1,5 seters-helvete ;-)

Vel, de fleste har vel knapt hørt om dette helvete kanskje, så SÅ ille kan de da ikke være liksom… Vel, for oss som har vært borti  det… så er det ille nok…. Bussenes 1, 5-steres- helvetet... 😉 Det ligger litt i gaten med 1,5-sengs problematikken eller 1, 5-seters-sofa-regime… hvis det gjør deg noe klokere 😉

En 1, 5-SENG  høres kanskje deilig ut når man er alene, singel, eller nettopp har blitt kjæreste.. Er man alene i en 1, 5-seng så kan man alltids rulle litt hit og dit uten å rulle ut… Har man nettopp skaffet seg kjæreste, har tatt med seg en One-night -stand og det rett og slett er litt tidlig på kvelden, så fungerer sånne senger…FØR man skal sove altså… Veldig koselig og intimt.. Når man vil SOVE, så er TO mennnesker for mye i de sengene uansett varigheten på forholdet….. Det er IKKE  godt å sove med albuer i siden eller en tå i øyet…  DA fungerer ikke sånne 1, 5-senger.. Og er man på hotel med sin mor, en  venninne eller liknende så funker det ABSOLUTT ikke..

Og hvem er det som har vært så idiot å finne opp 1, 5-sofaen? Den tar stor plass i stua, og funker ikke for NOEN andre enn kjærester… Og knapt nok det… Som enslig er det IKKE en sofa, for kort til å ligge i…og BARE en litt for stor stol, hvor man blir fryktelig ensom oppi…

Men så kommer selve styggingen, og den lager virkelig problemler… og kan egle til slosskamper…:

 1, 5- SETENE PÅ BUSSENE I  OSLO

Et eller annet “lyst hode” har funnet ut at 1, 5 -seter er tingen på noen av bussene. for de ville skape bedre plass….. til å stå… Man kunne altså ikke ha to-setere, det ville kreve for mye plass. Og i stedet for å gi folket enkelt-seter, alminnelige størrelser, som hadde gitt sikkert ENDA bedre plass, STÅPLASSER…. så har de altså plassert en haug med 1, 5-seter på bussene i Oslo… Og HVEM om jeg tør spørre er ment å skulle sitte i dem..? De er jo akkurat for små til at to fremmde mennesker kan sitte ved siden av hverandre… Her kommer det eneste mulige svaret igjen: Kjærester. Eller muligens en mor med et bittelite barn..

Hvis man som enkelt-menneske skulle våge seg ned på et av disse setene, så kan du regne med å få stygge blikk… For selv om det IKKE er plass til en HEL person til på disse setene, så liker vi ikke at folk sitter EN og bare breier seg der  liksom heller…  Så er man ikke den som får sitte på disse setene, så står man og skuler stygt… Og ER man den som sitter, så sitter man litt smånervøs og biter seg i leppa… og lurer på når julingen kommer 😉

 

Hvordan forhold har du til 1,5 -variantene av ting?? 😀

Seng, sofa…. på bussen?

 

66 kommentarer
    1. Anonym: Nei, helt seriøst, så klart man bør kunne sitte der. De er jo laget for sitte på, men jeg mener fremdeles det er dustete å lage sånne typer seter.Noen kunne de ha,men de har liksom SATSET på dem mange steder, og de er mest irriterende, fordi flere ikke får plass på dem.

    2. Enig. Men folk som skuler stygt på de som er så heldige å få satt seg der (først til mølla), og dertil kommer med kommentarer (som husmorseter for trygdede osv mens de ser stygt på deg), bør overses.Særlig dersom de er 10 år yngre enn deg. Går an å bruke hodet, og setene er til for å brukes så lenge de er der.

    3. Engla: Jeg kjørte tog, med store seter .-D HELE seter til hele meg og et annet ved siden av til en annen. Jeg har lekt med lile supermann, du vet, han som fikk Frode Fabelsnabel 😀 Og kjempekos var det 🙂 Spsit og kost meg med venninnene 🙂 Håper du er i bedre form og har hatt en fin kveld også 🙂 stor klem fra meg til deg <3

    4. Amorartis ~ Tegning og hverdag: Ja, det er de setene jeg snakker om, ikke plass til to, men for stor til 1…ekkel situasjon 😀 Og sengene, fytti 😀

    5. ladyaugust: Å ja, du må legge ut, jeg vil se, det er sikkert fint uansett, helt garantert 🙂 Jeg bare vet det <3 Jeg har FEEEERIE. Og i morgen skal jeg soooooove 😀 Hjemme nå fra kosetreff med paddene mine 😀 Og lille supermann <3 Klemmeflatere <3

    6. Helge: Skjønner godt du heller gikk av 🙂 Er helt grusomt nr man må sitte sånn og f folk helt innpå seg. Man blir nesten glad av å få lov å gå liksom. Når det er for ille på bussene i Oslo, går jeg av også 🙂

    7. Ja til mere plass sier jeg 🙂
      Masse plass 🙂
      Håper du har hatt en finfin dag og at du koser deg i kveld min venn <3
      Stooor klem fra Engla

    8. Hahaha, dette syns jeg er fælt. 😛 Jeg og samboer hadde 1,5 seng helt til for kun to år siden. Så litt over to år av forholdet vårt sov vi med albuer i ribbeina og knær i korsryggen, ikke gøy!
      Og slike store, men ikke store nok seter rundt om kring gjør meg bare nervøs, da står jeg heller enn at en fremmed skal presse seg inntil meg på for liten plass, for det HAR skjedd. 😛

    9. Kos da 😀 Hvis det bli ok så kommer det på blogg i morgen, eller det kommer sikkert uansett liksom haha Nå er det kanskje maling, kanskje 😀 Klæmmeflat <3

    10. Det minner meg om da jeg var i Krakow på ferie. En dag var jeg med på en tur ut til sølgruvene utenfor byen. I minibussen utover var det “god” plass iforhold til bussen innover. For der var det hvertfall trange seter som ikke var skapt for mine 188cm. Satt litt på skrå men selv da satt jeg som et trekkspill. Bussen var full, det ble varmt etterhvert, fikk vondt i knærne av den stillingen der. Så jeg gikk av bussen lenge før jeg måtte – en befrielse selv om jeg måtte gå 2-3 km lengre enn nødvendig.

    11. Iadyaugust: Ja, nå har jeg vinterferie, og er hos lille supermann på venninekveld 😀 Han får lov å være med 😉 Har du vært kreativ? Hva da? 😉 Spent! Eller hvertfall veldig nysgjerrig 😀 ha-ha 🙂 Kose deg med kreative greier, sjokosnute og fine fredagen 🙂 Klemmer søsklemmen <3

    12. Hahaha har hatt slik seng men jeg ligger på tvers uansett og sover som et lite barn så null problemos for min del haha, buss tar jeg jo ikke så det aner jeg ingenting om 😉 Kooos deg med verdens beste fredag og helg og vinterferie og alt kjære søs <3 Her er vi kreative i dag 🙂 Klæmmeflatklæmmen med sjokko rundt snuta <3

    13. cuskima: Jepp, tenkte du måtte mene 2 meter, og ikke 2 kg. Men stod det, og det ble veldig gøy 😀 Nå skal det spises kake, og kose meg med venninnene 🙂

    14. haha, som prøver og stirre uten å bli lagt merke til, men ikke er så veldig flink til det mener du? 😛
      Sitter her og humrer for meg selv nå, får synst jeg ser hele greiene i skallen her!:P
      Da har du og komme bort og “hjelpe meg” haha!!

    15. Kjersti Sandnes: Du fikk ikke testet den i sommer nei? Mareritt å stå ved siden av, for irritert blir man.. og ikke moro å slutte på for da er de andre irritert 😀 ha-ha Ja, nå er det fredag min venn, og vi skal kose oss! Og jeg har ferie!! I mange dager! Her skal det soves 😉 men nå til venninne. Klemmer fredagsklemmen <3

    16. Moving On: Fysj, så irriterende :-/ Tenk hvis vi plutselig et på samme buss en gang, da kjenner jeg deg sikkert igjen 😀 Fordi du sitter det under en gjøk 😀 det kan man jo ikke ta feil av :-Dhi-hi

    17. Tatt av kvinnene: Ja, når men har blitt vant til å ligge godt, så er det ikke mulig å gå tilbake 😀 Jeg lo godt av deg som sitter der, med et smil om munnen, uten å bry deg om de skulerne. Det er bra det! 😀 Er jo ikke mulig å gjøre noe med det uansett, så det gjør du rett i 😉 Stor klem <3

    18. Kristin: Helt enig med deg, jeg er for vern av intimsonen 😀 Ting blir bare for tett på i enkelte situasjoner 😀 Ha en herlig fredag kristin 🙂

    19. Sus’n’s sang og smurferi ! : ja, derfor ingen 1, 5 på meg, mååå sove altså, og sliter med rygg, nakke etc uten DET problemet liksom 😀 Jeg skal starte en egen gruppe: OSS mot 1, 5 ha-ha 😀

    20. frokenfjeldberg: Nei, du får kanskje plass ved siden av noen også du <3 på bussen 🙂 Jeg skal på Spa neste helg i Strømstad, jippie!! Gleder meg! Ha en herlig dag Benedicte, gode klemmer <3

    21. Ha ha, de der setene har jeg hørt om.. Lurer på hvem som fan. På det der. Og enig med senger og sofa og…det der er jo bare tull… Kanskje når man er forelsket ja men… Men idag er det fredag!! Woop
      Woop. Klemmer fredagsklemmer

    22. Moving On: Æsj så irriterende, det er jo virkelig ikke plass til to 😀 De har jo til og med armlene så vi virkelig ikke skal få plass 😛 Nå skal jeg til venninne. Ha en fin dag da 🙂 Klem <3

    23. Lisbeth Pedersen: Ja, ikke sant, vi liker ikke ligge på kanten heller? 😀 Ååå, så gøy du er ukens blogg 🙂 Det er moro det! Jeg må inn å sjekke 🙂 Ha en fin fredag 🙂 klem <3

    24. cuskima: Ha-ha, jeg lo godt av en gubbe på 2 kg 😀 Ja, vi hadde en 1, 5 sofa, som ingen kunne sitte i. Og 1,5 seng i lang tid. Aldri igjen 😀 Men det mest irriterende er 1, 5 setene på bussene. Jeg ser like stygt på de som okkuperer HELE jeg 😀 Selv om annet ikke er mulig 😀 Ha en fin kveld. Nå er det vinterferie, og jeg på vei til venninne for kvelden 🙂 klem

    25. Anonym: Ja, sengene ja. Det er nok tanken med dem. Men 1, 5 setene på bussene, må kun være laget for å irritere 😀 ha-ha Ha en fin dag 🙂

    26. Haha, dette var litt morsomt for hjemme hos mamma har jeg en sånn 1,5 seng! Før vi flyttet til Oslo bodde Matias hos meg og da måtte vi sove i den senga. Han “flyttet” inn ganske tidlig egentlig, vi var jo sammen hele tiden så hvorfor bry seg med å gå hjem til faren sin. Uansett så fungerte det jo fint i startet, vi tenkte ikke så mye over det fordi vi ikka hadde testet noe annet. SÅ flyttet vi til Oslo og fikk en stor og god dobbeltseng? Nå er det jo helt forferdelig å komme hjem til mamma å skulle ligge i den senga igjen. Vi ender opp med vonde rygger og sure miner om morgenen.
      På bussen derimot blir jeg alltid mega-happy om det er et 1,5 sete ledig. Folk stirrer kanskje litt stygt, men så lenge det ikke er et eldre menneske som står sitter jeg der med god samvittighet. “Alle” andre er jo så egoistiske på bussene så da unner jeg meg selv å være det litt også 🙂

    27. Jeg er superirritert på de 1,5 bussetene!!! Grrr… Helt utrolig at det er blitt bestemt – det kan da ikke være NOEN som syns det er det miste praktisk?

    28. Hehehe .. men, vi sover jo ikke med albuer i ansiktet! Vi er så samkjørt at vi snur oss samtidig, til og med i søvne. Så det er fu i fang, den ene eller andre veien! ;o) Går så fint atte!

    29. Livsrom: Men de 1, 5 er verken fugl eller fisk, for de er nesten for store til litt fyldigere folk også, så de kunne hatt litt STORE enkeltseter heller. Dette er helt klart en hybrid som ikke passer noe… Og de med barn, kan vel få sitte godt de også, barna og foreldrene 😀 Nei , jeg er virkelig MOT sånne 1,5 uansett 😀 Og nå er ferien her hvert øyeblikk, kun 1,5 time igjen for meg 😀 Ha-ha Stor god klem og fin fredag <3

    30. Haha, det er så sant det der 🙂
      Ift de setene, så har jeg faktisk testet de, og selv om jeg er ganske smal, så føler jeg ikke at det er plass til noen ved siden av meg altså. Det blir way over min intimsone! Får litt samme følelsen som når jeg snakker med noen som står alt for tett. Vi har ikke slike 1,5 seter i Trondheim, men på bussen har vi derimot 2 2-setere som står overfor hverandre, og de står akkurat litt for tett. Det vil si at du enten på fotflørte litt med personen som sitter overfor deg, eller du må trekke føttene så langt tilbake at du kjenner du blir øm i knærne og leggene mister blodforsyningen 😉
      Jeg stemmer for litt bedre løsninger på slike ting 😉 Jeg verner om min intimsone 😮

    31. Spinningqueen: Ja, amen, bare ubrukelig spør du meg… Det er helt klart spør du meg. For selv om man er aldri så forelsket, så kan man vel ligge tett i en tomannsseng hvis man vil…og rulle i vei på egen plass når man vil sove ordentlig 🙂 Seter er BARE teit 😀

    32. Marit: Jeg tror nesten ALDRI jeg har vært så forelska at jeg klarer å sove med albuer i ansiktet, uansett liksom. Selve sovingen må foregå med plass spør du meg 😀 Uff, den opplevelsen på minibussen da.. hørtes jo HELT på trynet ut.. Jeg hadde kjørt en albue i siden på han 😀 For du vet jo hvor tøff JEG er .-D Ha-ha.. særlig.. hadde nok gått jeg også.. i stedet for.. Ha en herlig fredag 🙂 Stor klem tilbake 🙂

    33. Dee har jeg opplevd ofte.
      Så setter meg aldri på de setene, står ved siden av om de er ledig.. for de kommer seriøst nesten alltid noen og presser rumpen nedpå!!
      Ha en god dag du også

    34. Jeg vil ha god plass når jeg sover, klarer ikke dele seng på 1,5 da ligger jeg jo på sengekanten da.
      Bussetene har jeg i grunn ikke tenkt over, tar som regel bussen alene ellers kjører vi bil.
      Men nå må jeg sette i gang med husvasken. Og jeg har blitt plukket ut som ukens blogg, kjempegøy 🙂
      Hane strålende helg
      Klemmer

    35. Moving On: Jeg har ikke ofte vært med på at folk presser seg nedpå, heldigvis 😀 DET tåler jeg ikke, og da hadde jeg nok reist meg selv og gått 😀 He-he..HA en fin dag 🙂 Klemmer <3

    36. ritahobbyfoto: Ja, kanskje de er beregnet for litt større folk, men da hadde de ikke trengt å gjøre det på en sånn måte..Og jeg tror ikke det er det de har tenkt. Det er jo MAAANGE av dem på en buss også, og er jo ikke så mange som trenger 1,5, da kunne de heller hatt 2, og de som trenger 2 kan ta 2.. Sånn som de er nå er de meste til irritasjon. Og de er også nesten for store til litt store folk. De kunne heller hatt litt strørre enkeltseter da… Denne er verken fugl eller fisk 😀 Håper du får en kjempefin dag Rita, når har jeg snart vinterferie 😀 JESSS!! 🙂 KLemmer <3

    37. OMG så enig eg er med deg, 1.5 sofa er i prinsippet sikkert en luddi oppfinnelse for de som skal kose seg ekstra……….sånn meg og 3 hunder, men er ikkje mer enn knapt plass til oss,selvom de er små som sofaputer alle mine 3. For armlenende er jo sååååååååååå upraktisk atte fytti -de tar gjerne en halv meter bare de -i plass altså.
      2 setere er ikkje veldig mye bedre om eg skal være heeeeeeeelt ærlig, har jo en gubbe på nesten 2 kg og selvom han har gått ned MYE så er det nesten knapt plass til ham i en 2 seter.
      Mine første skattepenger gikk til å kjøpe meg en 180 seng og eg har aldri angret!
      Har hatt 160 og syns det er på kanten ,men ok,mindre det er ikkje aktuelt. 180 er for lite for oss, han har jo tilsvarende armer og ben denne lange store mannen og han snorker som et uvær så vi ligger aldri veldig intimt for da hadde han jo blitt kvelt 😛
      Nei sofaen vår er 240 og den er bare min og hundene sin, så har han en annen sofa han slenger seg på og 1.5 seter på bussen har eg heldigvis aldri opplevd 😀

    38. Må være for single som ønsker større plass. Kan ikke være laget for noe annet formål he, he 😀 Ha en fin valentins dag 🙂

    39. Jeg har overhode ikke noe forhold til sånt “småplukk”…..Jeg må ha plass, god plass også, slik jeg slipper nærkontakt. Det er ikke at jeg ikke liker andre mennesker, men det er ikke alltid kroppen min gjør det;) Noen dager bar hyyyyler den “kom ikke nær meg”!
      Hørte at vi er blitt nesten 100 000 sykelig overvektige, kan det være av slike hensyn 1,5 har blitt vanlig? Og selvsagt flott til foreldre og barn som nevnt over…
      Jeg vet ikke, to voksne er det ikke plass til, og det kan da ikke være meningen heller, eller? Vel, jeg tror vi nordmenn er rimelig redd for nærkontakt med fremmede, men……?
      Ha en strålende fredag, Frodith -venn:) Nå er vinterferien rett rundt hjørnet:)
      Stor klem fra meg<3

    40. Hihi, drit i hele 1,5 spør du meg! Ubrukelig!
      Vi har stor seng 2.10×2.10 og det er helt topp! Begge har plass til å røre seg uten å få en albue i fleisen!
      1,5 på bussen er jo virkelig på tryne.. Man føler seg drit feit også som “okkuperer” hele setet!!

    41. Funker helt fint i 1,5 og til og med enkeltseng, om man er forelska! Hehe .. ;o) Sa ho som har felles dyne med mannen, og ikke kunne tenke seg noe annet. Men med fremmede, eller andre familiemedlemmer, så går det ikke. Og er enig med deg i den digre stolen, det er jo bare for unger som skal se på barne-tv!
      Jeg sat, eller skulle sitte, i et sånt sete som følge på en syketransport (minibuss) fra Oslo til Kristiansand. Kom inn sist, fordi de ikke ble enige i om det var plass til oss. Og der satt de, alle de andre, på hvert vårt sete og breia seg!! Slang meg ned ved siden av en mann. Eller, ble vel hengende med halve rompa utforbi setet og satte ned støttebeinet så hardt jeg kunne i golvet. Han hadde ikke tenke å trekke seg sammen jaffal. Da han fant frem en avis, i fullformat, og breia den ut over halve meg, var det ingen annen utvei enn å gå vekk. Snakk om å være ego da!! Jeg satt på golvet bak hos pasienten i over 4 timer!!
      Ha en fin fredda, Frodith! Klem fra meg.

    42. Fru Stussli: Ja, selv en liten Frodith får ikke plass sammen med stor voksen ukjent mann på bussen 😀 Hi-hi.. og vi hadde 1,5 sofa før, og den var bare dum… ingen satt i den liksom 😀 Nå har vi diger sofa, som jeg kan stjele hele plassen i 😀 Og på bussen er jeg minst like skulete som de som står på bildet mitt, når jeg ikke sitter der 😀 Ha-ha Ha en herlig dag Bente, jeg skal på venninne-treff i dag. Til Mamman til lille Supermann 😀 Klemmerflat min venn <3

    43. Solkro: Alt smått funker ikke når man har blitt voksen. Smalt, 1,5 eller langt 1, 5… Man må få mulighet til å bevege seg litt og vifte litt med armer og bein når man er over 14… Joda, her er det iberegnet haugevis med ståplasser…OG folk står altså… og er veldig sinte på 1,5 erne, og de som sitter der… Og jeg også 😀 Ha en flott dag Solkro 🙂 Klemmer <3

    44. frustrertfrueihouston: Jeg tror at selv som ganske nyforelsket, så får man ikke SOVE hvis man skal ligge med albuer i ansiktet.. Og etter en stund sammen, så MÅ man jo sove 😀 He-he.. Nei, jeg får hvertfall helt fnatt av disse tingene, og det er mye stygge blikk på de som “breier” seg på 1,5-seterne på bussen altså 😀 Jeg selv er en av dem, så sant jeg ikke sitter selv.. He-he… Ha en fin og rosenrød dag 🙂 Stor klem <3

    45. Hahha ja de 1.5 er igrun tull.
      men senger på 1,5, djisses.. og busseter, det egner seg til foreder og barn sete. Men til noe mer en det, så er det nermest ubrukelig.
      holder på å frese meg ihjell om jeg sitter på et slikt sete, så kommer det en person nummer, 2 og SKAL presse seg inn der, den ukjente intimiteten der, nei den liker jeg IKKE!!
      seng på 1,5 gjør meg ikke noe, men så er jeg alene og har god plass i den også da =)

    46. He he he , kanskje di er beregnet for store personer.
      Ikke hvet jeg. Det er litt upraktisk på bussen hvertfall eller trikk osv.
      Ønsker deg en flott dag , klemmer 🙂

    47. Jeg vil ha god plass når jeg sover 😀 På bussen er 1,5 setene perfekt for mor og barn. Passer akkurat. Siden jeg stort sett alltid har med meg Emmert så har jeg aldri tenkt over disse setene som dumme, men jeg ser jo det når du skriver det 🙂
      I dag er det fredag og valentinsdag. Da skal jeg vaske huset og gjøre det koselig hjemme <3
      Store fredagsklemmer til fineste lille frodith :-)))

    48. Absolutt !! synes det er noe herk med 1,5 seng blitt så gammel nå at til og med en 1,50 skal byttes ut til sommeren med en 1,8 seng :))) trodde ståplasser på buss var en saga blott men nå bor jeg jo langt ute på landet hvor kollektiv trafikken er så som så ,men her sitter vi med seler i buss og ingen ståplasser.
      Ha en super dag nå skal jeg lese fru matgal sin blogg 🙂
      Goe knib<3

    49. Kan ikke fatte og begripe hvem som oppfant disse “lure” 1,5 tingene. Selv om det er Alle hjerters dag i dag, så er det ikke det hver dag (eller kanskje når man er helt nyforelsket) at folk vil være veldig intime, og folk liker å ha sin egen plass uten å måtte sitte halvveis oppå en annen. Ser kanskje fancy ut, men er lite praktisk. OG slenger du på en dobbeldyne eller teppe brettet på konvoluttprinsippet, på en amerikansk seng beregnet for 1,5 da har man lagt gullegget! Da bør man være nyforelsket om man vil sove litt den natten! Tror vi må starte en protest for “Ja til egen plass”, både i sengen, på bussen og i sofaen. Men nå er det leggetid her, og når jeg våkner igjen lurer jeg sikkert på hva jeg skrev her i halvsøvne. Ha en fin og rosenrød dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg