Avsløringen…. ;-)

Jeg la ut disse bildene i går morges, og hørte med deg om du kunne gjette hvilket som var det originale? Og lovet å kommet tilbake med svarene etter folk hadde gjettet. Og her er svarene

A) DETTE var bare juks og fanteri, redigert med en lys-styrke knapp, og litt kontrast redigering.  Bildet er IKKE tatt på natten…He-he..

 

B) Dette er også dessverre bare juks og fanteri… Jeg har redigert med en knapp som heter METNING. Og den forsterker altså fargen litt mer enn bildet hadde, men jeg TROR det var ca sånn den så ut nå jeg var ute og så den, men som kameraet ikke fanget opp…

 

C) Dette var ORIGINALEN!!! Blassere enn JEG så den ute…men det var det kameraet fanget opp 😉

 

D) Juks og fanteri igjen! Her er en knapp som heter SEPIA brukt, og den gir et litt gammel-dager stemning 🙂

 

 

Og med dette var det SÅNN 😉

2)


A Bare juks og tull..Metnings-knappen brukt, akkurat sånn som jeg husker at den så ut der ute… Men altså redigert

 

B) Denne er IKKE  fra mammas gamle fotoalbum i skuffen på huset på landet, og men knipset i går, og redigert med SEPIA -knappen 🙂

 

C) Og så bare juks……….. Det var IKKE meg du så snike ut i går kveld,..for å ta nattbilder?… Det er bare en knapp som lager lys/mørke forhold bedre, og litt kontrast/nyanser med en knapp..

D)HER ER ORIGINALEN!! Litt blassere enn den jeg så ute, det MÅ jeg si…Men det er det kameraet klarer å oppfatte, mitt kamera hvertfall…

 

Hadde du riktig svar?

 

 

#foto #redigering #gjette #blomster
22 kommentarer
    1. MayBritt Bråthen: Ja, jeg er enig, liker å gi litt farge nå, men det gjorde jeg ikke før. Men å fjerne TING og gjøre folk tynnere og sånt, synes jeg er noe tull.

    2. Jeg tror jeg hadde rett på begge. Grunnen til at jeg tippet de to var fordi jeg ofte får slike bilder selv når jeg tar bilde av for eksempel blomster. Fargene på bildene blir nesten alltid blassere enn hva de er i virkeligheten 🙂 Meen da er det lov til å “jukse” litt for å få bildene slik det egentlig er 🙂 Synes jeg i hvert fall 😀
      Bildene var veldig fine da! Og de kledde litt sterkere farger begge to <3

    3. Ja det er lov syns jeg, den typen redigering. Men retusjering av mennesker så de ser totalt forskjellig ut uten at det blir opplyst syns jeg ikke noe om 😀 Men å legge på sterkere farger på naturbilder det er ikke juks syns jeg for det har noe med hvordan vi oppfatyer farger i naturen å gjøre 🙂

    4. MayBritt Bråthen: Ja, for det du så og trodde var riktig, var sånn jeg opplevde det,litt sterke i fargen, hvertfall ikke å så blass som de som var EKTE. Men kamera klarer ikke ta inn alt.. Så da tillater jeg meg å legge på LITT farge av og til 😀 Men mest i sånne sammenhenger som her,hvor jeg faktisk avslører det etterpå 😀

    5. frustrertfrueihouston: Ja, jeg er helt enig, jeg har vært skikkelig motstander av å jukse før…men nå begynner jeg å bli litt enig i at LITT metning er fint, ikke FOR mye, men akkurat sånn som jeg husker det når jeg tok det 🙂 KLem <3

    6. fjellgeitbundingen: Jeg synes noen ganger at det ikke gir nok farger…det jeg ser ute i naturen, bli blassere på kameraet, og da må jeg ha lov å gi LITT farge ekstra 😀 Og det gjør jeg nå, men ofte så gjør jeg det i en sånn sammenheng som HER, hvor det er avslørt i et innlegg at det er noe juks på gang 😀 Håper du har en fin dag også 🙂

    7. Se det ja. Jeg tror jeg hadde begge rett. Morsomt å se hvor ulikt man oppfatter fargene. Med den der metningen blir det mer sånn som vi føler vi ser fargene. Ikke så blasse. Bre det å se fargen på en blomst i solskinn eller skyer gir ulik oppfatning. I sol virker alt mye skarpere. Da er det egentlig fint å kunne jukse litt. 🙂

    8. Hei, liker best å ta bilder med speilrefleks jeg. Ja, ikke så ofte jeg gjør det på bloggen da, men det er fordi jeg er lat å legge de fra kamera til pc. Så da blir det mange bilder med nettbrettet mitt. Er jo greit nok på sommeren når det er nok lys, men det samme blir det ikke. Et bilde kan bli bedre enn noe var i virkeligheten og det kan ha store problemer med å gjengi virkeligheten (bli dårligere) Landskap på bilde er spesielt vanskelig å få pent, ikke når det er blå himmel og sol, men når det er spennende tåke, skyer eller spesielt lys…Ja, synes jeg. Må du ha en god dag, Frodith.

    9. Maren Kvalvaag: Ja, de fleste hadde riktig, på en eller begge, men jeg sier: EN dag skal jeg lure dere, og luske meg ut i kveldstimene, eller natta, og knipse vilt 😀 Hi-hi Ha en flott dag Maren <3

    10. Lithanna: Jepp,det tror jeg også 😀 Det er de blasse som er virkeligheten liksom…Men EN dag skal jeg ut i mørket…og ta noen EKTE da…så får vi se 😀 Hi-hi..

    11. thessa: Ja, jeg synes de to blomstene her, er fine, og med litt forskjellig redigering kan det bli ganske forskjellig stemning 🙂 Ha en fin dag du også Thessa. Skal du noe hyggelig i dag? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg