Fra en svunnen tid….

Det er spennende med tider som for lengst er over… tider som jeg faktisk aldri har vært en del av… Man kan bare sitte å fantasere om, og lure på hvordan ting var da…Noe har man jo fått vite av besteforeldre, morsomme historier, triste historier, historier om et HELT annet liv… En helt annen tid…

Om lange veier å gå for å få jobb på en gård for noen dager…Om mormor som sydde hjemme for alle damene i kommunen for betaling…. Om farmor og farfar som hadde et stort hus, og en landhandel…Og et hus såpass stort at Grete Kausland som liten barnestjerne kom og lånte rom der etter en opptreden… Det var det eneste “hotellet” på stedet, om man skulle være over natten…

Men mange historier vil jeg aldri få en del av…fordi jeg levde ikke da… Samtidig er alle historiene og hele historien en stor del av meg… For det er jo besteforeldrene mine.

Mormor og bestefar .Hun en kløpper ved symaskinen 🙂

 

Farmor og farfar…som hadde tettstedets eneste overnattingssted..  Hun var ram på rare dikt og historier 🙂

 

 

Når jeg sitter og ser på gamle bilder, kjenner jeg at jeg får lyst til å forske mer på slekt. Finne ut mer.

For dette er jo faktisk en veldig stor del av meg, og hvem JEG er blitt 🙂

 

Synes du jeg likner noen av disse?

Har du forsket noe på slekts-historie?

 


#slekt #familie #forskning #arv
63 kommentarer
    1. cathrinehenriksen: Når du går inni Paint, se etter en boks hvor det står ENDRE STØRRELSE. Trykk på den. Så får du en ny boks hvor det står f eks piksler til høyre, hak av i den boksen.. Så skriver du 600 i det øverste feltet. da blir bredden det. Og høyden på bildet blir naturlig 800. Det står også roter inne i Paint. Under der det står ENDRE STØRRELSE. Da kan du rotere i alle retninger 😀

    2. Høh , rotere inn i det programmet ? Men jeg fikk ikke bildene mine mindre i Paint , de var enorme og riktig vei der ….men det hjalp ikke , har også noe Windows greier jeg kan åpne i . Å der ville de ikke holde seg rotert uansett hva jeg gjorde 😮
      Så nå har jeg knipset nye bilder riktig vei , haha …. 😀 Så jeg kan skrive ett par innlegg snart ;-D Så nei det der er for komplisert ….Ja har bare satt det på vent da , skal nok prøve igjen ….når jeg gidder liksom ;-D

    3. cathrinehenriksen: Det skal ikke være nødvendig. Har du prøvd å rotere bildene? Kommer de liggende eller stående ned til Paint (hvis du åpner i Paint) ? Du kan rotere inni det programmet og lagre etterpå. Eller endrer de seg på VEI inn i bloggen?

    4. Tattavkvinnene: I vår familie har broren min funnet ut litt…og vi kommer fra Russland litt sånn bakover 🙂 Ja, , mye mer alvor over bildene. Skulle jo henge oppe 😀 Ja, jeg likner nok litt fars siden 🙂

    5. Slektsgransking er veldig spennende, skulle ønske jeg også tok tak i det og gransket på min slekt. Vet onkel drev litt med det i sine yngre dager, men har aldri sett på arbeidet han har gjort 🙂
      Sånne svart/hvitt-bilder som det der er jo så utrolig fine også. Det ble lagt så mye mer ned i hvert bildet, man kunne ikke bare slette bildet og prøve igjen.
      Og ja, jeg synes du ligner ganske mye på farmoren din! Dere har samme øyne ^^

    6. Kristin: Nei, jeg tenker at mye er tungt. Og at det er fint med det man kan få vite mest mulig muntlig 🙂 Jeg likner en blanding av alle sammen tenker jeg. Men noen mennesker er VELDIG like den ene eller den andre 🙂

    7. Ja, man forandrer seg jo ofte litt også, og enkelte trekk er jo mer lik mor enn far og motsatt. Tror jeg ligner mye på faren min, men samtidig ligner jeg jo litt på mamma også 😮
      Kjempespennende med slektsforskning ja, utrolig hvor mye man kan finne ut. Ikke alltid like lett å lese hva som står nedskrevt i kirkebøkene da 😉

    8. Kristin: Mange synes jeg likner henne nå, på bildet her, og i øynene. Veldig enig. Men ellers har jeg vært mest lik pappa. Jeg MÅ jo vise han på et bilde også. For han var jeg veldig lik en periode hvertfall 🙂 Ja, må finne ut mer jeg også. Spørre bror, som har lett og funnet ut en del 🙂

    9. fjellgeitbundingen: Ja, jeg skulle gjerne visst MER jeg også…litt husker jeg selv, før de døde, men fra langt tilbake, mer enn mamma husker også 🙂 Hadde vært gøy å vite. Og sikkert mye man kan finne på nett, og lese i kirkebøker og andre bøker 🙂

    10. Hei, av utseende ligner du kanskje mest på damen på det øverste bildet. Ja, ikke så veldig lik da.. og når det kommer til kreativitet er du lik neste dame. Er super spennende med slekt. Kunne gjerne tenkt meg å visst mer om egen slekt.

    11. Så gøy å se på gamle bilder! 🙂 Og det er jo morsomt å tenke tilbake på hvordan ting var før i tiden. Og kanskje var det bedre? Jeg tror i alle fall noen ting var bedre da, men at det meste i alle fall er mer bekjemmelig for de fleste av oss i dag. Jeg vet egentlig litt lite om mine forfedre, men jeg holdt på med litt slektsforskning for et par år siden, og DET var gøy! 😀
      Du ligner kanskje litt på mormoren din, eller?
      Fine bilder forresten 🙂

    12. margarites: Nei, vet ikke hvor gamle de er. Skal sjekke senere en gang med mamma. Men tror nok de er i tidlig tjue-årene 😀 Tenk DET da!! De ser jo ut som over 40 spør du meg 😀 Men det vet jeg de ikke er. De giftet seg jo før barn på den tiden. Og gjerne tidlig 🙂 Jeg likner nok litt i øynene på mormor der ja. Og har mye farger og sånt fra pappa-siden. Jeg lknet MYE på pappa. Må jo vise deres brudebilde en gang også .-) Ja, tenk, mormor sydde hjemme for folk..og farfar hadde landhandel, og stort hus…Mormor og bestefar hadde bitteliten hytte i Hvitsten, og da mener jeg bitteliten. Soveplass i 2. etasje, og der kunne man ikke gå oppreist… man KRØP inn og la seg 😀 Og et rom nede 😉 Men det var paradis liksom 🙂 Jeg husker det som veldig moro og eksotisk… VI hadde ikke telefon hjemme før jeg var 17…tenk DET da.. 😉 Klemmer <3

    13. Så herlig med gamle bilder. Jeg synes kanskje du har øyenpartiet etter din mormor, og kanskje noe ved haken fra farmor.. men det er vanskelig å si kun ut fra de få bildene jeg har sett av deg og besteforeldrene. Og så synes jeg ofte øyne ser veldig forskjellig. Noen ser helt klart barnet sitt igjen i mor, mens en annen helt klart ser far… Men tenk for et annerledes liv denne generasjonen hadde. Ikke noe internett og kjøleskap den gangen nei. Og de unge den gang så veldig mye eldre ut enn de egentlig var. Vet du hvor gamle besteforeldrene dine er på bildene? Klemmer <3

    14. Ritamarita: Ja, fikk lyst til å ta med noen av de fine bildene av mine besteforeldre. Og Mormor sydde den kjolen selv regner jeg med. Hun sydde jo for alle i kommunen og fikk betalt. Mamma sydde også når hun var ung. Ja, man får vel vite både positivt og negativt. Men mye er greit å vite også 🙂 Ha en super kveld <3<3 Klemmer på vei med vinden <3 😉

    15. Jeg liker jo barn, så lenge jeg kan levere de i fra meg etter en liten stund 🙂 he he.. Jeg er heller en greit engasjert tante- det er veldig hyggelig det også, selv om det innebærer bæsjebleier, spry og skriking 😉

    16. Så herlige å se bilder av dine besteforeldre :-DJeg hadde virkelig sansen for kjolen til din mormor,:-D Slektsforskning er utrolig spennende, og det kan gi deg også nyttige informasjoner på godt og vondt. Mamma fant ut i noen gamle papirer om en sykdom som har hoppet over noen generasjoner og har dukket opp i nåtid hos min bror .
      Min bror har crohn sykdom, og min tipp, tippoldefar døde i ung alder av kraftig mageonde :-/Legene syntes dette var veldig intressante opplysninger og mener at det var det tipp, tipp oldefar døde av ..merkelige greier gitt..¤.
      Herlig morsomt at du også har et innlegg om slekta di, fargerike blomst <33
      Ha en finfin kveld <33 Klem

    17. Elin Slåen: Nei, ikke lett for de som vil veldig. OG adopsjon er jo ikke lett nei. Jeg har ikke sørget SÅ mye over at jeg ikke fikk barn. Men jeg liker jo godt barn, har jeg et sånt yrke. Men tror ikke det var meningen da, på et vis 🙂 Nei, alle trenger IKKE ha barn 🙂

    18. cuskima: Ja, var bare sånne søte sanger tror jeg,og hun hadde nok med foreldrene når de lå over og hadde forestilling i kommunen der 🙂

    19. Ja, farmoren min kunne jo ha vært moren til bestemoren min 😛 Ha ha.. Alle søsknene mine er tidlig ute dem også- eldste søsteren min er jo snart 33 år og har en sønn på snart 16 år. Og så har jeg jo enda 6 søsken til, utenom henne og enda 7 tantebarn til utenom 16 årringen 🙂
      Alle trenger jo ikke å få barn 🙂 Den som absolutt vil sørger for å få det tenker jeg. De som ikke er helt sikre, de finner ut av det og de som ikke vil lar være 🙂 Enkelt og greit 🙂 Det er trist for dem som virkelig vil da, men ikke får det til likevel, verken naturlig eller gunstig (heter det det?). Adopsjon er ikke bare lett heller :/

    20. når eg er ferdig på jobb om kvelden går eg med pengene i nattsafen….da passerer eg denne kafeen på vei til bussen utenfor og da spiller han HØY jazzmusikk eller brassband og sånn….eg tror de elsker ham de spøkelsen som henger igjen 😀
      Åh så gøy, på den tiden da var sånn på den alderen da hun spilte inn ugler i mosen kanskje og sang alle de søte sangene ?

    21. Elin Slåen: Ja, mye forskjellige aldre på de der da. Men mange får barn tidlig, men i vår familie har det vært omvendt 😀 Litt sent. Og jeg så sent at det ikke ble noen… 😉

    22. cuskima: For en herlig historie 🙂 Om sjokoladen som hoppet ut av hylla 🙂 Grete Kausland var bare overnattingsgjest, hos farmor,og det var når hun var barnestjerne 🙂

    23. Ikke sant 😀
      Farfaren min døde for en del år tilbake uten at jeg husker nøyaktig når (kreft). Trur han var i 60 årene når han døde (mulig tidlig 70). Jeg trur vi var i 60 årslag når jeg var rundt 8-10 år gammel, liksom og han levde jo ikke veldig lenge etter det :/ Dette må jeg faktisk sjekke opp i.
      Farmoren min er 86 år, eller noe rundt der- hu lever i beste velgående enda 🙂 Hu er supersprek for å være opp i årene liksom 😀
      Bestemoren min blir 66 år i år, og det blir mannen hennes også (ikke min biologiske bestefar). Min biologiske bestefar lever han også, og er nok noen år eldre enn disse to, men jeg har ikke kontakt med han, så jeg husker ikke alder og slikt fra de få gangene jeg har truffet han 😛 He he..
      I min familie får vi barn tidlig, som du kanskje skjønner 😛 Ikke jeg da, for jeg vil ikke ha barn!

    24. Grete opptrådde hos min far i hans lokaler her i Bergen også…. og han skrøt alltid av å være den eneste som noen gang booket Cliff Richard og tapte massevis av penger….ingen visste hvem han var hahaha…..vittig å tenke på du…hadde han ventet noen måneder hadde han tjent grovt…jaja….ellers var det mange hos ham på cluben hans…kjente og kanskje ikkje så kjente i dag 😉
      Er så gøy med historie eg elsker sånt…
      Vet du eg jobber på Galleriet som er et kjøpsenter av ombygde bygårder i Bergen sentrum og da eg avr barn og ung var det platebutikk i kjelleren i ene bygget. I dag er alle bildene fra denne buikken tatt opp i en annen bedrift som har vært der siden Ålesundsbrannen…….og de solgte tobakk og sjokolade osv. I dag er dette en bitteliten Kafe med disse historierike bildene bak glass og ramme i lokalet. De selger litt oljer og litt annet snadder også som ligger i hyllene på motsatt side av denne minneveggen. Bilder av kjente musikere, biletter, små plakater osv, ting og memorobilia fra den gang da ikkje sant,
      Eg bestilte meg engang en varm toast og mens eg ventet så eg på bildene og falt litt i tanker. Og sa likssom til meg selv at eg lurte om på de på bildene hadde noe med her å gjøre likssom….altså eg mente Kafeen,men sa jo ikkje det…pang en diger sjokoladeplate føk ut av hyllen og landet på gulvet foran meg,,,,,egentlig helt umulig…..
      Da måtte eg le og sa til han som betjente meg at han har spøkelser og han lo og sa så flott 😀 Disse bildene har vi arvet fra platebutikken nede sa han da eieren gikk bort…..minne veggen og interiøret er faktisk også fredet…så altså veldig spesielt…..men eg fikk hvertfall bekreftelse på at det synges og spilles mye der i kafeen enda, den dag i dag 🙂 selvom platebutikken lå vegg ig vegg og i kjelleren i nesten hus 😀

    25. cuskima: Ja, veldig forskjellige mine besteforeldre også. Mormor stille. Farmor en livlig dame, med rare historier… Vet ikke om du så det i innlegget, men Grete Kausland overnattet i huset deres, og farmor fortalte mye om sånne ting, og om tyskerne.. Snakket og snakket og snakket 😀 Pratsom ja 🙂

    26. annebe: Ja, ikke sant litt moro med at hun overnattet der 😀 Synes jeg også 🙂 Husker farmor fortalte ofte om det, og om når tyskerne hadde presset seg inn der i huset…De tok jo over bygda. Ja, du har jo fortsatt mormor du, jeg er imponert. Mamma fikk meg sent,og mormor fikk mamma litt sent. Hun ville vært mye over hundre om hun hadde levd nå 😀 Førdt i 1901 😉 Klemmer masse <3

    27. Elin Slåen: Ja, farfar var en fin mann 🙂 Døde da jeg var 10, men husker han godt. Og alle sammen,utenom bestefar. Han døde da jeg var 3, så der husker jeg lite… Vil finne ut mer. Moromor var fødet 1901,og bestefar 1898 tror jeg…Men han så jeg altså ikke…Tenk hvor lenge siden de ble født …

    28. Helge: Han var ganske høy, og søstrene og brødrene hans også. Til å være på DEN tiden. Er nok der jeg har min høyde fra 🙂 Ja, jeg skulle gjerne visst enda mer. Min bror driver og undersøker litt, så jeg skal spørre han litt mer. Tenk hvor forskjellig alt var da i forhold til nå.. Med arbeid og daglig liv… Ha en fin kveld du også 🙂

    29. Husker kun min morfar og mormor som forøvrig var et skremmende vesen stakkars…….blek med mørke øyne og mørk hår og høy tynn stemme…..ikkje veldig glad i barn 😀
      Tror hun hadde ting hun slet med for hun var vakker og hadde stor familie og folk som betydde mye for henne engang,men hun snakket omtrent aldri om dem.
      Min Bestefar derimot………..fantastisk menneske <3<3<3<3

    30. cuskima: Ja, moro å se på gamle bilder 🙂 Og tenke litt. jeg har møtt alle disse, men husker bestefar lite… Han døde da jeg var 3

    31. foreignerat50: Ja, jeg tror også det 🙂 Litt hvertfall. Og en del på farmor og farfar, for jeg liknet pappa mye. En blanding av alle 4 sikkert :- )

    32. Artig å vite litt om besteforeldre..morro det med Grethe Kausland da :)..og flotte staselige bilder
      Når du spurte slik..syntes jeg at jeg så litt likhet fra alle …men mest lik mormor slik jeg så det på disse bildene i allefall :)..Jeg vet en del særlig om mormor som fortsatt lever ..men litt om de andre også..hadde vært gøy å finni ut enda mer .. Klem og fin kveld til deg <3

    33. rundtomkringtrorjeg: Ja, det er fint noen i familien gjør det. Da får man gjerne litt info av dem. Min bror gjør det i vår familie 🙂

    34. Fruemmel: Så utrolig spennende at du bodde med henne da, og lært mye av henne. Og de som vokste opp på hennes tid, det var så veldig annerledes. Min mormor var født i 1901. Rart. Og skulle nok vært mer interessert å høre mer da..men man var så ung…og jeg løp mest rundt og holdt på med annet. Men jeg skjønner du har hatt en kjempeopplevelse med din oldermor, Jeg så aldri mine oldeforeldre…

    35. natheless: Ja, moro med familie-bilder,, og prøve å se hvem man likner, og å tenke på tider som har vært.. Min bror forsker litt i vår familie enn så lenge 🙂 Jeg får snoke opp litt der 😀 Spennende å tenke på alt de har vært gjennom. Min mormor var født i 1901 liksom…rart 🙂

    36. cathrinehenriksen: Jeg likner sikkert litt på alle. Mamma har jo litt fra begge sine, og pappa litt fra begge sine…og så kom jeg da 🙂 En miks av alle sammen 🙂 Dagen har vært rimelig grei med meg 🙂 Klemmer <3

    37. Lisbeth Pedersen: Jeg skal sjekke linken din 🙂 Broren min holder på med LITT på vår side da 🙂 Jeg får sette meg mer inn i det. Er gøy bare og tenke et par ledd bakover, og alt de opplevde og hvor annerledes det var 🙂 Se mormors hjemmesydde kjole f eks. Hun var født i 1901, helt rart 🙂 Ha en fin kveld <3 klemmer <3

    38. Fru Stussli: Synes du jeg likner henne av utseende, farmor? 🙂 Jeg har hørt før mye at jeg likner pappa…så det stemmer kanskje. Ellers er jeg nok lik med rare historier og sånt også 😀 Vi er litt fra russland, etter det min bror har funnet ut..han driver også litt med mailer og sånt 😀 Håper du har fine dager min venn <3 Store og MANGE klemmer <3

    39. ladyaugust: Hei og hopp søs. Tidlig våken i dag og svinger deg rundt 🙂 Litt moro med gamle bilder, og tenke litt tilbake 🙂 Jeg klarer ikke å se jeg likner noen av dem av utseende. Men hørt før at jeg liknet pappa mye… så da er jeg litt lik DEN siden… Men noen synes jeg likner mormor også 🙂 Men raritetene mine har jeg nok fra farmor hvertfall 😀 Klemmer ettermiddagsklemmen, nå er jeg akkurat kommet hjem… Lange dager..

    40. Jeg er ikke så god på å se likheter sånn på den måten, i alle fall ikke alltid- og ikke her 😛 Men jeg må si han farfaren din var en kjekkas altså 😉 He he..
      Det er i grunn veldig spennende med slektsforskning. Farmoren min driver mye med det 🙂

    41. Din farfar virker veldig høy på bilde men kanskje bilde “lyver” litt. Det er spennende med slik slektshistorie, man lærer mye av det. Min fars slekt er fra sørlandet, men da far ble født dro de til Nordland hvor bestefar jobba som lærer, mens de var der ble min far storebror for første gang. De dro nedover igjen og etterhvert kom flere søsken. Joda, det er noe eget med det var, gamle bilder, minner og fortellinger. Ha en fin kveld.

    42. Jeg synes du ligner bittelitt på bestefaren din 🙂
      Når jeg gikk i 5 klasse bodde jeg hos oldemoren min i huset hennes 3 km opp i ett berg. Bare oss to. Da var hun 80 år. Hver kveld satt vi ved ovnen og strikket og heklet. Hun lærte meg disse tingene. Og da fortalte hun historier om både seg selv og familien vår. Ved siden av huset lå det en nedgrodd grunnmur, med en pipe. Det var det forrige huset på gården. Vi hadde utedo, og kjøleskapet var en brønn hvor vi la ned melkeflasker ol… På vinteren ble alt kjølt ned i yttergangen.
      Det året er det beste jeg hadde i oppveksten, og jeg har flere ganger tenkt på å forske på resten av slekten. Bl a fordi søsknene hennes utvandret til Amerika. Men jeg har ennå ikke tatt meg tid til det.

    43. Så vakre bilder. Du ligner di mormor, synes jeg da! Jeg har ikke forsket så mye i mine familiemedlemmer, men andre har gjort det, så jeg vet litt. Gøy med vår egen historie, den har formet oss litt, til de vi har blitt.

    44. Enten ser jeg dårlig eller så ligner du kanskje litt på alle , spesielt mormoren og kanskje farfaren din og nja farmoren din og hmmmm…egentlig alle LITT i alle fall tror jeg 😀 Ja slektsforskning er gøy 😀 Jeg fikk bestemor til å sjekke litt ut for meg og de andre før . Og jeg er vist både litt fra Russland og bitte litt fra Frankrike , mulig flere plasser jeg har forfedre fra også . Så ja veldig spennende 😀
      God klem med ønske om en grei dag som er snill med super Frodithen 🙂 <33

    45. Så koselige og flotte bilder 🙂 Er jo kjekt med en liten slektsgransking. Jeg begynte med det selv, og var veldig gøy å finne slekten igjen i kirkebøkene, og det fant jeg på Internett. Jeg startet slektsgranskningen på min oldemor som er Amanda fra Haugesund 🙂 Jeg har alltid vist at det var henne. Men da Haugesund teater fikk vite om at Amanda hadde slekt både i Bergen og Oslo, så fikk vi en artig opplevelse. Den kan du se her http://lisbethpedersen.blogg.no/1358864665_en_artig_opplevelse_i.html
      Bare å starte med slektsgransking 🙂
      Ha en superfin dag
      Klemmer

    46. Så fine bilder av besteforeldrene dine 🙂 Du har helt klart mye av farmoren din i deg 😉
      Slektsforskning er veldig moro. Vi har drevet en del med det og funnet mange spennende, morsomme, triste, rare og lykkelige historier.
      I min familie er det blandt annet en trollkvinne, Petter Dass, en bloggvenninne og mange nasjonaliteter 😀 Hr Stussli er enda mer gal enn meg på å forske på slekten. Han låner bygdebøker på biblioteket, reiser til steder han hadde “familie”, ringer og sender mailer. Så får han mange spennende historier også. En morsom hobby!!
      Ha en strålende dag
      Mange klemmer

    47. Mornings søs 🙂 Jeg elsker historie og ting fra gammelt av. Hahaha så det er din farmor du har det fra det med å være så flink å fortelle rare historier 😀 Morro å se gamle bilder av slekta di <3 gooodklæmme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg