Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 14- Kom inn, bli med ;-)

Søndager er liksom tid for litt stillhet og ro.. Tid for litt ettertanke og de gode samtaler…Så også på adventsøndager…..

Så når det har vært litt sykdom i heimen…Og kun EN har vært på beina… så var det rart når de andre rottene begynte å kvikne til…Og det var en som var tidlig våken i dag.. Leeenge før de andre…Kanelogsukker… Han kom krypende opp i sofaen til meg…For JEG er jo oppe før NOEN andre jeg kjenner…

Ja…stille kom denne karen krypende…fremdeles litt trøtt…og ville egentlig bare sitte rolig å se på bilder…Mimre litt ved å åpne fotoalbumet…Og se på bilder fra da vi PRØVE-fotograferte litt….før han hadde fått nissdrakten…og kun hadde en liten lue…som Pepper arvet…Ja…MYE har skjedd siden den gangen ..Og derfor er det kos med sånne fotoalbum.. Det burde vi lage oss alle og enhver.. 

Han tittet på meg…”husker du den dagen…. på landet”….? Og det gjorde jeg jo…. Det var trikk….

 

…og tog…..

 

…før han romsterte litt rundt på BYPORTEN shopping-senter…

 

…han skulle så absolutt bak noen sperringer på Oslo S…

 

 

…og vi havnet til slutt i Drøbak…der vi vet Nissen holder til store deler av året…

 

 

..Vi var ved vannet….

 

..og det var veldig kaldt…selv for en som er heklet av ull… 😉

 

Og vi var på preste-gården i Vestby…. hvor det er en låve…full av ekle MUUUUS…! Æsj!!

 

På prestegården fikk han  prøvd balansekunstene sine også….

 

Det er koselig med minner, uansett om mann er rotte eller en helt alminnelig Frodith, og en liten pust i bakken for å sitte å mimre litt, det trenger vi alle sammen..Så ta deg litt tid du også., nå i julestria…Sett deg ned og pust 🙂 Og mens du hviler litt…kan du jo løse mine jule-nøtter som kommer under her…

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de  små oppgavene under her. Jeg øker nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

 Ok, da er det klart for dagens oppgaver:

 

 

 

 

 Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre,  (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Svaret på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen i kveld.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av fjortende kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂

Det er 10 hjemmelagede kalendergaver som ligger her og venter på deg….

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Nå er det bare å gjette i vei..

Og ha en fin dag så lenge <3 Nå går jeg ut i verden og gjør noe nissete igjen 😉

 

 

 

#julekalender #adventskalender #oppgaver #julenøtter #gaver #premier
62 kommentarer
    1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Takk for svar.Så godt å høre du har kost deg på fjellet 🙂 Og nå må jeg få stor-rotta til å trekke her ;-D

    2. Idag har dagen løpt fra meg. Var på fjellet lenge, og har til og med hatt ski på beina igjen. Ikke mye tøff i bakken idag.
      Mr. Bean er nissen.
      Så kommer det siruppsnipper sandkaker,pepperkaker, og berlinerkrans.
      Det siste er Rotter og reinsdyr.
      måtte tenke litt idag.:)

    3. lulltove: Hei Lulltove 🙂 I dag har jeg gått over en litt ny grense med disse rottegreiene….begynt å snakke med folk for å få tatt de rette bildene… 😀 Kommer i morgen 😀 Så jeg burde jo klare å tråkke ut av komfortsonen med disse blomster-greiene også…SKAL gjøre…Ligger bare litt etter… ;-)klemmer <3

    4. Mr Been Rowan Atkinson). Sirupsnipper, sandkaker, pepperkaker, berlinerkranser og så rotter og reinsdyr :)))) Så koselige bilder fra fine turer med de små vennene dine 🙂 Klem, klem

    5. Linda: Ja, det toget i går på bloggen hadde vi mye moro med 😀 Jeg og venninnen min som styra på 😀 Og i dag har jeg tullet med noe annet som kommer i morgen 😉 Moro å herje med disse 😀 Håper du har hatt en fin dag, og takk for svar 🙂

    6. Tattavkvinnene: Ja, alt er digitalt, og i dag har jeg vært og fremkalt noen, og da ser jeg at jeg er så dum at jeg har endret størrelse på masse bilder….og slettet på kameraet. Og bildene på pc da, er små og kan ikke gjøres store igjen. Det passer på blogg, men ikke noe annet sted… 😛 Blæh!! TAkk for svarene i dag også 🙂 Klemmer <<3

    7. eg liker ikkje myke kaker..bløtekaker er det verste unntatt om EG lager den selv….og Napoleons kake er smashings….
      veldig hyggelig at du liker de to rakkerungene <3<3
      Du gjør det jo veldig gøy for alle da :))
      <3<3<3

    8. cuskima: Mye gode kaker i jula, men jeg liker best sånne BLØTE kaker jeg…ikke tørre 😀 He-he.. Jeg har ordnet noen julegavegreier av foto 🙂 og det blir bra tror jeg 🙂 Moro å tulle med rottene, jeg har tullet fælt i dag, for morgendagens innlegg 😉 Takk skal du ha, og jeg er jo så heldig å fikk Salt og Peppe av deg da <3 Stoooor godklem fra meg <3

    9. ladyaugust: Å neidu, jeg har ikke vært i Drøbak NÅ, da hadde jeg sagt fra skal jeg love deg 😀 Nei,jeg og søsters var en tur innom på vei til mamma en gang, og bare tok bilder nesten 😀 Av rotter liksom… 😉 Ja, der kom du med svar også 🙂 Jeg har vært på kafe og gjort noen lure julegavetriks 😀 Klemmer på begge kinn <3

    10. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Så koselig du hadde det i går kveld da .-) Det er bra, sånn skal det være 🙂 Og å få gjort unna litt sendinger av gaver er bra, det må jeg gjøre også 🙂 Ja, jeg har mye bilder også, fra turer og sånn som jeg titter på 🙂 Takk for svarene i dag 🙂 Klemmer <3

    11. annebe: Håper du er i bedre form i dag Annnebe <3 Ikke være syk nå i advent. Jeg har funnet ut noen lure gaver i dag 🙂 Takk for svarene, det er noen som henger med her hver dag, og det er så koselig 🙂 Jeg blir veldig glad av det 🙂 At folk synes julekalenderen min er litt kos 🙂 Stoooor klem fra meg <3

    12. Får håpe alle blir friske snart, kjedelig å være syk nå i juletiden.
      Så ut som dere hadde en kjempe fin Lucia feiring 🙂
      1. Rowan Atkinson.
      2. Sirupsnipper, Sandkake, pepperkaker, berlinerkranser
      3. rotter og reinsdyr.
      Ha en supe duper fin søndag 🙂

    13. Så koselig! Jeg tror vi (i hvert fall i min familie) har blitt dårligere til å sette oss ned å se på bilder nå som alt har blitt digitalt. Jeg har jo fremkalt noen digitale bilde, men det blir jo ikke i like stor grad som da vi tok bilder med film. Det er jo så koselig å se på gamle bilder så det skal jeg prøve å bli flinkere til 🙂
      Dagens svar:
      1) Mr. Bean, eller Rowan Atkinson som han heter.
      2) Sirupsnipper, sandkaker, pepperkaker og berlinerkranser.
      3) Rotter og reinsdyr 😀
      Ha en fortsatt fin kveld <3

    14. På igjen!
      1. Mr Bean / Rowan Atkinson
      2. a. sirupsnipper. b. sandkake.c pepperkake. d berlinerkranser
      3. rotter og reinsdyr
      Treg i dag, men kom da i mål til slutt. Jeg burde bladd gjennom et album eller to jeg også i dag. Men hodepine satte en stopper for det meste. Likevel har vi stekt vafler med det ene barnebarnet som har overnattet, laget middag og drukket kaffe. Heldigvis hjalp tablettene. Nå gleder jeg meg til kvelden med Hellstrøm på tv 3.

    15. Rowan Atkinson eller Mr Bean som han heter for de fleste 🙂
      Sirupssnipper disse er jo veldig god da, egentlig bedre enn hjemmebate pepperkaker
      Pepperkaker -eg liker best de kjipe fra Europris:D
      Sandkaker Aldri likt dem så godt
      og sist men ikkje minst
      Berlinekranser.har 3 favoritter i julen, berlinerkranser, sirenakaker og krumkaker -elsk elsk
      håper du ahr en smashings dag og du?
      Imponerende superflott album å mimre in :D:D Du er så flink og kreativ med gavene og bildene og historiene og ikkje minst en superflink rottemamma <3

    16. Har du vært i Drøbak nå liksom?? Jammen er mimring en fin greie, huske på alle de fiiine tingene så kan man bare glemme de som ikke var såå fine 😀 Nå skal det bakes her, satte deig da jeg sto opp så nå er jeg klar 😀 Jeg tipper i dag: nummer 1: Mr Bean, Nummer 2: sirupsnipper, snadkaker, pepperkaker, serinakaker, Nummer 3:reinsdyr og rotter 😀 Haha nå er jeg også med 😀 <3 goodklæmmefiiine dagen 😀

    17. morsomt med mimrebilder da, selv fikk jeg sendt avgårde julegavene til venninna mi i Moi går (endelig) før jeg var ute og spiste og hadde en hyggelig kveld, hvor tiden gikk så altfor fort, hihi. før vi visste ordet av det var klokka halv to, og leggedags for meg var overskredet for lenge siden 🙂 men koselig var det 🙂
      men her er mine svar for dagen 🙂
      1-Mr Bean (Rowan Atkinson)
      2-Sirupsnitter-sandkaker-pepperkaker og berlinerkranser
      3-rotter og reinsdyr
      ha en fredelig søndag og 3. advent 🙂
      <3 Klemmer

    18. Så mange koselige bilder…jeg er veldig glad i å se i album og mimre litt jeg også 🙂
      Svar .1.Mr Bean 2.Sirupsnipper, sandkaker,pepperkeker og berlinerkranser 3. Rotter og reinsdyr..
      Klem fra meg <3

    19. margarites: Det hørtes ut som en fin kveld i går 🙂 OG at HUN skal få all pynten 😀 Hi-hi, da ble hun nok glad ja 🙂 Kos dere med dagens baking og familiekos 🙂 Takk for svarene og stor søndagsklem. Jeg skal kjøpe julegaver 🙂

    20. Så herlige mimrebilder! Alle burde ha en sånn stille stund og litt alenetid innimellom. Jeg har akkurat kommet hjem etter en herlig kveld hos min bror og svigerinne i går. Vi startet med juleverksted, hvor det ble laget både dorullnisser, lenker og julekurver. De skal mamma få, for alle barn deler gladelig julepynten med mammaen sin. Hun var også med i går og bare lo når hun fikk vite at hun skal få pynten vår 🙂 Så til dagens oppgave
      1. Mr Bean
      2. Sirupsnipper, sandkaker, pepperkaker og berlinerkranser
      3. Rotter og reinsdyr.
      Nå har jeg laget en pepperkakedeig, så i kveld samles mann og barn på kjøkkenet til pepperkakebaking. Da blir det nok litt gløgg og julemusikk også. Viktig å kose seg. Ha en rolig og fin søndag. Klemmer <3

    21. cathrinehenriksen: Ja, litt alene-tid var viktig nå, men i dag er det full fart på alle 4, så vi får se hva som skjer i dag… 😀 Vi skulle hatt mer tid vi mennesker, til å sette oss ned å tenke og mimre litt…det går alt for fort innimellom…. 😮 Takk for svarene da Pippi, er det pippis tur i kveld, eller hvem?? Klemmer i vei til deg <3

    22. Susns sang og smurferi, fjoll : He-he…ikke det rareste stedet dette…for rotter..Hvis du ser på . desember da vi besøkte posthuset…DA var det kanskje noen som så litt… 😉 Hi-hi.. Og da har jo du svart i dagens luke, jeg noterer og så får du se i kveld, på svar og hvem som vinner 😉 og jeg har kommet til søndag, så jeg tar SSØøndagsklemmen jeg 😀

    23. Hallois , er bra du og Kanelogsukker fikk tid til å mimre litt ja <33 Mange fine minner å tenke tilbake for både dere og ja jeg har også mange gode minner og nå gleder jeg meg til å skape nye i jula / romjula og for neste år ;-D
      Så var det svarene 🙂
      1 . Mister Bean ( Rowan Atkinson ) Snodig kar ;-D
      2 .Sirupsnipper ? , sandkaker , pepperkaker og berlinerkranser 🙂
      3 .Rotter og reinsdyr =)
      Ha en super duper tredje søndag i advent nå Frodithen og kose deg ikke minst , nisse klem fra Pippien <33

    24. Hjææælp… det var mange spørsmål for de få hjernecellene som er våkne på morrakvisten… 😛
      1. Beeeeean, … 😛
      2 Sirupsnipper, sandkaker, pepperkaker, berlinerkranser
      …hjælp… nå har jeg detti ut 3 ganger…
      …de siste ordene er i grunnen lett for de falt riktig i mitt skjeve hode… 😀 😉 …hihih
      Reinsdur og rotter..
      Ps. Var det noen som så rart på deg da du stoppet for å ta bilde i rulletrappa 😉 ?? <3 hihihi...
      Jeg redigerer kalenderen min fra ifjor...for jeg publiserte den aldri på Facebook...
      og den fortjente jo litt mer...eller... så enda flere som flirer av den i år.. 😉
      Lørdagsklem til deg <3

    25. Men i dag skal jeg bare slappe maks av! Ødela nakke og skulderparti på ene siden i går så jeg kunne nesten ikke bevege meg uten å dø- men etter at jeg fyrte opp 30 garder i stuen, og at nakenkatten har ligget på ryggen min i natt og varmet meg har det løsnet i løpet av natten, så i dag er jeg mye bedre,men skal bruke kroppen minst mulig 🙂 Så i dag trenger jeg ikke sååååå mye tid til annet 😛 he he

    26. Fru Stussli: Så kos med julebord med koner og barn, og en tur i Operaen 🙂 Det kan jeg tenke meg var kos ja <3 Har du fått vært innom BLå? Markedet? 🙂

    27. Elin: Hi-hi, hvis du vil virkelig ha deg en god latter, så gå innom på gårsdagens luke, og se på Lucia-toget 😀 Det var gøy å lage altså 😀 Takk for ros, så kos å få 🙂 Takk for svarene fra dere også 🙂 Jeg noterer dere opp 🙂 Og så ser vi i kveld <3

    28. Hei og hå her kjem mine svar 🙂
      1. Rowan Atkinson Mr. Bean
      2. Sirupsnipper, sandkaker, pepperkaker, berlinerkranser
      3. Rotter og reinsdyr
      Ha en finfin søndag 🙂

    29. Jeg var i Oslo fra fredag formiddag. Det var julebord med kone og barn på Operaen : -) Det ble veldig veldig hyggelig.
      Jeg skal kikke innom hos deg nå 🙂

    30. Fru Stussli: Å ja, vi koser oss med litt mimring 🙂 Så koselig med juletre-shopping da, det blir nok også noen gode minner tenker jeg 🙂 Jeg har endelig kommet i gang med gave-shopping jeg da, og det var deilig å komme i gang. Jeg tror jeg skal gjøre resten i dag… Og pakke inn…Så kan jeg drive dank resten av advent… Heh..hm..
      Hvis du ikke var innom meg i går (jeg så deg hvertfall ikke) , så MÅÅÅ du ta en tur innom å TITTE på Lucia-toget 😀 Vi lo så tårene trillet da vi laget det :- ) Jeg og en venninne, på jobben 😉 mange tusen klemmer til deg min venn <3

    31. Så koselig dere har hatt det med mimring 🙂
      Her er svarene fra The Stussli`s
      1) Rowan Atkinson
      2) Sirupsnipper, Sandkaker, pepperkaker og berlinerkranser
      3) Reinsdyr og rotter
      Haha dette er like moro hver dag 😀
      I dag skal vi ut og finne juletre 🙂
      Ha en finfin søndag
      Mange klemmer

    32. Elin Slåen: Ja, godt med litt mimring, og godt med litt TID, vi burde ha litt bedre tid egentlig 🙂 Ha en nydelig søndag <3 Tusen takk for svarene 🙂 Og trallalala... 😉 Klemmer <3

    33. Oslopadde: Ja, kos med litt mimring, og han fartet veldig før advent 😀 Ha en flott dag du også, og takk for svarene 🙂 Klemmer <3

    34. Min matgale verden: Ja,he-he sjiraffdrakten har fått gjort nytten sin, jeg burde lage en ekte album-bok 🙂 Morsomme minner ja 🙂 Hva skal vi være til sommeren? 😀 Klemmer <3

    35. Hadde jeg bare hatt halvparten av Din kreativitet, hadde jeg boblet av glede. Superimponert! Og så ser jeg for meg deg i rulletrapper osv der du står og tar bilder av rotter hehe. Helt herlig.
      Dagens svar fra oss er:
      1. Rowan Atkinson aka Mister Bean
      2. Sandkaker, sirupsnipper, pepperkaker og berlinerkranser
      3. Rotter og reinsdyr.
      Ha en super 3. advent

    36. Det er superkoselig å sitte å mimre- jeg gjør det ofte 😀 Noen dager er bedre enn andre så da er det fint å kunne se litt tilbake på de 🙂
      I dag må jeg prøve meg- jeg er ikke verdensmester i kakeslag, men trur jeg veit sånn ca hvilke disse er 🙂 He he..
      1. Mr. Bean. 2. Sirupsnipper (trur ikke jeg har smakt disse før). Sandkaker (heller ingen favoritt). Pepperkaker (nam). Berlinerkranser (trur ikke jeg har smakt disse heller). 3. Rotter og reinsdyr.
      Trallala 😀

    37. God morgen 🙂
      1. Rowan Atkinson (alias Mr. Bean)
      2. Sirupsnipper, sandkaker, pepperkaker, berlinerkranser
      3. Rotter og reinsdyr
      🙂 Koselig med mimring. Hils den lille karen, og ha en god dag 🙂
      Paddeklem

    38. Åjada, jeg har sett at Lisbeth vant, møtte henne faktisk på butikken i går, og jeg se og Salt sin tur på trikken, han var så søt at, der han kubbet (sovnet) litt på trikken og på vei inn i postkassen. Men jeg kommenterer ofte bare en gang, siden jeg leser samtidig som jeg leser dagens kalender 🙂 Og ang fotobok, så er du over en hel side i giraffdrakten din 🙂 Herlige minner 🙂

    39. V for Vendetta: Ja, ikke sant han er 😀 Laget han selv vettu 🙂 Og han har mye gode minner allerede 🙂 De får litt LIV disse her i løpet av desember 🙂 Takk for svarene, håper du får en god og rolig søndag Vendetta <3 Klem til deg <3

    40. foreignerat50: Og der manglet du bare bittelitt, hvis du kommer på det senere i dag, er det lov å kommet tilbake 🙂 Det var moro å lage en liten minne -bok til Kanelogsukker, vi kan jo ikke valse i Lucia-tog hver dag heller 😀 Selv om det er gøy 😉 Klemmer <3

    41. Åse Helen: Hei vennen 🙂 Ja, det er godt med noe NØTTE-knekking 😀 Ja, jeg burde lage meg et album til meg selv også, her ligger alt i rot på maskinen. Men jeg ser på dem ofte da. Og nå er jo nesten bloggen blitt en minnebok 🙂 Kos det på jobb da, da fortjener du jammen litt middag når du kommer tilbake sånn på en søndag 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    42. Helge: Ja,nå blir det frokost snart her også 🙂 Og etterpå julegave-handel. Håper du skal gjøre noe hyggelig i dag. Ha en fin søndag, og takk for svar. Om du vinner en lue, kan det være bra i vinter 🙂

    43. Min matgale verden: Hi-hi, jeg gjør alt i Paint 🙂 Du burde prøve 🙂 Er så lett atte 🙂 så koselig med albumer 🙂 Jeg er ikke noe flink til å lage det privat lenger jeg heller, men det BURDE jeg gjøre… Hvertfall på nett, og bestille hjem liksom.. Takk for svarene i dag, i går vant Lisbeth 🙂 Kose deg med lefse-baking 🙂 Fri i dag OGSÅ altså?? 🙂 Klemmer i vei <3

    44. Mr Bean ! (Mr Atkinson 😉
      Sirupsnipper
      Sandkaker
      Pepperkaker
      Berlinerkranser
      Rotter og reinsdyr
      Så søt han er… kanelogsukker! For en fin morgenstund (for oss også – som fikk være med på deres <3 ) Klemmer!

    45. Hei Frodith. Det er artig å minnes og å se på bildene.
      Mitt svar er ikke komplett, men gjettet resten.
      1. Mr Bean eller Rowan Atkinson
      2. a. sirup snipper. b. sandkake.c pepperkake. d……
      3. rotter or reinsdyr
      ha en flott dag videre.

    46. God morgen min venn 🙂
      Så kjekt å få noe å bryne seg på mens søvnen glir ut av øyene. Here is my answere today:
      1. Mister Bean
      2. Sirupsnipper, sandkaker, pepperkaker, berlinerkranser.
      3. Rotter og reinsdyr.
      Det så veldig koselig ut med sånn mimre stund 🙂 Nå skal jeg på jobb og så har jeg bestilt en deilig middag til jeg kommer hjem 🙂
      Ha en fin fin dag 😀

    47. Jeg gir deg svarene med det samme 1 Mr. Bean(Jul med Mr. Bean er en god sak i jula) 2 sirupsnipper, sandkaker, pepperkaker og Berlinerkranser 3 rotter og reinsdyr. Nå venter snart frokost. Ha en fin søndag.

    48. God morgen. Det var da et ursøtt bildealbum, Stilig laget til. Du er virkelig blitt flink til å redigere og sånn. Vet ikke helt hva det heter når du putter bilder inn i andre bilder..stilig var det i hvert fall. Jeg laget ferdig årets fotoalbum til oss selv i går. Puh! Nå har jeg et igjen, bilder fra turen på hotell da vi feiret min far, vi lager et album fra alle oss som var med. Fristen for å sende inn er i morgen, puh! Nå må jeg bare få bildene fra min bror… Men altså, Mr. Bean, eller Rowan Atkinson, Eller no sånt, Sirupsnipper,m sandkaker, pepperkaker, berlinerkranser. Rotter og reinsdyr er det mye snakk om i julesanger ja… Nå tror jeg at jeg skal bake litt lefser…og sette en pepperkakedeig! Ha en stille søndag….ah… klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg