Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 20- Kom inn, bli med ;-)

Du husker at “vi” har hatt det mye moro i snøen i det siste? Kost oss med basing i snøen, og hopp og sprett så det kiler i magen…? Vel, for noen i det minste… Jeg sto egentlig mest og tok bilder må jeg innrømme….

 

 

Vel, etter vi kom hjem fra jobb i går ble det mye snakk om julegaver…. Jeg har jo sust fra butikk til butikk og kjøpt julegaver til andre “folk”….og de har jo “hengt med”…….. og så ble det plutselig spørsmål om jeg “ikke hadde tenkt på dem i  det HELE TATT??”  Men det hadde jeg jo…. Kanskje ikke akkurat det DE hadde tenkt seg…men dog….

Så da vi kom hjem va det to som PRESSET seg sammen på fanget mitt…eller nærmest OPPÅ lapt-topen for å  gå på nettet… Salt og Pepper, HELT gira…

” Det er SÅNNE vi ønsker oss…. SKI”

 

“….eller neeeeiii…..forrresten…. SÅÅÅNNNN….Moro i snøen…”

 

 

Salt snudde seg og så på meg med store øyne….. “Kan jeg få sånne?? Jeg ønsker meg sånne….kan jeg få. Vær så snill?”

Når de begynner å snakke sånn, så går de over på Bergensk 😀 Det er jo der de kommer fra opprinnelig…Og når de blir ivrig, går alt på Bergensk.

 

Men til jul sier man jo ingenting om hva de skal få i gave… Så min munn er lukket…. og du kan nå bare lure du også…

JEG skal hvertfall ut å kjøpe julegaver i dag også… Og i mens kan DU lure litt på disse jule- nøttene f eks.. 🙂

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de  små oppgavene under her. Jeg øker nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

 Ok, da er det klart for dagens oppgaver:

 

 (hint…har også noe med dagens tema å gjøre..)

 

 

 

 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre,  (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Svaret på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen i kveld.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av tyvende kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂

Det er 4 hjemmelagede kalendergaver som ligger her og venter på deg….

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Nå er det bare å gjette i vei..

Og ha en fin dag så lenge <3

 

 

#kalender #julekalender #adventskalender #julenøtter #premier
50 kommentarer
    1. Tattavkvinnene: Ja, og nå er det på bloggen, gaven!! Og de er bare skjønne i dag, mener jeg selv 😀 Veldig få med nå om dagen. Mange som leser fremdeles, men færre som gjetter 🙂 Og det er jo en naturlig grunn, fordi mange har vunnet. og vil ikke forstyrre de andre som kan vinne 😀 he-he..

    2. Ja, da må vi få se litt på forskudd 🙂 Vi blir gårdig nysgjerrige vettu! 🙂
      Det er alltid koselig å vinne noe hos det, hyggelig med noe hjemmelaget <3 Men jeg har vunnet flere ganger hos deg tidligere da, og jeg koser meg med å løse oppgavene ^^

    3. Elin Slåen: Hi-hi, ja der kom du med 🙂 Var redd du hadde glemt det bort ja 🙂 Og nå er det snart klart for trekning. Og i morgen har jeg geniale bilder , om jeg må få si det selv 😀 hI-hi

    4. Wæææææææ- jeg greide å sovne på sofaen i sta, så må bare hive inn svarene mine nå føre jeg glemmer det igjen :O Ha ha..
      1. Bjørn Dæhlie (trur jeg det staves). 2. Therese Johaug. 3. Akebrett. Skøyter. Kjelke. Sparkstøtting? hva nå det er. Ski.
      Puh. da kan jeg puste ut litt 😀

    5. Mariann Sæther Tokle: Sånn der så jeg endelig denne 🙂 Kos deg på julebord, og takk for svar 🙂 I morgen må du innom The Rats er på farta 😀 Men først får vi se hvordan det gå i kveld 😀

    6. Hobbystua: SÅÅå kos at du kom i dag også 🙂 Jeg har vært super-lur i dag, og har ordnet noe moro til dem i morgen 😉 Eller moro til DERE 😀 he-he…alt etter hvordan man ser det 🙂 Da takker og bukker jeg for svarene, og ønsker deg lykke til i kveld. Det er stor-rotta, i nabostolen, som er den VIRKELIGE sjefstrekkeren her 😀 Ha en fin kveld du også 🙂

    7. Aiaiai nå må jeg jo være med på dagens oppgave her hos deg og slike småtroll har jo som regel mange ønsker dem. Men håper dem får noe som kan glede dem i løpet av vinteren og med litt mere snø kanskje. Nr i er Bjørn Dæhlie.nr 2 Therese Johaug nr 3. Akebrett-skøyter-kjelke-sparkstøtting og ski. Spennende dette igjen. Ha en fortsatt fin kveld.-)

    8. Hahah ja da er de bare og komme seg inn igjen her i morgen tidlig da!:)
      Nei er ikke hjemme før nå:) men ser at du sa hva det var! Hahah
      Ha en fiin dag, nå er de pannekake middag her med meg og han derre andre minsin! Hahah

    9. Tattavkvinnene: Ha-ha…jeg avslutter kalenderen min på 23. desember, så dere får jo ikke se de virkelige gavene 😉 Derfor MÅ dere jo se noe i forkant 😀 Hi-hi Takk for svarene 🙂 Håper du vinner en av dagene da 🙂 Klemmer <3

    10. Moving On: Ha-ha, i dag har jeg ordnet noe kjempegøy…synes JEG da 😀 Kommer på bloggen i morgen tidlig 😀 Fant du ut hva det betydde?? 🙂 Er samme som spark det 😉 Jeg har vært så flink og effektiv i dag atte 🙂 Veldig fornøyd 🙂 Klem til deg <3

    11. Oslopadde: Full fart inn og ut igjen.Jeg har ordnet masse i dag. Vært skikkelig effektiv. Deilig 🙂 I morgen på landet igjen 🙂 Møtt venninne på kafe i dag. Helsefarm-venninnen min 😀 Snakkes ja. Du MÅ se innlegget i morgen tidlig 😀 Ordnet noe morsomt i dag. ALENE 😀 ha-ha.. <3 klemmer <3

    12. TuridB: Uff, ja, fælt vær der hos dere 🙁 Men håper det har gitt seg nå… Her har jeg vært effektiv og gjort masse julegave og julete ting. Men ingen hus-ting. Men det kan vel skje en annen dag kanskje … Koselig du gjetter i dag også 🙂 Ha en fin-fin lørdag du også 🙂

    13. annebe: Ja, ikke sant, kan ikke du også HØRE at det er Bergensk de må prate når de blir gira…Det er jo garantert at det er dialekten da liksom 😀 Jeg har vært skikkelig effektiv. Tatt bilder til kalender-innlegg i morgen, kjøpt og sendt julegaver, møtt venninne, framkalt bilder til gaver osv 🙂 Deilig å komme et skritt videre 🙂 Nå har jeg ikke så mye igjen. Kos deg med besøk da 🙂 Stoooor klem <3

    14. Therese Bråthen: Klart man skal være med selv om man har vunnet, det er jo gjettingen og alt som er moro .-) Og å lese det andre håper jeg 🙂 Og jeg har en overraskelse på det området i morgen 😀 Har kost meg og fått gjort masse 🙂 Klemmer <3

    15. Gaveønskene til sånne småtroll bruker å være lange som et vondt år, så at de bare har ønsket seg en ting hver er ikke verst 🙂 Om de tingene passer helt til dem er en annen sak xD Gleder meg til å se hva du finner på til dem 🙂
      Dagens svar:
      1) Bjørn Dæhlie
      2) Therese Johaug
      3) Akebrett, skøyter, kjelke, sparkstøtting og ski

    16. Ahah ja alle har da en ønskeliste! Hihi
      lykke til på julegavehandlinga i dag!:)
      1bjørn dæhli
      2therese johaug
      -akebrett,
      -ski
      -skøyter
      -kjelkE
      Sparkestøtting..hva er det egentlig? Hahah
      Må Google ser jeg:p

    17. Hei! 🙂 Må forte meg å svare i dag, for det ser ut som jeg har litt datatrøbbel!
      1. Bjørn Dæhlie
      2. Therese Johaug
      3. Akebrett, skøyter, kjelke, sparkstøtting og ski 🙂
      Snakkes! 🙂 Paddeklem.

    18. Heisann, Vi har hatt tordenvær, så har ikkje tørt å hatt dataen på, men no tar eg sjansen 🙂
      Her er mine svar:
      1) Bjørn Dæhlie
      2) Therese Johaug
      3) ski, sparkstøtting, kjelke, skøyter, akebrett
      Fortsatt god lørdag 🙂

    19. Syns jeg hører dem på bergensk ..hehe..Sporty julegaveønsker har de også 🙂
      1.Bjørn Dæhli 2. Therese Johaug 3. Akebrett…Skøyter..Kjelke…Sparkstøtting…Ski..
      Nå skal jeg ordne litt til besøket mitt kommer..sette på kaffe og slikt..Håper du koste deg i dag også…Klem<3

    20. 1) Bjørn Dæli 🙂
      2) Therese Johaug (syns hun har et veldig fint navn altså)
      3) Akebrett,skøyter, kjelke,sparkstøtting, ski
      Jeg er med idag også vet du, morsomt å være med selvom man alt har vunnet 🙂 hihi Så herlige de er da som ønsker seg så mye fint til jul 🙂 Kjelke og spark har jeg også ønska meg i ung alder 🙂 hihi Kos deg masse idag, klemmer <3

    21. Fru Stussli: Ja, det skal du se… At jeg blir vekket natt til 24. 😀 He-he Og i dag skal jeg ut å møte venninne, bytte julegaver med henne, og kjøpe de siste…Tror jeg da… Blir jo aldri ferdig liksom..Ha en herlig dag du også min venn <3 Klemmer kommer på døra <3 😉

    22. Kryddergjengen gleder seg til jul. Blir nok lite søvn på deg siste natta. Opp hver time og spør om det nå er mårran 😀
      1) Bjørn Dæhlie
      2) Therese Johaug
      3) ski, sparkstøtting, kjelke, skøyter, akebrett
      Ha en strålende lørdag!
      Mange mange klemmer

    23. vaniljeogpepper: Spark og sparkstøtting er HELE saken. Sjekk på wikipedia. Jeg husket at mamma og de brukte mest det begrepet når jeg var liten. Og i skriftlige sammenhenger ser jeg det brukt en del. Kanskje fordi EN/ET SPARK kan være så mye annet også 😉 Så jeg tenkte å bruke det her i litt nissete tid da 😀 Jeg liker visst best å SE på sport jeg om dagen..Ha-ha.. Lat -staur er jeg hvertfall nå.. Ha en fin dag min venn <3

    24. Vet du ,jeg er sporty MEN det er altfor kjedelig å se sport på tv`en ,så det gjør jeg ikke ^_^ Derav har jeg ingen preferanser å bidra med dessverre.
      Julenissen kommer garrantert med fine julegaver til rottene dine vil jeg tro
      ..men ordet ”sparkstøtting” har jeg ikke hørt blitt brukt før..har hørt ‘spark’ derimot…Er ‘Spark’ selve bruksmaskinen og ‘Sparkstøtting’ selve bevegelsen ?

    25. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Hi-hi, spark og sparkstøtting er en og samme ting. Sjekk ordbok eller Wikipedia 🙂 Jeg sier nok mest spark selv, men i mer formelle sammenhenger/skriftlig, så kommmer sparkstøtting opp. Jeg ser det på nett.. Jeg våknet litt senere i dag. Vanligvis våkner jeg kl 6 også. Men i dag sov jeg helt til jeg våknet av meg selv kl 8. Og dagen i dag blir nok julegavepreget IGJEN… Men nå er jeg snart ferdig altså 🙂 Endelig 🙂
      Er du hjemme eller på hytta nå? .-) Ha en flott dag du også <3

    26. foreignerat50: Disse rotte-rakkerne får jo litt LIV pga dere også da. Jeg hadde jo ikke hatt den fantasien uten så mye kos tilbakemeldinger. Jeg får fantasien i sving, pga mange tilbakemeldinger jeg har lest fra dere 🙂 Så de lever litt pga oss alle .-)

    27. God morgen til deg også.
      Herlig å stå opp når en våkner? Jeg er så “heldig” at hvan ved siden av meg våkner 0510 om det er mandag eller lørdag? DA våkner jeg også, men jeg legger meg nedpå igjen? Ikke f om jeg skal opp da..
      Bjørn Dæli er nisse nr en.
      Så er det den flotte Terese Johaug
      Ønskene er:
      Ski-
      Kjelke
      Skøyter
      Akebrett
      Sparkstøtting? Hva i alle dager . En spark skal det vell være eller?
      Ha en strålende flott dag::)

    28. Men du vet Frodith at dine bloggvenner har venner og barn og betjente:)
      Men jeg koser meg i hvert fall. Man blir då glad i dine små at man får lyst til å skaffe egne krabatter her hjemme hos meg:) men jeg har ikke dem fantasien som du har. Så jeg får bare kose meg med dine:)

    29. natheless: Ja, sånne ski og kjelker er jo litt morsomme da 🙂 Ja, nissen trenger jo også, helt klart..De var gått tom for ski på ene butikken jeg var 😀 Men så får vi se i dag da..;-) Kos deg med smultringlaging 🙂

    30. foreignerat50: Ja, det kan vel hende jeg gjør noe med mitt etter hvert jeg også…Jeg har jo ingen barn, men kunne vært moro å ha det uansett…kanskje.. Jeg tror ikke det ville vært så mange andre enn bloggfolket som ville kjøpt de bøkene fra meg 😀 Hi-hi Godt at du drømmer litt for meg 🙂 Koselig at du liker dem så godt <3 klemmer <3

    31. fjellgeitbundingen: Hei du var jammen førstemann ut i dag:-) og jeg ser du har tre svar, så da slipper jeg deg gjennom 😀 Hi-hi Nå skal det kjøpes julegaver her 🙂 Utpå dagen… Kaffe og frokost først 🙂

    32. Ja, de har også sine ønsker. Jeg fikk jammen kjøpt en sånn minikjelke for noen år siden. Den hadde nok passet dem fint. Men her blir den brukt av nissen Anskar da. Så var det spørsmålene.
      1 Bjørn Dæhlie
      2 Terese Johaug
      3 akebrett,skøyter, kjelke,sparkstøtting, ski
      Tror jeg fikset det her? Nå er det fram med smultgryta. Vi skal steke smultringer!

    33. God morgen min venn! Du er opp tidlig ser jeg. Og disse små, de får meg alltid til å smile:)
      Du kunne virkelig skrive bok om disse krabatene. Det er så underholdende.
      Snakk om bok; her på blogg.no går det an å få lage en bok av blogg innleggene våre. Og jeg har tenkt, hvorfor ikke. Den kunne jeg gi til mine etterkommer som minne om meg. Og i går har jeg jobbet lang ut på natta og våknet veldig tidlig for å jobbe med innleggene mine på min engelske blogg ettersom mine barn på Filippinene forstår ikke norsk. Jeg blogger på engelsk det jeg blogger på norsk. Og tenkt det, det ble 5 bøker av alt jeg hadde skrevet siden 2011 på engelsk bloggen min. Og jeg tenkte, dine fortellinger blir en god lesning for alle barna i Norge. Kanskje det blir en bok, etterpå blir et tv program også videre. Vel, jeg drømmer for deg..hi hi. Men jeg er virkelig imponert og ville kjøpe boka med en gang hvis du publiserer:)
      Lykke til med andre i konkurransen!

    34. Svaret på det første er Bjørn Dæhlie, så er det ei skijente, må se om jeg finner navnet hennes først, så er det akebrett, skøyter, kjelke, sparkstøtting og ski. Må se innom senere om jeg finner ut på internett hva hun heter..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg