Det handler om øynene som ser…

Alt handler om øynene som ser… Ikke sant? Det handler hvem som er inne bak disse øynene, og vurderer det de ser… Ikke sant..? For hvem er det egentlig som avgjør HVA som er pent, og hva som ikke er?  For man kan godt si : ” It`s all about looks”…. At vi vurderer mange ting utifra utseende… Vurderer planter, dyr, frukt, mennesker etter hvordan noe ser ut… uten større vurdering av  indre egenskaper… Men det er likevel noe mer… For vi er jo så ulike… Vi vurderer jo så forskjellig…  Det handler hele tiden om øynene som ser……Gjør det ikke….?  For  hvem er det som bestemmer at 

                        
                                             Denne busken er penere….

enn 

                        
                                      Denne….?

 

Teller den liksom ikke lenger nå? Når den har felt bladene sine…? Og de ligger der på bakken… Hvem er det som har bestemt at disse nakne spede kvistene som står igjen IKKE er vakkert…?
 

Har du tenkt over at mange synes DENNE blomsten er penere, og mer verdt… 

                         

 enn denne

                         

… som bare har gjort jobben sin, er litt sliten, og har tenkt å ta kvelden snart… Hvem bestemmer at gammelt og slitent er styggere enn… nytt, ungt eller ubrukt…?

 

Men det er øynene som ser, ikke sant…? 

Noen napper den friske blomsten vekk, den gule fine toppen og kaster den dit peppern gror… for det finnes blomster som er MYE finere enn denne gule også..

Noen plukker den gule fine opp, setter den i en vase, og lar HELE stuen lyse opp…. For dem er denne gule det vakreste som finnes, fordi fargen gjør dem glad…

Noen, en liten guttepjokk kanskje… synes at den nederste, visne, er det fineste i hele verden… For HAN ser med andre øyne… Han ser vesenet BAK lyset og fargene… Han ser det morsomme med å blåse, og få frøene til å blåse avgårde i vinden…
 Det handler om øynene som ser, ikke sant?


Hvem er det som bestemmer hva som er vakkert, og hva som ikke er det?  Alt handler om øynene som ser , ikke sant?..

For hvem er det som bestemmer at dette

                       
                       …. er mer vakkert enn 

                       
                        … dette?

  Det handler hele tiden om øynene som ser…Det hanldler hele tiden om hvem som sitter bak øynene som ser… 

Noen vil hevde, at det nederste, grafittien, er det vakreste… fordi det handler om indre kvaliteter… det handler om gjenkjenning og tilhørighet til en gruppe… Det handler om  lysten  til å gjøre litt opprør, mot noe bestående, om å finne sin plass i en gruppe…

Noen vil hevde at det øverste bildet. er et tegn på AKKURAT det samme… Dette å like DEN kunsten, er kanskje like mye snakk om identiet…. for disse menneskene… de som liker DEN typen kunst.. 

Og til slutt, med et lite smil om munnen,  hvem er det som bestemmer at dette er et bedre bilde av meg
                       

enn 

                              

dette? …. (wæhh)
 

Det kommer alt an på øynene som ser…. gjør det ikke? 😉

 

 

(en liten reprise fra oktober 2013. Jeg har ikke forandret meg SÅ mye ..verken inni eller utapå.. 😉 )

 

#øyne #vurderinger #meninger #utseende #looks 

 

29 kommentarer
    1. Ja heldigvis kommer det an på øyet som ser. Og hva vi ser er veldig forskjellig. Jeg tror også det kommer an på tid og sted. Når den første løvetannen eller hestehoven dukker opp, lyser den liksom opp. Men senere på året når den står der og bare venter på at noen skal blåse på… vakkert det også. Men de to siste bildene av deg – superherlige på hver sin måte. Heldigvis så synes vi ulike ting er vakkert, tenk så kjedelig om alle likte det samme? Nei, ja til mangfold og masse vakkert. Klem <3

    2. Kloke ord nedover bloggen din her i dag. Det er jo det det handler om; øynene som ser og det er individuelt. I mine øyne er gjerne det slitte uttrykket vel så fint som det vakre. Jeg liker helst det som skiller seg ut fra mengden. Som det nederste bildet av deg som beskriver deg som en gøyal person som ikke tar seg selv så høytidelig. Det liker jeg, tommelen opp. Stå på !
      Ha ei superduper helg !

    3. Kloke ord til ettertanke ….i en”Skjønnhetsfiksert Verden”. Jeg må innrømme at jeg synes du tar deg bedre ut på det øverste bildet, men det nederste påkalte latteren – for det var “morsomst”. 😉 SÅ kan vi jo gå inn i en diskusjon om hva som er “morsomt” også! 😉

    4. Sånn er det ja 🙂 Smak og behag kan ikke diskuteres heter det jo…Men om noen syns du var vakrest på det nederste bildet…da begynner jeg å lure ..haha.. Klem <3

    5. mye i dette her ja,og det er forskjellane eg liker med menneskene,tenk kor kjedelig verden hadde vært om alle hadde likt det samme i alt hele tiden,det hadde blitt stusselig i lengden

    6. fabelastisk: Ha en flott dag du også 🙂 I dag skal jeg ut å gjøre noen glad, det er litt av planen. Jeg koser meg når jeg planlegger overraskelser for folk 🙂

    7. tepausen.blogg.no: Hi-hi, klart man skal gjøre seg til litt. Og PENT? Ja, det kommer jo an på øynene det da 😀 Hi-hi Ha en vakker dag selv <3

    8. Haha, ja det er helt sant. Og det siste bildet fikk meg til å glise bredt, kanskje ikke fordi du var så himla vakker der, men morsommere enn det andre bilde var det jo 🙂 . Hele verden er relativ, og det er vi og 🙂 klemmer<3

    9. Jeg er for så vidt enig med deg. Men hekken med bladene på var da utrolig vakker med nydelige høstblader. Er det pent å gjøre seg så til da? …..litt ert fra meg da
      Ha en nydelig dag vakre du

    10. Hanne Beate: Ja, viktig å tenke gjennom, det finnes ikke noe FAKTA om skjønnhet. Og det er godt. For vi er vakre alle sammen, på forskjellige måter og for forskjellige folk 🙂 Ha en fin lørdag Hanne Beate <3

    11. venkesstrikk: Du leser fra mobilen eller? Eller ipad? Skriften er veldig forskjellig fra PC-en til mobilen med denne skriften skjønner du, men det er flere som sier den er tung på mobilen, for der blir den løkkeskrift, så mulig jeg skal endre den..:-) Ha en fin dag du også <3

    12. Ja det er helt klart øynene som ser..det har jeg sett på mine bilder også..noen ganger legger jeg ut bilder JEG syns ikke er så flotte, og DE bildene syns mange andre er flotte! Det er jo kjempe fint! at det er noe for alle og enhver… Flott og noe å tenke over…Det som ikke er så fint..kan være fint for andre! 🙂 Ha en god dag!

    13. Ja, det er sant og godt er det, ellers hadde ikke jeg hatt samboer, hehe. Neida, men det er viktig at vi liker ulike ting og at vi respekterer hverandre for det. Da er alt vakkert hos en eller annen, og det trenger vi enten det er mennesker, kunstnere, naturen eller ting vi har lagd. Ønsker deg en fin lørdag! <3

    14. Godt skrevet. Vi blir veldig farget av andres øyne, men noe er unektelig vakrere enn andre ting, men at det er individuelt er sikkert. Farger gjør meg glad, en løvetann er vakkert ute, men vakrest der syns jeg. Roser er vakkert både ute og inne. Apropos den skrifttypen du bruker, den er vakker, men jeg må innrømme at den klarer jeg ikke å lese uten mine nyervervede lesebriller, der må jeg ha på andre øye for å lese meningen bak snirklene. Ha en fin dag og kjenner jeg deg rett, så klarer du å oppdage mye fint i dag også

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg