I går fikk jeg nesten JULING….

Det skjedde i kø på “Post-i -butikk”….

Jeg sto og “minded-my-own-buisness”…stille og rolig….  og ventet..Og så egentlig helt ut som en vanlig dame vil jeg tro… Det var et par pakistanske jenter som sto litt foran meg og holdt på med en pakke, litt ute på venstre siden…  Inn fra høyre kommer en skummel dame… Kraftig, så sterk ut, shorts(!) og jeg er ganske sikker på hun hadde ring i nesa…

Hun småsniker seg litt foran meg..og mumler et eller annet. 

PLUTSELIG vrenger hun ut av seg ganske så høyt, noe som slett ikke er greit å si. Om de som jobbet der, om hudfargen deres..på et vis..

Når folk er ufine, slemme eller urettferdige…så kan den ellers så sindige Frodith faktisk bli ganske så olm!! Jeg er konfliktsky til vanlig, og tåler mye …Men om det er rasisme på gang, eller annet som er ondsinnet, vel da våkner OKSE- Frodith!!! Om hun har ligget aldri så lenge i dvale..


 

Jeg kjente det begynne å ryke av topplokket…. Og jeg snudde meg til den kraftige og sterke damen og sa HØYT og tydelig, som om jeg snakket til en unge: 

“Nå må du slutte da…sånn kan du faktisk ikke snakke til folk!!”

Jeg kjente meg KJEMPESINT!! De som jobbet der er bare søte og snille og jobber fletta av seg!!  Ingen andre sa noe, for de torde sikkert ikke…Og de bak disken ville nok IKKE si noe…det var jo DE hun snakket om…

Den kraftige og onde damen, slengte noen kommentarer tilbake til meg og gikk før meg i køen….Hun sa INGENTING til de bak disken, da det var sin tur.. Hun oppførte seg faktisk noen minutter, muligens litt overrumplet…… men i det hun snudde seg til meg da hun skulle gå…. lurte hun på hva for slag BITCH jeg var, som skulle bestemme hva HUN kunne si og ikke… 

Hun så SKIKKELIG skummel, sint og slem ut da hun sa det…, og jeg kjente jeg ble bittelitt mindre….Litt småskjelven på innsiden… For hun så da ganske så kraftig og sterk ut… Men jeg var fremdeles sint…

Så selv om jeg lurte litt på om hun ville vente på meg på utsiden, for å gi meg juling, så MÅTTE jeg bare si i fra…OG møter jeg henne igjen, så gjør jeg det igjen!! 

For det er vi vanlige folk i gata, vi små Okse-Frodithene som må ta et oppgjør med hverdags-rasismen. Selv om den som slenger med leppa ser ALDRI SÅ STERK UT!!

 

Sier du fra, om folk du ikke kjenner oppfører seg dårlig?

 

 

 

#rasisme #sint #sterk #juling #reaksjoner #mobbing 

 

65 kommentarer
    1. Makan til dårlig oppførsel av hu der da! Bra at du turte å si i fra, for mange gjør jo som regel ikke det, og da får de jo bare lov til å holde på liksom. Jeg trur jeg ville ha sagt i fra, men vanskelig å si helt sikkert siden det kanskje er litt i forhold til situasjonen. Men, man bør jo alltid si i fra, så en stor klapp på skulderen til tøffeste Frodith! 😀

    2. Sånt går faktisk ikke an! Og veldig fint at du sier i fra, de fleste tør dessverre ikke det. Jeg synes ikke du skulle latt henne gå foran deg i køen heller, men det er vel greit å ikke yppe for mye på sånne kraftige plugger.
      Jeg har heldigvis kun opplevd en sånn hendelse én gang og da kom noen meg raskt i forkjøpet. Det var på en buss og mannen var ekstremt ufin. Det var flere som brøt inn i trakkaseringen med en gang og jeg gikk for å si i fra til sjåføren. Sånn går det ikke an å holde på!
      Så supert at du tok frem okse-Frodith <3

    3. Var tøft av deg synes jeg, og fin oppfordring til “alle andre”, å si fra… Og , ja , jeg tror ikke jeg heller hadde kunne dy meg for å si noe, men det er ikke sikkert det hadde vært fullt så fint som du sa det….:) Men det var nok kanskje det beste…

    4. ladyaugust: Ja, jeg var ordentlig sinna altså. Og hun så veldig skummel ut, selv om hun var litt kortere enn meg. Hun var kraftig, og kunne sikkert slått meg rett ned… Men man står ikke og slenger rasistiske bemerkninger høylytt uten at noen reagerer liksom..Det var ikke så mange der, men jeg tenkte at JEG hørte det, og garantert noen av de hun siktet til…og jeg så rødt omtrent. Hun ble tatt helt på senga tror jeg…og jeg litt selv også 😀 At jeg torte.. Jeg pleier jo ikke å tørre å “arrestere” folk sånn 😀 Men glad jeg gjorde det. Skal gjøre det MER har jeg bestemt 😀 Klemmer godt <3

    5. Det virker som noen blir liksom sendt ut i verden uten folkeskikk, det burde være en grunnleggende utdannelse spør du meg, jammen bra du sa i fra, tøffe deg 😀 gooodklæmme <3

    6. Lydia: Ja, der var du 🙂 Ja, man må si fra. Når folk ikke er greie, voksne eller barn, så bør vi få sagt fra at det IKKE er greit 🙂

    7. Q. Vyvy: Jeg går ikke fysisk løs på folk, uansett hvor dårlig oppførsel, men JAMMEN er det riktig å si fra til folk når de oppfører seg sånn man ikke skal . Hun ble litt satt ut tror jeg. Men hun gikk nok bare hjem med de stygge tankene sine, for hun ventet ikke på meg..

    8. Oslopadde: Og det var etter vi to skilte lag 😮 Jeg gikk ned på Kiwi, og der sto det slemme vesenet. Og jeg var jo litt på hugget fra før. Og det var jammen greit å få sagt fra, når folk ikke oppfører seg!!

    9. skjønner du.. ville ikke ha lat noen gjøre det foran meg, da hadde jeg blitt forbanna og da må jeg få vekk den personen foran meg,og da skjer det ikke noe godt..

    10. Nå er det lenge siden jeg har kommentert bloggen din! (fordi jeg har hatt så mye trøbbel min pc, og da har jeg ikke fått blogga…) Men nå er jeg på din blogg igjen! Og jeg må si at du var veldig tøff som sa i fra til den dama. Sånn oppførsel er jo helt uakseptabelt! Folk kan være så ekle og slemme, det er helt forferdelig… Hvorfor ikke være litt tålmodig, være høflig og smile til folk istedenfor? Det er jo SÅ mye bedre, du får jo noe positivt igjen for det. Om du ikke får igjen et smil, så kan du selv være glad for at du ga bort et smil. At folk skal være så ekle og slemme, jeg blit helt målløs. Du er tøff som sier ifra! <3

    11. wow Moving on….eg er sjokkert.over hun du snakker om OG at du er så tøff 🙂
      frodith….man vet aldri med folk, eg har opplevd endel merkelig mennsker de siste dagene, bla en som mente eg burde bruke norske ord når eg snakket om fasetter..og at eg likssom inbildte meg at eg var så smart når eg sa eg likte intelligent humor..og om eg trodde eg var jesus….som om det hadde noe med at eg ikkje liker underbuksehumor og flause etc……jeez
      syns du var tøff….vi må si fra når folk er frekke.eg sier fra til kundene mine selvom de *alltid har rett*

    12. Vera Lynn: Det er det jeg tror også, at hun egentlig må være usikker på seg selv, og føle seg som en dritt selv. Det er gjerne de som finner noen andre å hakke på 🙁 Jeg er ikke SÅ tempermentsfull, snarere litt forsiktig i sånne situasjoner, men jeg var likevel redd hun skulle slå meg, for jeg satte henne jo på plass… Men jeg var sikkert et hode høyere enn henne, så jeg må lære meg å SE litt tøffere ut. Jeg følte meg nemlig bitteliten da jeg hadde sagt det, fordi hun var kraftig med et sint oppsyn 🙂 Men det gikk jo bra da 😀

    13. Ja har ringt skolen hun jobbet på.
      sa fra der at ei ved navn ****** jobber i klasse ** og har desse elevene i klassen : sa flere navn.
      satt på banen og utleverte barna på denne måten.
      og så sa jeg fra om hva hun hadde sakt om barna, og nevnte episoder som hadde skjedd osv.
      Gjorde det 5min etter jeg gikk av banen.. NÅ føler jeg meg kanooon liten som gjorde det, men synst det var rett og gjøre der og da.
      ja synst vi er flinke som sier fra! 🙂
      klapp på våres skuldrer for det 🙂

    14. Moving On: Så bra du sa fra også. HELT riktig å sette på plass folk som står og utleverer folk sånn. Skulle sagt du kunne melde henne 😀 At hun var nyutdannet og uerfaren hjelper ikke det spøtt. Da bør hun være ENDA mer forsiktig!! Fint vi sier fra Movingon <3

    15. Fruemmel: Aldri opplevd noe liknende jeg heller. Og ble helt satt ut, derfor eksploderte jeg littegrann 😀 Og hun ble litt overumplet kunne jeg se , heldigvis. Håper hun fikk noe å tenke på 🙂

    16. Min matgale verden: Jeg er jo HELLER ikke alltid like tøff som meg 😀 Men i går var jeg…og jeg SNEK meg litt redd ut av butikken etterpå, for jeg var redd hun sto der som en bølle og ventet for å ta meg 😀 Klemmer <3

    17. Søtmonsen ): Ja, jeg er ikke glad i konflikter og tåler MYE når det gjelder dumme folk. Men når de er OND, og lar det gå utover snille folk, som ikke har gjort noe galt, DA eksploderer jeg litt…

    18. cuskima: Nei, hun kunne vært litt farlig hun der…Men det var nok mest i kjeften, pga usikkerhet garantert. Folk som har det bra med seg selv, har ikke behov for å trykke andre ned i søla…så hun hadde det nok ikke greit selv.. Ja, nå var det lenge siden oksen var framme, men det kokte umiddelbart over her, for hun var IKKE grei 🙁 Og stakkar de som jobbet der. Jeg håper de ikke hørte det, og i tilfelle… at de hørte meg også… Ha en flott dag du også 🙂

    19. Den type oppførsel er ikke greit på noen måte… Man snakker ikke nedsettende om sine medmennesker, og sånne mennesker må settes på plass. Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort i samme situasjon, men jeg tror jeg hadde gjort det samme som deg…. Problemet er at jeg er veldig temperamentsfull, og hadde nok mest sannsynlig ha sagt noe mer saftig enn det du gjorde. Det som da hadde skjedd ville ha vært at damen enten hadde krøpet sammen å trodd hun møtte sin overkvinne, eller blir rasende og slått til meg!!!
      Når alt det er sagt så har jeg oppdaget at mennesker som slenger ut sånne ekle ting, egentlig ikke er så tøffe når det kommer til et stykke.

    20. tepausen.blogg.no: Nei, og det er jo faktisk lettere for meg som det ikke gikk utover og TA sånne folk, enn de stakkars som blir offer..

    21. Eileen: Ja, hun hadde nok slått hardt, men hun var vekk som en sviske da jeg kom ut av butikken 😀 Heldigvis… Ja, frekk og slem 🙁

    22. annebe: Ja, jeg er også helt på dagsformen på sånt 😀 Men når folk sier så stygge ting om andre, høyt, som går på hudfarge, da kokte det litt over for meg i går.. Takk , den oksen har vært i sving før, men en stund siden nå 😀 Ha en flott dag du også 🙂 Klemmer <3

    23. natheless: Nei, jeg tenkte ikke så langt jeg heller, jeg bare slapp fri oksen ;-D Men SÅ begynte jeg å tenke…og tok meg en ekstra lang handlerunde etterpå 😀 Og borte var ho 😀 Klemmer tilbake <3

    24. karidansen: Jeg hadde nok heller ikke sagt noe om det var to damer med det utseendet til denne damen…eller jo…i går bare MÅTTE jeg… Men jeg kjente jeg var litt redd…liker ikke ubehageligheter…men hun var bare SLEM, og da MÅTTE jeg..

    25. åå fyy søøren såå BRA du sa fra om dette til henne.
      Slike ting er IKKE greit at hun sier i det heeele tatt!
      s¨ utroolig bra gjort av deg.
      Er så mange som ikke tørr si noe, og bare står der.
      Jeg kan fint være en av de som feiger ut og ikke tørr si noe jeg også, men så slår jeg til noen ganger når det er noe jeg kjenner er virkelig urettferdig og det er noen som faktisk IKKE kan forsvare seg selv.
      hadde en slik episode for litt siden..
      Jeg var i kollen på løp forgje held.
      da satt en de ung jente typ 20-22 år, tydeligvis nettopp kommet ut i jobb..
      jeg såg henne ikke, siden hun satt på andre siden av meg, iver gangen, og det sto folk mellom oss..
      Men hun LA UT om ALLE barna i klassen hun hadde… med navn og hva teite ting de gjorde osv.. så toppet hun det hele med og legge ut som stakkers unge som gjore såå mye feil, så mye teit, og bla bla bla og hadde nå fått en diagnose og la ut om den diagnosen osv..
      jeg kjente det rant over meg.. for det var IKKE greit.. jeg såg henne ikke. men hun la ut om en uskyldig barn, som hadde fått en diagnose på TBANA!! FORANN HELE F****INGS oslo!
      hun er under taushetsplikt!!
      så på vei ut, klarte jeg og lokalisere stemmen og finne henne.. og jeg sa fra til henne at det hun hadde gjort på bana var IKKE greit.
      vennene hennes gikk henne i forsvar med EN gang.
      det bare rant over for meg.. en snakker IKKE om barn på den negative måten.. UANSETT..
      ov vertfall IKKE med fult navn, klasse, skole og diagnose!!
      det er NO GO i mine øyner!!

    26. Stor klem og klapp på skulderen til deg!!! Så FANTASTISK gjort av deg <3 Jeg har dessverre ikke opplevd noe lignende, men jeg troooor jeg hadde sagt fra, for sånne ting er IKKE greit 🙁

    27. hihi, ja noen ganger klarer man ikke la være å si fra.. Er direkte frekt å være slik hun var.. Bra du ikke fikk juling da.. 🙂

    28. Bra gjort av deg…kunne gjort det samme , det kommer egentlig litt an på dagsformen om jeg “bryr” meg eller ikke …
      Herlige tegninger også… Ha en flott dag videre 🙂 Klem <3

    29. Uff da, ja da, har vært der jeg også. Jeg blir så ergelig over urettferdigheter at da tenker jeg ikke på at de som slenger med leppa kan ta meg på utsiden. Men hittil har det gått fint! Jepp, vi må si ifra.Klem til deg tøffe dame!

    30. Bra at Okse -Frodithen sa fra! 😀 I dette tilfellet tror jeg at jeg hadde turt å si fra, men hvis det hadde vært TO store, olme mannfolk med Brutalis – utseende, så vet jeg ikke om frykten hadde overstyrt rettferdighetssansen min. Da tror jeg heller at jeg ville ha kommet med en direkte sympati – erklæring til de som sto bak disken ETTER at skumlingene hadde gått…..sjøl om det hadde vært litt feigt av meg………

    31. Eileen: Sjelden jeg opplever sånt også. Men når det står noen og HØYT sier slike stygge ting, så tenkte jeg at NÅ sier du fra, uansett hvor stor og tøff hun er … Og SÅ stor var hun ikke, litt kraftig bare, og med et litt skummelt oppsyn… Men jeg FIKK ikke juling da 🙂

    32. Tøffe Frodith! Supert at du sier fra! Alle bør si fra.. Jeg tør ikke alltid si fra, men har heldigvis ikke opplevd slikt.. Du er god du!

    33. Etdiktomdagen: De fleste som brauter og hakker på andre, er egentlig usikre mennesker. Man har ikke behov for å holde på sånn om man er trygg på seg selv, tenker jeg.. Ja, jeg tenkte det samme og håpet ikke de fleste bak disken hadde hørt henne. For det skulle de slippe å høre synes jeg!! Drittjente!! Eller dame..Hun var nok hvertfall 30 år…

    34. 😀 ja ikke sant….. jeg tror også hun kanskje er et usikkert menneske som prøver hevde seg på bekostning av andre.
      Hehehe nei om de var flere så hadde ikke JEG kanskje åpnet munne…… men det vet man ikke før man er i en slik situasjon. Du gjorde det rette du, kjekke frodith. Og bra de fikk det med seg, jentene. De gjør en jobb og yter service – også til ubehagelige mennesker.

    35. Etdiktomdagen: Ja, og jeg tenker hun skulle være glad jeg, de sto jo der og slet for hennes skyld blant annet. Hva MENER man med å si sånt??? Hva vil hun oppnå liksom?? Jeg tenker at hun sikkert er en usikker person selv, som må hakke på andre. Og hun ventet ikke for å banke meg opp, så hun forsvant vel da. Men tydelig hun synes JEG var en bitch, som sa noe stygt om HENNE… De pakistanske jentene på venstre siden så litt glade ut, de fikk med seg opptrinnet.. Siden det var bare en jente som tøffet seg, så tørte jeg, ikke sikkert jeg hadde vært like tøff om det var en hel gjeng?? 😮

    36. spisogspar: Ja, jeg måtte bare det, og det skulle vi gjøre mer faktisk. Jeg er ikke alltid like tøff, men i går klarte jeg ikke la være 🙂

    37. Så flott at du sa i fra. Det er ikke noe greit med mennesker som slenger ut slike kommentarer. At de tror de er noe bedre enn andre, er jo sikkert og visst. De tror vel det er de som ER noe. Jeg forstår ikke sike mennesker. Hudfarge eller hva det nå er som gjør at vi ikke ser like ut, spiller da ingen rolle. Vi er ikke like, og skal ikke være like, men vi skal akseptere hverandre for de vi er.
      Jeg vet ikke om jeg hadde sagt noe eller ikke. Kanskje jeg hadde sagt som du… Det var flott gjort av deg uansett.
      ha en god dag! Det er søndag og solen skinner <3

    38. Hanne Beate: Veldig fint her også 🙂 Må ut en tur tenker jeg 🙂 Snart 🙂 Knipse litt bilder 🙂 Ja i går kjente jeg at jeg ble SÅ sint!! Stå å si sånt til folk som bare er snille og greie og jobber for at hun skal få sendt tingene sine. Hun hadde nok ikke ventet seg noen tibakemeldinger…bare stå der og snakke stygt. Men jeg kjente at her MÅ jeg si fra!! Og jammen ble hun satt ut. Og godt var det 🙂 Men jeg var litt redd henne, hun så sterk ut…

    39. Flott, sånn skal det gjøres!👍 Det er altfor for få som sier ifra når barn og voksne blir behandlet dårlig, det så man også i TV-serien “Hvem bryr seg” Kjempebra at det blir satt fokus på sånt! Jeg blir også skikkelig sint og sender folk ordentlig olme blikk, men bør absolutt bli flinkere til å bruke ord også. Ha en fin dag, her er det kaldt og strålende sol idag.🌞

    40. heldigvis har jeg aldrig opplevd rasisme ,her hvor jeg vanker ser det ut som folkene er flinke til å integrere seg sammen ))men det var bra du sa fra )

    41. dvergpinschere i mitt hjerte: Hun hadde nok stått og pønsket ut noe…Og jeg hadde en HELT teit kommentar idet hun forsvant ut og vekk…Men det er ikke alltid lett å finne det rette å si. Men NOE måtte sies her.. Ha en fin dag du også 🙂

    42. Helge: Ja, viktig å si fra når folk behandler andre dårlig, høyt og tydelig. NOEN må si fra, og i går var det meg!! Ha en fin dag du også 🙂

    43. Inger: Jeg er jo nesten 180 cm selv, og når oksen i meg kommer fram skulle jeg jo være tøff nok.. men jeg er nok litt reddhare som du ser, for jeg følte meg plutselig litt liten-sint-okse, for hun var ond i blikket da hun snudde seg…Men jeg fikk ikke juling, så ikke mer til henne..

    44. Bra! Det er slike øyeblikk som kan få meg til å tenne på alle plugga også, men jeg er jo så lang at jeg kan se ned på de fleste så kanskje den oksen hadde blitt redd meg *ler*
      Selv om jeg er av typen meget skeptisk til asylstrøm og islam, kunne jeg aldri i livet oppført meg slik mot folk. Dette er jo i tillegg folk som bor og lever her på linje med oss.

    45. Stort sett oppfører folk seg bra men kanskje en sjelden gang har jeg opplevd det samme. Og da er det riktig og sier ifra. Men det er alltid en eller anen som må vise seg frem. Ha en fin dag.

    46. Så bra du sa i fra! også så feig hun andre egentlig var, når hun kunne svare deg når hun var på vei ut!! Ville ikke mens hun stod i køen..FEIGING.. Turde nok ikke da.. men grrrr.. De er egentlig veldig små de som er store i kjeften!
      Ja jeg sier i fra! og det kanskje litt for ofte! jeg orker ikke urettferdighet! Til å med min mor kom med rasistiske meninger, og jeg arresterte henne HVER gang! Menneske er menneske, svar eller hvit, homo, bifil, rocker, punker! De har alle rett til et liv! Velidg stolt av frodith oksen! Ha en god dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg