Ting er ikke lenger som de var…

FØR var ikke et barn et barn… eller en gutt en gutt. En gutt var gjerne  en liten mann…

som tidlig fikk ansvar i familien, og som hadde flere enn EN byrde å bære på unge skuldre…

Tjene penger….passe på familien osv

 

spretter de voksne menn  rundt i gatene…sorgløse og lekne…

På skateboard, med sparkesykkel eller rollerblades suser de avgårde til jobb…

 

 

 


FØR så jentene ut som små damer….NESTEN fra den dagen de ble født…

Ikledd “voksne” klær, med et alvorlig drag om munnen, måtte de ta fatt på livets alvor som vi ikke skjønner

et  brøkdel av en gang…

 


 

hyler de voksne damene av fryd, på jobben sin… Mens kjolen blafrer og håret vifter i vinden, LEKER

voksne  seg gjennom arbeidsdagen med magen full av sommerfugler…

 

 

Er det ikke rart hvordan verden har forandret seg?

 

 

#gamledager #forandringer #endringer #samfunnsendringer
37 kommentarer
    1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, vi får håpe at det blir en mellomting etterhvert 🙂 Ikke FOR alvorlig, men likevel med ansvar på ting 🙂

    2. cuskima: Jeg sover godt om dagen 🙂 Men jeg skulle gjerne slappet av litt mer også i tillegg. Men ikke tid å slappe av ennå… 😛 Klemmer <3

    3. Den kile i magen følelsen er både god, og frydefull…og litt ubehagelig. Det har hendt at jeg har svingt meg i huska til jeg har blitt både svimmel og litt kvalm! 😉

    4. dedicat: Ja, du har nok vært med på litt 🙂 Jeg føler jo at JEG har det også, og jeg er bare 49 ;-D BARE 😀 Hi-hi… Mye nytt å forholde seg til ja 🙂

    5. Ler,, ja det er utrolig som verden har forandret seg.. og for meg som har levd en stund så har det vært en dramatisk ferd frem til nå. Men man må leve med forandring og ikke stritte i mot.. og nyte hvert skritt på ferden 🙂 Ha en vakker fredag 🙂

    6. er også trøtt….helveteilsden tar på -kroppen verker og eg sover dårlig i tilleg har eg altså en hund med diaree og en hund som kaster opp -ser for meg en morsom sommer 😛
      klemmetingene <3

    7. karidansen: Jeg er blitt så kilen i magen med årene 😀 Jeg HYLER av latter fordi det kiler sånn, akkurat samme med trampoline 😀 Blir helt gal av latter 😀 Og her på husken fikk jeg ikke stoppet husken nesten en gang… 😀

    8. Akkurat i DENNE sammenhengen er det jo positivt at det har skjedd en forandring. ALT var definitivt ikke bedre før…… Barn skal få lov til å være barn, samtidig med at de gradvis må lære å ta ansvar for å kunne klare seg sjøl som voksne. Og så er det fint at det ikke lenger er så “streng” aldersgrense i forhold til å kunne leke. Jeg liker også å huske! 😀

    9. margarites: Jeg tror vi har det mye bedre nå enn før på mange måter, men jeg tror også at det er andre ting både voksne og barn sliter mer med nå, som de ikke hadde TID til å bry seg om før. Jeg tror mentale ting er større problem nå, enn på våre besteforeldres tid. De hadde ikke tid på en måte, til å tenke nesten.. Så den curlingen til barna kan være problematisk også … Klemmer <3

    10. cuskima: Jeg var så trøtt som en sokk i går… Og sånn er jeg hver kveld og hele dagen, begynner å ta på litt dette nå… 😮 Oi, var du født sånn du, ikke bra, da er det fint om du kan få lekt litt NÅ 🙂 Sikker på du var god å ha ja <3 KLemmer og fine dagen til deg <3

    11. Rart hvordan ting har forandret seg. Jeg tenker bla på mine besteforeldre som ble født tidlig på 1900 tallet. Hvilken utvikling de var vitne til, alle tekniske dingser, hjelpemidler, vaskemaskin og fryseboksen, telefon og biler. Det skjedde så MYE mens de levde! Det skjer jo mye nå og, men vi forventer det nesten, ting skal bli enda bedre. Men det er bra at barn får være barn litt lenger, og at alvoret ikke blir lagt på skuldrene deres i alt for ung alder. Men vi skal selvsagt sette grenser og forvente ting av barn i dag også, de kan ikke bare skli gjennom livet – selv om noen kaller barna i dag for curling generasjonen. Klemmer <3

    12. eg kjenner meg litt igjen i barn før….men det er ikkje så rart siden eg er 100 år…..men som voksen er eg alikevel veldig barnslig og elsker å leke og spille spill og mye sånt som eg gjorde endel av som barn,men eg hadde mye ansvar og var nok fødd voksen. Husker en venn av familien sa til meg engang -ingen liker sånne veslevoksne barn som deg vet du…..
      neivel….men eg var vedlgi god å ha i nøden hahahahaha 😛

    13. Moving On: Jeg tror det ikke var særlig lett før, hverken for barn eller voksne.. Mye slit. Men de slet nok ikke SÅ mye med mentale greier…kanskje… Jeg er glad jeg ikke er viking 😀 Klemmer <3

    14. Therese: Ja, jeg tror hvertfall vi har det mye bedre nå enn før på mange måter, menn folk har sitt og stri med nå også …bare på andre måter. Men tror mye er mer lettvint både for voksne og barn 🙂

    15. Ja er rartnog se hvordsn forskjellene er.
      Selv om jeg innbiller meg at enndel ting var bedre Før.
      Av en eller annen grunn, skulle jeg så virkelig ønske jeg var førdt en plass mellom 1860 og 1900!:)
      Eller sånlangt tilbake til vikingtida, da ville jeg Vært født gutt og vært med! Hahahaha

    16. Verden har forandret seg utrolig mye også, men er glad for at verden har blitt sånn 🙂 Syns man skal leve barndommen sin fult ut jeg, å fortsatt være leken når man blir voksen, det er viktig tror jeg for å holde seg gående gjennom dagen 🙂 Klem <3

    17. Ja, visse ting burde helt klart ha vært den dag i dag, men når det kommer til det ansvaret de hadde, så er jeg glad det ikke er fult så ille. Selv om veldig mange helst skulle tatt mer ansvar enn de gjør nå 🙂

    18. fruensvilje: Ja, jeg tror også at mange itng er bedre nå 🙂 Ikke så lett å være barn før hvertfall…eller voksen for den saks skyld…

    19. ssilje89: Noe var nok bedre før, og mye er bedre nå. Men jeg tror folk strir nå også, men på andre måter…Både barn og voksne . Så kos å se deg igjen ja 🙂

    20. Margrethe: Nei, og noe er positivt med det og noe er litt rart..Tror både voksne og barn har det lettere nå på mange måter…Men har andre ting å stri med..

    21. Hei hei!
      Lenge siden sist nå 🙁 Koselig å besøke deg igjen 🙂
      Jo det er veldig rart hvordan det er nå og hvordan det var før.
      Ofte så drømmer jeg meg bort i hvor mye bedre alt måtte være i gamledager.
      Men de har jo langt fra slik fritid og moro som vi har.
      Men samtidig så føler jeg at livet var ofte mer fornuftig før i tiden og man hadde mer respekt for hverandre.

    22. Det er veldig rart, men jeg må jo si jeg er glad for den forandringen som har blitt 🙂 Det må være lov å være barn, og det må være lov å ha det gøy som voksen også ,;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg