Filosof Frodith og gleden

Jeg sitter her i de tidlige morgentimer, og er i det litt filosofiske hjørnet…Det gjelder glede. Det finnes mye som er sagt om glede, og det er ganske liktlydende egentlig. 

“Den største gleda ein kan ha, det er å gjera andre glad” (Sitat: Mikael Aksnes) 

“Den som bringer solskinn inn i andres liv, kan ikke holde det borte fra seg selv” (Sitat: J.M. Barrie)

“Gleden er som et lys- tenner du det for andre, faller skinnet tilbake på deg selv” (Sitat: Carit Etlar)

Det er rart med slike ord…
Det er rart med ordtak og setninger som man i utgangspunktet ser på EN måte, men som man etter litt tankre PLUTSELIG får en ganske annen betydning.

 

For ser man på sitatene over, så tenker man vel kanskje at folk er imponerende uselviske, altså lite fokusert på seg selv. Man tenker kanskje at det står jammen respekt av folk som er så opptatt av å glede andre, at DET er den største gleden liksom. Null fokus på seg selv osv…. 
 

Men leser man de en gang til….og tenker seg bittelitt om….hvor uselvisk er gjerningen da??
Hvis det å gjøre ANDRE glad egentlig gjør DEG mest glad, er det ikke egentlig da en egoistisk handling?? Sånn i sinnet i det minste. Man gjør det egentlig for å glede seg selv liksom??

Jeg liker å tenke gjennom saker og ting, og sette litt annet lys på det.  Men jeg tenker at selv om det bakenforliggende motivet egentlig er å selv bli glad, så spiller det jammen ikke så stor rolle hvis resultatet av handlingen er at andre blir glad i samme slengen 😀

I dag er planen å dra ut på landet for å glede mamsen litt. Jeg VET hun blir glad.
Og siden jeg selv blir glad av DET, vel-vel, to fluer i et smekk!
Landet, søsters og mamsen: Her kommer jeg!!

 

 

#glede #ordtak #filosfisk

11 kommentarer
    1. Høres ut som en god plan 🙂 Og litt filosofisk er det greit å være innimellom. Viktig å tenke gjennom ting av og til. Og at andre blir glad av noe som også gjør en selv glad er en fin bonus <3

    2. Ja, det er så viktig å være glad, og ha en grunn for å være glad. Og om den grunnen er å gjøre andre glad, ja da har man funnet den rette oppskriften 😀
      Kos deg masse <3 Klem <3

    3. Ja det er jo det som er såååå bra med å glede andre! Man får to fluer i en smekk…Dobbel glede!! Kos deg på landet, og ha en god gledelig dag!

    4. Mye klokt i både sitat og ordtak..Men det er to forskjellige ting. Sjøl så bruker jeg mye mere ordtak enn sitat når jeg snakker noe de fleste gjør tror jeg. Men nå venter kiwi deretter en sykkeltur og siden trolig en skogstur. Ha en fin dag.

    5. Så gode refleksjoner, og jeg har tenkt over de samme tinga – for når vi gjør noe for å glede andre, så er det jo fordi VI synes det er godt å se andre glade. Så det er nok litt begge deler 😀 Men glede er aldri feil uansett – det er jo bare bra med dobbel glede, eller hva? ;))
      Kos deg med søsters og mams i dag <3 Lørdagsklem

    6. Ja, sånn i bunn og grunn er vi vel litt selvsentrerte alle sammen. Og sånn må det vel være, for hvis vi ikke selv er glad, gjør vi heller ingen ander glad. Ingen vil jo sitte alene og stappe i seg kakestykket mens den andre sitter og ser på. Da blir det jo ikke ekte glede. Men delt glede derimot, halve kaken hver, DA snakker vi. Og så klart bruker jeg kaker i mine metaforer 😀 Kos dere hos Mamsen, men rolig med foten nå da .) klemmer<3

    7. et fint tema å filosofere over tenker jeg ,ja om en selv føler seg lykkelig i valg av dagens gjøremål så er det fint det om dei andre i tillegg blir glade :=) kos deg ilag med søster og mamsen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg