Jeg skal aldri!!…. ;-)

Nei….jeg er ikke gravid… det hadde vel vært litt VEL sent…ikke sant…?

Nei…dette er bare meg som lover dyrt og hellig, for meg selv…og for deg… at jeg skal ALDRI mer være sløv med laktose-inntaket… For jeg TROR det er grunnen til den vonde magen, som har bestemt seg for å gjøre livet surt for meg noen dager til…

Og når man tror man vet grunnen, så pleier man jo å love dyrt og hellig å slutte med tullet….slik at man kan blir frisk igjen.. Nå gjenstår det å se om all denne lovingen hjelper noe da, sånn med en gang..

Men på lang sikt, skal jeg hvertfall gå over til soya-produkter…De smaker da ganske greit de også ….gjør de ikke?

Og for deg som lurte:

Joda…jeg HAR sluppet dem inn igjen… 😉

 
Les mer HER om du lurer på forhistorien… 😉

 

Er du allergisk eller intolerant overfor noe mat?

Spiser du det likevel?

 

 


 

#lover #løfter #allergier
67 kommentarer
    1. Ja, litt slitsomt akkurat mens det holder på, men det er jo så gøy dette vi driver med! Så noen dager holder jeg ut ^^ Nei, det er nok ganske likt for alle studier det at eksamensperioden er hektisk og slitsom <3

    2. Tattavkvinnene: Uff, det høres ganske slitsomt ut. Jeg husker godt sånne perioder. Det er ikke SÅ lenge siden jeg studerte siste gang… bare 13 år siden 😀 He-he Klemmer <3

    3. Oi, det var virus ja! Kjedelig, men sikkert godt å få noe for det 🙂
      Takk takk, i dag har det gått i ett fra halv ni og til nå x) På mandag leveres heldigvis første eksamen 😀 Klem <3

    4. Tattavkvinnene: Ja, skjønner godt du har mye å gjøre nå, med eksamener og alt. Bare komme å gå når du har tid du <3 Alltid kos med besøk av deg vet du <3 Jeg har vært hos legen i dag, og det var antagelig en virusinfeksjon, og er sykmeldt ut uka. Lykke til med all filming og klipping og alt 🙂

    5. Hei hei, beklager et lite fravær igjen, denne uken og neste er eksamensuker så det går litt i stå om dagen 🙂 Fra 16 og til midnatt ca. skal vi filme tre små konserter så er det opp i morgen tidlig på praksis før jeg inntar klippestolen og klipper til skolen stenger. Så er det på’n igjen på fredag! Hehe, tenkte jeg bare skulle si i fra så du vet hvorfor jeg kommer og går på litt rare tidspunkt om dagen 🙂
      Det er nok ikke noe gøy med matallergier, jeg har heldigvis sluppet unna det. Det er godt det finnes gode alternativer til melkeprodukter i hvert fall. Og det er vel en del meieriprodukter du ikke liker? Jeg har smakt sjokolademelk laget av soya og den smakte jo faktisk helt likt vanlig sjokolademelk 😀 Hurra! Klem <3

    6. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Nei, det har ikke vært godt. Og blir sliten av all do-flyingen. Men er bittelitt bedre i dag, så er nok på bedringen. Hjemmebakt knekkebrød er det beste i verden kanskje 🙂 <3 Takk 🙂

    7. Min matgale verden: Ja, jeg trenger noen å skylde på altså, men tror den noen er MEG faktisk 😀 Nå må jeg skjerpe meg… Ja, her er det rolig på rottefronten, var rolig i går også, men på søndag var de ugreie 😉 Nå er de helt stille, skulle nesten tro de ikke LEVDE 😉 Så stille sitter de oppå sofakanten der.. Ha-ha Kos deg på jobben da Kjersti, selv om det blir ekstra og greier. Klemmer til deg min venn <3

    8. En av grunnene til at jeg baker knekkebrød er nettopp fordi her i huset reagerer de på hvetemel.. Brød er en fy ting egentlig. Ikke bare bare da.
      Gjør ikke noe stort ut av det, men sørger for at det er grove ting å velge imellom. Da fungerer det ganske så greit egentlig.
      Det ser ikke noe godt ut du..) God bedring frøken.:)

    9. Ojda, så der var problemet altså. Hvis ikke kunne jeg trukket et tarot-kort, og så kunne vi funnet en å skylde på 😉 Hehe, kjør på soya du, eller havre. Jeg er så begeistret for havre jeg, selv om jeg ikke drikker den som melk altså… Håper du er bedre i dag, og at dere (les deg + rottene) får en fin dag sammen. Måtte inn og lese om all ugang de fant på i går. 🙂 klemmer

    10. Mitt liv som restehaug: Ja, sjekket hos lege, men gitt litt blaffen…og det var ikke lurt. Jeg trenger ikke så spesiell kost, bare litt mindre laktose i kaffe, og is 😉 Skal gå greit det tror jeg. Men skal sjekke priser da 🙂 Melkefrisjokolade, NAM <3

    11. Har du sjekket dette hos lege? Det finnes jo økonomisk støtte til de som trenger “sær” kost, så trenger det ikke koste så enormt mye mer å kjøpe ting man tåler. Dessuten er det masse melkefri sjokolade å få kjøpt, så da redder du den kosen 🙂

    12. Camilla: Nei, jeg er ikke så VELDIG var til daglig jeg heller skjønner du…men det har blitt bekreftet at jeg ikke tåler det så veldig…Men siden det ikke har gjort så stor skade liksom… Men som NÅ, hvor det har gått og hopet seg opp i kroppen sikkert, og får en kjempereaksjon, DA er det ikke moro…og jeg SKAL styre unna nå 🙂 Nei, sjokoladen er det verre med…inneholder også melk…Men jeg får ta den mørkeste…eller kanskje ikke spise HVER dag 😀

    13. Må bare si det med en gang, jeg digger de tegningene dine!!! Jeg blir i godt humør hver gang. Så tusen takk 😊
      Selv er jeg nok litt var på laktose, men spiser litt av det… Bør nok bli flinkere til å styre unna…
      Og sjokolade gjør magen uggen, men det klarer jeg ikke å holde meg unna…

    14. Åse Helen: Ja, det skjønner jeg godt, litt vanskelig å komme inn i rytmen igjen noen ganger, for det kan gå i et banka kjør innimellom.. Men så er man inni det, og det går greit 🙂 Ja, blir vel litt stille nå etter de har reist. Jeg blir hjemme i morgen også. Men håper å være i orden på onsdag 🙂

    15. Ja jeg har hatt en fin dag 🙂 Mamma og tanteungen reiste hjem igjen i dag, så nå er det litt stille i huset. Blir vant til det igjen også 🙂
      Går greit å jobbe, bare litt tungt de første dagene 😉

    16. Åse Helen: Ja, jeg har funnet ut at når det er mer enn en dag eller to med løping på do, så er det noe jeg har hatt før, og det skyldes opphopning av laktose, om jeg skjønte de rett sist hos legen. Er noen år siden sist jeg var sånn.. Deilig å ikke være allergisk mot noe, jeg er ikke allergisk for noe annet jeg heller. var mot pollen før, men det gikk over 🙂 Har du hatt en fin dag Åse? 🙂 Gått greit å komme i gang igjen på jobb? 🙂 Stor klem <3

    17. Så kjedelig at du er syk enda /:
      Men det er bra du vet hva årsaken er da 🙂 da må det vel bare ta den tiden det trenger. …
      Er ikke allergisk mot noe, men tåler ikke alkohol så godt, så det prøver jeg å holde meg unna.
      Stor bliforterefrisk klem 🙂

    18. margarites: Jeg var også allergisk for pollen før, men det er gått over. Men dette melke-greiene er kommet i siste årene…Og nå er det NOK!! Nå må jeg prøve laktosefritt en periode, kanskje for resten av livet. Sånn i ren form hvertfall, og i is…Glad jeg ikke har noe sånt KLØ-allergi 🙂 Ha ne fin kveld <3 klem<3

    19. Æsj ikke greit å være allergisk for noe. Jeg begynte å reagere på Bjørkepollen når jeg var rundt 30.. Og da kunne jeg heller ikke spise epler, pærer, moreller og annen steinfrukt. Jeg var flink i ca 10 år, da prøvde jeg jeg forsiktig igjen, og da gikk det greit. Nå reagerer jeg nesten ikke på bjørk lenger, men bare på moreller – men skal jeg først klø i halsen kan jeg like gjerne spise 10 som 1 morell. Men jeg gjør ikke det så ofte. Klem <3

    20. cathrinehenriksen: Nei, det er helt utrolig, noen ser ut til å ikke komme i overgangsalderen før det er nærmere 70 😀 Så det går vel for NOEN 😉 Ja, en stakkar potet… Den er nede nå, så får vi se hvordan det går 😀 Håper du har en bra dag Pippi <3 klemmer <3

    21. cuskima: Jeg leste på nett noe om at noen ikke var intolrante mot laktosen, men det var noe med melkeproteinet. Det er sikkert deg. Det var en liten liste du hadde der ja 😀 Jeg er heldigvis ikke allergisk for særlig annet. Jeg vet faktisk ikke hvordan blodtype jeg har jeg. Det må jeg vel kanskje undersøke… Jeg skal hvertfall gå over til laktosefri og soya-produkter, for jeg vet jo at jeg er LITT intolerant for laktose, og tydeligvis MYE når det får hopet seg opp i kroppen.. Jobber med friskesen-sakene. Har spist en potet… Deilig med noe annet en juice og kjeks.. Klemmer i vei 🙂 <3

    22. melkeintoleranse, mel, gjær, sjalottløk,sterke krydder, maismel ol og ferdigreier med melk tilsatt fysjom.
      Eg kan ha fløte, seterrømme, smør,men ikkje lett varianter. Da blir eg helt ødelagt og får alvorlig hodepine og trommemage. Det er fettet som hjelper med fordøyelsen og gjør at eg har mindre plager.
      Prøvde meg på lakstosefri fløte forrige dag, da ble eg hvertfall dårlig så er ikkje laktosen som er problemet for meg.
      Ofte kan ikkje blodtype O spalte melken i tarmene og derfor blir den litt sånn ufordøyd -noe som kan føre til at vi ofte blir dårligere. De med A,B eller AB tåler det bedre da det er mutasjoner av blodtype O og mer tilpasset jordbruk,melk,ku osv
      Blodtype O er faktisk den som det blir minst fødd barn med i verden nå, de andre begynner å ta over. Fordeler og ulemper med alt….men blodtype O kan gi til alle, men ikkje få av andre enn O. spesielt 😀
      Spiser eg ikkje kjøtt og fisk blir eg veldig dårlig, har prøvd veggis varianten,men blodprøver viser at eg ikkje får i meg nok næring fra bare sånn plantegreier og endel veggismat gjør meg direkte uggen ;/ Men eg elsker grønnsaker og frukt og bær sunne ting også 🙂
      Ellers merker eg at det er forskjell på allergiene også, noen ganger tåler eg det bedre enn andre ganger:)
      Du kan teste om du er allergisk/intollerant selv….3 uker uten noe du tror du ikkje tåler….så kan du spise/drikke det og se hvordan du reagerer:)
      blir friskesen klememtingene<3<3

    23. Nja , men det jeg mente er nok mer at det er ikke umulig da . Man hører jo historier om folk som er bestemødre fra før og har blitt gravid . Men ja skal ikke gnåle mer om det 😛 Uansett en lusen potet stakkars 😮 Uffa ….må få i deg mer mat etter hvert da 🙂 Kjeks og en brødskive er en grei start 🙂 Litt greit med rakkerne i hus også , blir ikke kjedelig i alle fall ;-D <33

    24. annebe: Ja, denne magevondten og diareen MÅ skyldes laktose-opphopning tror jeg. Får det varer så lenge. Og jeg har hatt sånn før, for et par år siden, og da var det helt likt. De fant ut at jeg er laktoseintolerant.. Merker lite til det i det vanlige, ikke veldig mye plager med magen da…men LITT kanskje…Men når jeg ignorerer det i lang tid, da ser det ut til å ville ta HEVN 😀 Så her blir jeg nok flyende til do et par dager til… Ja, de måtte jo få komme inn igjen 😀 Jeg er ikke allergisk for særlig annet. Klemmer til deg <3

    25. cathrinehenriksen: Jo for meg er det helt klart for sent å bli gravid 😀 Jeg er snart 50 vettu 😉 Soya og laktosefritt på meg framover ja 🙂 Her skal jeg prøve meg på å spise en potet i da….det er det… fiskegrateng til samboer,, og bare potet til meg.. Ellers har jeg spist en skive og to kjeks. Går rimelig greit akkurat nå… Ja, når man venner seg til noe, så blir man helt sjuk om man prøver andre ting igjen.. Ja, de to rakkerne, vel nå er de inne igjen og vel plassert på sofakanten ;-D klemmer i vei <3

    26. Vondt i magen er det ikke morro å ha..jeg er jo allergisk mot en del frukt og nøtter,men da klør jeg i øyne og munn..det jeg er mest allergisk mot holder jeg meg unna..men det jeg klør litt av, appelsiner feks..prøver jeg meg frem med innimellom :)..Så bra du har sluppet dem inn igjen..de er jo så søte :)…Klem <3 <3

    27. Haha , Vaniljeogpepper og Kanelogsukker , hahaha ….de er noen rakkere mildt sakt …..sette seg fast i kjøleskaps døren og nekte å ta noe oppvask o.s.v , hihi <33
      Huff ja du må passe på deg selv Frodithen , og jeg tror og mener at soya produkter er gode ;)) Har smakt nemlig 😛 Så ja bruke det i stedet du <33 Og lykke til med det og masse god bedring med magen <33
      Aldri for seint å bli gravid er det vel ;)) ? Men kanskje det ikke passer for alle , passer ikke for meg i alle fall ;-D Og du har jo de to rakkerne og ikke minst elevene dine 🙂 Mer enn nok sikker ;-D
      Selv troooor jeg at jeg tåler det meste av mat 🙂 Heldig med det =) Eller dvs tåler ikke for mye fett og sukker lenger ....men er fordi jeg har blitt vant til dette kostholdet mitt da ;))
      Men null matallergi 🙂
      Klemmer og fin mandag , håper du føler deg tipp topp fortere enn svint ? <33

    28. vaniljeogpepper: Ja, nå skal jeg ikke plage denne kroppen mer heller. Problemet er at jeg ikke har kjent det noe særlig når det bare er litt hver dag, men kroppen samler det tydeligvis opp i store mengder, og lagrer det et sted, for SÅ å reagere på det :-/ Hrmf… Men nå blir det laktosefritt og soyaprodukter framover 🙂

    29. Kroppen min nekter å ta til seg kjøtt og kjøttprodukter..det samme gjelder for kumelk og laktoseprodukter !! Nå har jeg forsøkt stritte i mot nesten hele mitt voksne liv ,å for 1 og et halvt år siden tok jeg standpunkt å sluttet helt ,å kroppen er glad!

    30. Maren Kvalvaag: Ja, jeg vet, jeg drikker uansett ikke særlig melk, bare i kaffe-varianter. Men jeg kan kjøpe Laktosefri melk, så er det sikkert bra nok 🙂 Og soya litt innimellom i kaffelatter-på kafe 🙂

    31. Jeg er glad for at jeg tåler alt. Så vidt jeg vet ihvertfall 🙂 Kjedelig med laktoseintoleranse, men det er jo heldigvis masse gode alternativer der ute. Det er verre å være allergisk mot melk for eksempel, eller ha cøliaki. Bare husk at “melken” fra plantene (soya, havre osv), ikke inneholder de samme næringsstoffene som vanlig melk.

    32. Nei, om man får for mye av det,så går det galt, det vet jeg alt om fra jeg var liten. Men at jeg hadde melkeintollreanse, forsto jeg ikke før jeg var over tyve år. Det har gått opp og ned, men man lærer med årene. God bedring til deg.

    33. natheless: Jeg tar som regel en kopp kaffe med melk om morgenen…går GREIT.. Ikke så store reaksjoner at jeg har brydd meg, om du skjønner..uten at jeg skal legge ut noe mer detaljert her 😀 Så blir det liksom en kaffe latte senere på dagen, og kanskje en is…Og sånn hver for seg har det ikke gjort så MYE, men jeg tror at det hoper seg opp mengder som til sammen til slutt blir en kjempereaksjon, og da ligger jeg her med diare i 6-7 dager… Har hatt sånne reaksjoner et par ganger før i mitt liv. Og etter en sånn uke, fant de ut at jeg hadde melkeintoleranse.. Ja, jeg skal passe meg for prisene. Men bruker ikke MYE uansett.. Jeg liker også alt for godt is…men etter denne økten, liker jeg IKKE is mer 😀

    34. Ja da, her er det også melkeintolleranse. Jeg slurver i mellom også, og så går det galt. Lover meg selv hver gang at nå er det slutt, men jeg er ikke flink. Jeg kan godt spise is eller kremkake om kvelden, men da kan jeg ikke ha spist melkeprodukter før på dagen. Man lærer visst aldri, for jeg synes det et flaut å si ifra når andre har laget mat til meg. De tar hensyn til at jeg ikke tåler nøtter, men melken/fløten glemmer de glatt. Jeg bruker nå nesten bare laktosefritt her hjemme og det smaker utmerket. Men pass på prisen. Enkelte butikker har dobbel pris???? Mye bearbeidet mat går greit og en skvett i kaffen til fest er ok, men IKKE hver dag nei. Håper du klarer deg nå. Spis kjeks og drikk vann, så magen får ro en stund. Føler med deg, for dette er skikkelig vondt også. Jeg kan ALDRI starte dagen med melkeprodukter. Magen må likosom ha fått ned noe å jobbe med før jeg kan prøve meg på noe sånt. Vi må vel lære oss selv å kjenne tenker jeg. Men jeg liiiiiiiiiiiiiiiiiiiker is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    35. Lithanna: Nei, til vanlig er det ikke noe problem. Men LITT melk i kaffen og LITT is om dagen, over lang tid…. DA blir det et problem ser det ut til, hoper seg opp i kroppen, og tar hevn all laktosen.. Jepp, skal bli det NÅ!!

    36. Veronica S: Oi, ja da bør du holde deg unna alle kiwiene, og deres UTRO venner :-/ Kiwi er jo veldig godt også. Men vi får holde oss unna ting som vil oss vondt 😉

    37. BRA! Man skal jo ikke påføre kroppen dumme ting.. jeg spiser ikke kiwi lengre heller..men hos meg er det egentlig nok med å spise en frukt som har lagt veldig tett til kiwi … dessverre.

    38. Veronica S: Uff, ja du synder litt der du også. Ikke akkurat verdt det når man reagerer som deg heller. Problemet mitt er at jeg ikke reagerer SÆRLIG til vanlig, men når det blir for mye over lange perioder, så tar kroppen HEVN, og lar meg lide en ukes tid. Og NÅ skal jeg over på laktosefritt, LOVER!! Takk 🙂

    39. Lithanna: Ja, nå skal jeg gå for plantevarer jeg også, så kan Dagros få ha melka si selv… er bare ødeleggende for denne magen i lengden hvertfall. Blir syk i mange dager pga melk liksom!! Takk skal du ha 🙂

    40. Fru Stussli: Ja, jeg føler også at tre dager er nok for en stakkar mage, men sånn er det ikke, og jeg er stygt redd for hvertfall 3 dager til. Hvis det oppfører seg sånn som forrige gang… Så jeg kan visst bare si unnskyld så mye jeg orker, hjelper ikke 😀 Nei, ikke stort som blir gjort om man blir syk 😀 Og det venter bare til man blir frisk igjen… Skjønner godt at du blir sliten så lenge syk du har vært. Jeg synes du skal sy litt i stedet for 🙂 Du får lov av meg 😀 Kaninene går ingen steder 😀 Nå skal jeg spise litt mer banan… Klemmer til deg min venn <3

    41. ÅH så kjedelig da! Nei, har ikke noe spesiell allergi mot mat bortsett fra kiwi..og har syndet der noen ganger…. og det angrer jeg på hver gang halsen klør som søren etterpå og det blir små utslett på kroppen.
      Håper du blir bra snart!

    42. Moving On: Det finnes jo vanlig melk, bare laktosefri, i butikkene også. Jeg trenger bare litt jeg, en dæsj i kaffen og sånt. Og de selger jo faktisk Soya-kaffe-latte rundtomkring, så det er ikke noe problem 🙂

    43. Vi spiser også soyaprodukter, ikke fordi vi ikke tåler vanlige produkter, men fordi vi syns så synd på kyrne 😉
      God bedring, kjedelig med allergi :/

    44. Audhild
      Mamma til lille Willi: Heldig som ikke er allergisk for noe du da 🙂 Ja, det er litt kjedelig, men det finnes ting laktosefritt, jeg får kjøpe det 🙂

    45. Næmmen nå synes jeg magen din har straffet deg nok for ha spist litt feil. Du har jo liksom sagt unnskyld og lover å ikke gjøre det igjen…. Det pleier å holde…
      Nå har jeg skrevet ut 34 diplomer og er klar for støvsuging. Siden jeg ble syk forrige søndag, har ingenting vært gjor, så nå må jeg ta igjen det tapte. Blir fortsatt fort sliten så jeg får ta det i etapper.
      Egentlig har jeg bare lyst til å sy…
      God bedring fridithvenn
      Mange klemmer

    46. Yes jeg også!
      Kjenner det med en gang de er melk.
      Så kan unne meg litt is når jeg ikke har planer osv.
      Haha
      Ja da er de greit og gå over til litt mer skånsomme produkter
      Sjokolade laktose melka er kanon god, den kan jeg virkelig anbefale!:) smaker vanlig sjokolade melk! Haha

    47. ladyaugust: Jeg skal HELT over til laktosefri nå!! GIdder ikke dette tullet her mer, sånn hvert 3. år eller noe… Når jeg KAN unngå det liksom. Ja, jeg vet at du kjenner til dette her mer enn noen andre, jeg får virkelig satt meg inn i hvordan du ofte har det. Jeg tåler jo det meste ellers, så det er tull av meg og gnafse innpå 2 is om dagen OG kaffelatte hver dag, i laaaange tider. Det er min egen skyld!! Nå skal jeg gå å ta meg en tørr kjeks ;-D SKÅL!! 😀 Klemmerflatest <3

    48. Det finnes laktosefri melk på butikken, bare at den er dobbelt så dyr som vanlig melk. Jeg tåler litt melk men blir det et helt glass går jeg ned for telling. Fyttisjiten det er ikke noe bra. Håper du får skikk på magen for det er ikkeno gøy i alle fall. I gode perioder tåler jeg endel mens i dårlige tåler jeg ikke en sjiit ugg. Gooodklæmmeflat <3

    49. Elisabeth: Det høres bra ut 🙂 Jeg har ligget hele helga med innlagte løpeintervaller til do…Kjedelig…og her blir jeg visst liggende en stund… Og jeg skylder på opphopning av laktose.. Hvis de er noe som heter det 😀

    50. Moving On: Du også?? Jeg har bare LITT egentlig, og tror det er problemet. Får det går greit med melk i kaffen, litt is osv…merker det bare LITT til hvedags..Og det gjør at jeg blåser i hele greia liksom…Tror laktosen hoper seg opp i kroppen, og SÅ tar den hevn på et passende tidspunkt :-/ 😀 Nå skal jeg gå over til Soya-kaffellatte. Og soya-is. SÅH!!

    51. Huff da! Ikke godt å ha vondt i magen… 🙁 har hørt at soya er både godt og slankende! Soyabønber f.eks :)) ha en fin dag, håper du føler deg bedre!

    52. Hahaha!!
      Melkeinntolerans her.. men hva er favoritten, joo melkesjokolade og skokolademelk!
      Så har jeg ingen planer den dagen så unner jeg meg det!! 🙂

    53. foreignerat50: Nei, hos meg går det ganske bra meg litt i kaffen etc, is og sånn….en STUND…Og det er problemet.Jeg tror det hoper seg opp i kroppen, og SÅ sier kroppen fra som nå.. Takk. Jeg blir under dyna noen dager til…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg