Når kroppen snakker :-)

Tenker du over hvor mye kroppen din gir av signaler til andre? Tenker du over hvor viktig det er å være tydelig i beskjedene man gir til andre? Har du noen gang tenkt over eller visst at det er folk som er dårlig på å avlese ansiktsuttrykk, og at de  ved å høre stemmen din si en ting og  ansiktsuttrykket noe annet for eksempel ikke kan avlese ditt forsøk på ironi….og tro at det er ting du faktisk MENER…? Ikke…Vel, tenk litt over det nå noen minutter…

Vi som jobber med barn som ikke hører, og som til daglig jobber med tegnspråk, må prøve å være tydelige i mimikk og kropp. Vi lærer også elevene at kroppen og hodet henger sammen når vi skal snakke om noe.  Og at skal man snakke tegnspråk, og også spille teater, så er det viktig at de ansiktet og hendene sier, blir understreket av kroppen…

Ved å legge på nøytral-masker lærer vi dem hvor viktig kroppen er for å gi riktige beskjeder ut….For å kommunisere på rett måte…

Så nå har jeg et lite eksperiment her, for å se hvor mange av disse uttrykkene du tolker riktig, når du ikke ser ansiktet mitt og hvilken mimikk det har…

 

1)

 

 

2)

 

 

3)

 

 

 

4)

 

 

5)

 

Spørsmålet er altså:

 

Hvilke sinnsstemninger/følelser er det jeg prøver å formidle?

Klarer du noen? Alle?

Jeg gir “fasiten” senere 🙂

 

 


#følelser #mimikk #kropp #kroppsuttrykk #tegnspråk #signaler #beskjeder
13 kommentarer
    1. 1. Skal vi sloss eller?
      2.Næææ, mener du det?????
      3.Lei meg jeg og helt utslitt.
      4.Livredd!
      5. Sinnataggen!
      Kroppspråk forteller oss mye! Du var flott med hvit maske da!

    2. Det at kroppen snakker er singnaleffekt tu av det, burde jeg kanskje tenke på av og til. Vil ikke kopiere andres svar men jeg noterte meg dette 1 sint 2 undring 3 sorg/lei seg 4 redd 5 overlegen. Det er kanskje noe av det andre har svart. Dette var artig. Kroppspråk er mer enn smil og latter.

    3. Ja, ansiktet og kroppen understreker det man sier, så det er viktig å ha med alt. Jeg skal prøve å tolke bildene dine: 1) Sint.😡 2) Overrasket. 😳 3) Oppgitt/lei seg. 😥 4) Redd. 😱 5) Bare pass deg!😈

    4. Ja, det er helt sant det, at man uttrykker mye ved kroppsspråk og ansiktsuttrykk. Og jeg er også klar over at det ikke er så lett alltid, å tyde ansikter. Jeg for eksempel, har fått høre at jeg har en sånn behagelig personlighet, som uttrykker ro og full kontroll. Men sånn er det faktisk ikke. For jeg kan ha et salig kaos inni meg, være nervøs, og til og med redd. Men i gitte situasjoner, skjuler jeg det. Og ingen klarer å gjette.
      Men samtidig har jeg veldig talende øyne. Og når jeg ikke konsentrerer meg, så kan jeg lett leses, uten at jeg trenger å si så mye. Rart, men sånn er det 🙂
      1) Sinne/aggresjon
      2) Åpen/avslappet
      3) Sliten/kuet
      4) Frykt/redsel
      5) Bestemt/viljesterk
      Vet ikke om alt her stemmer, men noe stemmer sikkert sånn cirka 😉
      Ha en flott dag i dag 🙂 Klem <3

    5. Dette er gøy.
      Får prøve, og det jeg får ut av disse bildene i rekkefølge er.
      Kom igjen bring it one.
      Neste ser du nesten avventende ut. Ikke helt sikker så usikker er det som slår meg.
      Nr tre er litt lei, og trist
      Fire er redsel
      Fem er igjen en person som viser at hun tør med sinne..
      Ha en nydelig dag::)

    6. Mooornings søs, de der kan jeg såklart: nummer 1: Snoptyver rett rundt hjørnet, vær beredt, nummer 2: fri for sjokko, nummer 3: andre dagen fri for småsnop, nummer 4: Noen har tenkt å ta alt snopet, nummer 5: bare prøv å se om du greier å stjele så mye som en seigmann 😀 De der var superlette 😀 Gooodklæmme morningsklæmmen <3

    7. God morgen 🙂 Ja språk er en mangfold sak, og jeg har jo fått et noe annet innblikk i kroppsspråket etter å ha sett litt av tegnspråket og lært litt av deg. Og her på bloggen og ellers i skriftlig formidling er det jo lett å glemme at kropps språket er helt fraværende. Da må ordene tale for seg selv, og det kan være litt skummelt. Men jeg prøver meg på morgen nøtten din :
      1. Sinna, aggressiv
      2. Overgitt, frustrert
      3. Nedtrykt, lei seg
      4. Redd, frykt
      5. Irritasjon, engasjement
      Litt vanskelig, siden kroppsspråk uten å se ansiktet,, det kan bli villedende. Men artig opplegg som gir en god del åpenbarelser 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg