Hvor fink pike er man nødt for å være liksom??

Hvor “flink pike” er man nødt for å være liksom?

Hva er det som gjør at vi, når vi har levd såpass lenge som vi har, fremdeles tror at vi må være flink pike? Hva er det som gjør at godt voksne jenter tror at de må stille opp til en helvetes mange USAGTE forventninger??

For det er mye som ligger der ute nemlig…ute i verden…masse usagte ord…masse regler og normer….Som slett ikke er skrevet ned…men som allikevel gjør at mange flotte jenter tror at de MÅ følge dem… Det finnes ingen POLITI som lurer bak hjørnene, så fort du bryter disse usagte reglene…Men det er mulig at det “usynlige politiet” er like så mye “fangende” som et synlig ville vært…


 

Når verden, eller muligens ditt eget hode, lager en masse rare forventninger til deg….så gjelder det å kjempe litt i mot. Fjerne den lenken med kule på,  som er låst fast i foten din…slik at det blir lettere å gå videre…

 

For det er jo vi selv som bestemmer hvordan vi skal leve.. og ikke disse “usynlige folkene” med alle reglene sine… Så da er det på tide å gi dem en på tygga, alle som en, med et rungende NEI til det du ikke vil være med på…

Så kan de bare sitte der, med skjegget fullt av postkasser og alle forventningene sine…MEG får de hvertfall ikke!

Jeg er flink nok i massevis så det holder!!

 

Følger du andres usagte forventninger innimellom?

 

 

#forventninger #normer #akseptert #leve #flinkpike

 

19 kommentarer
    1. Føler det er mye press og forventninger. Men er jo slike jeg lager selv, fordi inni hodet mitt er det slik at det er alle rundt meg som forventer dette. Men er jo bare meg selv som gjør det. Hvorfor? Aner ikke. Kanskje fordi jeg forventer dette av omverdenen også? ;o

    2. fruensvilje: Jeg er enig i at ting hvor barn er involvert, der bør de gå foran. Når det er noe som er fint for barn, så bør deres behov gå foran. Men er det ting som gjelder en selv som voksen, men som det også lurer en del forventninger og usagte normer rundt, så bør man tenke over hva man selv ønsker og ikke la seg presse inn i noe man absolutt ikke ønsker selv 🙂

    3. akkurat det har jeg ikke tenkt på ) mange her i bygda har begynt å gå seg lei av juletrefestane f,eks no som gjør att det er mulig det blir slutt på den festen,det er jo trist for dei få barna som er her,så innimellom burde vi ofre oss litt for å bevare en tradisjon,andre ting kan en nyte for att en tar sine egne valg og gjør det en vil med,som å gå på fjellet 17 mai om det er det en har lyst til )

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg må også passe på, for det er lett å gå i fella av og til, og tro at man MÅ sånn og sånn…Best å være flink pike for seg selv <3 Takk skal du ha 🙂

    5. fruensvilje: Ligger det ikke litt forventninger i bygda også? Om at du BØR feire bursdag sånn og sånn, MÅ ha konfirmasjon for barna sånn og sånn, BØR feire jul etc…sånne ting? Hva hvis man ikke liker sånt? GJØR man det da likevel? Jeg snakker ikke bare om MEG her altså, men sånn generelt egentlig… Men jeg tenker det er lett å ville gjøre alt så RIKTIG, selv om man kanskje ville valgt å gjøre ting på en annen måte om ikke de usagte “reglene” hadde ligget der..Godt om du klarer å velge DIN vei da <3

    6. Den Rutete Skjorta: Jeg er også klokere enn før, men må stadig minne meg på en del ting, lett å havne i FLINK-pike-fella… Man skal liksom gjøre alt så RIKTIG :-/

    7. nei jeg gjør ikke det,no er det nok ikke helt det samme å bo på bygda som å bo i byen,men jeg gjør stort sett bare det jeg har lyst til ja ) godt du er sta og står på ditt att du er flinke nok du også

    8. Ja jeg er dessverre plaget av dette usynlige politiet jeg ja.. Ligger nedgravd i hukommelsen, at det lønner seg å være “flink pike”! Veldig vanskelig å snu de tankene, men jeg jobber med saken, og prøver å gi meg selv en fin dag, hver dag! Men innimellom så kommer dette politiet og lager regler for meg..De er fæle!! Men jeg har begynt å bli flink pike på en annen måte innimellom..nemlig mot meg selv!! Flott illustrert! og herlige tegninger!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg