Den hemmelige hagen…

Hun sto der, ved enden av trappa…. eller kanskje det egentlig var begynnelsen…

Hun sto der…med den hvite, fine sommerkjolen blafrende rundt de brune leggene… så vidt nedenfor kneet rakk den…. Håret hang løst nedover ryggen.. Hårstråene tovet litt i hverandre.. av saltvannet og sanden som hadde satt seg fast.. Hun var barbeint.. beina kjentes litt tunge, av saltvann og av den lange turen fra stranda.. Hodet litt slitent, etter alle de hylende stemmene der nede ved vannkanten..

Her oppe ved starten av trappa var det helt stille og fredelig…. Stemmene hadde forsvunnet… Solen stekte i murveggen denne tidlige sommerkvelden, og det piplet noen dråper fra under luggen nedover…litt på grunn av den varme solveggen…. svetten som fant fine veier, ned forbi nesen hennes… og litt fra det saltvanns-våte håret…

Hun kjente lukten av frodig gress og ville bær komme sivende ned trappetrinnene…

Hun var helt alene.. Ingen kom etter….deilig og stille… Hun visste hun skulle  opp, ta fatt på den litt slitsomme klatreturen opp trinnene… Hun husket hun hadde gruet seg tidligere…til de bratte stegene.. det hadde virket mørkt der oppe…og skummelt….Nå gruet hun seg ikke mer… For hun visste at på toppen der var den fineste hagen av de alle… en hemmelig hage… Fargerike blomster og trær vokste vilt, og omkranset den lille hagen…Ingen hadde klippet gresset der, og trærnes grener og blader laget et lite tak… Fukten fra morgenduggen “hang i”  hele dagen under løvtaket, og hun kunne hoppe glad og fornøyd rundt i det viltvoksende gresset… Bortest i hagen ville mormor stå, med kjoleforkleet sitt og  lukte vafler.. For hun bodde der oppe i den vakre hagen.. Og hun ville klemme henne hardt inntil seg..

Så trinnene opp kjentes ikke tunge likevel… Hun tittet opp, tok tak med hendene… og gikk stegene forsiktig opp trappen….

 

(Denne lille teksten er skrevet på grunnlag av stikkord, små setninger og stemningen jeg fikk etter alle innspillene dere ga meg til dette bildet er på fredag. Hver enkelt vil kanskje enten kjenne igjen sin setning, sitt stikkord, eller bare noe av følelsen som er beskrevet som DERES 🙂 Tusen takk for flotte innspill, det er så kos å kunne lage sånne tekster- nesten litt i samarbeid <3)

 

 

#assosiasjoner #hage #hemmelig #forventninger #fantasi #fargerikt #skummelt #sommer #frodig #fredlig
43 kommentarer
    1. Tattavkvinnene: Jeg blir kjempeglad for at folk synes fortellingene mine blir fine jeg, så jeg blir ikke lei meg selv om de sier det hver gang 😀 Det er litt spesielt å lage dem. Jeg får fine innspill, og de setter meg i en spesiell stemning, en boble liksom, med meg og ordene, og da får jeg bilder i hodet, og så kommer det bare trillende ut 🙂 Tusen takk, søte snille Sara <3 Klemner på vei <3

    2. Nok en gang ble det en utrolig fin fortelling! Jeg sier vel dette nesten hver gang, men jeg blir så imponert over at du klarer å lage noe så fint og sammenhengende utifra assosiasjon, ord og små setninger. Jeg skjønner jo at du må legge til litt selv for å få det til, men jeg synes uansett det er imponerende! 😀
      Flinke-Forfatter-Frodit <3

    3. Ja, det gikk bra, men vi fikk bare enda mer å lese fra forelesninger:)
      Ja, ja. Jeg får ta en dag om gangen:)
      Nå tar jeg en varm dusj. Nettopp kommet hjem. Jeg vil bare si hei!

    4. foreignerat50: Ha-ha, ja nå må du skjerpe deg, ha-ha, bare tuller 🙂 Du har jo trengt å ha fri da 🙂 håper det går fint med kompendiet 🙂

    5. lulltove: Så fint du synes det <3 mange som var med med stikkord, og da kommer jeg i fin modus til å skrive 🙂 Det er veldig moro å skrive 🙂 Glad du likte teksten <3

    6. Hanne: Jeg blir så glad!! Glad for at jeg klarer å formidle en stemning, som rører noen. Og at jeg har laget det på grunnlag av deres innspill gjør det så ekstra kos. Det er de som setter meg i den stemningen, og lager de bildene i hodet, som jeg prøver å formidle 🙂 Tusen takk for tilbakemeldingen <3 Blir så glad at smilet går rundt hodet <3 klem <3

    7. Du beste Frodithen! Sitter med klump i halsen og tårer i øynene. Kroppen er vond og hodet er slitent, og dette vakre som du lager, bare tipper følelsene. Jeg kan føle ordene, stemning bak dem, og stemningen din. Vakkert!!

    8. frustrertfrueihouston: Takk-takk 🙂 Moro å se om man klarer å formidle det man vil, og at det blir såpass fengende at noen gidder å lese det 🙂 Og hittil har det gått fint 😀 he-he..Ha en strålende dag du også 🙂 Håper du har der borte, den siste lille perioden der 🙂 klem <3

    9. cathrinehenriksen: Så gøy at du kjente igjen noe av ditt 🙂 Jeg fikk et par innspill som trigget litt ekstra og et av de var ditt 🙂 De var også noen som synes det var noe mørkt og litt skummelt på denne, så det var noe å sy sammen dette 🙂 Men det er SÅÅÅÅ gøy 🙂 Du burde prøve <3 Nei, Frodith Frodithsen er et fint navn å ha her inne 😀 Så lenge jeg ikke vil ha mitt eget navn på trykk 😀 Nå skal jeg på landet og se på humlene 😉 Klemmer med sol i øynene <3

    10. Du er jammen god på å skrive du ;o) Herlig historie dette , og jeg har veldig lyst til å gå opp en slik trapp og møte bestemor der ;-D Ja , kjente igjen noe av innspillene mine litt her , moro :)) Å dette er vel favoritt historien min hittil også 😀 Den er bare positiv , yohooo:-D Det liker jeg :))
      Ha en aldeles herlig onsdag godeste Frodith Frodithsen <3 Haha , blir aldri lei det navnet jeg 😀
      Goood klem <3

    11. Lisbeth Pedersen: Så koselig at du likte det Lisbeth 🙂 Det er veldig moro å lage disse tekstene, og at ganske mange er med med innspill gjør det ekstra gøy :-)Håper liksom at folk skal leve seg litt inn, og få SIN opplevelse av det, og den trenger jo ikke være det jeg har tenkt 🙂 Superfin dag til deg også. Her skinner sola <3 klemmer <3

    12. Tonje: Ååå, så fint at du likte den 🙂 Jeg koser meg når jeg skriver disse tekstene. Jeg har gjort det på en del bilder før også. Kanskje 4-5 ganger nå 🙂 Ha en fin dag 🙂

    13. Fru Stussli: Så koselig du kjenner igjen, og noe av det er jo mitt eget så klart, men det er utifra følelsen det gir meg. Og noen forbandt dette med litt skummelt først, men så fikk de en god følelse.. Og det er noe med å kombinere de tingene som ikke er så lett, men jeg fikk en spesiell følelse av det…som kanskje kom til syne…jeg vet ikke 🙂 Ha en fantastisk dag du også min venn 🙂 Store digre klemmer til deg <3

    14. Min matgale verden: Takk skal du ha 🙂 Det er moro å skrive disse historiene, og jeg tenker meg du vet det er moro, for du har jo laget mye krim og historier selv du <3 Store gode klemmer til deg på fridagen min venn <3 klemmer <3

    15. tujanka: Fint du likte den 🙂 Ja, jeg gleder meg veldig til sommer, og dette stedet hvor denne trappen var ,er nok et sommrparadis, selv om jeg var der på høsten 🙂 Holmsbu 🙂

    16. foreignerat50: Ja, her er det bare å slenge seg på igjen 😀 Jeg har blitt 48 år siden sist 😀 He-he Håper det går bra med lesinga. Så fint du likte historien 🙂 Og hvis det kan gi noen ideer 🙂 Supert!

    17. Det ble en nydelig liten novelle. Hjelpe meg hvor flink du er.
      Kjenner at jeg er helt med når jeg leser. nesten så jeg er på vei opp den trappen selv..)

    18. Åh så vakkert!! Jeg kjenner igjen noen av “stikkordene” fra kommentarene du fikk. Dette er du såååå flink til! Gleder meg til neste allerede!
      Ha en fortryllende dag fineste du <3
      Store klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg