veldig gode etterhvert 😀 Ja, her har vi drømt på morgenen, og vi drømmer fremdeles, for her er sola kommet også 🙂 Jeg noterer meg svarene dine, og sender ballen til de som kan det skikkelig godt der hjemme 😀 Ha en ifn dag 🙂

    49. Fru Stussli: Der var jentene 😀 Først ute i dag 😀 Og de jentene hjemme har lovet å oppføre seg fint, mens jeg er på jobb 😀 De var stille og rolig i dag som dere ser, så det lover godt… enn så lenge 😀 Noterer meg svar og sjekker med de som KAN språket etterpå 😉 Ha en flotters dag, begge to 🙂 Store klemmer i retur oppover bakkene 😀

    50. På låven sitter nissen med sin julegrøt.
      Et barn er født i betlehem.
      Det er Elvis neders. Husker ikke navnet på nr 3..)

    51. God morgen, Frodith 🙂 Jeg prøver meg på et par julesanger: ”på låven sitter nissen med sin julegrøt” og ”et barn er født i Betlehem” 🙂 Nissene synger vel også? Er det Mick Jagger og Elvis? Jeg håper det, for det er det jeg gjetter 🙂
      Paddeklem fra meg på en onsdag.

    52. Svar i dag også 🙂 har blitt min faste morgenrutine på vei til jobb. Koser meg hele veien til jobb 🙂
      På låven sitter nissen med sin julegrøt og et barn er født i Betlehem . Nissene er Mick Jagger og Elvis prestly 🙂

    53. Som du har stått på med å ta bilder 🙂 Høner er farlige dyr egentlig, for de er dinosauruser mini altså så dem må man passe seg for og det er ikke tull engang. hahaha den kan jeg: på låven sitter nissen med sin julegrøt og et barn er født i Betlehem og mick Jagger og Elvis Ha en fin dag kjære søs <3

    54. God morgen. Så koselig å lulle seg inn i landlige minner. Det så ut til å være et deilig sted.
      Men altså, du må jo ikke skrive at gåten antagelig ikke er særlig vanskelig, også ser ikke jeg hvem han nederste kisen er…
      Men : på låven sitter nissen med sin julegrøt, og Et barn er født i Betlehem er greit, også Mick Jagger..tror jeg… men han siste…først tenkte jeg Jostein Biber….men så så han litt gammeldags ut med det der soveroms-blikket…og da tenkte jeg på han der Paul Michael…men så var det jo ingen som het det, eller, George Michael tenkte jeg kanskje på, men det er nok ikke han heller..og ikke er det han andre i wham heller, han der andrew rigley…for han var jo ikke så pop…jeg tror egentlig ikke jeg klarer det i dag jeg….men jeg ser det nok når når du avslører det:) Ha en herlig onsdag:) klemklem

    55. 1: På loven sitter nissen med sin julegrøt
      2: Et barn er født i Betlehem
      3: Mick Jagger
      4: Elvis Presley
      Jeg husker også røver språket fra jeg var liten, det var jo til hjelp nå da 🙂 Akkurat nå drømmer jeg om fint vær, er så lei av regn!

    56. De to første her tror jeg at jeg har nr 3 KAN være Helge Jordal(skuespiller ifra Bergen) men er ikke sikker, så nr 4 må jeg studere litt. Som vanlig kommer jeg tilbake siden idag. Ha en fin dag.

    57. Juuhuuu her kommer svaret fra Stusslijentene 🙂
      1) På låven sitter nissen med sin julegrøt
      2) Et barn er født i Betlehem
      3) Mick Jagger
      4) Elvis Presley
      Stoooooor klem fra oss jentene.
      Ha en fortryllende dag fineste frodithen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg