Hvem fortjener egentlig ros…?

Jeg er en jente med god selvtillit. Tror kanskje jeg har hatt det fra jeg var ganske liten. Hvem er så heldig å få DET liksom? Vel, det er neppe noe man er født med, eller bare FÅR sånn uten videre, men det er ganske sikkert noe man utvikler underveis. Oppvekst, familieforhold og vennskap har så klart mye å si, og hvordan verden og omgivelsene har møtt deg på veien.
 

Hvis man har god selvtillit, og ikke er redd for å vise det, fortjener man da aldri ros? Trenger man da aldri ros?

Generelt mener jeg vi i samfunnet er for lite rause med komplimenter eller ros. Og Sisselgu.blogg.no sitt innlegg i dag tidlig fikk meg til å tenke på dette.Alle liker å få tilbakemeldinger på om ting de gjør fungerer, utvikler, inspirerer eller gir noens dag et løft.

Man KLARER seg kanskje uten, fordi man på innsida stoler på at man har kvaliteter så det holder.Men jammen meg fortjener man det litt likevel innimellom, noen og enhver.

 

 

 

Gir du positive tilbakemeldinger til folk, hvis de gjør noe bra?

Gir du negative tilbakemeldinger til folk, om de gjør noe du synes er dårlig?

 

 

#ros #komplimenter #tilbakemeldinger 

17 kommentarer
    1. Jeg skulle ønske at jeg var flinkere til det 🙂 Og jeg er helt enig.. alle har behov for ros av og til. Selv den sterkeste blomst trenger en skvett vann av og til 😀

    2. Det der er helt sant. Veldig viktig å gi ALLE gode tilbakemeldinger og komplimenter. Jo, jeg prøver og mener jeg er ganske flink på det. Men jeg kan bare gi tilbakemeldinger og komplimenter når jeg virkelig mener det. Ellers blir det bare helt feil. Bra innlegg 🙂 klemmer

    3. Jeg tror faktisk at folk med selvtillit faktisk får mer ros/skryt/tilbakemelding en folk med lav selvtillit Det er en følelse av de har en mer trygg utstråling og et eller hva vet jeg :-). Ikke noe er bedre en å ha god selvtillit og selvfølelse, jeg heier på deg, og kanskje en smule misunnelig 😉

    4. Ja jeg mener jeg er flink til å gi tilbakemeldinger, bare at jeg sier det som det er, legger ikke så mye imellom så folk kan bli litt fornærma, men det er konstruktiv kritikk. Prøver å holde munn når jeg ikke liker noe, men det er jo ikke superlett alltid. Gooodklæmmesøsklæmmen <3

    5. Jeg føler jeg er flink til å gi positiv tilbakemeldinger..og jeg lar heller være å si noe når jeg mener noe er dårlig..Vist jeg ikke kjenner personen godt, og det passer seg…Så klart trenger ALLE positiv tilbakemeldinger! MEN er noe i det..vi bør nok tenke mer på det…og være flinkere…ha en god kveld!

    6. Jeg jobber som verneombud på jobben min, og når jeg går mine runder, så pleier jeg ofte å komme med både positive og negative tilbakemeldinger til kolleger. Og det blir ofte satt pris på merker jeg. Men når det kommer til negative tilbakemeldinger, så må jeg ofte passe på hvordan jeg uttaler meg.
      Men ellers gir jeg ris og ros til familie, venner og kolleger ja 🙂

    7. Viktig å gi tilbakemeldinger på godt og vondt mener jeg. Kommer bare an på hvordan man gir tilbakemeldingen.
      Tror det er viktig at det går på sak og ikke person om man skal ta fram negativt.
      Og veldig viktig med oppmuntring og ros uansett hvordan en person er. Om man har mye selvtillit så trenger man uansett ros!
      Det er min mening 😉

    8. Alle fortjener vi både ris og ros egentlig ;o Da tenker jeg på ris som i at gjør vi noe som er galt, burde vi egentlig få høre det. Som i slemt/galt altså. Eller om man gjøre en ting feil så burde man ikke gi ros, men heller veilede slik at de kan få det til.
      Ros kan man gi mye av 🙂 Jeg roser der jeg kan, men ikke alltid jeg er så flink på det heller da. Prøver jo å få det til ihvertfall 🙂

    9. Ja og ja. 🙂
      Men jeg pleier å si at for å ha tillatelse til å si ifra om det negative, har du plikt til å si det positive.
      Og GLEDEN ved det siste, selvfølgelig. 😉

    10. Det er kjempeviktig å gi folk ros! Jeg gir sønnen min ros hver dag, for det er alltid noe han gjør som er bra og da er det viktig med gode tilbakemeldinger for at han skal lære hva som er fint å gjøre. Dessuten gir man bedre selvtillit til de man gir ros. Det å gi folk man ikke kjenner så godt negative tilbakemeldinger synes jeg er vanskelig, men man bør jo absolutt gjøre det om det er noe som ikke er greit.

    11. Konstruktiv tilbakemelding er jo viktig. Ros, ja, det synes jeg er både godt å gi, og godt å få selv 🙂
      Jeg er ikke like flink med negative tilbakemeldinger, for jeg ønsker ikke at noen skal bli lei seg. Men forsøker å være diplomatisk, hvis det er av viktighet at det skal komme en tilbakemelding 🙂
      Og så ender jeg det hele med å vinkle det til noe positivt også. Dvs, samme hva som er negativt, er det garantert noe som er positivt også 🙂

    12. Alle trenger ros innimellom – både de med og de uten selvtillit! En vokser på ros – en føler seg verdt noe….. Viktig å sette lys på dette – tusen takk! Klem <3

    13. Alle trenger ros og oppmuntring og generelt gode ord innimellom 🙂
      Jeg føler selv jeg er ganske god på det, men kunne helt sikkert blitt enda bedre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg