Alt var mye bedre før….?

Ja…er det ikke det de sier… ALT var mye bedre før!! I gamle dager…

dsc_0965

 

Så hvem er disse DE da?? Og hva mener de egentlig med det?? Hva vet egentlig disse DE om det å vokse opp NÅ…eller for den saks skyld FØR..? For er det ikke sånn at det i bunn og grunn kommer helt an på HVEM du er og HVOR du er om hvorvidt dette skulle stemme??

Det som muligens var bedre FØR… var kanskje ikke det for alle og enhver.. Det var sikkert ikke “bare barnematen” å vokse opp i en fattig familie på begynnelsen av 1800-tallet, på begynnelsen av 1900-tallet, eller for den saks skyld i 1964…

Eller… Hvis du var så heldig å vokse opp i en rik familie i 1953, så var det jo slett ingen garanti at det var en god og snill familie?  

Sånn vil det alltid være….Garantier vil man aldri ha for noe som helst…

Men en ting som er sikkert er at verdiene forandrer seg litt overalt…sånn innad… Og det som var moderne ETT sted for et minutt siden, er muligens ikke moderne et annet sted for om et år.. Og det som engasjerer barn i ETT land et ti-år, er muligens ikke engasjerende for barn i et annet land før mange år etter..

Det som fascinerte meg veldig på Italia-turen jeg og søster hadde i mai, var at en liten gjeng smågutter hadde funnet glede i å lage seg småbåter av tre og spiker…nede på havna… Selv om de garantert hadde en liten Iphone på rommet sitt hjemme de også..

Tror du alt var bedre før?

 

#verdier #leker #gamledager #båter #sammenlikninger

18 kommentarer
    1. Hanne Beate: Ja, ikke sant, det er litt av hvert både nå og da 🙂 Jeg er glad jeg er den jeg er og vokste opp når jeg gjorde, men det er sikkert som har det NESTEN akkurat som oss, bare i et annet land 🙂 Rart det der 🙂

    2. Etdiktomdagen: Jeg liker derfor så god disse guttene som lever NÅ, i Italia til og med…ikke Afrika liksom…og de koser seg med slike enkle leker 🙂 Det ble jeg glad over å se 🙂 For de hadde nok mobilen enten hjemme eller i lomma muligens.. 🙂

    3. Hei!
      Jeg tror nok MYE var bedre før og MYE er bedre nå 😀
      Det jeg tenker mest på er at VI som ikke har vokst opp med teknologien som de har gjort siden 1990 talet, ja vi kunne å leke oss ute. Jeg tror vi hadde mye mere fantasi og gåpå-vilje enn de har i dag.
      Vi var aktive – ja iallefall vi som er oppvokst på bygda 🙂 Og det tror jeg de i byene også var 🙂 For man måtte finne på ting. Man fikk det ikke tildelt i hendene 🙂
      Men mye slit….. ja…. tenk bare på klesvasken………
      Mye mank an si om før i tiden og nå……… jeg er glad jeg vokste opp da jeg vokste opp,,,,, men hadde jeg vokst opp i dag hadde jeg ALDRI villet vokst opp FØR I TIDEN…. kanskje??? Tenke seg til å ikke ha MOBIL/INTERNETT da……………….

    4. Det var begge deler før også. Jeg har vokst opp på gård og før i tiden var det mye mer arbeid som måtte gjøres for hånd. Det var mye fysisk slit, men da var det også mange som måtte hjelpe til om man skulle bli ferdig, både av naboer og andre. Dermed var det mange innom og folk var flinkere til å komme på besøk også. Nå sitter alle på hver sin traktor og blir mer sliten i hodet isteden.

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, det er hver og en som definerer hva som er best 🙂 på et vis… Tiden endres uansett men forskjellig her og der 🙂

    6. Søtmonsen ): Tidene forandrer seg ja, men samtidig på forskjellig måte fra sted til sted…Tenker de i stammesamfunnene i Afrika en plass ikke sliter mest med duppeditter som forandring…men kanskje mer likestilling 😀

    7. Tror samholdet var mye bedre før enn det det er nå! Hører bare hvordan bestemor hadde det når hun var ung, å det høres helt fantastisk ut. Skulle ønske jeg kunne ha opplevd det også! 🙂 De var verken rike eller fattige, men de levde under helt normale kår. Om kveldene så var det alltid sang og dans, å de jobbet sammen og holdt sammen, noe jeg syns høres veldig fantastisk ut! 🙂 Så noen ting var nok bedre før, mens andre ting kanskje er bedre nå! 🙂

    8. nei alt var nok ikke bedre før,noe ja men slettes ikke alt )) koselig bilde av barna da,slik skulle norske barn kost seg litt mer også,og latt dubedittane ligge igjen inne på rommet sitt

    9. I mitt tilfelle så savner jeg veldig tiden før. Nå går alt så fort, alle barna sitter på hver sin mobil eller nettbrett. Foreldre er overbeskyttende mot barna. Vi lekte med tollekniv og klatret i trær. Svømte og badet alene, og vi har klart oss veldig bra. Så nå får jo ikke noen ta tak i en unge en gang for å få dem til å oppføre seg. Ser barn som er rett og slett motbydelig mot sine foreldre i butikken og slikt. Og da tenker jeg jo veldig sånn.. Foreldre som er i mine foreldre sin generasjon var mer strenge, og lot ikke barna gjøre hva de ville uten regler.
      Men sånn er det vel det kommer til å bli.. Tidene forandrer seg.

    10. Nei, jeg tror ikke alt var bedre før..men alt er ikke bedre nå heller..Alt til sin tid!! Det er helt klart forskjeller fra hvor man er fra om hvordan de har det..men DE har det nok bra med det dem har! For de vet ikke bedre..:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg