Frøken Frodith -hvorfor ble jeg det? :-)

Har du alltid visst hva du skulle bli når du ble STOR??

Jeg har egentlig ikke det…. Det lå vel kanskje i kortene at jeg skulle jobbe litt med barn og ungdom. Men i starten, mens jeg fremdeles gikk på ungdomsskolen, og en stund etterpå var det jo SKUESPILLER jeg ville bli… Og da den drømmen fremsto helt klart som bare en drøm, etter et år på Romerike Folkehøyskole, så var jeg slett ikke sikker lenger på hva jeg skulle bli….

På Romerike gikk nemlig alle som skulle bli skuespillere, og i løpet av året så vi klart hvem som ville bli det 😉 Og mange av dem er det i dag…Men jeg pakket vel drømmen min ned og tenkte at det var like greit, og at jeg sikkert kunne bruke det eventuelle LILLE talentet jeg hadde i andre sammenhenger…

Så da Lærerhøyskole-planene nærmest dukket opp som troll av eske, så var det egentlig veldig bra. For når jeg ser tilbake på 20 år som lærer nå, så kunne jeg absolutt ikke gjort et lurere valg. Litt flaks skal man kanskje ha her i livet, og det viste seg jo at etter jeg fant veien som lærer for døve, at jeg kunne ikke havnet på riktigere hylle liksom.

Jeg ville vært en HVEM-SOM-HELST i et hvert annet yrke…men jeg er knakende god som lærer, om jeg må få si det selv…Og det mener jeg man må få lov til å si, når det faktisk stemmer 😉

Kombinasjonen “bittelitt” teatertalent, et godt språk”øre” og et brennende engasjement for mennesker, spesielt barn og ungdom, er en perfekt kombinasjon når man skal jobbe med døve og undervise på tegnspråk

Jeg har ikke angret en dag på mitt valg av yrke, selv om det var litt tilfeldig at det ble sånn.  Jeg har et yrke som ikke EN dag har vært kjedelig, hvor jeg utvikler meg HVER dag faktisk. Og hvor jeg som oftest gleder meg til å gå på jobb. Og DET er jo ikke alle forunt å ha det sånn, etter 20 år i samme yrke 🙂

 

Her en helt vanlig arbeidsdag… Neida… Her har vi et lite teater-stunt i forbindelse med ÅPEN DAG en gang..

 

Frøken Frodith er sjelden å se sånn… 😉

 

Har du et yrke som du synes er inspirerende og spennende?

Har du hele tiden visst hva du skulle bli?

 

 

 


#frøken #lærer #yrkesvalg #tegnspråk
42 kommentarer
    1. V for Vendetta: Godt når man kan gjøre det man liker best, om det er jobb eller hobby eller uansett. At man kan trives og se at man gjør noe viktig, for noen <3 Viktig å finne hylla si 🙂 Stor lørdagsklem <3

    2. Kule “lærerbilder” av deg, hehe.. <3
      Min barndomsdrøm var å bli dyrlege.
      Men-
      Jeg ble pga flaks og tilfeldigheter tallknuser (regnskap og kreditt) - helt til helsen ikke klarte det mer.
      Etter mange års sykdom, så gikk jeg for barndomsdrømmen. Selv om dyrlege er altfor langt unna hva som er realistisk å bli i min alder (og med mine karakterer) - så jobber jeg nå for dem, - og med dem, og stortrives 🙂 * Endelig på rett hylle *

    3. De to siste årene jeg har jobbet som lærer har jeg jobbet med å undervise nyankomne barn i norsk. Det er fantastisk kjekt. Jeg håper jeg får jobbe mer med det i mange år framover 🙂

    4. Jo begge foreldrene mine jobba som lærere, det samme yrke hadde far sin far og hans far også.
      Dessuten er ei tante, en onkel og en nevø lærere. Så vi kjenner til tavle og pekestokk i min familie.

    5. dedicat: Ja, sikkert mange jobber med folk som hadde passet 🙂 Men jeg har et eget lærer -gen, ser hvilke “nøkler” som må til for å få dem til å lære skjønner du 🙂 Og dette med tegnspråk er bare SÅ spennende og SÅ mye teater også, så det var perfekt for meg 🙂

    6. Jeg er svært lite i tvil om at du har valgt et perfekt yrke, selv om det sikkert har fungert minst like bra i nærliggende yrker som har med mennesker og organsisasjoner og gjøre. 🙂 Du engasjerer jo folk her inne til de grader,, og en ting til. Det burde være pålagt og tørre å si selv når man er god til noe. Jeg er jo pensjonist, men har trivdes hvert eneste sekund i de jobber jeg har hatt. Og de siste noen og tredve år i den samme bedriften.. men i masse forskjellige jobber, 🙂

    7. Har alltid ville jobbe med barn og unge.
      Men da innen vanskeligstilte barn og ungdommer.
      sosianom, barnevernspedagog eller på et barne og ungdomshjem! =)
      Det er det som er drømmen og håpet – så hååper jeg en dag klarer og ta den skolegangen de kreves!:D

    8. maiken: Høres spennende ut det du gjør også , og godt å høre du trives godt. Man trives vel når man merker man gjør en forskjell 🙂 Gleder meg til å lese om det hos deg også 🙂

    9. Det er godt å føle at man har havnet på riktig plass yrkesmessig, tenkte faktisk skrive litt om det..
      Det beste med å være hjelpepleier er å jobbe med mennesker, og at man kan velge dag, kveld, nattarbeid, for meg har det vært viktig å ha det valget. Jeg jobber natt med utagerende og urolige pasienter og trives godt, men har også jobbet noen år med ressurssterke psykisk utviklingshemmede, tenker du også har havnet på riktig hylle 🙂

    10. margarites: Kos deg masse i Stockholm 🙂 Ja vi er heldige med de yrkene våre. De kommer ikke akkurat opp på fantet disse, men klemmer får man, og det å se at de faktisk viser enorm glede over å lære ting, er mer enn nok tilbakemelding i vår aldersgruppe 🙂 Du får shoppe med måte da 😀 klemmer <3

    11. Du har nok valgt helt riktig yrke, ingen tvil om det. Barn elsker voksne som byr på seg selv, som bryr seg, lytter og viser at de er glad for å være på jobben. Jeg er nok litt mer forsiktig, men med små barn som jeg er sammen med hver dag – så storkoser jeg meg. Og når disse “småttisene” klamrer seg til beina mine og “krangler” om “min gete” ja da er jeg solgt <3 Ikke alle som får raust med klemmer og barn som kommer krypende og vil sitte på fanget. Da føler jeg at jeg betyr noe for disse små, og det er utrolig givende. Nå flyr jeg snart over hodet på deg, på vei til Stockholm. Klemmer <3

    12. Helge: Ja, mange havner feil også. Jeg har havnet riktig heldigvis, men litt flaks også 🙂 Ja, jeg husker mange i din familie er lærere, også moren din var, ikke sant? Ha en fin kveld 🙂

    13. Åse Helen: Ja, jeg føler jeg er havnet helt rett. Og du har rett, for jeg klarer nemlig å være bestemt også. Alle vet at det er jeg som er sjefen 😉 uten at jeg trenger å være sinna eller noe.. Og ellers får de lært det de bør, uansett utgangspunkt 🙂 Håper du har hatt en fin dag Åse Helen 🙂 Klemmer <3

    14. annebe: Ja, ikke sant, skikkelig sinna-lærer på de bildene 😀 Moro! 😀 Jeg er på rett hylle,og det er litt rart når man ikke tenkte at man skulle blir lærer for døve sånn i utgangspunktet. Men det er jammen et lykketreff 🙂 Du er flink til å glede det over lyspunktene synes jeg ) Og jeg er sikker på at de for deg mer og mer frisk <3 Klemmer stor og god klem <3

    15. karidansen: Jeg føler jeg fletter sammen interesser, hobbyer, talenter og bruker de i skjønn forening på jobb, OG i fritiden 🙂 Jeg tror mitt største talent som lærer, og som gjør meg god, er at jeg SER den enkelte. Har en egen evne der 🙂 Koser meg på jobb <3

    16. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, å trives er det viktigste, og å ha hobbyer ved siden av man også kan kose seg med, som du også har 🙂

    17. natheless: Man må ikke bli noe for resten av livet heller. JEg er ikke sikker på at jeg er ferdig ennå…Jeg har vært lærer noen år ja…men man kan alltid bli noe annet 🙂 Og DU , du er kunstner du <3

    18. Eva: Ja, du er hvertfall flink med foto, så det kan du vel satse litt på igjen vel <3 Og du har jo erfaring fra butikken og ting der. Høres ut som en fin jobb å være fotograf, kunne jeg gjort også nå 😀 Men jeg liker min egen jobb litt for godt 😀 Håper dagen din har vært super 🙂 Klemmer med begge armer <3

    19. Fru Stussli: Ja, du har virkelig kommet rett nå, synes du ikke 🙂 Herlig <3 Og jeg VET du er flink til det du gjør også <3 I dag har jeg farget håret og fått depositums-konto-papirer, OG de har begynt å male i leiligheten vi skal overta 🙂 Mange klemmer fra rødhåringen <3

    20. Det er nok mange som har havnet i “feil” yrke tror jeg. Det er få som opplever at det man ønsket og bli som liten er blitt virkelig fakta. I min fam er det faktisk mange lærere og noen som har helsevesen som yrke.

    21. hehe, tøft bilde, du så streng ut ja, men jeg kjenner deg jeg 😀 Og ja jeg har jo funnet ut hva jeg skal jobbe sånn og det ante jeg ikke for noen år siden. Nå jobber jeg jo med ting jeg aldri har trodd på før i tiden, ting jeg trodde var juks og fanteri, som healing og kontakt med de som har gått bort. Hadde du sagt at jeg skulle holde på med sånne ting for 10 år siden, hadde jeg ledd godt og sagt aldri i verden. I tillegg har jeg jo gått bedriftsøkonomi og jobber litt på kontor, foreløbig i arbeidspraksis. Det hadde jeg også sagt nei til før, for når jeg var ung, skulle jeg jo ikke ha noe sånt rutinearbeid,hehe. Men nå har jeg litt av hvert og det er super dupert, men healingen og den nære kontakten mellom to sjeler, synes jeg er det aller mest fascinerende og givende av alt her på jord <3

    22. Herlige bilder av deg 🙂 og ja jeg tror du valgte det perfekte yrke for deg der du må Være både kreativ, men også litt bestemt. Ha en nydelig dag 🙂 klemmer 🙂

    23. Virker som du er på rett plass ja..merker at du bryr deg om folk og det er vel den aller viktigeste egenskapen for en god lærer…du så litt vel striks ut på bildene her da..hehe..
      Kan du ikke melde deg inn i et castingbyrå ,så kan du få litt utløp for skuespillertalentet også…som en hobby :))
      For meg ble det bare helt naturlig å jobbe med barn..og jeg gleda meg også til jobben hver eneste dag…frem til formen var så dårlig at jeg ikke gleda meg til noe lenger..Så nå gleder jeg meg heller over små lyspunkt i hverdagen :)))
      Så den stilige skjorta du hadde kjøpt også :)) Kos deg i helga :)) Klem <3

    24. Artig….. Ei dame med mange ansikter. Ei som ikke tar seg sjøl så forbasket høytidelig. Har ant at det bor en liten skuepiller i Frodith, ja. Jeg skrev jo en gang et innlegg om det å vite hva en skal bli når en blir stor…. Og jeg vet det fortsatt ikke, sjøl om jeg jobbet som lærer i mange år.. Kjenner igjen det med skuespillerdrømmen……. tror det var like greit at det ikke ble slik for mitt vedkommende også. Det kreves så utrolig mye. Men som du sier….det går an å bruke det talentet/den interessen i andre sammenhenger Jeg er HELT sikker på at du er en knakende god lærer. Varm, empatisk, engasjert og humoristisk! :D:D:D

    25. Jeg hadde lyst til å bli flyvertinne.. Det var min drøm. Sto til og med på ventelisten som nr 1, men alle valgte å bli.
      Det ble aldri det jeg ville bli, og jeg har hoppet som haren.
      I dag ser jeg at jeg burde tatt fagbrev som tømrer, eller hage.
      Jeg liker tall så den ene jobben passer meg godt, og det andre har jeg jo som jobb hobby.:)
      Kjekt å trives. Det er det viktigste vil jeg tro.:)

    26. viste alltid hva jeg ville jobbe med fa jeg var liten av. har alltid ville jobbet med barn og ungdom også, akuratt som deg.
      Men jeg har ikke ennå kommet meg helt opp der jeg ville da, måtte ta en pause utdanningen. Men en dag skal jeg klare og komme meg videre opp og kanskje jeg klarer og havne der hvor jeg vil!:)

    27. Jeg vet enda ikke hva jeg vil bli jeg??? Nei da, jeg skulle bli lærer da jeg var ung, men sånn ble det ikke. Jeg har forsøkt meg på en hel masse rart opp igjennom årene. Hva med gårdsgutt, dyrepasser, jordbærselger og -plukker, barnevakt, sydame, hånddukkemaker, butikkdame, kontordame, poet, og så bloggen og alle hobbyene da! Tror jeg har funnet min plass nå, men en bratt læringskurve har det vært ja! 🙂

    28. I mine barneår, ville jeg bli enten politi eller detektiv. Jeg elsket å løse plott og mysterier. Litt senere oppdaget jeg fotogleden, og ønsket å bli fotograf. Men mulighetene den gangen var ikke som i dag, og med min dårlige selvtillit gikk det som det måtte gå. Jeg ble IKKE fotograf 😉
      Men jeg jobbet noen år i en fotobutikk. Og det ga mye kjekk lærdom 🙂
      Til slutt endte jeg opp med å jobbe med barn selv. Helt til jeg møtte veggen.
      Nå er jeg faktisk tilbake til fotografdrømmen. Så får vi se hva som skjer når jeg får helsespørsmålet mitt løst 🙂
      Jeg tror ganske sikkert du har havnet på rett hylle. For det er ikke mange som kan si at de gleder seg hver dag til å gå på jobb 🙂
      Ha en kjempefin dag i dag Frøken Frodith <3
      Klemmer godt <3

    29. Jeg utdannet meg jo ikke til å bli det jeg er i dag, men når ting ble som de ble må jeg jammen si jeg hadde flaks. At jeg jobber med barn og i vann er jo perfekt 😄
      Jeg er helt sikker på at du er en god lærer. Du som er så inkluderende, smart og god. Du interesserer deg for andre og bryr deg. At du er så leken må jo barna digge. Heldige barn som får en slik lærer.
      Kos deg på jobb ❤️
      Mange klemmer fra vaskefrua

    30. Jeg skulle også bli lærer….. lenge…… så fikk jeg øynene opp for tall, og endte som regnskapsfører. Det er kongejobben for meg…. hihi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg