Jente?? eller dame??

Når er det man endrer status? Sånn inni sitt eget hode liksom…?

Jeg vet at andre kan synes at man er en “kjerring” , når hårrullene spretter for eksempel….Eller at noen kan oppfatte deg som en baby, når du står og øser deg opp over et eller annet, og nærmest tramper i beina….

Men nå tenker jeg mer på ens egen oppfatning om seg selv… Når er det DU begynte å tenke på deg selv som DAME?? Når slutter man å tenke på seg selv som JENTE..? Eller GJØR man det… Vil jeg for alltid tenke på og omtale meg selv som JENTE?

Fra å være liten Frodith, har jeg jo blitt både noen cm høyere og bredere , og helt klart noen år eldre… Så på dette bildet er jeg jo klart en JENTE…. Men siden jeg vokste til har det alltid vært sånn at jeg har hatt litt problemer med å tenke på meg selv som DAME… Det er liksom de andre som er DET…

De over 20 år….var det en stund….Siden ble det de over 30 år…

Nå er jeg over 40 år…og over  50 også faktisk… Og jeg kan gå med på at jeg kan være litt “damete” innemellom…, men verken kjerring eller gammel…Og jeg er fremdeles ikke HELT komfortabel med å si: Jeg er en DAME i 50-årene…HEH…JEG?? Jeg er jo bare ungsauen….og må vel fremdeles betraktes som en JENTE?? Eller?

Dette har ikke noe med modenhet eller lekenhet å gjøre. For jeg er leken når jeg vil, og moden når det trengs…Det er mer en greie om hva man KJENNER seg som 😉

 

Hva omtaler du deg som? Dame? Jente? Kvinne?

Og for deg som er gutt/mann….hva omtaler du deg som?

 

 

(Dette er en liten reprise av et innlegg skrev i fjor. Jeg er stadig oppi samtaler om dette temaet, så for meg er det fremdeles like gjeldende.. Er fremdeles JENTE jeg.. 😉 )

 

#jente #dame #alder #følelser

37 kommentarer
    1. Dame er litt fint det (ordentlig bydame), på min dialekt er kjæring (med en r) en kjær ting, derfor er det så synd at noen har ødelagt det med å bruke det som skjellsord med to r´er. Men jo jeg er fortsatt jente (over 60).

    2. Den var faktisk ikke så enkel du.. jeg er 30.. men ikke spesiellt damete, og ekstremt skjeldent kjerring aktig (men det hender seg når jeg står med skautet på hodet, forkle og bakeskjørtet mens jeg hører på alf prøysen og huset lukter bakst at jeg kjenner meg litt kjerring aktig) men jeg er vel i den evige overgangsfasen mellom jente og dame… hehe. Kjerring skal jeg aldri bli, lol.

    3. I hvertfall ikke kvinne!!! Ikke dame heller, for det er jeg ikke. Jeg er en jente, men mest er jeg MEG! Klemsiklem. Hvordan går det med fingeren?????

    4. Hr Stussli sier alltid at jeg er jenta hans og det er så hyggelig, for da er det ikke bare meg som ser på meg som jente enda 🙂
      Men jeg kan være kvinnfolk hvis jeg vil 😉
      Ha en finfin dag i solen <3

    5. Jeg kommer nok aldri til å bli helt,, hva man kaller voksen 🙂 Gutten i meg skal få ha en stooor plass i meg. Så får mannen i meg trå til om det skulle være nødvendig. Og jeg sier hvorfor i alle dager skulle ikke folk over femti.. ja seksti og mer for den saks skyld – ikke se på seg selv som jente? Madammen min er så utrolig klart jenta mi 🙂 Og jeg sier jente til de aller fleste uansett alder 🙂 og noen smiler og andre hever øyenbrynene,,, MEN jeg tror det vekker jenta i de når jeg sier deg 🙂 Men for all del.. ikke fortell noen andre hva jeg har sagt 😛

    6. ja dame/ kvinne blir riktig for meg,for jeg ser jo att begge jentene våre er voksne kvinner nå og ikke jenter lengre det er det barnebarnet vårt som er hi hi ,men vi kan alikavel være jente i hjerte lenge )

    7. fruensvilje: Ganske morsomt å høre hva folk tenker, du er nesten første som sier dame i kveld 😀 Så dame / kvinne begynner ved 20 hos deg? 🙂 Det er bare hva man kjenner passer “i navnet” liksom 🙂

    8. jeg sier no jente fram til 20 årene ,deretter ung kvinne ) nå er elste datteren min 31 og jeg sier att hun er godt voksen ,ergo er hun nå dame ))
      Så jeg føler meg som en dame jeg ja ,eller moden kvinne som jeg også sier innimellom

    9. Ja ikke sant? Tusen takk for det. Det er liksom generasjonen over meg som er damer – min mor feks, for noen ungjente er hun ikke i alle fall. Og hun kler seg fint, mer som en dame <3

    10. Jeg må vel si at jeg er en dame for det er det ungene sier…men jeg er fortsatt en jente inni hodet mitt. Eneste gangen jeg FØLER meg som en dame er når jeg pynter meg litt ekstra men kjole eller skjørt og litt hæler på skoene. Til vanlig er jeg absolutt jente i jeans og t-skjorte. Når dette endret seg…jeg var nok passert 40 før jeg liksom godtok helt at ok, jeg er en dame da. Men jeg er ikke “damete” sånn til hverdags. Man er nok yngre inni hodet enn det alderen tilsier hihi Klemmer <3

    11. frufrydefull: Så moro at dere ble sittende og prate om det da 🙂 Jeg er jo ikke mamma så har ikke det aspektet. Bare kjenner meg mer som jente en dame 😉 selv om jeg er stiv i kroppen om morgenen 😉 he-he

    12. Herlige ! Godt Spørsmål, jeg har det nokk litt som du, innimellom veldig jente men aller mest ungdom, Dame bare innimellom, når jeg ligsom har stæsja meg opp litt. Jentungen på 22 sa det til meg i da, jøss mamma, du prater som oss ungdommer du. Ja seff, svarte jeg, Er jo ikke så gammal. he, he Men allerhelst så tenker jeg på meg selv , bare som Mamma. er noe tidløst over det syns jeg 🙂 Ha en fin kveld. P,s Jeg og gubben ble sittende å prate om dette, leser selfølgelig sånne morsomme, tankefulle blogger for han , å han omtaler seg som Mann.

    13. Ja det bare sniker seg inn det…fra jente til dame..jeg sier dame nå..for jeg skjønner at jeg ikke er jente lengre..men husker ikke helt når det skjedde..hihih. Man er det man føler seg som! sånn er det bare..hihih. Ha en god kveld unge dame!!

    14. Man er så ung som man føler seg 🙂
      Jeg som er 22 år er jente. Føler meg absolutt ikke som noen dame, og det tror jeg aldri jeg kommer til å gjøre. Når jeg er 50 år er jeg nok fremdeles jente!
      Om du ønsker å betegne deg selv som jente, har du fullt lov til det 😀 Igjen, man er så ung som man føler seg !

    15. Veronica S: Imorgen skal jeg høre med elevene mine hva de tenker 😀 Kvinne er for meg en kjønnsbeskrivelse, mann eller kvinne liksom. Mens dame og jente er litt annerledes, og jeg liker ikke å være dame 😀

    16. Haha, jeg er litt alt, kvinne, dame og jente! Er ikke lett å definere.. jeg er jo jente… og må ærlig si jeg kvepper når noen sier til ungen sin: åh sa du hei til damen.. da er jeg litt sånn.. damen? hvor? hvem? HAHA!. Helt ærlig, jeg er alt etter humøret, uansett så er jeg jente for noen, dame for noen men først og fremst så er jo jeg en kvinne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg